Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 318890 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #760 Gepost op: 9 augustus 2013, 15:56:03
Laatste nieuws over persalarm.

http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/aanpak-urgente-problemen-persalarmering/#.UgTz_Xl1GAj

Als ik het goed begrijp, alle regio's eind dit jaar persalarm via p2000


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #761 Gepost op: 9 augustus 2013, 17:54:21
Zo lees ik het ook.

Het zou erg handig zijn, maar goed... eerst maar eens even afwachten  O0


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #762 Gepost op: 10 augustus 2013, 16:41:51
Citaat van: IkWilbert link=msg=1190232 date=1376056563
Als ik het goed begrijp, alle regio's eind dit jaar persalarm via p2000
Het streven is dus in ieder geval om het landelijk op 1 lijn te krijgen. Dat zal best een hoop werk kosten, maar de bereidheid lijkt er vanuit de politie wel te zijn.

Dan worden ook landelijk de groene (mag gelijk gepiept) en de gele (pas na akkoord woordvoerder gepiept) lijsten landelijk gelijk getrokken. Aandachtspunt is dat niet alle 'aardcodes' gelijk zijn in GMS; daar zitten nu soms verschillen tussen, tussen de regio's. En aan die aardcode is weer dat geel/groen veldje gekoppeld. Maar goed: na verloop van tijd zijn de oude meldkamers toch weg en gaat het via 1 van de 10 nieuwe landelijke meldkamers, dus dan lopen de aardcodes ook weer gelijk en kan de groen/geel lijst er 1-op-1 op losgelaten worden.

En een aantal incidenten verhuist dus van geel naar groen. Er zijn concrete voorbeelden genoemd, maar er wordt gewacht met het publiceren ervan (van die 'nieuwe' groene lijst bedoel ik) totdat daar akkoord op is vanuit de politie. De politie mediadesks zijn het dus wel eens, maar de hogere legerleiding moet die lijst nog wel accorderen. Achterliggende gedachte voor dat verhuizen is in ieder geval dat die incidenten tegenwoordig toch al snel 'rondzingen' op sociale media, omdat er (noem maar wat) een politie helikopter boven hangt of een heel setje straten voor is afgezet, en iedereen daarover vragen gaat stellen.

Maar goed: nationale politie, nationale manier van persalarmering. Vooruit met de geit !

Peen
Redacteur van


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #763 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:21:55
: PRIO 2 ONGEVAL LETSEL (BROMFIETS/FIETS) INDUSTRIEWEG ZWOLLE. VERLATE MELDING VAN 13.33U. SORRY :-) <<


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #764 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:29:37
Citaat van: JJ75 link=msg=1191546 date=1376396515
: PRIO 2 ONGEVAL LETSEL (BROMFIETS/FIETS) INDUSTRIEWEG ZWOLLE. VERLATE MELDING VAN 13.33U. SORRY :-) <<

Beter zo, dan geen ;)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #765 Gepost op: 13 augustus 2013, 18:21:41
Citaat van: JJ75 link=msg=1191546 date=1376396515
: PRIO 2 ONGEVAL LETSEL (BROMFIETS/FIETS) INDUSTRIEWEG ZWOLLE. VERLATE MELDING VAN 13.33U. SORRY :-) <<

Zo kan het dus ook  :D


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #766 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:47:07
Citaat van: SniperEye link=msg=1054259 date=1340696260
Ik heb heel sterke gemengde gevoelens bij P2000. Als er tegenwoordig een incident is ergens in stad op dorp zie je complete volksstammen er op af komen, met name door de vluchtigheid van informatie via met name Twitter en deels P2000 sites. Dit was in het pre P2000/ C2000 tijdperk wel anders. Als je om wat voor reden geïnteresseerd was in incidenten/ inzetten van politie, brandweer & ambulance, dan kocht je een scanner. Let wel op, dit was ook het pre Twitter-tijdperk. Aangezien een scanner een redelijke investering koste kocht niet iedereen zo'n apparaat.

Ik ben een liberaal en heb vrijheid hoog in het vaandel staan. Ik ben dan ook van mening dat er een middenweg gevonden moet worden. Daarentegen moeten we primair voorkomen dat er dusdanige ramptoerisme ontstaat waardoor werken van hulpdiensten lastig wordt. Wellicht startend met een verbod van publicatie van meldingen van P2000 op internet (Twitter en P2000-sites). Lijkt mij zelfs deels in strijd met de privacywetten (publicatie adressen etc.). Echter voorkomt dit niet dat binnen no-time iemand die sirenes hoort of rook ziet een Tweet plaatst en alsnog de hele planeet mee kan "genieten".

Zelf ben ik recent bij een ongeval geweest hier in de buurt waarbij ik me verbaasd heb over de kijkers die haast op reikwijdte van het ongeval stonden en een politie die dit klaarblijkelijk ver genoeg vond. Sorry, maar dat gaat mij te ver.

Was dat vroeger ook zo? Niet dat ik me kan herinneren. Ik heb wel vaker een grote brand bezocht toen en daar liep je met een handje vol geïnteresseerden en journalisten. Ons kende ons.

Vroeger had je geen Twitter, Facebook, Whatsapp, meldingen op je telefoon die binnenkomen van mail & P2000 ;)


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #767 Gepost op: 13 augustus 2013, 21:53:21
Waar zou wel / niet een persalarm voor gegeven moeten worden?

Brandweer
- is allemaal via P2000 te volgen (alleen melding bij middel-hulpverlening, middel-brand of een bijzonder incident)?

Politie
- achtervolgingen, misdrijven (schiet, steek, overval, inbraak)

Ambulance
- uit oogpunt van slachtoffer géén reanimatie's, iets wat binnenshuis gebeurd... dus alleen aanrijdingen met letsel

Ik zie eigenlijk het persalarm als het in gang zetten van een kolonne mensen die binnen 2 - 15 minuten ter plaatsen komen bij een incident (fotograven, pers, ramptoeristen, hobby'isten etc.)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #768 Gepost op: 13 augustus 2013, 23:32:35
Dat er OOK ramptoeristen e.d. op af komen voorkom je dus niet. Ook al zou je alleen mensen met een PPK uitrusten met een C2000 portofoon waarover zij op de hoogte gebracht worden (noem maar even een utopie) dan voorkom je dus nog steeds niet dat mensen het ongeluk/de brand zien en er over twitteren enzo. Het duurt dan wel wat langer voordat die ramptoeristen op de hoogte en ter plaatse zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #769 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:50:30
Geen idee hoe het bij jullie zit, maar ik heb nog nooit ramptoeristen gezien die op een P2000-melding afgaan. Het zijn veelal mensen die toevallig langsfietsen, en blijven hangen 'omdat ze het wel interessant vinden.'