RSTV-scan instructie [video]

Auteur Topic: RSTV-scan instructie [video]  (gelezen 37245 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2012, 15:48:17
Dat zeg je mooi..........hoe onberekenbaar brand is.......

En dat gaat steeds vaker voorkomen. De brandbare materialen in huis zijn anders dan 50 jaar geleden. En de lobby voor het impregneren is gestart maar dat duurt nog minstens 10 jaar voordat we daar voordelen van gaan hebben. Mensen kopen door de crisis niet snel andere meubelen. De standaard brandkromme is niet meer.

Een andere oplossing is defensief blussen.....hebben de aannemers ook meer werk. Ieder nadeel heeft een voordeel! :-)
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2012, 19:47:45
En dan zijn er van die dagen dat je liever niet de eerste TSter plaatse wilt zijn. 0098
Maar wat hier nu voor deze razendsnelle branduitbreiding door overslag veroorzaakt? Lijkt wel of kunststof regenpijpen o.i.d die door de balkons lopen het vuur mee naar boven nemen. Voor diegene die alleen camping frans spreken, 1 dode, 10 gewonden, 250 mensen geevacueerd, en meer dan 100 collega's in actie.
http://www.youtube.com/watch?v=j4mIBQnUAfQ
Daar is toch wel een enorme bouwfout gemaakt ? Ziet eruit als een vrij nieuw gebouw. ...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 14 oktober 2012, 16:01:18
In de brand&brandweer staat nu een mooi artikel over de brand in een winkelcentrum, waar het RSTV goed is toegepast.

Citaat
grote brand Breda
Het Rook, Stroming, