Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 314473 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #650 Gepost op: 15 april 2012, 19:59:05
Een hele kleine sorry dan voor Ko. Ik had de verkeerde in gedachten.
Maar Ko had het antwoord wel kunnen weten door op het Profiel van Rufes te klikken want dan kom je de volgende reacties tegen van hem.

Net begonnen met @112_Uitgeest (www.twitter.com/112_Uitgeest)
Gaf meestal updates via mijn persoonlijke Twitter. Nu een 112 Twitter aangemaakt om persoonlijke Tweets en 112 Tweets te scheiden.

en

Gisteren officieel online gegaan: www.112-uitgeest.nl
Een nieuws-site over het kleine dorpje Uitgeest in Noord Holland.

Wij plaatsen alleen nieuws van incidenten, ongevallen enzovoorts uit Uitgeest, of waar de brandweer van Uitgeest bij betrokken is. Neem eens een kijkje :)

Ook te volgen via twitter: www.twitter.com/112_Uitgeest
Via twitter zullen we updates geven wanneer we bij een incident aanwezig zijn, om mensen op de hoogte te houden.

Dat het handiger is om je site in je profiel of handtekening zichtbaar te maken JA daar ben ik het op voorhand al mee eens
mocht deze opmerking gaan komen door iemand.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #651 Gepost op: 15 april 2012, 20:35:10
Een hele kleine sorry dan voor Ko. Ik had de verkeerde in gedachten.
Maar Ko had het antwoord wel kunnen weten door op het Profiel van Rufes te klikken want dan kom je de volgende reacties tegen van hem.
Een kleine sorry? Maak daar maar een grote van want je kijkt zelf niet goed ;-)

En denk je nu werkelijk dat ik iemands doopceel ga lichten omdat er een vage vraag wordt gesteld?
Het lijkt mij dat de vraagsteller voldoende info moet geven om het juiste antwoord te krijgen.

Bovendien heeft hij het antwoord eigenlijk al op zijn eigen website staan. Veel meer als dat zal er niet te melden zijn.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #652 Gepost op: 15 april 2012, 20:41:31
Excuses. Had het een en ander erbij moeten melden. Gaat inderdaad om www.112-uitgeest.nl , in Uitgeest.

Maar wat ik me afvroeg is waarom er niet gecommuniceerd wordt (eventueel via de media) wat er aan de hand was? Er vliegt toch om 06:00 s`morgens een helikopter rond, die flink laag ging. Kan me voorstellen dat mensen hier toch meer van willen weten aangezien dit niet elke dag gebeurd (lees: eigenlijk nooit)

Dus mijn vraag hierin was wat het precieze nut is van dit Persvoorlichter alarm, en of dit wel gebruikt wordt in Kennemerland.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #653 Gepost op: 15 april 2012, 21:05:53
Excuses. Had het een en ander erbij moeten melden. Gaat inderdaad om www.112-uitgeest.nl , in Uitgeest.

Maar wat ik me afvroeg is waarom er niet gecommuniceerd wordt (eventueel via de media) wat er aan de hand was? Er vliegt toch om 06:00 s`morgens een helikopter rond, die flink laag ging. Kan me voorstellen dat mensen hier toch meer van willen weten aangezien dit niet elke dag gebeurd (lees: eigenlijk nooit)

Dus mijn vraag hierin was wat het precieze nut is van dit Persvoorlichter alarm, en of dit wel gebruikt wordt in Kennemerland.

In Haaglanden zijn er diverse (piket-)functie's die geinformeerd/gealarmeerd worden per p2000. Speurhonden, een overvallenteam, TGO, Technische recherche. Ook persvoorlichting wordt op deze manier gealarmeerd. Als de laatste gealarmeerd wordt, kan het zijn dat de supervisor op de meldkamer een incident wilt 'openbaren' op de persinfocode en hier vragen over heeft aan de persvo, het kan zijn dat de persvoorlichter iets heeft nagevraagd bij de supervisor en deze even tijd nodig had om het e.e.a. op te zoeken, en per piep laat weten dat hij de informatie heeft. Waarom de persvoorlichter contact op moet nemen met de meldkamer is voor ons een vraag en voor hun een weet.

En zoals in het topic over de politiehelicopter ook staat: waarom er een helicopter in een regio vliegt wordt niet altijd bekend gemaakt. 'Open als het kan, gesloten als het moet'. Ook als burgers (en pers) meer willen weten over waarom die helicopter 'hier' vliegt, kan het zo zijn dat openbaring van dit de opsporing van bijbehorend incident stoort of in gevaar brengt.


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Reactie #654 Gepost op: 15 april 2012, 21:17:00
Dus mijn vraag hierin was wat het precieze nut is van dit Persvoorlichter alarm, en of dit wel gebruikt wordt in Kennemerland.
Het eerste deel van je vraag wordt al min of meer door Haageneesch beantwoord; alarmeren/informeren van de pers(voorlichter). Het tweede deel van je vraag heb je zelf al beantwoord door de alarmering van afgelopen nacht aan te halen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #655 Gepost op: 16 april 2012, 19:47:40
Ik had even een vraag. Vanmorgen was hier een incident. Hierbij werd ook de persvoorlichter gepiept:

Hoe moet ik dit zien? Komt er dan iemand TP voor de media? Of is dit standaard?

In Haaglanden in ieder geval niet. Sterker nog: daar ben ik verbaasd als een politie voorlichter ter plaatse komt.

Maar ze worden wel in kennis gesteld door de meldkamer en bijgepraat. Als wij (=de pers in het algemeen) dan 10 minuutjes later naar ze bellen, weten ze als het goed is wat er aan de hand is.

Ik weet niet hoe dat in Kennemerland gaat, maar kan me ook niet voorstellen dat het daar wezenlijk anders gaat.

Peen
Redacteur van


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #656 Gepost op: 29 mei 2012, 23:30:28
Naar aanleiding van een soort van discussie op Twitter van het weekend heb ik al mijn ideeën en gedachten omtrent het persalarm via P2000 op een rij gezet in een soort van column/betoog.

De zin en onzin van het P2000 persalarm
De politie van de veiligheidsregio's Noord- en Oost Gelderland en IJsselland, beide operationeel gezien aangestuurd vanaf de meldkamer in Apeldoorn (Meldkamer Oost Nederland, kortweg 'MON'), maken sinds het voorjaar van 2011 gebruik van het communicatiesysteem P2000 om de media te alarmeren bij incidenten. Dit systeem zorgt er voor dat de fotografen, cameraploegen en journalisten van massamedia tijdig worden ingelicht over ongevallen en andere incidenten die zich op straat afspelen. Nu het systeem ruim een jaar in gebruik is, is het tijd om de ervaringen en de tekortkomingen op een rij te zetten. Is het persalarm via P2000 zinvol? En waar liggen de verbeterpunten?

(...)

Het persalarm via P2000
Na de vele jaren van 'slechte communicatie' richting de media begon de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond in 2007 met een pilot. Vanaf de meldkamer van de politie werd het persalarm richting de media via P2000 verstuurd. Omdat veel pers al pagers hadden vanwege de alarmeringen van de brandweer, bleek de vervanging van de duurdere oplossingen zoals sms of de communicator een succes. Immers, de infrastructuur van P2000 was er al, enkel de software op de meldkamer moest aangepast worden, de centralisten geïnstrueerd en de media kon aan de slag met de P2000 meldingen.

Het bleek te werken: de meldingen van ongevallen, geweldsdelicten en overvallen werden haast gelijktijdig verstuurd naar de media. Terwijl de eerste eenheden onderweg waren, werden de media al ingelicht. Een goede manier van werken dus. Helaas duurde het nog tot eind 2010, begin 2011 voordat de persalarmering via P200 verder ingevoerd werd in het land.

(...)

