Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 313296 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #480 Gepost op: 3 juni 2011, 23:24:13
Het is niet een kwestie van 'het is te druk'. Het zal ongetwijfeld wel eens voorkomen dat er in de beginminuten geen tijd is om direct een melding te versturen maar dat zal in 9 van de 10 gevallen in de categorie 'gele incidenten' voorkomen. Er zijn neem ik aan genoeg ongevallen waar je als centralist geen dik uur mee bezig bent aan één stuk door. Al meld je een ernstig ongeval dan misschien 5 of 10 minuten later (nadat de eerste primaire taken zijn gedaan), dan meld je het tenminste als centralist zoals is afgesproken met de minister en de raad. Nu zijn er dus ongevallen waarbij er dus meerdere slachtoffers zijn of waar de verwondingen dermate ernstig zijn dat het nieuwswaardig is, en dan wordt er gewoon niks gemeld. Ja, achteraf in een persbericht. Maar dat is zoals zo vele weten mosterd na de maaltijd.

[...]

P.s. voor de goede orde, in mijn tekst wil geen verwijten maken of een slecht beeld schetsen over centralisten. ;) Enkel de denkwijze over 'persalarm' is anders.

Hoe goed ben jij bekend met de werkzaamheden op een politiemeldkamer? Er gebeuren namelijk naast de aanrijdingen nog heel wat andere incidenten en ook bezuinigingen treffen helaas ook de meldkamer. Zo is er bij ons besloten om het aantal centralisten op bepaalde diensten te halveren terwijl dat niet de meest rustige uren zijn. Het gevolg is dat de telefonie en de aansturing aan 1 stuk door bezig zijn en ik vind, met alle respect, het belangrijker dat ik een goed en snel antwoord op mijn vragen krijg, of de overige meldingen uitgegeven worden, of de persoon voor mij opgevraagd wordt, dan dat de pers per direct gealarmeerd wordt. Dit kan er in de drukte nogal bij in schieten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #481 Gepost op: 4 juni 2011, 13:12:49
Aanrijding met dodelijke afloop
Elspeet- , 04-06-2011 • Een 79-jarige vrouw uit Moerkapelle is vrijdagavond 3 juni overleden in het Sophia ziekenhuis in Zwolle nadat zij die middag rond 15:50 uur betrokken raakte bij een ongeval aan de Nunspeterweg in Elspeet.

De vrouw fietste vanuit Ermelo richting Vierhouten en wilde de Nunspeterweg oversteken. Op de middengeleider bleef de vrouw staan. Op dat moment kwam een 19-jarige automobilist uit Uddel aangereden uit de richting Elspeet. Hij zag dat de vrouw stopte op de middengeleider van de weg, en hij reed door. De vrouw stak plotseling toch de weg over en zag daarbij de naderende automobilist over het hoofd. Een frontale aanrijding was het gevolg.
De vrouw is met de traumahelikopter in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis in Zwolle waar zij later die dag overlijdt aan haar verwondingen.

http://www.politie.nl/noord_en_oost_gelderland/nieuws/110604elspeetaanrijdingmetdodelijkeafloop.asp

Geen persalarmering uitgestuurd......
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #482 Gepost op: 6 juni 2011, 10:05:51
Meldingen over slechte persalarmering kunnen nu ook hier gemeld worden
http://www.mediabelangen.yourbb.nl/
Forum mediabelangen


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #483 Gepost op: 6 juni 2011, 10:57:54
Ik ben sowieso geen voorstander van een "openbaar"PERS alarm. Stuur dan een automatisch gegenereerde SMS naar perskaartbezittenden die hun tel. nr achter laten voor een bepaalde regio.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #484 Gepost op: 6 juni 2011, 11:47:14
Waarom zouden mensen die wel graag foto's willen maken van incidenten, maar niet (kunnen) voldoen aan de eisen voor een ppk, geen persalarm mogen ontvangen?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #485 Gepost op: 6 juni 2011, 12:28:00
Waarom zouden mensen die wel graag foto's willen maken van incidenten, maar niet (kunnen) voldoen aan de eisen voor een ppk, geen persalarm mogen ontvangen?
Ik ben van mening dat beroepsfotografen zo hun werk beter kunnen doen. Ze hoeven niet meer op alle meldingen af te rijden waar veel mankracht op af wordt gestuurd, waardoor het een groot incident lijkt.

Met alle respect naar de hobbyisten , maar ik merk zelf dat ze op alles wat op basis van de P2000 melding een "grote spannende"melding lijkt, af rijden.
Daar een journalist zijn geld wil verdienen met het fotograferen van incidenten en een hobbyist dit niet doet, vind ik dat een persfotograaf daarin geholpen moet worden zijn keuzes te maken om wel of niet naar een melding te gaan. Een snel en resoluut persalarm kan in die afweging erg meehelpen.

Edit. Daarbij is een persalarm voor de kranten/websites een goed middel om geen slap aftreksel op basis van een P2000 melding te schrijven als "nieuwsbericht".
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #486 Gepost op: 6 juni 2011, 12:50:10
Ik ben van mening dat beroepsfotografen zo hun werk beter kunnen doen. Ze hoeven niet meer op alle meldingen af te rijden waar veel mankracht op af wordt gestuurd, waardoor het een groot incident lijkt.

Met alle respect naar de hobbyisten , maar ik merk zelf dat ze op alles wat op basis van de P2000 melding een "grote spannende"melding lijkt, af rijden.
Daar een journalist zijn geld wil verdienen met het fotograferen van incidenten en een hobbyist dit niet doet, vind ik dat een persfotograaf daarin geholpen moet worden zijn keuzes te maken om wel of niet naar een melding te gaan. Een snel en resoluut persalarm kan in die afweging erg meehelpen.

Edit. Daarbij is een persalarm voor de kranten/websites een goed middel om geen slap aftreksel op basis van een P2000 melding te schrijven als "nieuwsbericht".

Nou sorry maar hier worden alle fotografen die dit niet als inkomsten hebben, wel een beetje boel over 1 kam geschoren hoor... Zo zwart-wit zijn we echt niet allemaal.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #487 Gepost op: 6 juni 2011, 13:21:18
@jemama11: Dus dan zijn straks alle kleine lokale omroepen, huis-aan-huis bladen etc. die NIET aan PPK-eisen kunnen voldoen ook verstoken van het stukje schaarse informatievoorziening die door de politie zelf wordt geregisseerd? Of moeten die media die de budgetten niet hebben om elke week minstens 200 - 300 euro te moeten betalen aan nieuwsfoto's dan het maar houden op politiepersberichten?

Lokaal nieuws wat veel impact heeft op de lokale bevolking wordt veelal verslagen door de kleinere media binnen gemeenten. Grotere media zoals regionale kranten en omroepen bieden in dat soort gevallen veel minder (achtergrond)informatie. Een ernstig ongeval met drie slachtoffers waar geen brandweer bij komt is voor b.v. de regionale omroep een kort berichtje tijdens het avondnieuws; voor de lokale media kan dat een belangrijk item zijn omdat het speelt in het dorp / de plaats.

Het wel toestaan van media die niet aan de PPK-eisen kunnen voldoen is in dat geval dus niet per direct broodroof maar gewoon indirect een stukje openheid naar de burger toe.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #488 Gepost op: 6 juni 2011, 13:23:42
Hoe goed ben jij bekend met de werkzaamheden op een politiemeldkamer? [..]
Ik weet vanuit goede contacten dat er gewoon veel centralisten zijn die wel de tijd hebben om even met de muis op een knopje te drukken (2 seconde werk) maar het gewoon simpelweg vertikken. Moet daar dan argumentatie tegenover staan dat 'het soms gewoon echt niet uitkomt'? Ik bedoel, als je het als centralist druk hebt dan kan het best enkele minuten wachten... maar heb je dan als centralist géén twee seconde de tijd om even op het knopje 'Alarmeren' (oid) te drukken?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #489 Gepost op: 6 juni 2011, 21:18:22
Ik zie helemaal geen reden waarom een persalarm alleen voor journalisten zou mogen zijn. De gewone burger heeft net zo veel recht op informatie als een journalist. Daarbij komt dat door de moderne media het nieuws zich razendsnel verspreid en daarmee ook steeds meer valse geruchten de wereld in worden geholpen. Een goede en vooral snelle communicatie van de politie naar de buitenwereld wordt daarmee belangrijker. 2 factoren zijn daarbij belangrijk: Korte omschrijving van het incident en het aantal slachtoffers.

Zo ging het laatst nog mis in Hoorn. De politie liet heel lang niks van zich horen, waardoor er de wildste geruchten ontstonden over wat er gebeurd was en hoeveel slachtoffers waren. In mijn ogen kan het nooit meer dan een uur duren voordat de poltie weet hoeveel slachtoffers er zijn. Dit is dus slecht gecommuniceerd naar de buitenwereld, waardoor zelfs de serieuze media geruchten van twitter gingen overnemen. Als de politie binnen 15 minuten het aantal slachtoffers gemeld had, was de berichtgeving nooit zo'n chaos geworden.

In mijn ogen moeten de politie/hulpdiensten/overheid dus juist zo snel mogelijk zoveel informatie als mogelijk naar de buitenwereld communiceren. En dus ook naar burgers en niet alleen naar journalisten.
Uiteraard wel informatie die klopt en het onderzoek niet schaadt. En als er nog geen goed overzicht is van het incident, kan dat gecommuniceerd worden.

Maar in mijn ogen kan het allemaal veel sneller en houdt de politie te lang informatie achter.