Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 313984 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #630 Gepost op: 2 april 2012, 23:26:13
en dan achteraf een rekening krijgen? P2000 is in principe gratis...

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar dit is nu typisch een reaktie van iemand voor wie deze vorm van alarmering niet bedoeld is...


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #631 Gepost op: 3 april 2012, 16:41:04
Het spijt me dit te moeten zeggen, maar dit is nu typisch een reaktie van iemand voor wie deze vorm van alarmering niet bedoeld is...

ehm..? hoe bedoel je? het was gewoon sarcastisch bedoel hoor!


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #632 Gepost op: 3 april 2012, 17:35:00
Noord-Holland Noord krijgt voorlopig GEEN persalarm.
Misschien als de regio's gaan fuseren.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #633 Gepost op: 10 april 2012, 11:58:20
De hele zaak op slot gooien bedoel je? Denk dat dit uit oogpunt van persvrijheid niet gewenst is, maar dat is een herhaling van zetten n.a.v. C2000.

Ik bedacht me vandaag temeer weer eens wat voor grote nadelen dat P2000 heeft. Afgelopen weekend een waterongeval met een kind te water. Heel Nederland kan dit zien op P2000, inclusief heli etc. Ik hoorde van mensen ter plaatse dat op de brug van de Ringbaan van Weert voertuigen waren gestopt om het incident van boven te bekijken terwijl de vader die al uit het voertuig was stond te schreeuwen van ellende.

Recent een heli-inzet bij mij om de hoek. Als buurtbewoner was ik als één van de eersten ter plaatse, hoefde ook niet veel voor te doen aangezien die praktisch in mijn tuin landde. Maar na een kwartier stond het halve wegenstelsel dicht door auto's die van heinde en ver leken te komen om een glimp van de heli op te vangen. Tja, waar ligt de grens.

Ik snap dan ook helemaal waarom men alles achter slot en grendel wil hebben, hoewel ik niet verwacht dat dit gaat helpen. Immers Twitter etc. zijn zo snel dat een incident binnen no-time bekend is onder het grote publiek. Ik denk dat er veel strenger gehandhaaft moet worden op overtredingen. Welke gek in mijn voorgaande voorbeeld zet zijn auto stil op een Ringbaan waar 70 km/u gereden mag worden?!

Jaren terug ging ik regelmatig uit interesse kijken bij incidenten in de buurt, ik ging elke week kijken bij de brandweeroefeningen en mocht soms meedoen als slachtoffer. Regende het dan mochten we schuilen in de brandweerwagen. Ik ging fotograferen bij open dagen, maar ik kan me niet asociëren met het volk wat tegenwoordig van heinde en ver op een incident afkomt.

Absoluut dieptepunt was een TL van iemand die ik volg die allerlei "lift verzoeken" zag verschijnen om naar een grote brand te kunnen gaan kijken kilometers verderop. Dat gaat dus echt alle proporties te buiten.

Jammer voor de welwillenden onder ons.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #634 Gepost op: 10 april 2012, 13:21:30
Het systeem van persalarmen wordt natuurlijk cruciaal voor de Pers na 2014. Hopen dat tipgeverds je wel ff zullen bellen als er ergens iets loos is, is natuurlijk niet de manier om te waarborgen dat je net zo geïnformeerd zal zijn als nu met P2000.

Maar het moet dan wel gestroomlijnder als nu vaak het geval is. Als Pers heb je er niets aan om bijvoorbeeld gepagerd te worden over een ongeval en als je z.s.m. ter plaatse komt kan je nog net de VOA zien vertrekken. En dat is nu nog te vaak het geval als je puur en alleen afhankelijk zou zijn van het persalarm.

Welk systeem je ook kiest: je voorkomt er geen ramptoeristen mee, zoals in het verhaal hierboven over de drenkeling. Met name in de steden heb je binnen no time de schare toekijkers die je vroeger ook al had. En met de huidige gsm's komen die foto's er ook heus wel.....

Bovendien ben ik benieuwd wat de reactie zal zijn als je steeds meer uitstraalt 'het gaat de burger geen moer aan waar wij als hulpverleners mee bezig zijn' als je andersom wel steeds meer dat publiek nodig hebt om je draagvlak te vergroten, te helpen bij de opsporing etc.

Daarbij: ik heb eens een middagje video's zitten kijken (oa in de rubriek 'Oude doos' op dit forum) en het valt mij op dat wij het qua privacy en rekening houden met slachtoffers eigenlijk nog niet zo gek doen tegenwoordig. 'Vroegah' was het heel normaal dat de namen/adressen van verdachten in de krant kwamen of dat slachtoffers ongeblurd voluit in de krant kwamen.

Daar kan ik staaltjes van vertellen (ben zelf uit 1962). Kan mij nog een krantenfoto herinneren na de brand in het hoofdbureau van politie in Den Haag, waar 2 gedetineerden en 2 brandweermensen om kwamen; 1 van de slachtoffers gewoon vol in beeld terwijl ie naar buiten gedragen werd. Of het filmpje van de doodgeschoten Bulgaar op de Dam.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #635 Gepost op: 10 april 2012, 14:28:26
Recent een heli-inzet bij mij om de hoek. Als buurtbewoner was ik als één van de eersten ter plaatse, hoefde ook niet veel voor te doen aangezien die praktisch in mijn tuin landde. Maar na een kwartier stond het halve wegenstelsel dicht door auto's die van heinde en ver leken te komen om een glimp van de heli op te vangen. Tja, waar ligt de grens.

Sorry, maar wat een onzin. Hoe weet jij met zekerheid te zeggen dat zij het allemaal op P2000 hebben gelezen?? Ramptoerisme bestond al voor P2000 en zal ook na P2000 blijven bestaan. De landing van een heli ontgaat geen mens, iedereen SMS't en twittert erop los en voor je het weet staat het vol met mensen die misschien nog nooit van P2000 hebben gehoord. Als jij denkt dat het verdwijnen van P2000 (lees: het niet meer mee kunnen lezen van de alarmeringen van de hulpdiensten) een significante afname van het ramptoerisme zal bewerkstelligen, dan ga je zonder twijfel een koude kermis tegemoet.


Chefke

  • Hoofdbrandwacht/chauffeur pompbediender
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #636 Gepost op: 10 april 2012, 14:46:05
Sorry, maar wat een onzin. Hoe weet jij met zekerheid te zeggen dat zij het allemaal op P2000 hebben gelezen?? Ramptoerisme bestond al voor P2000 en zal ook na P2000 blijven bestaan. De landing van een heli ontgaat geen mens, iedereen SMS't en twittert erop los en voor je het weet staat het vol met mensen die misschien nog nooit van P2000 hebben gehoord. Als jij denkt dat het verdwijnen van P2000 (lees: het niet meer mee kunnen lezen van de alarmeringen van de hulpdiensten) een significante afname van het ramptoerisme zal bewerkstelligen, dan ga je zonder twijfel een koude kermis tegemoet.

Helemaal mee eens! Met de sociaal media va1n tegenwoordig heb je geen P2000 meer nodig!
www.brandweerharlingen.nl www.112fryslan.nl  www.regionoordwestfryslan.nl www.harlingen-online.nl Twitter: @brwharlingen


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #637 Gepost op: 10 april 2012, 15:21:51
Volgens mij schreef ik ook in dezelfde post:

Immers Twitter etc. zijn zo snel dat een incident binnen no-time bekend is onder het grote publiek.

Ik denk wel dat P2000 e.e.a. versterkt. Daarbij pleit ik voor harder optreden tegen ramptoeristen die willens en wetens een gevaar vormen. Ik noem maar even de ramptoeristen die stil gaan staan op een 70 km weg om een incident van bovenaf te kunnen bekijken :(

Helaas heeft de politie vaak niet genoeg mankracht om ook nog eens ramptoeristen op afstand te houden. Zeker bij dit incident waren veel handjes hard nodig.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #638 Gepost op: 10 april 2012, 15:53:40
Volgens mij schreef ik ook in dezelfde post:

Immers Twitter etc. zijn zo snel dat een incident binnen no-time bekend is onder het grote publiek.

Ik denk wel dat P2000 e.e.a. versterkt. Daarbij pleit ik voor harder optreden tegen ramptoeristen die willens en wetens een gevaar vormen. Ik noem maar even de ramptoeristen die stil gaan staan op een 70 km weg om een incident van bovenaf te kunnen bekijken :(

Helaas heeft de politie vaak niet genoeg mankracht om ook nog eens ramptoeristen op afstand te houden. Zeker bij dit incident waren veel handjes hard nodig.

Ik denk dat hier dus een mooie taak is weggelegd voor burgers die de politie ondersteunen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #639 Gepost op: 10 april 2012, 17:36:16
Ik ben ook nog steeds van mening dat het effectiever was geweest als de overheid gewoon van het begin al de online P2000 websites, twitter feeds enz uit de lucht haalden. Dan had je alleen de geinstresseerde mensen over die ook daadwerkelijk (veel) geld over hebben om iets van het P2000 mee te krijgen. Hulpdiensten hadden meer afscherming en Nederland zag P2000 niet als gemeengoed.  98uiye