Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 321268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ComPolOostNL

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Politie
Reactie #1140 Gepost op: 27 december 2016, 11:55:04
Met nog een paar dagen in 2016 te gaan, wil ik even terugblikken op de klachten rond persalarmering in Oost-Nederland. Hoe en wat dan ook, dank voor de samenwerking; dat die in 2017 even goed –of zelfs nog beter- zal zijn. De stand op 27 december is dat we 209 klachten binnen hebben gekregen, waarvan de helft overigens niet terecht/niet verwijtbaar was.
 
Oost-Nederland is met afstand de grootste eenheid (provincies Gelderland en Overijssel) met –in aanloop naar één operationeel centrum- vier verschillende meldkamers in Hengelo, Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen.
Uiteraard hanteren we de lijst met incidentcodes, zoals die is afgesproken met de Nederlandse Vereniging van Journalisten.
De bedoeling van persalarmering is dat journalisten zsm op de hoogte worden gebracht, zodat zij ter plaatse kunnen gaan om foto’s of filmbeelden te maken.
Als een binnengekomen melding voldoet aan de criteria, krijgen de centralisten een zogenaamd inzetvoorstel (of taak) in beeld dat moet leiden tot alarmering. In Twente gebeurt dat via de communicator, in de andere gebieden wordt gebruik gemaakt van P2000.
 
Actuele informatie
Belangrijk! Het alarm wordt gegeven op grond van de informatie die de centralist op dat moment heeft. Het kan voorkomen dat een burger meldt dat er een aanrijding is geweest, terwijl later blijkt dat er iemand gewond is geraakt. Dit kon de centralist niet weten en dus is het niet verwijtbaar als er geen alarm wordt uitgedaan.
Een ander voorbeeld: een inbraak waarbij bewoners insluipers overlopen, die vervolgens  een wapen trekken en van de inbraak een overval maken.
Ik wil maar zeggen, een centralist moet het doen met de informatie die hij/zij op dat moment heeft. Als de centralist goede informatie heeft, maar niet goed handelt v.w.b. de persalarmering, dan is de klacht gegrond en koppel ik dit terug
 
De klachten
Alle 209 klachten zijn ontvangen, onderzocht en beoordeeld en iedere klager heeft een antwoord gekregen.
Overigens zijn drie journalisten verantwoordelijk voor 75 procent van de ingediende klachten; dat zorgt voor een band ;-).
 
Geen alarm
Het grootste deel van de klachten (171) betrof het niet alarmeren terwijl dat wel afgesproken was. Daarvan was ongeveer de helft niet gegrond. De rode draad in de afwijzing was dat centralisten op het moment zelf niet konden weten hoe de vork precies in de steel stak.
 
Laat alarm
Wat ingewikkelder betrof het aantal klachten over het te laat alarmeren (13 stuks). Ik vind dat elke keer weer ingewikkeld om te beoordelen. ‘Te laat (naar de zin)’ is een rekbaar en subjectief begrip. Van de centralist wordt bij sommige incidenten gevraagd om veel politie- en hulpverleningsprocessen aan te sturen en dat vraagt op prioritering en gestructureerd werken. Daarbij komt dat de centralist vaak meerdere incidenten gelijktijdig moet aanpakken. We hopen met ons allen natuurlijk dat persalarmering vooraan in het proces zit, maar het lijkt me toch niet onredelijk dat acute opsporing van daders even voorrang krijgt.
 
Foto’s wijkagenten
En dan zijn er nog de 19 klachten over twitterende wijkagenten. Daarbij valt nog wel eens de term broodroof, maar klagers krijgen van mij stelselmatig hetzelfde antwoord: onze lijn is dat, indien wijkagenten foto’s maken van het werk vanaf locaties waar iedereen kan komen, wij hier niet tegen in zullen gaan. Het hoort bij onze filosofie dat wijkagenten via twitter de burgers informeren over het politiewerk (en foto’s horen daar anno 2016 nu eenmaal bij). Het wordt echter een ander verhaal als de foto’s worden gemaakt op plaatsen waar burgers en journalisten niet mogen komen. Uiteraard stimuleren we het gebruik van watermerken.
 
Een paar vragen die misschien opkomen:
 
Welke meldkamer doet het goed en welke minder?
Daar valt helemaal niets over te zeggen. In sommige werkgebieden zitten duidelijk actievere klagers (in de goede zin des woords) dan elders, maar dat wil niet persé zeggen dat de betreffende meldkamer een grotere uitdaging heeft.
 
Hoe kijk ik zelf terug op 2016?
De vereniging Mediabelangen heeft een WOB-verzoek gedaan (en ook informatie gekregen) waaruit blijkt dat er vanuit Oost-Nederland letterlijk duizenden alarmen uit zijn gegaan. Dat is goed nieuws, maar ik zie zelf ook wel dat het beter moet.

Ongeveer 80 terechte klachten in 2016, verdeeld over vier meldkamers  voor dit immense gebied..? Dat teken ik voor, maar ik maak me geen illusies (hoewel ik alleen klachten in behandeling neem die via het afgesproken kanaal binnenkomen; uitingen via bijvoorbeeld twitter pak ik niet op)
 
Ik heb namelijk helemaal geen klachten nodig om te beseffen dat we stappen moeten maken.
Ik denk dat we het alarmeren rond verkeersongevallen wel onder de knie hebben, maar naarmate een incident groter wordt, wordt het penibeler. Met name op het gebied van plofkraken en overvallen moeten we echt gas geven. Wees ervan verzekerd dat ik hierover regelmatig contact heb met de leiding van het centrum.
 
Ik hoop dat we in 2017 een stap naar voren kunnen zetten.

Communicatie Politie-eenheid Oost-Nederland


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1141 Gepost op: 27 december 2016, 14:17:34
Die 3 journalisten hebben geen leven, tijd om wat anders te gaan doen?
Ik zou ermee kunnen leven als ze het hebben gedaan als input voor een groeiproces, maar zo komt het niet op mij over

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1142 Gepost op: 27 december 2016, 14:39:59
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1469215 date=1482844654
Die 3 journalisten hebben geen leven, tijd om wat anders te gaan doen?
Ik zou ermee kunnen leven als ze het hebben gedaan als input voor een groeiproces, maar zo komt het niet op mij over

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5

Het zou me ook niets verbazen dat het onderling is afgesproken in het kader van als we veel klachten indienen zullen ze wel iets gaan veranderen. Nog een leuk voorbeeld daarvan uit een andere sector.

Buiten dat, prima dat de communicatie afdeling op deze plek ook nog terugkoppeling geeft.  O0
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


ComPolOostNL

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Politie
Reactie #1143 Gepost op: 27 december 2016, 15:04:45
Citaat van: arjenhva link=msg=1469221 date=1482845999
Het zou me ook niets verbazen dat het onderling is afgesproken in het kader van als we veel klachten indienen zullen ze wel iets gaan veranderen. Nog een leuk voorbeeld daarvan uit een andere sector.

Buiten dat, prima dat de communicatie afdeling op deze plek ook nog terugkoppeling geeft.  O0

Graag gedaan. Laat me heel duidelijk zijn, maar ik heb oprecht grote waardering voor hun inzet. We hebben input en een kritische blik nodig (maar wie niet, toch?).


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1144 Gepost op: 27 december 2016, 15:43:18
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1469215 date=1482844654
Ik zou ermee kunnen leven als ze het hebben gedaan als input voor een groeiproces, maar zo komt het niet op mij over
Dat is anders wel de bedoeling van de klachtenregeling. En het komt op mij neutraal beschreven over.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1145 Gepost op: 27 december 2016, 17:02:21
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1469215 date=1482844654
Die 3 journalisten hebben geen leven, tijd om wat anders te gaan doen?
Ik zou ermee kunnen leven als ze het hebben gedaan als input voor een groeiproces, maar zo komt het niet op mij over
Tja. Dit is zo afgesproken in goed onderling overleg tussen nationale politie en de NVJ. Doel was om te bepalen hoe 'goed' of 'slecht' het nu daadwerkelijk gaat. Kwantificeren.

Dus niet 'het werkt niet' en dergelijke vage bewoordingen; maar gewoon een vergelijking tussen het aantal meldingen en het aantal perspiepjes. Absolute getallen en geen 'gevoelens' en 'volgens mij'. Zodat je per regio vast kan stellen hoe het gaat, en waar bijgestuurd moet/kan worden.

Wellicht je even ergens in verdiepen, voordat je ergens achter je computertje gaat zitten roepen dat iemand geen leven heeft ?

Peen
Redacteur van


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1146 Gepost op: 27 december 2016, 18:55:31
Die 3 journalisten hebben geen leven, tijd om wat anders te gaan doen?

De 3 steken tijd in een betere samenwerking en wijze van communiceren.
Als je het stuk op een andere wijze leest, lees je dat de helft van de klachten gegrond is en ik vind dat vrij veel; zeker als de meeste klachten door slechts 3 man worden ingediend.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1147 Gepost op: 27 december 2016, 18:58:45
Nou dan is het mooi om te lezen uit de reacties dat het echt wat oplevert.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5

Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1148 Gepost op: 27 december 2016, 20:42:11
Nou dan is het mooi om te lezen uit de reacties dat het echt wat oplevert.
Dat blijkt niet uit de reacties maar uit het stuk van ComPolOostNL.


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #1149 Gepost op: 27 december 2016, 20:53:55
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1469215 date=1482844654
Die 3 journalisten hebben geen leven, tijd om wat anders te gaan doen?

Als er niet veel gepiept wordt houdt je tijd over  ;)