Een kijkje over de regiogrens
Alles kan beter… maar ook slechter, zo blijkt als we een kijkje nemen over de regiogrenzen. Veiligheidsregio's zoals Friesland, Groningen, Drenthe, Zeeland, Twente, Gelderland Zuid, Noord-Holland Noord, Midden en West Brabant en Limburg Zuid kennen geen of zeer slechte persinformatie via P2000. Een tweetal van deze genoemde regio's kent wel zoiets als een persalarm via P2000, maar deze komen automatisch mee met brandweermeldingen.

Zie http://stefanverkerk.nl/weblog/568/de_zin_en_onzin_van_het_p2000_persalarm/ - Hopelijk spreekt het veel mensen aan.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #657 Gepost op: 30 mei 2012, 11:49:49
Stefan,

op zich is het een goed betoog, maar ik zie nog wat haken en ogen.

1) Het meeluisteren van derden op analoog was altijd een populair standpunt om C2000 te verdedigen. Toch is dat niet waar. C2000 is ontwikkeld om tot een universeel systeem te komen voor alle hulpdiensten, voorkomen van overbelasting (!) en meer centrale regie. Het voorkomen van meeluisteren was slechts een deelargument.

2) Meerdere malen zet je je af tegen de regionale en landelijke media die volgens jouw geen belangstelling hebben voor kleine incidenten. Dat mag in jou regio misschien zo zijn, maar dat is niet altijd waar. Mijn klanten nemen juist meer kleine incidenten af. Dan wel alleen voor de website en niet voor de papieren krant. Dat 'geen letsel' soms het criterium is om niet te publiceren klopt ten dele, maar als beroepsfotograaf ga ik wel degelijk kijken bij een VKO materieel. Zo heb ik bij mij om de hoek een ongevalskruispunt waar het regelmatig fout gaat. Ik dring, ook als het zonder letsel is, aan op publicatie omdat het een spraakmakend kruispunt is.

3) Ik heb in het verleden gezien dat het juist de fotografen van websites zijn die mopperen op alarmeringen die niet interessant zijn. Ik heb ook wel eens gezien dat eentje twitterde thuis te blijven tot er een opschaling kwam. Ondertussen stond ik al te fotograferen. Mogelijk is dit per regio verschillend, maar wat jij zegt gaat niet op voor heel het land. Wat ik zeg overigens ook niet ;-)

4) Het klopt dat de Vereniging Mediabelangen zich heeft ingespannen om een persalarmering voor elkaar te krijgen. Dat je daar bezwaar tegen maakt begrijp ik niet. Als deze vereniging dit niet gedaan had was de persalarmering zoals we die nu kennen er nooit gekomen. En dan had jij er ook geen gebruik van kunnen maken. Wie anders had deze discussie op moeten pakken dan een landelijke organisatie?

5) Het niet versturen van VKO materieel zou zijn omdat de beroepsorganisaties daarom vragen? Klopt dat wel? Jouw voorbeeld van een vrachtwagen die lading verliest is ene goed voorbeeld van een incident zonder letsel wat wel degelijk de moeite waard is. Een van mijn klanten zal een VKO-letsel in IJmuiden niet publiceren, maar een VKO-materieel met file op de snelweg willen ze wel hebben.

6) Jouw betoog voor een Politie Media Kaart (PMK) kan ik wel ondersteunen. Juist omdat je ook inziet dat daar voorwaarden aan gesteld moeten worden. Echter, het is lastig om ergens de grens te leggen. Verder weet ik dat Haaglanden dit gedaan heeft maar er weer mee gestopt is. De Politieperskaart (PPK) is de enige die breed gedragen wordt door de regio's, Korpsberaad én het ministerie.

