RSTV-scan instructie [video]

Auteur Topic: RSTV-scan instructie [video]  (gelezen 37253 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2011, 08:28:43
Precies maar helaas wordt dit in de opleiding niet mee genomen. Hier valt nog veel te behalen op de opleiding voor manschappen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2012, 19:34:15
En via mijn collega-Moderator RAdeR kreeg ik dit filmpje toegezonden.

The Art of Reading Smoke
Wederom weer fraaie beelden van de stroming van rook.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2012, 16:31:18
http://www.youtube.com/watch?v=pQeBbBX-sbY
Surprise, surprise !!!
Onduidelijk wat er precies gebeurd of hoe de situatie is. Maar het lijkt een opbouw van rookgassen op de eerste verdieping, een brandhaard op de BG die door inzet van de sraal naar boven wordt gejaagd en daar de rookgassen laat onsteken. Of iemand een ander idee?
Ook onduidelijk de witte substantie op straat en tegen de cabine van de AL?
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2012, 16:49:05
Wat eventueel ook zou kunnen zijn dubbele plafonds/vloeren.

In oude huizen zie je tijdens verbouwingen soms dat de plafonds verlaagd worden. Daarmee krijg je een flinke holle ruimte waardoor de brand kans krijgt ongezien uit te breiden. Je moet dan gebruik maken van de warmtebeeldcamera en flink aan het slopen.

Die witte substantie is moeilijk te beoordelen maar denk dat het blusschuim is.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2012, 17:14:15
En dan zijn er van die dagen dat je liever niet de eerste TSter plaatse wilt zijn. 0098
Maar wat hier nu voor deze razendsnelle branduitbreiding door overslag veroorzaakt? Lijkt wel of kunststof regenpijpen o.i.d die door de balkons lopen het vuur mee naar boven nemen. Voor diegene die alleen camping frans spreken, 1 dode, 10 gewonden, 250 mensen geevacueerd, en meer dan 100 collega's in actie.
http://www.youtube.com/watch?v=j4mIBQnUAfQ
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2012, 00:09:05
Feuerwehr Villingen Fahrzeugbrand in der Postgasse in Villingen freiwillige Feuerwehr Garagenbrand


Dit vond ik zelf een mooie. Rook en vlammen worden aan het begin echt naar buiten geperst.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2012, 08:53:52
Brand bei LIDL wie mans nicht macht

Ook Duitsland met uitleg.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2012, 10:59:35
Die LIDL brand is ondertussen wel bij elke brandweerman bekend, en meerdere keren getoond in instructies  :-X
De auto('s) in brand in de garage is niet zo heel bijzonder. Een garage in een woning wordt in Duitsland en Oostenrijk afgesloten met een brandwerende deur naar de woning(en) En als die dicht zit is de garage een gesloten betonnen box met maar één opening, de garagedeur. En die stond al open bij aankomst.
Voor RSTV scan  niet veel te leren, dichte zwarte rook van de brandende auto, stoom door de blussing.
Wel goed om te zien, snelle opbouw met LD, (geen Schnellangriffschlauch)goede instelling van straalpijp, sproeistand, en bemanning blijft goed laag. Commandant met open jas etc, is dan weer een aandachtspuntje....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2012, 12:24:22
Ja de open jas valt inderdaad op.

Verder directe aanval met voldoende slagkracht. Je zou een 2e straal LD kunnen overwegen om nog meer te kunnen koelen. Er waren mensen genoeg.

Wel aandacht houden ondanks de brandwerende deur voor een eventuele doorslag naar boven. Soms hangt de CV-ketel met doorvoeren in de garage. Daarnaast trekt rook al snel naar boven toe dus volgens de kubusgedachte controleren.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2012, 15:02:26
Denemarken, het land van de succesvolle SIV/2, maar niet in heel Denemarken. Ook hier weer een verrassing: 2:25
http://www.youtube.com/watch?v=rsEEkfNE7tw

Als ik met al dit soort filmpjes een presentatie maak en laat zien hoe onberekenbaar een brand is durft denk ik geen enkele bestuurder meer te roepen ga maar eerst met een SIv2/4 kijken of het echt is >:D
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar