Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 314488 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1190 Gepost op: 8 januari 2018, 14:57:35
Automatisering van het persalarm gaat inderdaad dit jaar landelijk ingevoerd worden.
Afgelopen donderdag gesprek met hoofd persvoorlichting gehad aangezien ik 30 december slachtoffer ben geworden tijdens dit incident en 11 januari is er weer een overleg waar automatisering van het persalarm op de agende staat. Men zit nu op 60% van wat er voor nodig is om het in te voeren.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1191 Gepost op: 8 januari 2018, 15:30:29
Politie had een mooie telefoon app ontwikkeld voor snel persalarm, helaas heeft NVJ gezegd dat zij dat niet wilde voor journalisten.
Zou fijn zijn als anderen daar ook over mogen oordelen. Ik krijg de indruk dat de NVJ het persalarm wil monopoliseren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1192 Gepost op: 8 januari 2018, 22:50:42
Automatisering van het persalarm gaat inderdaad dit jaar landelijk ingevoerd worden.
Afgelopen donderdag gesprek met hoofd persvoorlichting gehad aangezien ik 30 december slachtoffer ben geworden tijdens dit incident en 11 januari is er weer een overleg waar automatisering van het persalarm op de agende staat. Men zit nu op 60% van wat er voor nodig is om het in te voeren.

Wat heeft dit incident te maken met de automatisering van het Persalarm ?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1193 Gepost op: 10 januari 2018, 10:09:23
Zou fijn zijn als anderen daar ook over mogen oordelen. Ik krijg de indruk dat de NVJ het persalarm wil monopoliseren.
Lijkt er inderdaad wel op. Maar hoor verder niks meer van de NVJ. Reageren zelfs niet op mails die ik heb gestuurd over het persalarm.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #1194 Gepost op: 10 januari 2018, 21:16:46
Automatisering van het persalarm gaat inderdaad dit jaar landelijk ingevoerd worden.
Afgelopen donderdag gesprek met hoofd persvoorlichting gehad aangezien ik 30 december slachtoffer ben geworden tijdens dit incident en 11 januari is er weer een overleg waar automatisering van het persalarm op de agende staat. Men zit nu op 60% van wat er voor nodig is om het in te voeren.

Ah vervelend nieuws, wat was hun aanleiding, dat zij zijn gefotografeerd met hun gezichten erop? En wie heeft deze foto gemaakt dan, of zijn dit dashcambeelden? Gooi maar de foto online waarin we de jongens kunnen herkennen, dus niet geblurd.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1195 Gepost op: 24 mei 2018, 18:48:32
Even een topic bump. De laatste weken hebben 'wij' (ik + aantal collega fotografen) in Oost Nederland zelf wat initiatief getoond door o.a. een afspraak te maken met voorlichting van politie eenheid Oost Nederland en vandaag was er een mediabijeenkomst georganiseerd in Zwolle door de veiligheidsregio IJsselland.

Kort samengevat zijn de volgende punten uit het overleg gekomen dat wij op 8 mei jl. in Apeldoorn hebben gevoerd:

Gemiste persalarmeringen
We merken dat er met enige regelmaat nog persalarmeringen gemist worden. Reden hiervoor is dat het nog steeds een handmatig proces is en niet elke centralist denkt hier aan. In GMS moet de centralist nog handmatig het persalarm 'versturen' (middels het vinkje), in het nieuwe landelijke meldkamer systeem (NMS als ik het goed heb) zal het persalarm automatisch verstuurd worden, tenzij de centralist deze optie bij een incident uitschakeld. Voordeel: als er géén persalarm verstuurd wordt voor een incident terwijl dat wel zou moeten, is het in de toekomst dus een bewuste handeling in plaats van dat het nu in veel gevallen nog simpelweg wordt vergeten. De release van het nieuwe landelijke meldkamer systeem staat gepland voor ergens dit jaar zo werd ons verteld, maar de exacte datum is afhankelijk van wanneer landelijk gezien alles in een klap over kan. Even afwachten dus...

Persalarmeringen zonder adres / plaats / incidentsoort
Sinds vorig jaar zomer wordt de VOA en TFO in NO-Gelderland en IJsselland via P2000 gepagerd. Sindsdien worden er met enige regelmaat VOA/TFO meldingen verstuurd die tegelijkertijd naar de pers gaan. Heel erg vaak wordt daarbij de benodigde informatie voor de pers vervangen door 'Graag contact OC Apeldoorn' o.i.d. Keer op keer moeten wij het piketnummer bellen om de voorlichter om meer informatie te vragen. Dit is al bij allerlei soorten incidenten gebeurd, niet alleen bij ongevallen maar ook bij schiet- en steekpartijen, overvallen en zelfs bij een moord. Hier gaat men ook naar kijken en ze hopen het zo spoedig mogelijk te verhelpen, maar we zijn inmiddels 2 weken verder en er zijn weer diverse meldingen geweest waar voor de pers in het persalarm geen enkele bruikbare informatie in stond.

Toekomst P2000 persalarmering
Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) per 25 mei en (naar het schijnt) nieuwe regels en wetten voor de politie is het nogal onzeker (zelfs voor voorlichting) wat de toekomst gaat brengen m.b.t. persalarmering via P2000. Op dit moment zijn er geen indicaties dat er snel wat gaat veranderen aan het persalarm, maar geheel uitgesloten is het niet.

Kortere lijntjes tussen pers en politie
Landelijk gezien voert de NVJ samen met vereniging Mediabelangen overleg met de politie, maar vanuit eenheid Oost Nederland en ons (fotografen) is er ook behoefte om op regionaal niveau overleg te voeren. Er ligt een voorstel om elke 2 - 3 maanden samen te komen in Apeldoorn met een duidelijke agenda met items die we kunnen bespreken. Wat ging er mis, wat kan er beter, etc. Het gesprek van 8 mei jl. was constructief, dit willen wij graag regionaal voortzetten.



De bijeenkomst op de Marsweg in Zwolle vanochtend / vanmiddag was vooral vanuit de veiligheidsregio gekomen, zij hebben enkele onderwerpen besproken rondom het thema informatievoorziening (wat gebeurt er allemaal in GRIP situaties, netcentrisch werken etc.). Daarnaast hebben wij informatie gekregen over vakbekwaamheid, het werk van Team Brandonderzoek en 24uurs diensten.

Na het 'officiële' programma hebben wij nog even de kans aangegrepen om wat vragen te stellen. Ook hebben wij geinformeerd of de pilot Persmonitor van veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond bekend was bij IJsselland. Ze gaan daar deze zomer meer studie over doen en wellicht levert dat voor ons in Oost Nederland wat op de komende 1 - 2 jaar. De screenshots die ik van collega's heb ontvangen enkele maanden geleden heb ik ook nog op een groot scherm aan de voorlichters laten zien, ze waren op zich aardig geïnteresseerd. Het ontlast hun natuurlijk ook in belletjes op het moment dat wij als pers toegang krijgen tot (gefilterde) informatie vanuit het kladblok.

Kortom, er zijn wel wat (kleine) ontwikkelingen op regionaal gebied en landelijk zal er m.b.t. het persalarm het komende jaar ook nog wel wat gaan veranderen denk ik.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1196 Gepost op: 24 mei 2018, 19:10:53
Gemiste persalarmeringen
in het nieuwe landelijke meldkamer systeem (NMS als ik het goed heb) zal het persalarm automatisch verstuurd worden, tenzij de centralist deze optie bij een incident uitschakeld. Voordeel: als er géén persalarm verstuurd wordt voor een incident terwijl dat wel zou moeten, is het in de toekomst dus een bewuste handeling in plaats van dat het nu in veel gevallen nog simpelweg wordt vergeten.
Daar zit een nadeel aan: Als een melding later wordt ingevoerd of gewijzigd dan gaat er ook een persalarm uit. Gevolg is dat je óf een tweede keer kan gaan rijden voor een ongeval wat je al op de foto hebt, óf het is het eerste alarm en dat krijg je pas als alles al is opgeruimd.

Toekomst P2000 persalarmering
Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) per 25 mei en (naar het schijnt) nieuwe regels en wetten voor de politie is het nogal onzeker (zelfs voor voorlichting) wat de toekomst gaat brengen m.b.t. persalarmering via P2000. Op dit moment zijn er geen indicaties dat er snel wat gaat veranderen aan het persalarm, maar geheel uitgesloten is het niet.
De AVG geldt niet voor de overheidsdiensten. Die hebben inderdaad een andere verordering. Ik ben er nog niet aan toegekomen om dit nader te bekijken. Wat ik wel weet is dat de politie bij het publiceren van foto's gezichten, kentekens én bedrijfsnamen moet blurren. Ik heb het nu al meegemaakt dat een politieagent dacht dat zijn verordering ook voor mij telt (betrof bedrijfsnaam). Maar dat is dus niet zo.

Kortere lijntjes tussen pers en politie
Landelijk gezien voert de NVJ samen met vereniging Mediabelangen overleg met de politie
Fantastische clubs die geen verantwoording afleggen aan het werkveld :-(


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1197 Gepost op: 23 juli 2018, 11:47:14
Daar zit een nadeel aan: Als een melding later wordt ingevoerd of gewijzigd dan gaat er ook een persalarm uit. Gevolg is dat je óf een tweede keer kan gaan rijden voor een ongeval wat je al op de foto hebt, óf het is het eerste alarm en dat krijg je pas als alles al is opgeruimd.

M.i. is dat grotendeels 'het risico van het vak'. De pers zou de mogelijkheid moeten blijven houden om informatie te krijgen t.a.v. meldingen; om te weten wat er gebeurt in de stad.

Maar als dat vervolgens 'niets blijkt te zijn' of het incident sneller voorbij is dan je denkt, is dat niet een fout van de meldkamer. Of als het later iets anders blijkt te zijn en de GMS aardcode wordt aangepast. Dan heb je gewoon even pech, en ben je voor niets gereden.

Fantastische clubs die geen verantwoording afleggen aan het werkveld :-(

Want ? De NVJ zou er wat mij betreft aanzienlijk actiever in mogen zitten. Maar ik heb als praktijkman wel regelmatig overleg met ze over dit soort zaken.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1198 Gepost op: 23 juli 2018, 14:10:27
M.i. is dat grotendeels 'het risico van het vak'. De pers zou de mogelijkheid moeten blijven houden om informatie te krijgen t.a.v. meldingen; om te weten wat er gebeurt in de stad.

Maar als dat vervolgens 'niets blijkt te zijn' of het incident sneller voorbij is dan je denkt, is dat niet een fout van de meldkamer. Of als het later iets anders blijkt te zijn en de GMS aardcode wordt aangepast. Dan heb je gewoon even pech, en ben je voor niets gereden.
Hallo, mag ik misschien ook nog de nadelen benoemen zonder meteen de les te worden gelezen. Wat jij zegt weet ik ook wel, maar dat lijkt mij zo logisch dat ik niet van plan ben om dat deuntje elke keer op te schrijven.


Want ? De NVJ zou er wat mij betreft aanzienlijk actiever in mogen zitten. Maar ik heb als praktijkman wel regelmatig overleg met ze over dit soort zaken.
Als de NVJ zich opwerpt als vertegenwoordiger van het werkveld dan zouden ze dat werkveld ook wel eens mogen informeren. Net als Vereniging Mediabelangen, die dat overigens soms wel doet. Maar van geen van beiden zie ik regelmatige terugkoppeling.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #1199 Gepost op: 23 juli 2018, 15:18:32
Maar van geen van beiden zie ik regelmatige terugkoppeling.
Ko, bel me anders even op de regio15 tiplijn 070-7373112. Dan praat ik je even bij en stuur ik je wat documenten van zaken die op dit moment lopen. Inderdaad voornamelijk door druk van Vereniging Mediabelangen en minder door de NVJ.

Peen
Redacteur van