7) Je vraagt om betere informatie in de persalarmering. Ik denk dat je dan overvraagd. Meer info kost meer tijd en dus komt de alarmering dan later. In Kennemerland krijgen we de alarmeringen (als we ze krijgen ;-) erg snel omdat gewoon met een druk op de knop de regel uit GMS wordt verstuurd. Vragen om meer inspanning van de centralisten kan er op uitlopen dat het persalarm NIET wordt verstuurd. Regio's die dit wel doen moet je koesteren, maar stel geen eisen van de andere regio's, want dat gaat niet werken.


Nog een kleine opmerking: Het verhaal is erg langdradig. Je maakt het sterker door meer compact te schrijven. Maar ik weet uit ervaring dat dat verdomde lastig is ;-)


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #658 Gepost op: 30 mei 2012, 12:49:59
In Oost-Brabant is er binnenkort een gesprek tussen de pers en voorlichting over P2000. Wat ik zeer goed vindt. Speciale persinfos zoals overval. Ramkraak. Dode worden met $pol in de tekst gezet. Waardoor je kan filteren. En dus niet begint de piepen bij vko letsel


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #659 Gepost op: 1 juni 2012, 00:03:06
Stefan, op zich is het een goed betoog, maar ik zie nog wat haken en ogen.
1) Het meeluisteren van derden op analoog was altijd een populair standpunt om C2000 te verdedigen. Toch is dat niet waar. C2000 is ontwikkeld om tot een universeel systeem te komen voor alle hulpdiensten, voorkomen van overbelasting (!) en meer centrale regie. Het voorkomen van meeluisteren was slechts een deelargument.
Klopt, het stukje over de reden tot C2000 is wat kort door de bocht maar het niet meer mee kunnen luisteren was wel een van de deelargumenten inderdaad.
2) Meerdere malen zet je je af tegen de regionale en landelijke media die volgens jouw geen belangstelling hebben voor kleine incidenten. Dat mag in jou regio misschien zo zijn, maar dat is niet altijd waar. Mijn klanten nemen juist meer kleine incidenten af. Dan wel alleen voor de website en niet voor de papieren krant. Dat 'geen letsel' soms het criterium is om niet te publiceren klopt ten dele, maar als beroepsfotograaf ga ik wel degelijk kijken bij een VKO materieel. Zo heb ik bij mij om de hoek een ongevalskruispunt waar het regelmatig fout gaat. Ik dring, ook als het zonder letsel is, aan op publicatie omdat het een spraakmakend kruispunt is.
Ik denk dat dat inderdaad het verschil is tussen de regio daar en de regio hier. Het afnemen van beelden van ongevallen met letsel gebeurd hier zelden door de regionale krant(en), hooguit een keer door huis aan huis bladen die zeer beperkt zitten met hun budgetten. De regionale omroepen (Omroep Gelderland, RTV Oost) doen maar weinig met 'lichte' ongevallen met letsel.
3) Ik heb in het verleden gezien dat het juist de fotografen van websites zijn die mopperen op alarmeringen die niet interessant zijn. Ik heb ook wel eens gezien dat eentje twitterde thuis te blijven tot er een opschaling kwam. Ondertussen stond ik al te fotograferen. Mogelijk is dit per regio verschillend, maar wat jij zegt gaat niet op voor heel het land. Wat ik zeg overigens ook niet ;-)
De aanhouder wint hé. ;) De wet van Murphy is niet voor niets dat net op het moment dat je niet gaat, het een keer wél iets is.
4) Het klopt dat de Vereniging Mediabelangen zich heeft ingespannen om een persalarmering voor elkaar te krijgen. Dat je daar bezwaar tegen maakt begrijp ik niet. Als deze vereniging dit niet gedaan had was de persalarmering zoals we die nu kennen er nooit gekomen. En dan had jij er ook geen gebruik van kunnen maken. Wie anders had deze discussie op moeten pakken dan een landelijke organisatie?
