Uit de medische media

Auteur Topic: Uit de medische media  (gelezen 327632 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #700 Gepost op: 17 september 2016, 12:01:43
Citaat van: Kanarie link=msg=1447595 date=1474093338

Dergelijke praktijken zijn er al veel eerder ingeslopen. Lees en huiver:

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/De-materiele-controle-van-een-huisarts.htm

Dat er nu een wet wordt aangenomen om deze praktijken aan te moedigen, is ongelooflijk.


Citaat van: oma link=msg=1447597 date=1474093770

Het wetsvoorstel haalde een meerderheid in de 2e kamer dankzij: VVD, PvdA, CDA, PVV en SGP.


Los daarvan vind ik het verhaal ronduit stuitend!

Een volstrekt integere huisarts wordt volledig administratief vermalen en helemaal gek gemaakt. Het is een schandalige gang van zaken. Ik zou een schadevergoeding eisen.

Het artikel geeft aan dat we volledig zijn doorgeslagen in administratie. De dokter in haar spreekkamer maakt zich tegenwoordig primair zorgen over de administratieve afwikkeling van een consult, waarmee het welzijn van de patiënt op de tweede plaats wordt gezet.

Wanneer ik de poli een patiënt ontvang, zit ik voornamelijk met mijn ogen op een beeldscherm te turen, terwijl ik ondertussen zonder direct oogcontact met mijn patiënt in hoog tempo een aantal vragen afvink. Soms hebben patiënten het echt heel moeilijk en dat kost nu eenmaal meer tijd. Althans.., daar neem ik de tijd voor. Je kunt een huilende moeder met een kind op schoot, die net te horen heeft gekregen dat ze een ernstige ziekte heeft, niet zomaar je spreekkamer uitknikkeren omdat de tijd dringt. Wanneer ik uitloop, dan beginnen andere patiënten te klagen en gaat de polizuster huilen. De volgende dag krijg ik dan een snerende mail van de Chef de Clinique.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #701 Gepost op: 17 september 2016, 12:14:25
Citaat van: Expert link=msg=1447615 date=1474106503

Wanneer ik de poli een patiënt ontvang, zit ik voornamelijk met mijn ogen op een beeldscherm te turen, terwijl ik ondertussen zonder direct oogcontact met mijn patiënt in hoog tempo een aantal vragen afvink. Soms hebben patiënten het echt heel moeilijk en dat kost nu eenmaal meer tijd. Althans.., daar neem ik de tijd voor. Je kunt een huilende moeder met een kind op schoot, die net te horen heeft gekregen dat ze een ernstige ziekte heeft, niet zomaar je spreekkamer uitknikkeren omdat de tijd dringt. Wanneer ik uitloop, dan beginnen andere patiënten te klagen en gaat de polizuster huilen. De volgende dag krijg ik dan een snerende mail van de Chef de Clinique.


Dat noemen we tegenwoordig patientencontact!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #702 Gepost op: 20 september 2016, 11:27:13
Citaat
DOHA: Hamad Medical Corporation (HMC) has become the first healthcare provider in the world to have all its hospitals qualified under the US-based Joint Commission International’s (JCI) Academic Medical Center accreditation programme.

The distinction was achieved following a comprehensive on-site survey earlier this year by JCI surveyors who evaluated HMC’s all eight hospitals against a set of stringent internationally approved healthcare standards.

All hospitals have received the official Gold Seal of Approval for accreditation under the JCI Academic Medical Center Hospital standards.

http://www.thepeninsulaqatar.com/news/qatar/391633/hmc-first-in-the-world-to-get-all-its-hospitals-accredited-by-jci


helm

  • Gast


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #704 Gepost op: 22 september 2016, 16:11:28
Citaat
EU Member States have voted in favour of the European Commission’s proposals to harmonise how chemical companies will submit product information to poison centres in Europe

EU legislation requires all Member States to set up an appointed body to receive information in the case of poisonings. However, it is up to individual Member States to interpret this law, meaning the demands on companies handling hazardous goods can vary widely across Europe. This often leads to a costly administrative burden for companies, which also risk fines or product removal in cases of noncompliance.

http://the-ncec.com/european-union-member-states-vote-to-harmonise-poison-centre-submissions-for-chemical-products/


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #705 Gepost op: 26 september 2016, 12:19:16
Studenten van de Universiteit Maastricht hebben een tester ontwikkeld waarmee bacteriën kunnen worden gedetecteerd, waardoor in de toekomst mogelijk een bacteriële uitbraak kan worden voorkomen. De aanwezigheid van bacteriën kan binnen een ziekenhuis grote, zelfs dodelijke gevolgen hebben voor ernstig zieke en oudere patiënten. De recent ontwikkelde tester is een handige, snelle en goedkope manier om een bacterie te identificeren, vóórdat er een uitbraak plaatsvindt.

De zogenaamde point of care tester is draagbaar, zodat er ter plekke – in bijvoorbeeld een operatiekamer of intensive care unit – kan worden getest of de bacterie aanwezig is. Het resultaat is dus meteen zichtbaar zodat laboratoriumonderzoek overbodig zou moeten worden. Dit wordt ook wel bedside testing genoemd. Het ter plekke identificeren van een bacterie zorgt ervoor dat er op snellere en meer doelgerichte wijze kan worden ingegrepen waardoor de kans op een uitbraak zou verkleinen.lees verder

Interessant, ook toepasbaar in prehospitale setting?


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #706 Gepost op: 26 september 2016, 16:12:27
De  link verwijst naar een artikel waarin alleen de titel gewag maakt van MRSA. Uit het artikel zelf wordt niet geheel duidelijk om welke bacterie het gaat... wat kan die tester zoal testen?

Zou een MRSA-tester (en niks anders) pre-hospitaal nuttig zijn?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #707 Gepost op: 27 september 2016, 01:58:22
Het zou iniedergeval erg veel logitieke rompslomp in de kliniek schelen voor/met patienten die binnen een risicogroep vallen (asielzoekers bijvoorbeeld).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Managing the heat has been a challenge for everyone at this year’s Road World Championships in Qatar. Even the local riders have suffered under the sun’s unyielding gaze as the temperatures stay between 35-39C.

Qatar’s Afif Abdullah was prone on the grass just beyond the finish line of the elite men time trial for close to an hour after his ride before he felt well enough to make his way back to the team area. The day before, South Africa’s Ashleigh Moolman-Pasio needed quick attention to lower her core body temperature. She explained later that she had no water during her ride after dropping her bottle early on.

http://www.cyclingnews.com/news/how-race-doctors-help-protect-riders-against-the-heat-at-the-qatar-road-world-championships/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711