Tuchtregister openstellen voor burgers?

Auteur Topic: Tuchtregister openstellen voor burgers?  (gelezen 5815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 9 februari 2011, 19:12:05
Een arts die van de tuchtrechter een waarschuwing of berisping krijgt opgelegd, hoeft daarvoor niet openbaar geregistreerd te staan. Daarvoor heeft artsenorganisatie KNMG vandaag gepleit in een brief aan de Tweede Kamer.

De Tweede Kamer praat vandaag over een voorstel van de SP. De partij wil meer openbaarheid, bijvoorbeeld door het tuchtregister open te stellen voor burgers. De KNMG is bang dat patiënten kunnen denken dat een arts met een waarschuwing minder goed is in zijn vak, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

De bedoeling van het tuchtrecht is, volgens de artsen, dat dokters leren van hun fouten. Als ze publiekelijk aan de schandpaal worden genageld, zal men zich veel defensiever gaan opstellen. Dat is slecht voor het tuchtrecht én slecht voor de zorgt, vindt de KNMG. Ook de tuchtrechters zelf zien niks in het plan.


http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2011/02/arts_niet_onnodig_aan_schandpa.html




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2011, 12:32:01
Ik zit in dubio over deze kwestie. Enerzijds ben ik voor meer transparantie, anderzijds zou ik het zelf niet leuk vinden om mijn fouten breed uitgemeten te krijgen. Ik vind wel dat een patiënt het recht heeft om te weten of zijn/haar arts ter zake deskundig is. Het grootste probleem is dat de meeste leken niet weten hoe ze deze informatie op de juiste waarde moeten inschatten.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2011, 18:50:28
Ik ook.

Vaak hoor / lees je over artsen die na herhaaldelijk in de fout te zijn gegaan, toch door (kunnen / mogen) gaan met hun werk.

De andere kant: er zijn ook artsen en doktoren die na 1 misser direct lering trekken en zorgen dat zoiets nooit meer voorkomt.

Maar stel dat jij een behoorlijke ingreep moet ondergaan, zou je dan vtv willen weten of je behandelend arts in het verleden fouten heeft gemaakt, bij eerdere soortgelijke behandelingen?

Moeilijke kwestie. Aan de ene kant ben ik tegen schandpalen, aan de andere kant....klokkenluiders juichen we ook altijd toe!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2011, 19:55:46
Ik ook.

Vaak hoor / lees je over artsen die na herhaaldelijk in de fout te zijn gegaan, toch door (kunnen / mogen) gaan met hun werk.

De andere kant: er zijn ook artsen en doktoren die na 1 misser direct lering trekken en zorgen dat zoiets nooit meer voorkomt.

Maar stel dat jij een behoorlijke ingreep moet ondergaan, zou je dan vtv willen weten of je behandelend arts in het verleden fouten heeft gemaakt, bij eerdere soortgelijke behandelingen?

Moeilijke kwestie. Aan de ene kant ben ik tegen schandpalen, aan de andere kant....klokkenluiders juichen we ook altijd toe!

Probleem is dat maar zelden fouten echt met kwade opzet gemaakt worden, bovendien is het zo dat in de hedendaagse gezondheidszorg zelden fouten maar door één enkel individu gemaakt worden maar meestal het gevolg zijn van een opeenstapeling zijn van kleine miscommunicaties, onderschattingen, onachtzaamheden, etc. zodat het eigenlijk niet altijd terecht meer is om maar één zondebok aan te wijzen. Om nu te voorkomen dat deze fouten ook niet door anderen gemaakt worden hebben ze in de luchtvaart al sinds de jaren '70 Crew Resource Management ingevoerd waarbij achter gesloten deuren voor en na veel procedures wordt gebriefd wat er goed ging en wat er slecht ging, zodat hier wat mee gedaan wordt en er ook wordt gestimuleerd dat men bij (bijna-)fouten los van hiërarchie er op aangesproken wordt om ze zo te voorkomen.

Dit begint nu eindelijk ook zijn weg te vinden in de gezondheidszorg echter met dit soort initiatieven waarbij je openlijk aan de schandpaal genageld wordt zal dat nu niet echt bijdragen tot meer openheid over je fouten. Het enige wat wat mij betreft wel gepubliceerd moet worden zijn schorsingen.

