Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 313300 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #470 Gepost op: 28 mei 2011, 18:52:17
Bij Flevoland wat aangepast?

p2kflex
08:47:39 27-05-11GROUP-1RMKFVL POLDERDREEF/TORONTOWEG ALMERE Ongeval/Wegvervoer/Aanrijding letsel (X) (L.E.) (eenzijdig) (Doorrijding: nee
0730305Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persvoorlichting)
0730316Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persinfo)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #471 Gepost op: 28 mei 2011, 18:54:15
Bij Flevoland wat aangepast?

p2kflex
08:47:39 27-05-11GROUP-1RMKFVL POLDERDREEF/TORONTOWEG ALMERE Ongeval/Wegvervoer/Aanrijding letsel (X) (L.E.) (eenzijdig) (Doorrijding: nee
0730305Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persvoorlichting)
0730316Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persinfo)

GMS is al een tijdje geleden aangepast, maar je hoeft die "bijzonderheden" niet bij elke melding te zien. Er wordt doorgaans maar 1x gepiept en bij de brandweer zie je dergelijke bijzonderheden vaak ook toenemen naarmate het incident vordert.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #472 Gepost op: 2 juni 2011, 11:29:44
Meldkamer Apeldoorn laat zo af en toe gewoon nog hele belangrijke meldingen links liggen...

Vannacht in Genemuiden een ernstig eenzijdig ongeval waarbij een bromfietser onderuit ging en twee pennen van een betonijzeren hekwerk in zijn gezicht kreeg. Brandweer was wel gealarmeerd maar verder géén persinfo. Persoon zwaar gewond afgevoerd naar het ziekenhuis.

Rond twee uur vannacht eveneens een ernstig ongeval tussen een vrachtwagen en een bromfietser hier in Wezep. Volgens twitter bericht van de wijkagent (@polwezep) is de bromfietser met zwaar letsel (dus ik neem aan zwaar gewond) afgevoerd naar het ziekenhuis. En weer géén persinfo, waardoor belangrijk nieuws dus niet opgepakt kan worden door de pers.

Het is voor de politieagent op de locatie misschien prettig als er geen pers bij is maar voor de pers zelf is het gewoon van belang dat er helder en direct gecommuniceerd wordt waar ernstige aanrijdingen plaats vinden. Dat een paar centralisten wellicht niet zo 'actief' zijn met het sturen van meldingen is wat mij betreft dan ook gewoon iets meer dan vervelend zo af en toe. Ik had gehoopt dat het eindelijk eens helemaal ging lopen bij de MON sinds van de week maar tussen de dienstwissels zitten er dus nog steeds centralisten die weinig tot niets doen met persinfo. En dat is toch eigenlijk gewoon tegen het zere been van de pers en Mediabelangen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #473 Gepost op: 3 juni 2011, 13:16:37
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #474 Gepost op: 3 juni 2011, 15:32:51
Volgens mij is het ook niet een primaire taak van een meldkamer om pers te informeren!.  

denk dat de mogelijkheden die men nu gebruikt om de pers te informeren meer uit goedheid komt van de regio's dan uit een wettelijke verplichting om de pers te alarmeren door een meldkamer.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #475 Gepost op: 3 juni 2011, 20:12:35
denk dat de mogelijkheden die men nu gebruikt om de pers te informeren meer uit goedheid komt van de regio's dan uit een wettelijke verplichting om de pers te alarmeren door een meldkamer.

Uh, het is geen goedheid, maar een landelijk besluit. Daar is dit topic al vol over geschreven. Het is dus ook zeker niet vrijblijvend en het functioneren hiervan zal periodiek geevalueerd worden. De hoogst betrokkene bij deze persregeling is Minister Opstelten, die bemoeit zich echt niet met 'goedaardigheden' ;)


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Reactie #476 Gepost op: 3 juni 2011, 21:18:58
Hunter,

klopt maar soms zie ik wel eens mensen die een opmerkingen maken als het niet gebeurt en dan zeg ik, ik zie het niet als een primaire taak om de pers te alarmeren  ;D hoeveel ministers er ook anders over denken dan gaan echt eerste de dingen voor de hulpdiensten voor,  de pers kan wachten met alle respect ze mogen de info best weten maar met dezelfde prioriteit als een kat in de boom dat kan ook wel een dag later ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #477 Gepost op: 3 juni 2011, 21:24:41
Tsja, dat niet elke centralist erop zit te wachten dat kan ik ook wel begrijpen, maar als de Raad van Hoofdcommissarissen een zeker besluit neemt dan is het toch vreemd dat bepaalde centralisten dat besluit blijkbaar niet zo nauw nemen. Uiteraard valt of staat de extra tijd die het alarmeren van de pers kost bij de wijze waarop dit in GMS geconfigureerd is. Bij een juiste configuratie hoeft de centralist alleen nog op "alarmeer" te drukken, als dat nu zoveel extra tijd kost?? In andere gevallen zullen er meerdere handelingen verricht dienen te worden, in die gevallen kan ik me voorstellen dat men liever eerst andere taken afhandelt, maar zo zie je maar hoe dit soort zaken kunnen verschillen in zo'n klein landje...


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #478 Gepost op: 3 juni 2011, 21:30:59
O, werkt dat zo in de hoofden van sommigen,wat kan mij die minister schelen!
Het past waarschijnlijk ook niet bij de cultuur van de politie ,"openheid!"
Gelukkig doen veel regiocollega's wél wat ze moeten doen! O0
Zoveel moeite is dat niet,dat is gelukkig al veelvuldig gebleken!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #479 Gepost op: 3 juni 2011, 23:11:11
Het is niet een kwestie van 'het is te druk'. Het zal ongetwijfeld wel eens voorkomen dat er in de beginminuten geen tijd is om direct een melding te versturen maar dat zal in 9 van de 10 gevallen in de categorie 'gele incidenten' voorkomen. Er zijn neem ik aan genoeg ongevallen waar je als centralist geen dik uur mee bezig bent aan één stuk door. Al meld je een ernstig ongeval dan misschien 5 of 10 minuten later (nadat de eerste primaire taken zijn gedaan), dan meld je het tenminste als centralist zoals is afgesproken met de minister en de raad. Nu zijn er dus ongevallen waarbij er dus meerdere slachtoffers zijn of waar de verwondingen dermate ernstig zijn dat het nieuwswaardig is, en dan wordt er gewoon niks gemeld. Ja, achteraf in een persbericht. Maar dat is zoals zo vele weten mosterd na de maaltijd.

Een zoveelste ongeval op een gevaarlijk punt in de media brengen met een persbericht van de politie is misschien genoeg in de ogen van centralisten, maar als je als medium iets met een behoorlijke impact wilt brengen dan heb je toch op z'n minst beeldmateriaal nodig om een maatschappelijke discussie op gang te brengen. Of moet ik morgen maar eventjes foto's gaan maken van het uitgebreide sporenonderzoek van de VOA die hier in het dorp is gedaan van de week?

Zoals jacksriver ook al schrijft, de politie staat voor openheid en vanuit maatschappelijk oogpunt is het voor een betere verkeersveiligheid goed om ongevallen goed in beeld te brengen. Het maakt mensen dag in dag uit bewust van de kwetsbare positie in het verkeer. Dat er dan jammer genoeg centralisten zijn die anders willen 'doen' dan de regels die zijn opgesteld verbaasd mij helaas keer op keer.

P.s. voor de goede orde, in mijn tekst wil geen verwijten maken of een slecht beeld schetsen over centralisten. ;) Enkel de denkwijze over 'persalarm' is anders.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon