Q-koorts epidemie Nederland

Auteur Topic: Q-koorts epidemie Nederland  (gelezen 123107 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 18 november 2009, 11:56:56
‘De bacterie gaat door je hele lijf’

http://uden.kliknieuws.nl/nieuws/90248/de-bacterie-gaat-door-je-hele-lijf
woensdag, 18 nov 2009 - 9:46

UDEN/OSS - Met de oprichting van een patiëntenvereniging voor mensen met de Q-koorts in Oss, hopen zieke mensen meer aandacht te krijgen voor de ziekte. Velen weten niet hoe erg deze ziekte ingrijpt in het leven van de zieke. En dat het heftig kan zijn, blijkt uit het verhaal van Ron en Catrien van den Dikkenberg uit Uden. Beiden zijn in het voorjaar van 2008 besmet met de Q-koorts en ervaren nog elke dag de gevolgen van de ziekte.

In maart 2008 krijgt Catrien de eerste verschijnselen van de ziekte. ”Ik had hoge koorts, hoofdpijn en spierpijn, was misselijk en erg vermoeid. Ik dacht direct aan de Q-koorts, maar de huisarts had een andere mening. Ik kreeg antibiotica, maar na een paar kuren was er niets verbeterd, ik bleef ziek. Toen ben ik uiteindelijk getest op Q-koorts en dat bleek het dus toch te zijn.” Ron had op dat moment al een slechte conditie en kwam er een maand na Catrien achter dat ook hij was besmet. “Ik had geen koorts, maar ik kreeg last van mijn longen en hartritmestoornissen. Ik ben zelfs een keer ‘s nachts naar het ziekenhuis gebracht, vanwege mijn hart.” Op de vraag of ze weten waar ze de ziekte hebben opgelopen zegt Ron: “Ik denk dat we het al wandelend met de hond op de Maashorst hebben gekregen. De hond werd ook ziek, hij was erg vermoeid en viel soms zomaar om”, vertelt Ron. Beiden wisten toen nog niet hoe lang hun lijdensweg zou gaan duren én nog steeds duurt. “Ik krijg allemaal rare klachten; laatst kreeg ik zomaar een dikke knie, kon m’n broek niet meer aan krijgen! En na een week was al het vocht uit de knie weer verdwenen.” Catrien vult aan: “Het is een bacterie die de ziekte veroorzaakt, hij gaat door je hele lijf en voor mijn gevoel nestelt hij zich in mijn gewrichten.”

Pijn
Ron en Catrien hebben altijd pijn, de ene dag meer dan de andere. Ron: “We moesten allebei stoppen met werken. Ik was gedetacheerd voor Stork bij een zinkfabriek, maar kon mijn werk niet meer goed doen. Mijn gezondheid was al een tijdje niet meer zo goed, toen kwam de Q-koorts er nog eens overheen. Ik ben weer op therapeutische basis begonnen met werken, en dat ging goed. Was ik weer met mijn eigen werk begonnen, kreeg ik zulke rugklachten dat ik nu weer thuis zit.” Catrien heeft een eigen praktijk als voetreflexzonetherapeut, maar kan door de misselijkheid en de pijn in haar handen haar werk bijna niet meer doen.

Waar het echtpaar ook tegenaan loopt, is het feit dat artsen niet veel over de ziekte weten en daardoor ook geen afdoende behandeling voor kunnen schrijven. “Ik wil met alle liefde meedoen aan allerlei onderzoeken, als dat nodig mocht zijn. Maar helaas zeggen mijn artsen van ziekenhuis Bernhoven in Oss dat ze het niet weten, ondanks alle onderzoeken die ze al gedaan hebben. Ik ben altijd moe en misselijk, maar mijn bloed is goed. Toch heb ik altijd koorts, mijn lichaam levert duidelijk strijd. Niemand kan mij helpen, je wordt er heel depressief van”, zegt Catrien. Hetzelfde geldt voor haar man. Ron: “Wij hebben elkaar nog en kunnen er samen over praten. Maar heel veel mensen hebben geen klankbord, daarom zijn wij aanwezig geweest bij de oprichting van de patiëntenvereniging en wij gaan ons ook zeker inzetten. Het is een schreeuw om aandacht.” Voor Ron hoeven de geitenboerderijen in deze omgeving niet geruimd te worden. “Daar is het te laat voor, de bacterie zit al overal. Niet alleen meer bij geiten, maar ook bij schapen, duiven, honden en katten.” Hij begrijpt niet waarom de dieren niet allemaal ingeënt worden. “Ik heb gehoord dat het kostenplaatje te hoog is, maar wat denk je van alle kosten voor de mensen met Q-koorts? Trouwens, mijn gezondheid is onbetaalbaar!” Wie meer wil weten over de patiëntenvereniging kan kijken op www.zorgbelang-brabant.nl.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 25 november 2009, 13:04:02
Q-koorts is weg, de klachten niet