Nog even, vaak hoor/lees je over artsen die herhaaldelijk de fout ingaan? Ik vind dat eigenlijk wel meevallen, dat is gelukkig eerder uitzondering dan regel. Of kan jij zoveel voorbeelden geven?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2011, 20:04:07
En een schorsing volgt na meerdere fouten / missers? Mits er iemand aan de bel trekt, natuurlijk..

Citaat
Nog even, vaak hoor/lees je over artsen die herhaaldelijk de fout ingaan? Ik vind dat eigenlijk wel meevallen, dat is gelukkig eerder uitzondering dan regel. Of kan jij zoveel voorbeelden geven?

Nou, als je ''Medische missers google-ed'' kom je aardig wat tegen.
En n.a.w. zal dat 9 v.d. 10 keer ''per ongeluk'' zijn geweest, maar toch. Het lijkt mij een vak waar fouten maken uit den boze is.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2011, 20:22:07
En een schorsing volgt na meerdere fouten / missers? Mits er iemand aan de bel trekt, natuurlijk..

Nou, als je ''Medische missers google-ed'' kom je aardig wat tegen.

Ja maar, sorry dat ik het zeg, daar zitten ook heel veel onterechte beschuldigingen tussen...

En n.a.w. zal dat 9 v.d. 10 keer ''per ongeluk'' zijn geweest, maar toch. Het lijkt mij een vak waar fouten maken uit den boze is.

Dinges, dat is het nu juist waar ze in de luchtvaart mede dankzij CRM veel verder mee zijn. Daar accepteren ze dat mensen fouten maken, echter door goede analyse en een open interne cultuur waarbij men los van hiërarchische verhoudingen elkaar aanspreekt de nadelige gevolgen afgewend danwel beperkt kunnen worden.

Lees hier anders eens meer erover en de mogelijke toepassingen binnen de gezondheidszorg. (http://www.zorgmarkt.net/files/downloads/037-040_ZM03_ART08_Kwal-2%20[Alleen-lezen].pdf) URL even copy-pasten, krijg hem niet fatsoenlijk als link erin.)

Verder lijkt het nu weer alsof dit alleen op artsen van toepassing is echter geldt dit ook voor o.a. verpleegkundigen, fysiotherapeuten, tandartsen, etc.

En om gelijk de parallel naar jouw vakgebied te trekken Dinges, durf jij bij iedere pleeg aan zijn mouw te trekken als hij in jouw ogen een fout(je) maakt? Ik denk het niet en dat is helaas momenteel nog overal zo in de gezondheidszorg.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2011, 20:25:17
Daarom stel ik het ter discussie.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2011, 20:56:57
Nou, laat ik net wel een pleeg zijn die wel open is over zijn fouten. Sterker nog, ik meld ze zelf aan mijn MMA. De gezondheidszorg moet nog veel verbeteren maar ik durf wel te zeggen dat de ambulancezorg voorop loopt. Er is geen ander zorgberoep die zichzelf zoveel (verplicht) bijschoolt en toetst. Ook dit hebben we afgekeken van CRM uit de luchtvaart wereld.

Intervisie is ook sterk in opkomst, zowel formeel als informeel (informeel is iets wat we al jaren doen, overigens)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2011, 21:33:51
Nou, laat ik net wel een pleeg zijn die wel open is over zijn fouten. Sterker nog, ik meld ze zelf aan mijn MMA. De gezondheidszorg moet nog veel verbeteren maar ik durf wel te zeggen dat de ambulancezorg voorop loopt. Er is geen ander zorgberoep die zichzelf zoveel (verplicht) bijschoolt en toetst. Ook dit hebben we afgekeken van CRM uit de luchtvaart wereld.

Intervisie is ook sterk in opkomst, zowel formeel als informeel (informeel is iets wat we al jaren doen, overigens)

WM

Daar heb je zeker gelijk in WM  0098

Echter ook binnen de ambulancezorg kan het nog steeds beter en ik ben pas tevreden als het 100% is  :)