Het klopt zeker dat de Vereniging Mediabelangen er voor heeft gezorgd dat de persalarmering via P2000 er is gekomen, echter zo bleek uit een reactie van o.a. de afdeling Voorlichting van NO-Gelderland en van medewerkers van de meldkamer dat er aangegeven was vanuit de landelijke en regionale media (via belangenorganisaties) dat materiële aanrijdingen niet interessant genoeg waren. Dat vond ik een vreemde zaak, omdat juist sommige materiële ongevallen (gekantelde vrachtwagens, kettingbotsingen zonder letsel) interessant zijn.
5) Het niet versturen van VKO materieel zou zijn omdat de beroepsorganisaties daarom vragen? Klopt dat wel? Jouw voorbeeld van een vrachtwagen die lading verliest is ene goed voorbeeld van een incident zonder letsel wat wel degelijk de moeite waard is. Een van mijn klanten zal een VKO-letsel in IJmuiden niet publiceren, maar een VKO-materieel met file op de snelweg willen ze wel hebben.
Helemaal correct. Zie voorgaande. Sterker nog, ik begrijp niet eens waarom materiële ongevallen met verkeersopstoppingen tot gevolg nooit op de groene lijst terecht is gekomen. Dat soort incidenten staat niet eens op de groene lijst, iets wat ik erg vreemd vind.
6) Jouw betoog voor een Politie Media Kaart (PMK) kan ik wel ondersteunen. Juist omdat je ook inziet dat daar voorwaarden aan gesteld moeten worden. Echter, het is lastig om ergens de grens te leggen. Verder weet ik dat Haaglanden dit gedaan heeft maar er weer mee gestopt is. De Politieperskaart (PPK) is de enige die breed gedragen wordt door de regio's, Korpsberaad én het ministerie.
Schaalvergroting juich ik zeker niet toe. Daarom stel ik initiatieven op kleinere schaal (dus per regio) op prijs. Een PMK zou regiogebonden moeten zijn, dus uitgegeven worden door de afdeling voorlichting, na een goed gesprek, referenties bij media en bij hulpverleners en portfoliobeoordeling. Dat het niet breed gedragen zou worden door meerdere regio's moet geen probleem zijn, want zo'n kaart zou ook maar uitgegeven mogen worden voor maximaal 1 regio. Juist omdat vrijwilligers van lokale en (kleinere) regionale nieuwssites locatiegebonden zijn. Een ANP fotograaf met PPK kan zijn foto's verkopen die hij gemaakt heeft in Maastricht en Groningen, een fotograaf die werkt voor een populaire lokale nieuwssite heeft niks aan foto's uit Maastricht als hij in Groningen werkt voor die website. Een - of in grensgevallen - twee regio's max op zo'n kaart is een goede oplossing.
7) Je vraagt om betere informatie in de persalarmering. Ik denk dat je dan overvraagd. Meer info kost meer tijd en dus komt de alarmering dan later. In Kennemerland krijgen we de alarmeringen (als we ze krijgen ;-) erg snel omdat gewoon met een druk op de knop de regel uit GMS wordt verstuurd. Vragen om meer inspanning van de centralisten kan er op uitlopen dat het persalarm NIET wordt verstuurd. Regio's die dit wel doen moet je koesteren, maar stel geen eisen van de andere regio's, want dat gaat niet werken.
Dat begrijp ik en dat schreef ik ook in mijn tekst: een centralist heeft uiteraard andere functie-eisen in zijn contract staan. Daarom zou gekeken kunnen worden of het ook automatisch gefilterd zou kunnen worden uit het kladblok. Wat ik kan programmeren in website-programmeertaal, zou in principe in GMS ook wel mogelijk moeten zijn.
Nog een kleine opmerking: Het verhaal is erg langdradig. Je maakt het sterker door meer compact te schrijven. Maar ik weet uit ervaring dat dat verdomde lastig is ;-)
Het is erg lastig, maar ik wilde er graag een compleet verhaal van maken inclusief introductie voor de bezoekers van mijn site die er niet zo veel verstand van hebben. Dat vind ik ook wel eens leuk om te doen. :) En door te laten zien dat het een lange tekst is, laat ik ook merken dat ik het vrij serieus neem. :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon