Uit de medische media

Auteur Topic: Uit de medische media  (gelezen 279806 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,476
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,627
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
Bijna duizend patiŽnten overlijden jaarlijks onnodig op de spoedeisende hulp (SEH) doordat ze lang moeten wachten. Dat zegt de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA), vooruitlopend op het debat in de Tweede Kamer over de arbeidsmarkt in de zorg op 6 juli.
https://nos.nl/artikel/2433572-artsen-spoedeisende-hulp-1000-patienten-overlijden-jaarlijks-door-lange-wachttijd


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,559
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #732 Gepost op: 3 augustus 2022, 20:31:03
Weet niet of dit de juiste plek is maar anders moet het verplaatst worden.
Onderstaand item gaat over de ambulancezorg in de regio Rotterdam.


https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1554556159025094658
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #733 Gepost op: 5 augustus 2022, 12:27:32
Tijdens de COVID wilde mensen de zorg niet onnodig belasten en zag je een duidelijke afname in het aantal 112-telefoontjes, zelfs de mensen die echt wat mankeerden belden niet. Nu zijn we totaal de andere kant doorgeslagen, de zelfredzaamheid is gekelderd tot diep onder het nulpunt. Bellen te pas en te onpas 112, omdat de huisartsenpost er te lang over doet om op te nemen of omdat ze stante pede geholpen willen worden aan klachten die al 2 weken lang bestaan (en waarvoor in de tussentijd natuurlijk nog geen contact is geweest met de huisarts). Mensen die een uur eerder met eigen vervoer uit het ziekenhuis zijn gekomen, vinden dat ze te vroeg zijn ontslagen, weer terug willen naar het ziekenhuis, maar dan mťt een ambulance... enfin, zo kan ik nog wel 1,5 uur doorgaan. Een publiekscampagne lijkt mij een zeer goed idee. 112 in levensgevaar, Huisartsenpost bij hoge spoed die echt niet tot de volgende dag kan wachten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,627
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #734 Gepost op: 10 augustus 2022, 15:44:10
Opzich was het huisartsen systeem vroeger niet eens zo gek. Het is nu gewoon te makkelijk ook om te bellen.
Vroeger had iedere nacht/weekend een andere huisarts in je woonplaats dienst had, maar je nooit wist welke.
Je moest dan eerst uitzoeken wie er dienst had door je eigen huisarts te bellen en naar het bandje te luisteren. Dat was toch wel een extra drempel. Plus het voelde toch wat persoonlijker als je direct naar die praktijk moest bellen, wat wellicht ook weer een extra drempel is.

Vinden er eignelijk gesprekken plaats met mensen die ten onrechte de huisartsenpost bellen?
Dat zou wellicht effect kunnen hebben, als ze de maandag of dinsdag daarna een belletje krijgen van hun eigen huisarts met de strekking "Goh u hebt zondagmiddag de huisartsenpost gebeld, maar ik had u vandaag toch ook prima kunnen helpen. Dat is voor u toch ook prettiger om gewoon uw eigen huisarts te hebben....."

Opzich zou huisartsenpost van mij trouwens prima van het eigenrisico mogen.