Uit de medische media

Auteur Topic: Uit de medische media  (gelezen 329820 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #670 Gepost op: 28 juli 2016, 08:25:06
Citaat van: oma link=msg=1439127 date=1469686923
http://www.rtvnh.nl/nieuws/189007/drenkeling-uit-noordzee-gered

Ik hoop dat dit en kwestie van slechte jounalistiek is, het alternatief is anders wel erg sneu... "Je kind is dood. Oh wacht, toch niet..."
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #671 Gepost op: 28 juli 2016, 08:49:24
Citaat van: CM link=msg=1439130 date=1469687106

Ik hoop dat dit en kwestie van slechte jounalistiek is, het alternatief is anders wel erg sneu... "Je kind is dood. Oh wacht, toch niet..."


Het Lazarus fenomeen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #672 Gepost op: 28 juli 2016, 08:56:41
Citaat van: CM link=msg=1439130 date=1469687106
Ik hoop dat dit en kwestie van slechte jounalistiek is, het alternatief is anders wel erg sneu... "Je kind is dood. Oh wacht, toch niet..."

Als de woordvoerder van de Veiligheidsregio iets zegt lijkt het mij geen kwestie meer van slechte journalistiek toch?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #673 Gepost op: 28 juli 2016, 09:00:28
Citaat van: Expert link=msg=1439137 date=1469688564
Het Lazarus fenomeen.

Het is te voorkomen, bij deze inzet zijn MMT en ambulancedienst ter plaatse geweest. Als je de reanimatie staakt wacht je 10 minuten voor je een ticket enkele reis mortuarium uitschrijft.

Op zich is het geen probleem om het slachtoffer 10 minuten te laten liggen op strand na het staken. Het doet er niet toe wat omstanders gaan denken of vinden van hulpverleners die niets doen en iemand laten liggen.

Een ander probleem is het gehoor geven aan de wens van volk om snel informatie te krijgen. Waarom moet een clown van de veiligheidsregio zo snel op twitter het volk even bij-tweeten over een incident. Er gaan niemand in Nederland dood als je niet direct dit soort informatie krijgt maar aan het einde van de middag of de volgende dag kan lezen bij bijvoorbeeld de regionale politieberichten.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #674 Gepost op: 28 juli 2016, 09:32:58
Citaat van: CM link=msg=1439130 date=1469687106
Ik hoop dat dit en kwestie van slechte jounalistiek is, het alternatief is anders wel erg sneu... "Je kind is dood. Oh wacht, toch niet..."

@mvbergen @BasWitvliet De Veiligheidsregio meldde ons dat hij was overleden. Even later kregen we een telefoontje dat hij toch nog leefde.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #675 Gepost op: 28 juli 2016, 10:29:05
Juist, dit is een klassiek voorbeeld van crisis communicatie, hoe het niet moet..

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #676 Gepost op: 28 juli 2016, 16:13:48
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/doodverklaarde-drenkeling-15-komt-weer-tot-leven-een-wonder

Er is iets miraculeus gebeurt in het ziekenhuis, alleen willen ze niet vertellen wat er is gebeurt.

Ook een mooi nieuwsbericht.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #677 Gepost op: 28 juli 2016, 16:28:05
Citaat van: owning31 link=msg=1439265 date=1469715228
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/doodverklaarde-drenkeling-15-komt-weer-tot-leven-een-wonder

Er is iets miraculeus gebeurt in het ziekenhuis, alleen willen ze niet vertellen wat er is gebeurt.

Ook een mooi nieuwsbericht.

Ik vind het al belachelijk als een patient in het ziekenhuis overlijdt de veiligheidsregio het op twitter moet zetten. Ik zie niet eens de noodzaak om de politie in te willen lichten over het overlijden van een patient. Als er een agent in het ziekenhuis zou vragen hoe het met de patient gaat heb ik er geen probleem mee hem te zeggen dat de patient is overleden. Ik ga er dan niet vanuit dat zij de veiligheidsregio gaan inlichten die het vervolgens op twitter gaat zetten.

Als een patient biologisch dood is kan de dokter zijn briefje invullen, daarna is de patient ook juridisch dood. Als de patient daarna opeens weer leeft was de patient niet biologisch dood, de patient had een bedje moeten krijgen in plaats van een koelkast. Biologische dood zegt per definitie dat cellen onherstelbaar beschadigd zijn, heel specifiek de functie van hersenen, hersenstam en verlengde merg is definitief, volledig en onomkeerbaar verloren gegaan, het is dan onmogelijk dat iemand weer tot leven komt.

Het is wel mogelijk om weer tot leven gewekt te kunnen worden vanuit de klinische dood.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #678 Gepost op: 28 juli 2016, 16:47:41
Citaat van: oma link=msg=1439268 date=1469716085
Ik vind het al belachelijk als een patient in het ziekenhuis overlijdt de veiligheidsregio het op twitter moet zetten. Ik zie niet eens de noodzaak om de politie in te willen lichten over het overlijden van een patient. Als er een agent in het ziekenhuis zou vragen hoe het met de patient gaat heb ik er geen probleem mee hem te zeggen dat de patient is overleden. Ik ga er dan niet vanuit dat zij de veiligheidsregio gaan inlichten die het vervolgens op twitter gaat zetten.

Als een patient biologisch dood is kan de dokter zijn briefje invullen, daarna is de patient ook juridisch dood. Als de patient daarna opeens weer leeft was de patient niet biologisch dood, de patient had een bedje moeten krijgen in plaats van een koelkast. Biologische dood zegt per definitie dat cellen onherstelbaar beschadigd zijn, heel specifiek de functie van hersenen, hersenstam en verlengde merg is definitief, volledig en onomkeerbaar verloren gegaan, het is dan onmogelijk dat iemand weer tot leven komt.

Het is wel mogelijk om weer tot leven gewekt te kunnen worden vanuit de klinische dood.
Ik vind het ook bijzonder dat ze wel via de voorlichter vertellen dat de jongen overleden is maar dan niks los laten over wat ze gedaan hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #679 Gepost op: 28 juli 2016, 16:55:52
Citaat van: owning31 link=msg=1439272 date=1469717261
Ik vind het ook bijzonder dat ze wel via de voorlichter vertellen dat de jongen overleden is maar dan niks los laten over wat ze gedaan hebben.

Precies als je als dokter of ziekenhuis graag wil communiceren over een overleden patient moet je ook maar verder communiceren nu ze dit pijnlijke probleempje hebben. Het is natuurlijk sneu als je niet verder komt dan het volk te vertellen dat het een mirakel is. Het siert je om diep door stof te gaan en te beloven dat het nooit meer voor zal komen in je toko.