Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 314390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ultra

  • Journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #950 Gepost op: 30 augustus 2015, 20:40:25
Toch best jaloers hoeveel info er bij jullie over P2000 gaat. Hier in Limburg-Noord is dat helaas niet het geval. Dode gevonden op de vluchtstrook van de A73 en men stuurt geen persalarm maar een uur later sturen ze wel een persalarm voor een fietser die tegen een geparkeerde auto is gefietst. Zijn dagen bij dan krijg je voor elk klein ongelukje een persalarm, en soms weer dagenlang niets. Lijkt wel of het een enkele centralist is die consequent is in het uitsturen. Persalarm voor overvallen, schiet- en steekpartijen, drugslabs, hennepplantages en plofkraken worden hier helaas ook niet over P2000 gestuurd.

En over wat Grumpy zegt is inderdaad waar, buiten de kantoortijden laat een persbericht wel eens op zich wachten. Opzich geen probleem, maar zorg dan wel dat piket voorlichter telefonisch bereikbaar is.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #951 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:55:30
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1368817 date=1440576082
Veranderingen in Oost-Nederland, uit een mail van communicatie politie die verzonden is naar de media:

Gele lijst
De lijst:

ˇ         De meldkamer neemt contact op met de piketvoorlichter. Deze overlegt met de leiding en doet –indien mogelijk- snel een persalarm uit.
ˇ         De piketvoorlichter onderneemt in beginsel 24/7 actie (toelichting, bericht, twitter, facebook) en komt in bijzondere zaken ter plaatse.

ˇ         Dodelijk verkeersongeval
ˇ         Steekpartij (in het geval ernstige verwonding)
ˇ         Schietpartij
ˇ         CBRN-dreiging (Chemische/Biologische/Radioactieve/Nucleaire)
ˇ         Lijkvinding (politieincidenten – buiten)
ˇ         GRIP (tbv afstemming met veiligheidsregio’s).
ˇ         Zware mishandeling (in het geval van ernstige verwonding)
ˇ         Moord/Doodslag

Als ik het goed heb (lees het graag als het niet klopt) stonden de Steekpartij en Schietpartij eerst op de Groene lijst.
Ben ook wel benieuwd hoe veel tijd het langer gaat duren als zeker deze 2 later gealarmeerd gaan worden.
GRIP heb ik op zich niet zo'n moeite mee omdat je die 99 van de 100 keer toch wel gelijk weet als je de brandweer aan hebt staan.

Wat ik wel irritant vind en ook van andere weet dat het als irritant ervaren wordt is dat je vaak wil ik niet zeggen maar wel regelmatig een persalarm krijgt voor bijvoorbeeld Dier in nood (klein) wat vaak niet eens interessant is om naar toe te gaan. En dan ook nog eens op van die onchristelijke tijden zoals zeer vroeg in de ochtend of in de nacht. Vaak is het een kat in de boom of een vogel in ieder geval niet boeiend.

18:58:54  20-08-15   melding   PRIO 2 TS331 DE BARONIE 85 CAPELLE AAN DEN IJSSEL DIER IN NOOD (VOGEL) (KLEIN) VAK: 5020441
06:49:29  13-08-15   melding   PRIO 2 SI240 NOORDEINDSEWEG 152 BERKEL EN RODENRIJS DIER IN NOOD (KLEIN) VAK: 24014007
01:22:59  15-07-15   melding   PRIO 2 TS331 RUBENSSINGEL 17 CAPELLE AAN DEN IJSSEL DIER IN NOOD (KLEIN) VAK: 5020226

Citaat van: Ultra link=msg=1369659 date=1440960025
Toch best jaloers hoeveel info er bij jullie over P2000 gaat. Hier in Limburg-Noord is dat helaas niet het geval. Dode gevonden op de vluchtstrook van de A73 en men stuurt geen persalarm maar een uur later sturen ze wel een persalarm voor een fietser die tegen een geparkeerde auto is gefietst. Zijn dagen bij dan krijg je voor elk klein ongelukje een persalarm, en soms weer dagenlang niets. Lijkt wel of het een enkele centralist is die consequent is in het uitsturen. Persalarm voor overvallen, schiet- en steekpartijen, drugslabs, hennepplantages en plofkraken worden hier helaas ook niet over P2000 gestuurd.