Langdurige naweeën van de ziekte worden pas sinds kort erkend

25 november 2009 Marten van de Wier
http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article2923244.ece/Q-koorts_is_weg__de_klachten_niet_.html
 
Ook na het verdwijnen van de Q-koortsbacterie houden veel patiënten ernstige klachten. Ron en Catrien van den Dikkenberg vechten al anderhalf jaar tegen de ziekte.

Catrien van den Dikkenberg is de Q-koorts goed zat. „Heel eng. Ik ben constant aan het vechten tegen een bacterie die ze al niet meer kunnen vinden in mijn bloed. Ik word er depressief van. Ik ben niet levensmoe, maar ik ben wel moe van dit lijf.”

Catrien van den Dikkenberg en haar man Ron (beiden 57) liepen waarschijnlijk in maart 2008 Q-koorts op. „We denken dat het gebeurd is toen we gingen wandelen in het bos, dicht bij een schaapskudde die aan het lammeren was”, vertelt Ron. Besmette schapen en geiten brengen de ziekte over via het vruchtwater.

Een paar weken later werd Catrien ziek, en Ron kort daarna. „Eerst denk je aan een griepje of een longontsteking. Ik had hoge koorts, en pijn in mijn spieren en al mijn gewrichten”, vertelt Ron. De klachten hielden aan, maar de huisarts kwam niet op het idee om op Q-koorts te testen. Hoewel de eerste epidemie al in 2007 uitbrak, was er in 2008 nog weinig aandacht voor de ziekte. Ook zelf dacht het echtpaar uit het Brabantse Uden pas later aan de koorts. Toen ze na een maand toch een test eisten bij de huisarts, bleek de Q-koortsbacterie in hun bloed te zitten.

Weken lagen ze ziek in bed. „Ik kreeg last van hartkloppingen”, vertelt Ron. „Een paar keer moest ik ’s nachts naar het ziekenhuis. Ik bleek een gaatje in het hart te hebben. Mijn vrouw had een lekkende hartklep.”

Toch troffen de artsen in augustus 2008 de bacterie niet meer in het bloed aan. Ze verklaarden het echtpaar genezen. „De arbo-arts zei: over een paar weken kun je weer werken. Maar ik voelde me nog steeds ziek”, vertelt Ron. Catrien: „De huisarts zei: ’Het kan geen Q-koorts meer zijn.’ Hij dacht dat het tussen de oren zat. Hij wilde weten of ik relatieproblemen had.”

Inmiddels is duidelijk dat veel patiënten last blijven houden van klachten, ook als de bacterie verdwenen is. De GGD Hart voor Brabant publiceert daarover binnenkort een onderzoek. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat een kwart van de vrouwen en 15 procent van de mannen na een jaar nog oververmoeid is.

De huisarts heeft Catrien zijn excuses aangeboden. Maar het steekt Ron dat hij en zijn vrouw zo lang niet serieus zijn genomen. „Erkenning voor de ziekte begint nu pas te komen. De huisarts durfde niet toe te geven dat hij het gewoon niet wist.”

Catrien heeft een praktijk aan huis als voetreflextherapeut. Ze is weer begonnen, maar waar ze vroeger zes klanten per dag hielp, zijn dat er nu nog hooguit twee. Dan slaat de vermoeidheid toe. „Veel klanten zijn afgehaakt. Maar ik ben ook vriendinnen kwijtgeraakt. Die worden er moe van dat ik nog niet ben opgeknapt.” Na een betere periode gaat het nu weer minder goed. Ze heeft elke dag verhoging en last van misselijkheid.

Ron pakte in september zijn werk bij technisch bedrijf Stork weer op, maar na zes weken ging hij door zijn rug. Hij is vastbesloten volgende week weer te beginnen. „De vermoeidheid en slapeloosheid blijven, maar daar bijt ik me doorheen.”


Patiëntenvereniging in oprichting
Wie kampt met Q-koorts, kan zich binnenkort aansluiten bij een patiëntenvereniging. De vereniging gaat de belangen van patiënten behartigen, lotgenotencontact organiseren en artsen informeren over de ziekte.

Vorige week was er een bijeenkomst om de behoefte aan een vereniging te peilen, waar dertig patiënten op af kwamen.

Inmiddels hebben al ruim tachtig patiënten interesse getoond, zo vertelt Marlie van Santvoort van de Provinciale Raad voor de Volksgezondheid en Maatschappelijke Zorg in Noord-Brabant. De raad nam samen met de stichting Zorgbelang Brabant het initiatief. Inschrijven kan via www.zorgbelang-brabant.nl.

Maandag komt de groep patiënten weer bij elkaar om de volgende stap te zetten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 2 december 2009, 18:34:40
In Nederland zijn 55 bedrijven officieel besmet met Q-koorts.

http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=109596
02/12/2009

In Nederland zijn 55 bedrijven officieel besmet met Q-koorts. Dat meldt de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). De besmetting is vastgesteld op basis van onderzoek naar de bacterie Coxiella burnetii in tankmelk. Van 13 bedrijven is de uitslag nog twijfelachtig. Daar wordt vervolgonderzoek gedaan.

Het aantal bedrijven dat besmet is valt lager uit dan was voorzien. Op basis van eerder onderzoek naar antistoffen tegen Q-koorts werd gedacht dat 30% van de 400 geitenbedrijven in Nederland besmet zou zijn. In november werd nog een voorlopig cijfer van 76 besmette bedrijven gegeven.

bron: Agrarisch Dagblad, 02/12/09
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 3 december 2009, 11:45:50
TV-uitzending over Q koorts

http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/91279/tv-uitzending-over-q-koorts
donderdag, 3 dec 2009 - 10:56

OSS - Nederland is in de ban van de Mexicaanse griep. Minister Klink van Volksgezondheid spaart kosten noch moeite om de griep te beteugelen. Maar ondertussen woedt in onze omgeving al bijna drie jaar een andere epidemie, de Q koorts, de grootste ooit ter wereld. Het tv-programma Zembla besteedt zondag 6 december om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2 aandacht aan deze ziekte.

De ziekte is afkomstig van geiten en wordt via de lucht overgedragen naar de mens. Duizenden Nederlanders zijn er ziek van geworden, zes zijn overleden. Maar volgens artsen in Zembla is deze epidemie zwaar onderschat en zijn er onnodig veel mensen ziek geworden. Q koorts begint met griepachtige verschijnselen. Vaak zijn de patiënten binnen twee weken weer opgeknapt, maar voor sommigen loopt het minder goed af. Net als bij de Mexicaanse griep, is niet bekend waarom de één wel en de ander niet ziek wordt van de Q koorts bacterie. Feit is dat bijna alle zieke mensen in de buurt van een geitenstal wonen. De laatste jaren is het aantal geiten in Nederland extreem toegenomen. In 1995 hadden we 7.600 geiten, vorig jaar telde Nederland 47 keer zoveel geiten, namelijk 355.000. RIVM-directeur R. Coutinho zegt in Zembla: ‘Er is op een gegeven moment een intensieve veehouderij ontstaan van geiten. Wij kunnen alleen maar zeggen: er is een zeer sterke aanwijzing dat door de intensieve veehouderij, door de concentratie van zoveel geiten op één plaats, krijg je zoveel bacteriën en dat is waarschijnlijk de oorzaak.’ Q koorts is heel moeilijk te bestrijden, zeggen landbouwdeskundigen. Ze vinden dat er eerst nog meer onderzoek gedaan moet worden voordat er ingegrepen wordt. De artsen in Brabant vinden dat een slechte zaak en eisen drastische maatregelen. Arts microbioloog K. Verduin uit Helmond: ‘We hebben geen tijd, we zitten middenin een epidemie. Dan ga je toch eerst de epidemie aanpakken.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 3 december 2009, 11:48:27
DE Q-KOORTS EPIDEMIE - 6 DECEMBER 2009 - 21.45 uur - Nederland 2

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews

Terwijl de Mexicaanse griep alle aandacht krijgt, maken artsen in het zuiden van Nederland zich zorgen over een heel andere epidemie die daar al sinds 2007 woedt: de Q-koorts. Het is de grootste epidemie ter wereld ooit.

De ziekte is afkomstig van geiten en wordt via de lucht overgedragen naar de mens. Duizenden Nederlanders zijn er ziek van geworden, zes zijn overleden.

Pas sinds kort probeert de overheid de Q-koorts te beteugelen. Maar dat is te laat, zeggen deskundigen in ZEMBLA. Zij vrezen in het voorjaar van 2010 weer een enorme toename van Q-koorts patiënten.

