130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm

Auteur Topic: 130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm  (gelezen 45720 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 14 februari 2011, 09:09:16
Ok, het is zover, op sommige snelwegen mag 130 gereden gaan worden vanaf deze zomer...
ben benieuwd wat jullie hiervan vinden:

Het is heel simpel: je rijdt óf 120 km in een uur óf 130 km in een uur. Dat scheelt op een uur 10 km. Op een afstand van 30 km scheelt het je dus ongeveer 2 minuten, die waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn vanwege het vertragende effect van langzaam verkeer. Ik denk dat verhogen van de maximum snelheid weinig voordeel oplevert tegen meerdere nadelen.
Ok, je kan dan nu wel het gevoel hebben dat je lekker hard kan rijden maar daar ben je ook zo weer aan gewend..

Het verschil van snel verkeer t.o.v. langzaam verkeer wordt groter, dus meer risico. Mensen die toch altijd al de grens op zoeken (waar je 120 mag 150 rijden omdat je dan net onder de grens van 30 km blijft) gaan dat dus met 10 km/h meer doen, dus weer meer risico.

En uitstoot heb ik geen verstand van maar wat ik wel zie is dat mijn auto bij 130 km/h beduidend meer verbruikt dan bij 120 km/h. En nu gaan we het ook maar eens op enkele wegen doen, dus er komen weer uitzonderingen bij waardoor e.e.a. nog eens wat onduidelijker wordt. Je zal het bord einde 130 maar net weer missen…

Wat is nou eigenlijk het voordeel van verhogen van de max snelheid???

Ik ben van mening dat het veel belangrijker is om in geheel europa de regels gelijk te trekken. Niet alleen op snelheidsgebied, ook max rijtijden voor chauffeurs én de regels voor rijden met aanhanger…. En als dat dan betekent dat 130 de max wordt? prima.

Begrijp me niet verkeerd, ik zal 130 gaan rijden hoor! Geen probleem.


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Martinus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • IVK'er 5e jaars
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 10:26:11
Op lange afstanden (meer dan x-aantal km) zal je er voordeel bij hebben.. vb. Den Haag naar Assen ofzo. Dan ben je denk ik wel 20 min eerder.
Maar idd op de korte afstanden, nee win je er misschien 10sec mee.

En daarnaast zoals ook aangegeven is: het wordt niet ingevoerd op alle A-wegen.
Leuk idee denk ik, maar veel winst zal het naar mijn idee niet opbrengen.

Neemt niet weg dat waar het mag ik gewoon 130 km/h ga rijden 0098
5e jaars student Integrale Veiligheidskunde


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 10:33:05
Ik rij nu ook al lekker door, dus als het dan mag, dan zal ik het misschien alleen aan de boetes merken en zelfs die krijg ik bijna nooit 8)


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2011, 10:54:44
Van mij mogen ze het geld investeren in iets waar wij op zitten te wachten. In de hulpverlening of in het onderwijs bijvoorbeeld. De tijdwinst is minimaal, de kans op ernstige ongevallen neemt toe en het geld is op andere plekken harder nodig.

Hoeveel tijd je wint? Ik denk 0,0. Over een afstand van 200 km zou je met 120km/u 1 uur en 40 minuten onderweg zijn, met 130 km/u doe je daar 1 uur en 32 minuten over; 8 minuten verschil. En dan ga je er nog vanuit dat je overal 130 mag, wat in de praktijk tegen zal vallen. Hoeveel snelwegen kennen nu een maximale snelheid van 100km/u? Of op sommige plekken zelfs 80km/u, omdat we ook aan het milieu moesten denken. En hoeveel km file staat er ook al weer in de ochtend- en avondspits?

