Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 314242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #730 Gepost op: 31 juli 2013, 09:56:31
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1187761 date=1375223584
Wanneer krijg je hier toegang toe en waaraan moet je voldoen?

Zodra je een PPK hebt, krijg je volgens mij toegang tot het systeem. Ik weet niet of dit ook zo is in regio's waar het persalarm al via P2000 gaat (lijkt me nogal dubbelop), maar daar kunnen PPK houders hier op het forum vast meer over vertellen  ;)


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #731 Gepost op: 31 juli 2013, 10:43:52
Briljant.... ware het niet dat wij in de praktijk de voorlichters nog wel eens voorlichten dat er een incident gaande is. Anders gezegd: wij bellen ze 'kan je ons wat meer vertellen over het incident in de huppeldepupstraat ?' en krijgen dan als antwoord 'is daar een incident dan ?'.

Dat is geen onwil van de voorlichters, maar vaak zijn zij dus (nog) niet eens van het bestaan van het incident op de hoogste gesteld door de meldkamer.

Peen

Logisch, want als een voorlichter ieder flutbrandje of OMS-je moet volgen, schiet voorlichting zijn doel voorbij. Wezenlijke incidenten met een aard die voor media interessant zijn, zouden enkel gemeld moeten worden via een persalarm.
Uit ervaring weet ik dat media de voorlichter al bellen bij dingen die totaal niet mediawaardig zijn. (Bv precies tegenover een museum staat er buiten een vuilnisbak in de brand, of er een gevaar bestaat voor de collectie van het museum?). Dan snap ik dat de media de eerste zijn die de voorlichter iets vertellen over een "incident"

En welke media volgen zelf P2000 niet? meesten hebben zelfs pagers. In dat licht is een persalarm op dit moment misschien zelfs wel overbodig.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #732 Gepost op: 31 juli 2013, 11:16:46
Dat zijn dus NIET de incidenten waar wij het over hebben.  :)

Op brandweergebied hebben wij het soms over middelbranden en op politiegebied (waar de meeste pijn zit) over incidenten die soms wel landelijk nieuws zijn. Zoals laatst de achtervolging van de benzinedief, geëindigd in een crash op de A12. Maar ook over wapenzoekacties, invallen, lossen waarschuwingsschot bij aanhouding vuurwapengevaarlijke verdachte etc.

Om het maar niet te hebben over talloze aanrijdingen met soms zwaar letsel.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #733 Gepost op: 31 juli 2013, 11:27:14
Middelbranden zijn vaak ook niet mediawaardig. Zeker niet in regio's waar bij alle woningbranden standaard twee ts-en worden gealarmeerd.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat informeren van media en voorlichters altijd goed verloopt, maar de vrije toegang die media nu (nog) hebben tot p2000, kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van een persalarm is.
Daar zit uiteraard wel een verschil tussen brandweer en politie.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #734 Gepost op: 31 juli 2013, 11:48:43
Dat ben ik met je eens Rood, klachten over het ontbreken van een persalarm wanneer b.v. de brandweer wel gealarmeerd is voor een ongeval of grote brand is wellicht wat overdreven. Anders wordt het natuurlijk op het moment dat er bij een ongeval personen zwaar letsel of overleden zijn en dat zelfde geldt eveneens voor bij branden.

Hier in NO-Gelderland / IJsselland gaat het prima m.b.t. de ongevalsmeldingen, wat wil zeggen dat ook als de brandweer gealarmeerd wordt, er ook een persalarm komt. Dat moet mijn inziens ook wel, want als er geen brandweer komt dan zou een eventueel persalarm dus ontbreken. Beter te veel dan te weinig in zo'n geval.

Toch blijven er af en toe nog steeds grote fouten gemaakt worden door de meldkamer/voorlichting. En dan met name bij incidenten waarbij er sprake is van een geweldsdelict (schietpartijen, etc.).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #735 Gepost op: 31 juli 2013, 12:01:29
Citaat van: Rood link=msg=1187845 date=1375262834
Middelbranden zijn vaak ook niet mediawaardig. Zeker niet in regio's waar bij alle woningbranden standaard twee ts-en worden gealarmeerd.

Sorry, wat heeft dat ermee te maken? Middelbrand is middelbrand, of er nu op voorhand 2 TS'en rijden of dat de 2e later gaat rijden...


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #736 Gepost op: 31 juli 2013, 12:02:34
Dan zij het in ieder geval eens :)

Voor politie incidenten is een persalarm veel noodzakelijker dan incidenten van brw of multi.



Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #737 Gepost op: 31 juli 2013, 12:11:10
Sorry, wat heeft dat ermee te maken? Middelbrand is middelbrand, of er nu op voorhand 2 TS'en rijden of dat de 2e later gaat rijden...

Middelbrand zegt namelijk niks over de ernst van een incident. Zegt alleen maar wat over extra handjes.
Technisch is iedere woningbrand in Amsterdam bijvoorbeeld direct al middelbrand. Door pas achteraf (als 2e ts ter plaatse werkelijk is ingezet) middelbrand te maken, heb je dus helemaal niks aan persalarmen voor middelbrand.

Media en sensatiezoekers moeten het idee loslaten dat middelbrand of grote brand iets zegt over de ernst van een incident. Het is puur een interne benaming voor ingezette eenheden. Ik hoop dan ook dan ze in NL eens afstappen van deze termen. 1e Alarm voor eerste in te zetten eenheden, 2e alarm voor extra eenheden, etc, zou het veel beter zijn voor de beeldvorming en begrip van de namen door burgers en media


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #738 Gepost op: 31 juli 2013, 12:42:38
Brandweer is het probleem ook niet. Ik noemde dat slechts omdat zo nu en dan de WVB nog geen weet had van een middelbrand (ja, met vlammen etc. :) ), terwijl de slangen alweer worden opgerold.

Zoals ik al zei: pijnpunt blijft de politie perspiep. Men is gewoon niet consistent. het lijkt wel of er soms wordt gehandeld naar hoe de petten staan in de meldkamer en of er een supervisor dienst heeft met sympathieke gevoelens voor de pers.  :)

Een lullig aanrijdinkje van het niveau 'kusje/pleister' wordt de ene keer gemeld maar de andere keer is het lossen van een waarschuwingsschot dan weer zeker niet interessant genoeg voor de pers.

Zo blijf je dus houden dat de pers voor een groot deel afhankelijk is van tips van bezoekers/followers.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #739 Gepost op: 1 augustus 2013, 22:26:24
Citaat van: Rood link=msg=1187833 date=1375260232
Logisch, want als een voorlichter ieder flutbrandje of OMS-je moet volgen, schiet voorlichting zijn doel voorbij. Wezenlijke incidenten met een aard die voor media interessant zijn, zouden enkel gemeld moeten worden via een persalarm.
Uit ervaring weet ik dat media de voorlichter al bellen bij dingen die totaal niet mediawaardig zijn. (Bv precies tegenover een museum staat er buiten een vuilnisbak in de brand, of er een gevaar bestaat voor de collectie van het museum?). Dan snap ik dat de media de eerste zijn die de voorlichter iets vertellen over een "incident"
Nou, we hebben het dan wel over zaken met net iets meer inhoud. Ik noem maar wat recente incidenten waar wij de voorlichter in kennis hebben gesteld dat dit speelde:

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/25-steekpartijen/16928-jongen-13-steekt-leeftijdgenoot-neer
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/21-politieonderzoeken/16927-met-nep-vuurwapen-echt-aangehouden
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/21-politieonderzoeken/16951-2-aanhoudingen-loosduinsekade
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/32-ongevallen/16942-fiat-versus-politiemotor
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/21-politieonderzoeken/17006-politievoertuig-uit-de-bocht-bij-zoekactie
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/21-politieonderzoeken/16987-scooterbestuurder-gaat-er-vandoor

Peen
Redacteur van