Dekens bij ontruiming

Auteur Topic: Dekens bij ontruiming  (gelezen 1569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

marsipulami

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 13 februari 2011, 20:37:34
Beste,

ik ben nieuw hier op het forum en hoop dat ik een antwoord kan krijgen op mijn vraag.
Wij zijn een kerk gemeenschap vanrond de 200 leden. Nu is het zo dat wij van de brandweer aan allerlei eisen moeten voldoen. Wij denken echter ook aan onze leden en willen neit dat ze onderkoeld raken bij een ontruiming wanneer het -10 graden is buiten.

Nu is mijn vraag, moeten wij 200 dnoodekens gaan aanschaffen? Of heeft de brandweer hier ook voorzieningen voor wanneer ze opgeroepen worden?
200dekens neem je mijns inziens niet zomaar even mee naar buiten.

Alvast bedankt




Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2011, 20:42:52
Het is natuurlijk altijd goed om zelf voorzorgsmaatregelen te treffen; ook de brandweer zal geen 200 dekentjes bij zich hebben :)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2011, 20:52:43
Nee, de brandweer heeft niet zoveel dekens, de andere HV-diensten ook niet. Tenminste, niet binnen korte tijd.

Wanneer mensen ontruimd zijn of worden zijn er verschillende mogelijkheden:
- ze worden opgevangen door de eigenaar van het object waaruit ze ontruimd zijn/worden
- ze gaan weer naar huis, of als het om hun huis gaat naar familie/vrienden
- ze worden door de HV-diensten opgevangen in een opvangcentrum (dorpshuis, sporthal oid) en evt daarheen per bus gebracht
- ze kiezen zelf voor geen van bovenstaande opties en blijven kijken naar de brandbestrijding (gebeurt in de praktijk het meeste)
Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van de aard, omvang en daarmee duur van de brand/ongeval.

In uw situatie begrijp ik dat u de eigenaar bent, of werkzaam (al dan niet vrijwillig) bent daarvoor. Dan bent u in eerste instantie ook zelf verantwoordelijk voor de ontruiming en opvang. U zult voor de gebruiksvergunning een ontruimingsplan moeten hebben en een BHV-organisatie om die uit te kunnen voeren.
Onderdeel van het ontruimingsplan zal ook een verzamelplaats zijn. Die is meestal buiten. Mijn ervaring is dat er dan niet verder gedacht wordt. U denkt zelf aan dekens, dat is een pluspunt. Maar u kunt ook zelf nadenken of er in de buurt een andere grote locatie is waar uw leden tijdelijk opgevangen kunnen worden.
Wanneer u dit zelf uitzoekt, en daarmee afspraken maakt (24 uurs bereikbaarheid) hoeven de HV-diensten dit niet ad hoc te doen waarbij kostbare tijd verloren gaat.

Uw lokale brandweer kunt u hierbij vast wel adviseren.


marsipulami

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2011, 20:57:19
Bedankt voor jullie antwoorden, lijkt me helder. En hier gaan we mee bezig.