Uit de medische media

Auteur Topic: Uit de medische media  (gelezen 327604 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
Bijna duizend patiënten overlijden jaarlijks onnodig op de spoedeisende hulp (SEH) doordat ze lang moeten wachten. Dat zegt de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA), vooruitlopend op het debat in de Tweede Kamer over de arbeidsmarkt in de zorg op 6 juli.
https://nos.nl/artikel/2433572-artsen-spoedeisende-hulp-1000-patienten-overlijden-jaarlijks-door-lange-wachttijd


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #732 Gepost op: 3 augustus 2022, 20:31:03
Weet niet of dit de juiste plek is maar anders moet het verplaatst worden.
Onderstaand item gaat over de ambulancezorg in de regio Rotterdam.


https://twitter.com/Nieuwsuur/status/1554556159025094658
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #733 Gepost op: 5 augustus 2022, 12:27:32
Tijdens de COVID wilde mensen de zorg niet onnodig belasten en zag je een duidelijke afname in het aantal 112-telefoontjes, zelfs de mensen die echt wat mankeerden belden niet. Nu zijn we totaal de andere kant doorgeslagen, de zelfredzaamheid is gekelderd tot diep onder het nulpunt. Bellen te pas en te onpas 112, omdat de huisartsenpost er te lang over doet om op te nemen of omdat ze stante pede geholpen willen worden aan klachten die al 2 weken lang bestaan (en waarvoor in de tussentijd natuurlijk nog geen contact is geweest met de huisarts). Mensen die een uur eerder met eigen vervoer uit het ziekenhuis zijn gekomen, vinden dat ze te vroeg zijn ontslagen, weer terug willen naar het ziekenhuis, maar dan mét een ambulance... enfin, zo kan ik nog wel 1,5 uur doorgaan. Een publiekscampagne lijkt mij een zeer goed idee. 112 in levensgevaar, Huisartsenpost bij hoge spoed die echt niet tot de volgende dag kan wachten.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #734 Gepost op: 10 augustus 2022, 15:44:10
Opzich was het huisartsen systeem vroeger niet eens zo gek. Het is nu gewoon te makkelijk ook om te bellen.
Vroeger had iedere nacht/weekend een andere huisarts in je woonplaats dienst had, maar je nooit wist welke.
Je moest dan eerst uitzoeken wie er dienst had door je eigen huisarts te bellen en naar het bandje te luisteren. Dat was toch wel een extra drempel. Plus het voelde toch wat persoonlijker als je direct naar die praktijk moest bellen, wat wellicht ook weer een extra drempel is.

Vinden er eignelijk gesprekken plaats met mensen die ten onrechte de huisartsenpost bellen?
Dat zou wellicht effect kunnen hebben, als ze de maandag of dinsdag daarna een belletje krijgen van hun eigen huisarts met de strekking "Goh u hebt zondagmiddag de huisartsenpost gebeld, maar ik had u vandaag toch ook prima kunnen helpen. Dat is voor u toch ook prettiger om gewoon uw eigen huisarts te hebben....."

Opzich zou huisartsenpost van mij trouwens prima van het eigenrisico mogen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #735 Gepost op: 17 juli 2023, 17:18:51
Voldoende ambulances ondanks stijging spoedritten
JULI 16, 2023 REDACTIE

Het aantal ambulances dat in Nederland op werkdagen overdag nodig is, blijft nagenoeg gelijk. In 2024 zijn er 693 ambulances nodig om goed aan de vraag naar ambulancezorg te voldoen. Dat blijkt uit de jaarlijkse berekening van het RIVM. In de avond, nacht en in het weekend zijn wel meer ambulances nodig.

Lees verder op de bron: https://beveiligingnieuws.nl/voldoende-ambulances-ondanks-stijging-spoedritten/
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/17/ambulancebroeders-boos-dat-om-niet-in-beroep-gaat-tegen-belager-a4169963

Citaat
Ambulancehulpverleners voelen zich in de steek gelaten door het Openbaar Ministerie. Dat gaat niet in hoger beroep tegen de vrijspraak van een man die ambulancehulpverleners hinderde op weg naar een patiënt in ademnood.

[...]Maar voor de woning stond een man verfemmers uit te laden. Of hij zijn auto wilde wegzetten, vroegen de ambulancemedewerkers, want ze konden er niet door met de brancard. Dat deed hij niet.
„We vroegen het nog een tweede keer”, zegt Wim. De man begon te schelden, herinnert de ambulancemedewerker zich: „Ik sla je voor je kankersmoel.” En: „Ik trap tegen je kankerpoten.” Wim zegt uit de auto te zijn getrokken. „Mijn collega werd aangevallen met een grote verflat. We hebben via een noodknop de politie ingeschakeld en hebben onszelf moeten opsluiten in het achtergedeelte van de ambulance.” Door het oponthoud heeft de patiënt zo’n tien minuten moeten wachten op zuurstof.
Het incident had veel impact op de zorgmedewerkers. Hans Janssen, directeur van de Ambulancedienst Zuid-Holland-Zuid, haalde het duo uit de parate dienst, zo ontdaan waren ze.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #737 Gepost op: 18 juli 2023, 19:27:24
Kan (helaas) ook niet anders beamen dan dat het programma Veilige Publieke Taak (VPT) een grote schijnvertoning is. Hier in de regio worden deze zaken gewoonweg al geseponeerd vanwege personeelstekorten bij OM en Justitie. Je krijgt gewoon doodleuk te horen dat de beschikbare capaciteit ingezet wordt op belangrijkere zaken.