Samenstelling en regie: Ton van der Ham
Research: Manon Blaas
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 3 december 2009, 11:49:10
DE Q-KOORTS EPIDEMIE - 6 DECEMBER 2009 - 21.45 uur - Nederland 2

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews

Terwijl de Mexicaanse griep alle aandacht krijgt, maken artsen in het zuiden van Nederland zich zorgen over een heel andere epidemie die daar al sinds 2007 woedt: de Q-koorts. Het is de grootste epidemie ter wereld ooit.

De ziekte is afkomstig van geiten en wordt via de lucht overgedragen naar de mens. Duizenden Nederlanders zijn er ziek van geworden, zes zijn overleden.

Pas sinds kort probeert de overheid de Q-koorts te beteugelen. Maar dat is te laat, zeggen deskundigen in ZEMBLA. Zij vrezen in het voorjaar van 2010 weer een enorme toename van Q-koorts patiënten.

Samenstelling en regie: Ton van der Ham
Research: Manon Blaas
Samen sterk in de hulpverlening!




Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #27 Gepost op: 4 december 2009, 23:35:07
Hoge aantal patiënten Q-koorts was onnodig'
Uitgegeven: 4 december 2009 18:28
RIJSWIJK - In Nederland zijn onnodig veel mensen zwaar ziek geworden door de Q-koorts. Dat stellen verschillende GGD-artsen en microbiologen zondagavond in een Zembla-programma over de bestrijding van de Q-koorts. Zij menen dat de belangen van de geitenboeren zwaarder wogen dan de volksgezondheid. Het overheidsbeleid zou negatieve invloed hebben gehad op de uitbraakbestrijding, zo maakt Zembla op uit een intern rapport van de GGD, vertrouwelijke brieven en ambtelijke gespreksverslagen. De GGD-regio's zeiden grote moeite te hebben gehad om het probleem van de Q-koorts in kaart te brengen. De bacterie wordt verspreid via geiten- en schapenhouderijen.
Elf doden  -  De epidemie begon in 2007 met 168 mensen die de Q-koorts kregen. Een jaar later meldden zich al duizend mensen met Q-koorts en het jaar daarop 2200. Inmiddels zouden elf mensen aan de ziekte zijn overleden. Toch zag minister Ab Klink van Volksgezondheid in mei 2008 vooralsnog geen aanleiding om te spreken van ''grote risico's voor de volksgezondheid''. ''Dan is hij niet goed geïnformeerd geweest. Het was toen heel duidelijk dat de epidemie veel forser was dan in 2007. Als de bestrijding snel, fors ter hand was genomen, dan waren er zeker veel minder mensen ziek geworden'', vindt hoofd infectiebestrijding GGD Hart voor Brabant Jos van de Sande.
Ontoelaatbaar   -   Hoogleraar medische microbiologie en adviseur van de Gezondheidsraad John Degener bestudeerde op verzoek van Zembla het interne rapport van de GGD over de Q-koortsepidemie. Hij zegt het ontoelaatbaar te vinden dat de besmettingsbronnen niet onmiddellijk door het ministerie van Landbouw zijn bekendgemaakt en uitgeschakeld. ''Voor een medicus is dit natuurlijk niet acceptabel, dat je bevolking op deze manier blootstelt aan ziekteverwekkers.''
Klem    -   Ook arts-microbioloog Kees Verduin vindt dat Klink de belangen van de burgers niet genoeg heeft gediend. Hij heeft volgens hem ''te weinig en te laat'' wat aan de uitbraak van de Q-koorts gedaan.
''Ik denk dat minister Klink klem zit omdat hij ook met Landbouw te maken heeft. Het lijkt erop dat er niet met de vuist op tafel geslagen is. Bij de bestrijding van de Mexicaanse griep is wel gezegd: we moeten maatregelen nemen.''

Lees ik dat nu goed: de besmettingsbronnen hadden onmiddellijk door het Ministerie van Landbouw moeten worden bekendgemaakt EN UITGESCHAKELD? Voor een medicus is dit NATUURLIJK NIET ACCEPTABEL, DAT JE DE BEVOLKING OP DEZE MANIER BLOOTSTELT AAN ZIEKTEVERWEKKERS.
Hier wordt volgens mij gesuggereerd dat de dieren op die geitenboerderijen maar hadden moeten worden afgemaakt (eufemisme: geruimd). Vervolgens wordt verwezen naar de Mexicaanse griep, waar het blijkbaar veel beter was gedaan. Heb ik iets gemist? Zijn de besmettingsbronnen van de Mexicaanse griep WEL effectief uitgeschakeld? Ligt het werkelijke aantal griepdoden veel en veel hoger omdat een geheimzinnige zesde colonne griepslachtoffers heeft geruimd zonder dat dit de wereldpers heeft gehaald? Het aantal doden ten gevolge van Mexicaanse griep was feitelijk nogal laag, maar met 28 personen altijd nog 2,5 maal zo hoog als het aantal overledenen door Q-koorts. Uitgaande van dezelfde kromme redenering als in het persbericht staat, is het onacceptabel dat de bevolking op deze manier is blootgesteld aan Mexicaanse griep: de besmettingebronnen hiervan hadden veel effectiever moeten worden uitgeschakeld. Volgens mij moet er bij Q-koorts niet langer worden gebrald over uitschakelen van de besmettingsbron, maar over het breed enten van de dieren. Het stoort mij mateloos dat bij dierziekten die ook een zeker risico voor mensen inhouden, in een egoistische mensgerichte pavlovreactie bijna standaard wordt gedacht aan het afmaken van de dieren. Dat zeg je toch ook niet bij ziekten die van mens tot mens overgaan, van ziekten die voor de mens niet zo schadelijk zijn wel voor dieren wanneer de mens die op hen overdraagt, of van dierziekten die door het ongebreidelde reisgedrag van mensen worden verspreid, zoals mond- en klauwzeer en vogelpest?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 5 december 2009, 18:32:10
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5502366/__Volksgezondheid_voorop_bij_Q-koorts__.html

za 05 dec 2009, 12:51 | lees voor
Verburg: volksgezondheid voorop bij Q-koorts

DEN HAAG -  Volksgezondheid staat voor minister Gerda Verburg (LNV) voorop bij de bestrijding van Q-koorts. De minister vindt niet dat ze de economische belangen van geitenhouders zwaarder heeft laten wegen bij de aanpak van de ziekte tot nu toe, zei ze zaterdag in het Tros-radioprogramma Kamerbreed.

Ook minister Ab Klink (Volksgezondheid) benadrukt dat Q-koorts een serieus volksgezondheidsprobleem is waarvoor in 2008 voor ruim 3 miljoen euro aan onderzoek is geïnvesteerd. Beide bewindslieden reageren op berichten dat in Nederland onnodig veel mensen ziek zijn geworden door Q-koorts. Diverse GGD-artsen en microbiologen stellen dat zondag in het tv-programma Zembla; ze vinden ook dat de belangen van geitenhouders zwaarder hebben gewogen dan de volksgezondheid.

Klink en Verburg wijzen erop dat er onderzoek nodig is aangezien er nu nog te weinig kennis beschikbaar is over de bacterie die de Q-koorts verspreidt. Zolang onduidelijk is hoe de bacterie zich verspreidt en wordt overgedragen op mensen heeft het volgens Verburg geen zin om draconische maatregelen te treffen als bijvoorbeeld het ruimen van geiten en melkschapen in gebieden waar de ziekte heerst. „Als het zou helpen, zou je daartoe besluiten. Maar als je niet weet of je zo de bacterie uitroeit, kun je niet ruimen. En de bacterie is overval verspreid, niet alleen in Noord-Brabant, ook daarbuiten.”

In 2007 kregen 168 mensen de Q-koorts. Een jaar later meldden zich al duizend mensen met Q-koorts en het jaar daarop 2200. Inmiddels zouden elf mensen aan de ziekte zijn overleden.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #29 Gepost op: 6 december 2009, 15:02:06
SP: aanpak Q-koorts schiet tekort

Zondag 6 December 2009
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/440631/SP-aanpak-Qkoorts-schiet-tekort.htm

DEN HAAG - De aanpak van de Q-koorts schiet tekort. Er moeten drastische maatregelen genomen worden om verdere verspreiding van de infectieziekte tegen te gaan. Dat stelt SP-Tweede Kamerlid Van Gerven.

Hij pleit voor een volledig vervoersverbod voor alle besmette bedrijven en hij wil dat de namen van die bedrijven bekend worden gemaakt. Ook is hij voor desinfectie van besmette bedrijven en een uitrijverbod van mest.

Q-koorts is een infectieziekte die vermoedelijk wordt veroorzaakt door besmette geiten en schapen. Met name in Brabant en Zuid-Gelderland hebben al ruim 2000 mensen de Q-koorts. Er zijn al meerdere mensen aan overleden.
Samen sterk in de hulpverlening!