En over wat Grumpy zegt is inderdaad waar, buiten de kantoortijden laat een persbericht wel eens op zich wachten. Opzich geen probleem, maar zorg dan wel dat piket voorlichter telefonisch bereikbaar is.

Dat er geen persalarm komt van de A73 vind ik een slechte zaak maar ook in het Rotterdamse is het nog lang niet optimaal en missen we regelmatig persalarmen van incidenten.
Zal blij zijn als het hier eens gaat verbeteren want het is inderdaad wat jij volgens mij terecht opmerkt vaak centralist afhankelijk en dan heb ik het over de gemotiveerdheid en niet over de kwaliteit van de centralist.

Als ik zie wat er in bijvoorbeeld Amsterdam soms allemaal doorgegeven wordt en ook weer centralist gemotiveerdheid afhankelijk dan is het daar een stuk gevarieerder en ook drukker en het lijkt me sterkt dat het in Rotterdam zo veel stiller is zeker wat Aanrijdingen al dan niet met letsel betreft.
In Rotterdam zie je nooit iets over een vechtpartij of Huis/Lok vredebreuk bijvoorbeeld.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #952 Gepost op: 31 augustus 2015, 12:58:35
Niet denken in problemen, maar denken in oplossingen. Zodoende heb ik nagedacht over een oplossing voor het probleem met de nieuwe capcodes van NO-Gelderland en IJsselland. En eigenlijk is de oplossing vrij simpel!

Hier de mail die ik zojuist naar voorlichting heb gestuurd, hopelijk gaan ze er serieus mee aan de slag.



Goedemiddag *naam*,

Het afgelopen weekend heb ik nog eens na zitten denken over de vernieuwing van het persalarm en ik kwam op een oplossing die voor alle partijen beter is én 'werkbaar'!

In de P2000 pagers die wij hebben, kunnen wij filters instellen. Dit is beperkt tot een aantal van 3 filters (max 16 tekens per filter!), dus we kunnen niet gaan filteren op plaatsnamen.

Wat wel een goedwerkende oplossing zou kunnen zijn is dat er in de P2000 alarmeringen een cluster mee wordt gegeven in de meldtekst. Dit moet absoluut te regelen zijn in het systeem van de meldkamer, daar ben ik volledig van overtuigd. Bovendien moet dit ook automatisch kunnen, zodat het de centralist geen extra werk kost. Als het systeem zelf meldingsteksten met adressen en plaatsnamen kan aanmaken, dan moet een cluster op basis van gemeentenaam ook mogelijk zijn.

Bijvoorbeeld (fictief):

PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel Dorpsstraat Vaassen (CL: Veluwe)
PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel Stadslaan Doetinchem (CL: Achterhoek)
PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel Europaweg Apeldoorn (CL: Apeldoorn)
PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel Stationsstraat Hasselt (CL: IJs-Noord)
PRIO 1 Ongeval Wegvervoer Letsel A1 R 100,5 Deventer (CL: IJs-Zuid)

CL: staat voor Cluster: en daarachter staat dan de clusternaam waar het persalarm eerst onder viel.

Deze clusters kunnen vrij simpel worden gekoppeld aan de gemeentes waar (momenteel) de clusters nu ook al voor bestaan.

Dat zijn, voor NO-Gelderland, de volgende clusters met gemeentes:

Veluwe:
Oldebroek
Elburg
Heerde
Epe
Nunspeet
Harderwijk
Ermelo
Putten

Apeldoorn:
Apeldoorn
Voorst

IJsselstreek:
Zutphen
Brummen
Bronckhorst
Lochem

Achterhoek:
Berkelland
Oost Gelre
Winterswijk
Aalten
Oude IJsselstreek
Doetinchem
Montferland

Voor IJsselland:

Noord:
Steenwijkerland
Zwartewaterland
Kampen
Staphorst

Midden:
Zwolle
Dalfsen
Ommen
Hardenberg

Zuid:
Olst-Wijhe
Raalte
Deventer

Op het moment dat in de meldingen de clusters mee worden gegeven in de persmeldingen, dan kunnen jullie en het aantal capcodes beperken tot 2, én kunnen wij filters toepassen en zodoende filteren wat voor ons niet van toepassing is. Hiermee blijven voor alle belanghebbenden de belangen behartigd in een goedwerkend systeem.