Citaat
De Waard: „Uit alle onderzoeken blijkt dat de ernstigste ongelukken ontstaan door het grote verschil in snelheid tussen auto’s onderling. Ook al is deze verhoging maar met tien kilometer per uur, het zal zeker extra doden opleveren. En mensen die rustiger rijden, moeten permanent in hun achteruitkijkspiegels gaan loeren.
(bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3408760.ece/_rsquo_Tijdwinst_130_km_u_is_minimaal_rsquo_.html)

Iets wat zwaar moet meewegen in het wel of niet invoeren van de 130 km/u regeling. Het is weliswaar een berekening, maar we hebben het hier niet over een product; het gaat om mensen. Ik betwijfel of het nodig is dit risico te verhogen.

Tot slot; de kosten. Hoeveel gaat dit project kosten? Snelwegen moeten worden aangepast; hectometer-paaltjes moeten worden vervangen, theorieboeken voor het autoexamen moeten worden gewijzigd, borden bij de grens moeten veranderd worden, om nog maar niet te spreken over wat een extra verkeersongeval en -slachtoffer in theorie kosten. Het is nogal wat. Ik heb sterk mijn twijfels of hierin geïnvesteerd moet worden.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2011, 11:02:57
Citaat
Het is heel simpel: je rijdt óf 120 km in een uur óf 130 km in een uur. Dat scheelt op een uur 10 km. Op een afstand van 30 km scheelt het je dus ongeveer 2 minuten, die waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn vanwege het vertragende effect van langzaam verkeer.

En deze vlieger gaat dus in NL al niet op, want er is geen (auto)snelweg die 130 km rechtdoor gaat. Dus aan 130 in een uur kom je niet.

Persoonlijk denk ik dat het geen r..t uitmaakt of je hier in NL 120 of 130 rijd. De tijdwinst is te verwaarloze met die kleine stukjes die we hier in NL afleggen.

Ik denk dat er anderzijds weer een aantal extra 80 km-zones bij komen om de 130 km -zones te kompeseren, dit van wegen de uitstoot van de vtgn bij 130 km/u. Dit is veel hoger als bij 100 of 120 km/u.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2011, 11:33:28
Het enige verschil is dat het straks officieel is.
Als je nu 120 rijdt, dan word je door 80% ingehaald.
Ik maak me er totaal niet druk om.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2011, 11:47:35
Tja, ik vind het argument van Pechtold wel een sterke: we zitten met bezuinigingen in het onderwijs, in de zorg, bij de politie en waar houdt het kabinet zich mee bezig? 56 seconden tijdswinst halen op de afsluitdijk...
Wout


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2011, 11:56:27
Het enige verschil is dat het straks officieel is.
Als je nu 120 rijdt, dan word je door 80% ingehaald.
Ik maak me er totaal niet druk om.

Als je straks 130 rijdt, wordt je nog steeds door 80% ingehaald.

en ik maak mij er ook niet druk over.
Citaat
Geplaatst door: Wout  
Voeg citaat toe
Tja, ik vind het argument van Pechtold wel een sterke: we zitten met bezuinigingen in het onderwijs, in de zorg, bij de politie en waar houdt het kabinet zich mee bezig? 56 seconden tijdswinst halen op de afsluitdijk...

Ben het met je eens. Kijk even wat de stuksprijs is van een verkeersbord. Dat x weet ik hoeveel borden. Steek het lekker in de aanschaf van 3000 politieagenten.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2011, 12:05:13
Voor sommigen stukken zou het wel een verbetering zijn denk ik, want nu mag je op sommige stukken 80 a 100 km/u op 3 cq 4 baanswegen, dan is 130 wel even fijn.
Regelmatig vraag ik mij af waarom de maximale snelheid zo laag ligt.

Ach, van de regering heb ik geen hoge dunk, daar veranderd die 130 niks aan, die 130 is gewoon populariteitsstunt.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2011, 14:05:09
Ja, maar die 80km stukken zullen ze heus niet ineens 130 gaan maken. Dus nog meer in de ankers bij een snelheidswijziging.
Dan ineens van 130 naar 80, meer rembewegingen, dus meer files.  O0
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.