130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm

Auteur Topic: 130 km per uur vanaf september 2012 de nieuwe norm  (gelezen 60915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #50 Gepost op: 25 februari 2011, 11:48:28
Mensen hebben niet de discipline om zich redelijk aan de maximale snelheid te houden  >:(. Op de A2 tussen A'dam en Utrecht worden dagelijks vele rijbewijzen ingevorderd (dag en nacht)  ^-^. Ruim 180 km/u gereden waar je 100 mag is geen uitzondring. Controle lijkt me simpel met de befaamde trajectcontrole. Daarnaast ben ik voor invoering van het puntenrijbewijs naar Duits model. Als je een wegmisbruiken ben dan ga je toch lekker een aantal maanden verplicht met het openbaar vervoer. Daarnaast wordt het verzekeren van je auto een heel stuk duurder.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #51 Gepost op: 26 februari 2011, 12:49:01
Ik zou zeggen: heel europa dezelfde regels voor alle wegen. (en even off topic: in GB dan ook maar rechts rijden  998765 )
Ik vind het nog steeds raar dat dit niet mogelijk lijkt te zijn.
En als het dan wel zover komt is een snelheidsbegrenzer geen enkel probleem meer al zou ik zeggen: controleer gewoon meer met trajectmetingen en meer video-auto's op de weg om de zgn artikel 5 overtredingen aan te kunnen pakken.
Maar ik ben ook wel voorstander van een dynamisch systeem, waarbij de max snelheid automatisch wordt aangepast aan de omstandigheden, dus ook slecht zicht door mist of regenval.
Kijk, een lege snelweg voor je op een zondagmorgen of in de nacht: van mij mag je gáán.

Johan
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2011, 14:29:56
Op de Nederlandse Openbare weg, maar in Duitsland mag je harder.

Ik zie het al voor me, aangebakken Nederlanders op de (bijv) A12 die worden ingehaald door buitenlanders zonder begrensde voertuigen...

Oh, en de afgesloten cirquits? Waar men rijdt omdat je daar harder mag dan de luttele 120 km/h?

Ik zag al een tijdje geleden dat ze hier in Japan een mooi systeem voor hebben bedacht. Daar zijn ook alle
auto's begrenst tot een bepaalde snelheid (ik dacht 180 maar dat kan ik ook fout hebben) en daar heeft
mitsubishi een model uitgerust met een GPS welke detecteerd of je op de openbare weg of op het ciruit rijd
en als je de laastste op rijd gaat de begrenzing eraf en kan je helemaal vol je auto intrappen.

Ik zeg ideaal systeempje voor europa.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #53 Gepost op: 26 februari 2011, 14:39:41
Mensen hebben niet de discipline om zich redelijk aan de maximale snelheid te houden  >:(. Op de A2 tussen A'dam en Utrecht worden dagelijks vele rijbewijzen ingevorderd (dag en nacht)  ^-^. Ruim 180 km/u gereden waar je 100 mag is geen uitzondring.
Heel gek ook...

De maximale snelheid moet wel in verhouding tot de verkeerssituatie en het verkeersbeeld staan. 180 op een 5 baans-snelweg midden in de nacht, hoe onveilig is dat.
Provinciale wegen e.d. zijn veel onveiliger als de snelheid daar (te) hoog ligt, niet de autosnelweg. Maar de snelweg is eenvoudig te controleren met hoge opbrengsten, dus een mooie melkkoe.

Daarom heeft een begrenzer ook geen nut, of je moet het zover invoeren dat de auto weet hoe hard hij op die weg mag. Met een begrenzer van zeg 140 kun je nog steeds 140 rijden op een polderweg.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 10 maart 2011, 14:28:57
'Normale marge’ bij maximumsnelheid 130 km/u blijft

Automobilisten mogen op 130 kilometerwegen iets harder rijden zonder een boete te krijgen, meldt de NOS. De omroep heeft een conceptbrief in handen waarin minister Schultz van Haegen van Infrastructuur dat schrijft.
In eerste instantie wilde de minister deze automobilisten beboeten, ook al zouden ze iets harder dan 130 kilometer per uur rijden. Vanaf deze maand is de maximumsnelheid op verschillende snelwegen verhoogd naar 130 kilometer, bijvoorbeeld op de Afsluitdijk.

‘Geen beboeting onder 139 kilometer per uur’
In de conceptbrief schrijft Schultz dat automobilisten met een snelheid tot 139 kilometer per uur niet beboet zullen worden:
 - “Het leidt er bijvoorbeeld toe dat er een bon wordt uitgeschreven bij een gemeten snelheid van 87 km/u op een weg waar 80 km/u is toegestaan, en bij 128 km/u waar men 120 km/u mag rijden. Op wegen waar een maximumsnelheid van 130 km/u wordt ingevoerd, zou binnen deze systematiek een boete volgen vanaf een gemeten snelheid van 139 km/u.”
- De minister van Veiligheid en Justitie en ik vinden een dergelijke marge bij zulke hoge snelheden niet wenselijk. Het gedeelte van de snelheidsmarge dat als ondergrens van vervolging wordt gehanteerd wordt daarom bij de maximumsnelheid van 130 km/u afgeschaft. Dit zal per 1 januari 2012 gebeuren met een aanpassing van de Wet Mulder. Overtreders worden dan bij 136 km/u beboet.

In de definitieve tekst van de brief staat echter dat Schultz samen met de minister van Veiligheid en Justitie nog onderzoekt wat de ondergrens zal zijn voor vervolging van overtreders van de maximumsnelweg. Voorlopig krijgen automobilisten een boete vanaf snelheden van 139 kilometer per uur.

‘Gaat om toepassen standaardregels snelheid’
Het CDA en D66 hebben de minister om opheldering gevraagd. Zij vrezen voor de verkeersveiligheid. Politiek redacteur Oscar Vermeer van NRC Handelsblad vindt het opmerkelijk dat hierover gesteggeld wordt:

“Het gaat hier om de toepassing van de standaardregels bij het bepalen van de ondergrens van verkeersboetes.”

Verhoging maximumsnelheid heet hangijzer
Vermeer wijst erop dat het uitkomen van de brief waarschijnlijk verband houdt met het debat dat morgen gehouden wordt in de Tweede Kamer. Hierin zal minister Schultz debatteren over de de verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen. Deze verhoging blijft een heet hangijzer voor beleidsmakers. Vermeer:

“Het is het zesde debat over de maximumsnelheid. De standpunten zijn duidelijk. Morgen zullen waarschijnlijk weer dezelfde argumenten van regering en oppositie opgesomd worden. Daarom komt deze brief waarschijnlijk uit. Het is wel interessant dat landelijk verkeersofficier Koos Spee, die voor het OM werkt, zich vanochtend uitsprak tegen de maximumsnelheid”

Koos Spee tegen verhoging
Vanochtend meldde het blad van het Openbaar ministerie, Opportuun, dat de landelijk verkeersofficier van Justitie Koos Spee tegen het verhogen van de maximumsnelheid is. De verhoging leidt volgens hem tot meer verkeerslachtoffers.

Bron: NRC


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #55 Gepost op: 11 maart 2011, 20:03:14
Koos Spee tegen verhoging
Vanochtend meldde het blad van het Openbaar ministerie, Opportuun, dat de landelijk verkeersofficier van Justitie Koos Spee tegen het verhogen van de maximumsnelheid is. De verhoging leidt volgens hem tot meer verkeerslachtoffers.

Bron: NRC

Ik dacht dat  Koos (we zagen zojuist een....) geen verkeersofficier meer was, maar alleen nog iets deed op gebied van PR ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #56 Gepost op: 11 maart 2011, 20:40:27
Ik dacht dat  Koos (we zagen zojuist een....) geen verkeersofficier meer was, maar alleen nog iets deed op gebied van PR ....

Dit stond er in 2009 op de site van het OM.

Nieuwe taak voor Landelijk Verkeersofficier
20 januari 2009

Landelijke verkeersofficier J. (Koos) Spee (62) draagt de leiding van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) over aan officier van justitie P.J.D.J (Peter) Muijen. Muijen heeft Spee vervangen sinds hij in november vorig jaar in verband met een herniaoperatie met ziekteverlof is.

Peter Muijen zal leiding geven aan de integratie van het BVOM met het Landelijk Parket  die op 1 januari 2010 moet zijn voltooid. Het BVOM blijft overigens bestaan, maar niet als zelfstandig onderdeel.

De heer Spee zal coördinerende taken op het gebied van verkeershandhaving gaan verrichten. Hij heeft op dat terrein  een bijzondere expertise opgebouwd die het OM graag wil behouden en inzetten. Het College en de heer Spee zijn in goed overleg over de nadere invulling. Spee zal doorgaan met het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan het verkeersprogramma Wegmisbruikers.  

Als oprichter en jarenlange motor van het BVOM heeft Koos Spee een belangrijke bijdrage geleverd aan de verkeersveiligheid in Nederland. Zo heeft hij onder meer een belangrijke rol gehad bij de  intensivering van de  verkeerscontroles. Mede hierdoor is het aantal verkeersdoden in Nederland is afgenomen van 1.166 in 2000 tot 791 in vorig jaar.

BRON:http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/actueel/@149904/nieuwe_taak_voor/


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #57 Gepost op: 14 juni 2011, 07:54:26
Tuffen over de Afsluitdijk

Tegen alle verwachtingen in nodigt de nieuwe maximumsnelheid op de Afsluitdijk automobilisten niet uit om flink plankgas te geven. Sinds maart mag op een groot deel van de A7 tussen Wognum en Zurich 130 kilometer per uur worden gereden. Het aantal overtredingen tot nu toe is volgens het Openbaar Ministerie ‘gemiddeld’ ten opzichte van 120-wegen.

Het Landelijk Parket Team Verkeer inventariseerde op verzoek van Sp!ts het aantal overtredingen tijdens de eerste maanden van het 130-tijdperk. Bij in totaal 10 snelheidscontroles op plekken waar de nieuwe snelheid geldt zijn iets meer dan 1000 automobilisten geflitst. "Het aantal overtredingen is gemiddeld in vergelijking met controles op wegen waar je 120 kilometer per uur mag rijden", legt een zegsman uit. "Een overgrote meerderheid houdt zich keurig aan de snelheid."

De invoering van de nieuwe maximumsnelheid, een paradepaardje van het gedoogkabinet, zorgde vooraf voor een golf van kritiek bij de oppositie. De Afsluitdijk zou in een levensgevaarlijke racebaan veranderen, was een veelgehoorde kreet in Den Haag. Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur noemt de jongste cijfers "mooi nieuws", maar wil pas na de evaluatie dit najaar uitvoerig reageren.


Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/06/tuffen-over-de-afsluitdijk


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #58 Gepost op: 14 juni 2011, 14:42:58
Wat de tijd betreft maakt het vrij weinig uit heb ik het idee.
Een kleine rekensom leert me het volgende:
Wanneer ik een stuk van 30km met 120km/u rijd, ben ik in 15 minuten aan de overkant, rij ik hetzelfde stuk met 150km/u dan doe ik er 12 minuten over.
Dat is een tijdswinst van 3 minuten.
Nu hebben we het niet over 150, maar "slechts" over 130. Het verschik is dus nog kleiner. Het brandstof verbruik is echter wel hoger.
Per saldo betaald de bestuurder dus meer voor zijn km, wat indirect in de kas van de staat komt tgv de accijnzen en btw heffing.

Heel cru gesteld, betaal je meer in (iets) kortere tijd, dus waar is de winst??


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #59 Gepost op: 14 juni 2011, 16:34:47
Wat de tijd betreft maakt het vrij weinig uit heb ik het idee.
Een kleine rekensom leert me het volgende:
Wanneer ik een stuk van 30km met 120km/u rijd, ben ik in 15 minuten aan de overkant, rij ik hetzelfde stuk met 150km/u dan doe ik er 12 minuten over.
Dat is een tijdswinst van 3 minuten.
Nu hebben we het niet over 150, maar "slechts" over 130. Het verschik is dus nog kleiner. Het brandstof verbruik is echter wel hoger.
Per saldo betaald de bestuurder dus meer voor zijn km, wat indirect in de kas van de staat komt tgv de accijnzen en btw heffing.

Heel cru gesteld, betaal je meer in (iets) kortere tijd, dus waar is de winst??

De winst zit tussen de oren, want 'we mogen eindelijk harder'