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie dit voorstel zouden willen laten invoeren door jullie systeembeheerders op de meldkamer. Hen kennende moet dit zeker gaan lukken!

Met vriendelijke groet,
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #953 Gepost op: 31 augustus 2015, 13:22:51
Als het systeem een gemeentenaam kan toevoegen, kan het systeem ook bedenken welke capcode er bij een bepaalde plaats in een gemeente hoort.
Dus behoud je het oude capcode plan en laat je dus het systeem bedenken: "ongeval Oldebroek" = [capcode].
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #954 Gepost op: 31 augustus 2015, 13:28:32
Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens. Alleen kennelijk zijn er collega's die er belang bij hebben dat alles op een grote hoop gegooid moet worden, ten nadele van de collega's die hier totaal geen behoefte aan hebben.

Laat ze deze oplossing dan maar invoeren als ze de oude capcodes niet willen behouden. Dan hebben we toch nog een mogelijkheid om de schade enigszins te beperken.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #955 Gepost op: 31 augustus 2015, 19:45:15
In een reactie laat men weten dat het voorstel dat ik heb gedaan voorgelegd wordt aan 'het functioneel beheer'. Ze gaan het niet direct invoeren, ze willen het eerst onderzoeken. Dit gebeurd waarschijnlijk pas na de vakantie van de voorlichter met wie ik contact heb in de mail.

Er waren nog enkele kanttekeningen, o.a. dat men alles toch het liefst volledig op een lijn heeft voor de samenvoeging met GLM/GLZ/TWT. En het toevoegen van 'een extra standaardtekst gaat ten koste van bijzonderheden, waar anderen juist weer prijs op stellen.' Nu heb ik in een reactie daarop laten weten dat in een P2000 bericht maximaal 255 tekens kunnen. 255 - (max.) 16 tekens = 239 tekens. Nou ga maar eens zoeken naar meldingen die meer dan 239 tekens lang zijn, met name dan bij persmeldingen. Ik durf te wedden dat niemand eentje weet te vinden.  0098 Kortom, dit argument heb ik ontkracht in de mail.

We gaan het zien en beleven.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #956 Gepost op: 2 september 2015, 13:02:18
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1369818 date=1441020512
Absoluut, daar ben ik het volledig mee eens. Alleen kennelijk zijn er collega's die er belang bij hebben dat alles op een grote hoop gegooid moet worden, ten nadele van de collega's die hier totaal geen behoefte aan hebben.
Zetten die mensen toch de monitorcode van de politie MON er in? Worden ze de hele dag gek van alle meldingen in Noord Oost Gelderland en gratis en voor niks ook nog eens alle meldingen van Ijsselland erbij  :D

Maar even serieus, ik ben benieuwd wat ze gaan doen. Uit de reacties die jij post lijkt het wel of ze er geen zin in hebben en allerlei vage niet kloppende redenen erbij halen om het niet op de manieren die jij opperde in te voeren. We zullen inderdaad zien......
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #957 Gepost op: 4 september 2015, 18:43:40
Vanaf vanochtend zijn de wijzigingen doorgevoerd. Wat een feest. De hele dag persmeldingen, een aantal uit mijn eigen 'deel' van de regio, maar ook genoeg meldingen van de andere kant van de regio. Joepie! Eens kijken hoe dat 's nachts gaat.

 >:(
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #958 Gepost op: 4 september 2015, 20:16:12
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1370500 date=1441385020
Vanaf vanochtend zijn de wijzigingen doorgevoerd. Wat een feest. De hele dag persmeldingen, een aantal uit mijn eigen 'deel' van de regio, maar ook genoeg meldingen van de andere kant van de regio. Joepie! Eens kijken hoe dat 's nachts gaat.

 >:(

Nou, wakker worden en weer gaan slapen?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


pascal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 371
Reactie #959 Gepost op: 4 september 2015, 22:20:23
En dat dan moeilijk vaak  98uiye