Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 314910 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #820 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:02:35
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193166 date=1376866521
Vanavond was er ook een P2000-alarmering waar het persalarm eerder werd verstuurd dan een alarmering naar een ambulance. Van de week een vergelijkbaar incident dat de pers 4 á 5 minuten eerder werd gepaged ipv een ambulance. Ik weet dat P2000 voor dit soort vergelijkingen geen goede bron is, maar het geeft wel een vreemd beeld.
Op zich is er al een goede reden gegeven waarom het persalarm eerder kan zijn dan een melding voor een ambulance. Maar wat denk ik vooral meespeelt is als je een centralist/supervisor hebt bij de politiekant van de meldkamer die gewoon erg scherp is, dan kan deze als het incident ongeval letsel is ingevoerd in GMS toch sneller een persalarm sturen dan dat de (uitgifte) centralist informatie heeft verstrekt over het ongeval bij de 112-beller(?). Althans, dat lijkt mij als leek wel zo. Sterker nog, ik woon hier op nog geen 50 meter van het politiebureau. Ik ben soms eerder van huis weg dan dat de politie met spoed vertrekt vanaf het bureau. Dan zie ik als ik langs het bureau rij dat ze net de auto's instappen en vervolgens halen zij mij 200 - 300 meter verderop in. ;) Ligt er maar net aan hoe druk het op de uitgifte is en hoe druk de supervisor is?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #821 Gepost op: 20 augustus 2013, 00:08:16
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193166 date=1376866521
Vanavond was er ook een P2000-alarmering waar het persalarm eerder werd verstuurd dan een alarmering naar een ambulance. Van de week een vergelijkbaar incident dat de pers 4 á 5 minuten eerder werd gepaged ipv een ambulance. Ik weet dat P2000 voor dit soort vergelijkingen geen goede bron is, maar het geeft wel een vreemd beeld.
P2000 is inderdaad geen goede bron. Wat jij zegt zie ik in Kennemerland ook wel. Maar dan kom ik ter plaatse en dan staat er een tweede ambu die niet via P2000 is gealarmeerd. Daarnaast kan het uitvragen door de centralist bij de CPA meer tijd kosten. Moet hij een ambulance sturen of een motorrijder? Of wordt de politie gevraagd eerst een kijkje te nemen?

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193166 date=1376866521
Ik heb zelf geen enkele moeite met de pers tijdens mijn werkzaamheden, zolang we maar ieder ons werk kunnen doen. En helaas heb ik geconstateerd uit mijn eigen ervaringen dat voornamelijk overleg met een jongere fotograaf soms wat stroef verloopt. Ik heb liever 10 ouwe rotten van persmuskieten  ;) ipv 1 jonge fotograaf tijdens mijn werkzaamheden.
Jammer dat een enkele 15-jarige je mening beïnvloed, maar ik ben blij dat je de verschillen helder houd. Helaas kan je weinig doen tegen dit soort gasten. Zelf heb ik wel eens wat gezegd tegen zo'n ongeleid projectiel. Vervolgens had de de redactiechef van de lokale krant aan de telefoon. Meneer had geklaagd over mijn opmerkingen ;-(


Citaat van: peen van dienst link=msg=1193290 date=1376916212
Ook wij 'ontdekken' regelmatig drugsvangsten. In zo'n geval laten we de mannen/vrouwen ter plaatse hun werk doen (daarmee bedoel ik: geen informatie er uit proberen te trekken), maken we wat beelden en nemen we contact op met voorlichting. Als die zegt 'mag online' - prima.
Daar ben ik een voorstander van. Wij moeten het nieuws verslaan niet maken. Dus geen opsporingszaken stuk maken.

Alleen in Kennemerland hebben we te maken met het fenomeen dat we alles zo snel mogelijk bij de krant moeten melden. De eerste melder krijgt de klus. Of hij nu ter plaatse staat of dat hij uit Timboektoe moet komen. Dan ben je dus ook afhankelijk van de redactie of ze begrijpen dat uitstellen van publicatie c.q. beperken van informatie soms beter is. Gelukkig hebben de meeste redactieleden dat wel door.

En soms is het gewoon een kwestie van de juiste agent aanspreken. Er zijn er bij die nooit wat zeggen. En dan kan ik de redactie melden dat de politie ter plaatse geen informatie wil verstrekken. Dan komen ze vanzelf bij de voorlichter uit ;-)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #822 Gepost op: 20 augustus 2013, 02:31:26
Tsja... Persvoorlichter zei dat we niet moeten bellen voordat er persinfo was gegeven en hing weer op. 40min daarna pas persinfo.

Heb ook een vermoeden dat de politie er veel eerder was, AT was al tp toen collega 10 min na melding aankwam.

Eerste melding:
p2kflex
22:27:12 19-08-13-ALPHA-A1 : BRUISTENSINGEL 'S-HERTOGENBOSCH Obj: Rit: 32527
1121050Ambu 21-105 (Den Bosch)

Persinfo:
p2kflex
23:45:59 19-08-13-ALPHA-$pol schietinc. Bruistensgl 's-Bosch. 3 gew. 3 aanh. geen pv tp. bel bekende nr.
1130999Politie Veiligheidsregio Brabant-Noord (Persinfo)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #823 Gepost op: 20 augustus 2013, 16:59:14
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1193482 date=1376950096
Alleen in Kennemerland hebben we te maken met het fenomeen dat we alles zo snel mogelijk bij de krant moeten melden. De eerste melder krijgt de klus. Of hij nu ter plaatse staat of dat hij uit Timboektoe moet komen.
Ah, dus zij selecteren op wie het beste kan bellen. Niet wie de beste beelden kan leveren, of wie de meeste continuïteit levert. Tja, als ze daar nog volgens dat (domme) systeem werken....

Kwaliteit zou bepalend moeten zijn. Compleetheid en accuratesse van het verhaal en de beelden. En als het een heel 'heet' item is (desnoods) wie als eerste daadwerkelijk bruikbare beelden aanlevert.

Maar niet wie het eerste belt.... Dan krijg je ook allerlei P2000 journalistiek; correspondenten die bellen dat ze 'daar en daar zijn' maar op dat moment alleen maar wat blaten op basis van wat ze op P2000 zien, simpelweg omdat ze nog in de auto zitten.

Peen
Redacteur van


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #824 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:05:45
Tegenwoordig werken de meeste fotografen hier in Kennemerland met PDW/Flexbox. Automatisch wordt er direct na een melding een mail gestuurd naar de krant. Dus nu is het wie heeft het beste systeem opgezet, snelste internetverbinding enzovoorts.

Dus ja, als jij als enige bij het incident staat en de fotograaf die het incident heeft achter in de file staat, heeft de krant dus alleen een foto van de file.. Slaat totaal nergens op. Al een paar keer aangekaart bij de desbetreffende krant, maar ze willen er niet vanaf stappen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #825 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:38:34
Citaat van: peen van dienst link=msg=1193689 date=1377010754
Ah, dus zij selecteren op wie het beste kan bellen. Niet wie de beste beelden kan leveren, of wie de meeste continuïteit levert. Tja, als ze daar nog volgens dat (domme) systeem werken....

Kwaliteit zou bepalend moeten zijn. Compleetheid en accuratesse van het verhaal en de beelden. En als het een heel 'heet' item is (desnoods) wie als eerste daadwerkelijk bruikbare beelden aanlevert.

Maar niet wie het eerste belt.... Dan krijg je ook allerlei P2000 journalistiek; correspondenten die bellen dat ze 'daar en daar zijn' maar op dat moment alleen maar wat blaten op basis van wat ze op P2000 zien, simpelweg omdat ze nog in de auto zitten.

Peen

Daar kennen wij bepaalde staaltjes van.....

Meldt een fotograaf/filmer die net van huis gaat dat die er al staat dus wordt hem beloofd dat ie mag leveren, komt ie veel te laat ter plaatse en hebben anderen veel betere beelden (uit het begin). Sta je wel met een bek vol tanden richting de omroep waartegen je had gezegd dat je er al een tijd stond.

En toch is zo'n omroep er dan nog steeds niet van te overtuigen dat niet snelheid van bellen bepalend moet zijn maar kwaliteit van de beelden.

Maar goed, dit ff off topic.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #826 Gepost op: 20 augustus 2013, 21:44:44
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1193330 date=1376924555
Sterker nog, ik woon hier op nog geen 50 meter van het politiebureau. Ik ben soms eerder van huis weg dan dat de politie met spoed vertrekt vanaf het bureau. Dan zie ik als ik langs het bureau rij dat ze net de auto's instappen en vervolgens halen zij mij 200 - 300 meter verderop in. ;) Ligt er maar net aan hoe druk het op de uitgifte is en hoe druk de supervisor is?

Of misschien zegt het iets over de snelheid waarop de collega's reageren?  ;D
Het ene koppel holt naar de auto toe, het andere koppel loopt op z'n dooie gemakkie maar de auto...

Wat me hier op valt, iedereen staart zich blind op de tijden van de alarmering ambu/politie en de tijd van het persalarm, en de wildste theorieën gaan hier rond waarom dat kan zijn... Maar wie zegt dat de ambu niet al via C2000 is aangestuurd en even later de alarmering volgt? En wellicht was er al een andere ambu via C2000 gestuurd maar corrigeerd men dit later doordat er net een ambu vrij komt die dichterbij is, en die alsnog stuurt?  ::)

Gaat het nou om het Persalarm of wat er eerder gepaged wordt? Wat er nou een paar seconder eerder (zichtbaar) gealarmeerd is, wat maakt het nou uit... Gelukkig hebben we C2000 waarop vaak veel meer (niet zichtbaar) gealarmeerd wordt als P2000. Want als je een eenheid al onder de knop hebt is het soms net zo makkelijk het mondeling te doen.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #827 Gepost op: 21 augustus 2013, 01:00:23
Citaat van: Jeroen! link=msg=1193794 date=1377027884
Of misschien zegt het iets over de snelheid waarop de collega's reageren?  ;D
Het ene koppel holt naar de auto toe, het andere koppel loopt op z'n dooie gemakkie maar de auto...

Wat me hier op valt, iedereen staart zich blind op de tijden van de alarmering ambu/politie en de tijd van het persalarm, en de wildste theorieën gaan hier rond waarom dat kan zijn... Maar wie zegt dat de ambu niet al via C2000 is aangestuurd en even later de alarmering volgt? En wellicht was er al een andere ambu via C2000 gestuurd maar corrigeerd men dit later doordat er net een ambu vrij komt die dichterbij is, en die alsnog stuurt?  ::)

Gaat het nou om het Persalarm of wat er eerder gepaged wordt? Wat er nou een paar seconder eerder (zichtbaar) gealarmeerd is, wat maakt het nou uit... Gelukkig hebben we C2000 waarop vaak veel meer (niet zichtbaar) gealarmeerd wordt als P2000. Want als je een eenheid al onder de knop hebt is het soms net zo makkelijk het mondeling te doen.

P2000 kan je wel gebruiken, maar je moet er gewoon voorzichtig mee zijn en niet blind op gaan vertrouwen...


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #828 Gepost op: 28 augustus 2013, 12:54:02
Heb het vermoedde dat het vandaag niet helemaal super gaat om de MON:

p2kflex
08:57:15 28-08-13GROUP-1Prio 2 Ongeval Wegvervoer Letsel Van Kinsbergenstraat thv 4 Apeldoorn
0830218Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Apeldoorn)
p2kflex
10:18:32 28-08-13GROUP-1Prio 2 Ongeval Wegvervoer Letsel Oostloo Bovenweg 't Harde
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)
p2kflex
12:30:51 28-08-13GROUP-1Prio 1 Ongeval Buiten Letsel Telgterweg Nijkerkerweg Ermelo
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)


(oeps, foutje)

p2kflex
12:36:58 28-08-13GROUP-1Herstel; Prio 1 Ongeval Buiten Letsel Oude Telgterweg thv 31 Ermelo
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)
p2kflex
12:47:47 28-08-13GROUP-1Prio 2 Ongeval Wegvervoer Letsel (voetganger x fiets) Jufferenstraat 8 Elburg (reeds afgehandeld)
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)


Het niet mij niet helemaal duidelijk wat men bij het persalarm met Prio 2 bedoeld.. ik heb het vermoedde dat ze met Prio 2 doen als de melding -te laat- verstuurt wordt.

Al deze meldingen zo te zijn, lijkt het vandaag niet helemaal lekker te lopen. Jammer!


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #829 Gepost op: 28 augustus 2013, 13:01:32
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1196024 date=1377687242
Heb het vermoedde dat het vandaag niet helemaal super gaat om de MON:

p2kflex
08:57:15 28-08-13GROUP-1Prio 2 Ongeval Wegvervoer Letsel Van Kinsbergenstraat thv 4 Apeldoorn
0830218Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Apeldoorn)
p2kflex
10:18:32 28-08-13GROUP-1Prio 2 Ongeval Wegvervoer Letsel Oostloo Bovenweg 't Harde
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)
p2kflex
12:30:51 28-08-13GROUP-1Prio 1 Ongeval Buiten Letsel Telgterweg Nijkerkerweg Ermelo
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)


(oeps, foutje)

p2kflex
12:36:58 28-08-13GROUP-1Herstel; Prio 1 Ongeval Buiten Letsel Oude Telgterweg thv 31 Ermelo
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)
p2kflex
12:47:47 28-08-13GROUP-1Prio 2 Ongeval Wegvervoer Letsel (voetganger x fiets) Jufferenstraat 8 Elburg (reeds afgehandeld)
0830217Politie Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (PersInfo Veluwe)


Het niet mij niet helemaal duidelijk wat men bij het persalarm met Prio 2 bedoeld.. ik heb het vermoedde dat ze met Prio 2 doen als de melding -te laat- verstuurt wordt.

Al deze meldingen zo te zijn, lijkt het vandaag niet helemaal lekker te lopen. Jammer!
1. Bij jou ook niet helemaal lekker qua taal? Zie onderstreepte woorden O0

2. Met prio 2 wordt gewoon de prioriteit van de aanrijdende voertuigen bedoeld denk ik? Maar voor jou als fotograaf maakt het niks uit of het prio 1 of 2 is toch?

Verder vind ik het wel netjes dat ze alsnog de goede locatie doorgeven. Sommige regio's laten het voor wat het is óf hebben helemaal geen persinfo..  ;)
If you can dream it, you can do it.