Verplaatsen bewusteloze uit vrachtwagencabine

Auteur Topic: Verplaatsen bewusteloze uit vrachtwagencabine  (gelezen 12038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540


brandweer23

  • Manschap A / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Brandweer Zwaag
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2011, 23:48:54
http://www.district8.net/zwaar-ongeval-met-vrachtwagens-n207-woubrugge.html

En als dat te langzaam is: op elke TS ligt een redplank en zitten (meestal) 6 man, daarmee lukt het wel om hem via het portier eruit te krijgen hoor.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2011, 16:37:12
Tijdens de truckrun kom je dit soort situaties ook tegen van verstijft van angst tot slap en passief. Probeer eerst de bijrijder, met praten en ondersteunen, uit de cabine te halen en anders met gepaste dwang er met enkele hulpverleners hem eruit halen ......

De grootste valkuil is aarzelen als je het plan van aanpak uit gaat voeren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2011, 16:57:41
En als dat te langzaam is: op elke TS ligt een redplank en zitten (meestal) 6 man, daarmee lukt het wel om hem via het portier eruit te krijgen hoor.

Overigens als een HV te lang duurt en er is een Hoogwerker dicht bij, daar wil het ook wel mee lukken schijnt.

is ook al verschillende keren in de lande gedaan, heb hier echter zo 1 2 3 geen voorbeeld van.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2013, 13:52:26
Hoe krijg je op een verantwoorde wijze, een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit de cabine, wanneer hulp voorlopig niet te verwachten is?


LET OP ===>>> luchtgeveerde stoel.   Deze eerst in de laagste positie zetten.  Je kunt de luchtvering ook geheel uit zetten  (knop op de stoel) dan is de luchtvering eraf en komt de stoel dus niet omhoog wanneer je de chauffeur probeert te verplaatsen.

als de chauffeur bewusteloos is maar nog wel echt ademt  kun je ervoor zorgen dat hij goed kan ademen  -  stoelleuning kun je ook achteruit zetten ... sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )-  ;)

Ben je zelf chauffeur?
(heb nog niet alle reacties gelezen ... dom van me had ik eerst moeten doen natuurlijk)


Een persoon UIT de cabine tillen die  bewusteloos is  wordt zeer moeilijk ....  niet als het een daffie45 betreft natuurlijk maar als we het hebben over de 'echte' vrachtwagens ;)
Gewoon het hoogte verschil.

Zolang iemand ademt zorgen dat dit  goed kan gebeuren  (denk aan knellende kleding etc)  en wachten tot dat de hulpdiensten ter plaatse zijn.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2013, 14:09:40

LET OP ===>>> luchtgeveerde stoel.   Deze eerst in de laagste positie zetten.  Je kunt de luchtvering ook geheel uit zetten  (knop op de stoel) dan is de luchtvering eraf en komt de stoel dus niet omhoog wanneer je de chauffeur probeert te verplaatsen.

als de chauffeur bewusteloos is maar nog wel echt ademt  kun je ervoor zorgen dat hij goed kan ademen  -  stoelleuning kun je ook achteruit zetten ... sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )-  ;)

Ben je zelf chauffeur?
(heb nog niet alle reacties gelezen ... dom van me had ik eerst moeten doen natuurlijk)


Een persoon UIT de cabine tillen die  bewusteloos is  wordt zeer moeilijk ....  niet als het een daffie45 betreft natuurlijk maar als we het hebben over de 'echte' vrachtwagens ;)
Gewoon het hoogte verschil.

Zolang iemand ademt zorgen dat dit  goed kan gebeuren  (denk aan knellende kleding etc)  en wachten tot dat de hulpdiensten ter plaatse zijn.

Het lijkt wel of jij nog nooit een vrachtwagen van binnen hebt gezien hoe wil jij in een distributieauto zonder slaapcabine de stoel in een halve ligstand zetten, gaat je echt never nooit niet lukken.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2013, 15:19:00
Het lijkt wel of jij nog nooit een vrachtwagen van binnen hebt gezien hoe wil jij in een distributieauto zonder slaapcabine de stoel in een halve ligstand zetten, gaat je echt never nooit niet lukken.

In veel gevallen kan ook de stoel daar nog wel iets achteruit.
Het gaat erom als de vrachtwagencabine HOOG is  je er iemand niet zomaar uit kunt halen => zeker niet wanneer deze persoon bewusteloos is.
In dat geval zul je het iemand dus zo comfortabel mogelijk moeten maken.

Indien er direct gevaar is zul je er inderdaad voor moeten kiezen om iemand uit de cabine te krijgen.
In je eentje is en blijft dat moeilijk.  
Chauffeur van zeg rond de 80 kg  & bewusteloos ... achter het stuur + luchtgeveerde stoel ...

Stuur kun je (afhankelijk van het merk & type vrachtwagen) natuurlijk een stukkie wegklappen dat scheelt al weer ....
Luchtvering kun je ook uitzetten ... dan komt de stoel in ieder geval niet omhoog wanneer je het slachtoffer optilt om hem uit de wagen te tillen.

Voor de rest als je de chauffeur vanachter het stuur uit zijn wagen MOET halen ... wees creatief.
Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt .....




"nog nooit een vrachtwagen van binnen gezien" - opmerking

En wat een vooroordelen nou toch weer?
Ben ik nou gek  of zijn mensen op dit forum een beetje snel op hun tenen getrapt?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2013, 15:31:35
In veel gevallen kan ook de stoel daar nog wel iets achteruit.
Het gaat erom als de vrachtwagencabine HOOG is  je er iemand niet zomaar uit kunt halen => zeker niet wanneer deze persoon bewusteloos is.
In dat geval zul je het iemand dus zo comfortabel mogelijk moeten maken.

Indien er direct gevaar is zul je er inderdaad voor moeten kiezen om iemand uit de cabine te krijgen.
In je eentje is en blijft dat moeilijk.  
Chauffeur van zeg rond de 80 kg  & bewusteloos ... achter het stuur + luchtgeveerde stoel ...

Stuur kun je (afhankelijk van het merk & type vrachtwagen) natuurlijk een stukkie wegklappen dat scheelt al weer ....
Luchtvering kun je ook uitzetten ... dan komt de stoel in ieder geval niet omhoog wanneer je het slachtoffer optilt om hem uit de wagen te tillen.

Voor de rest als je de chauffeur vanachter het stuur uit zijn wagen MOET halen ... wees creatief.
Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt .....




"nog nooit een vrachtwagen van binnen gezien" - opmerking

En wat een vooroordelen nou toch weer?
Ben ik nou gek  of zijn mensen op dit forum een beetje snel op hun tenen getrapt?

Dat valt wel mee, maar vrachtwagenchauffeurs hebben in 99,99 % van de gevallen hun stoel niet in een halve ligstand staan, dus je geeft een totaal verkeerde voorstelling van zaken en ik wijs je daar op.
Als er staat :sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )-  ;) zeg je eigenlijk dat het meer uitzondering als regel is en dat klopt dus niet, aangezien ik nog nooit een vrachtwagenchauffeur heb gezien die op die wijze een vrachtwagen bestuurde.


Sophia_deVries

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2013, 15:55:02
Dat valt wel mee, maar vrachtwagenchauffeurs hebben in 99,99 % van de gevallen hun stoel niet in een halve ligstand staan, dus je geeft een totaal verkeerde voorstelling van zaken en ik wijs je daar op.
Als er staat :sowieso rijden veel chauffeurs tegenwoordig in de halve ligstand )-  ;) zeg je eigenlijk dat het meer uitzondering als regel is en dat klopt dus niet, aangezien ik nog nooit een vrachtwagenchauffeur heb gezien die op die wijze een vrachtwagen bestuurde.

Ik wel helaas ... en nog veel te veel dragen ook de veiligheidsgordel niet.
Dat onderuit liggen komt vaker voor dan je denkt helaas.   'ts ook heel erg slecht voor hun rug op de langere duur, alleen beseffen ze dat nog niet.

Kijk maar eens naar die types die half achter hun gordijntjes zitten ... en dat zijn er nog wel een flink aantal.


# Geen vooroordelen ik kom zelf uit een chauffeursfamilie, veel van die zaken zelf gezien.
Ook van die gasten met veel te veel troep voor het raam  waardoor het zicht dus domweg niet optimaal is.
Jammer is dat.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2013, 18:12:15
Ik wel helaas ... en nog veel te veel dragen ook de veiligheidsgordel niet.
Dat onderuit liggen komt vaker voor dan je denkt helaas.   'ts ook heel erg slecht voor hun rug op de langere duur, alleen beseffen ze dat nog niet.

Kijk maar eens naar die types die half achter hun gordijntjes zitten ... en dat zijn er nog wel een flink aantal.

# Geen vooroordelen ik kom zelf uit een chauffeursfamilie, veel van die zaken zelf gezien.
Ook van die gasten met veel te veel troep voor het raam  waardoor het zicht dus domweg niet optimaal is.
Jammer is dat.

En ook 99% van die half achter het gordijntje zitten zit gewoon redelijk recht en zowiezo niet met de stoel in de halve ligstand vaak is het wel dat ze niet handsfree bellen, maar dat is een ander verhaal.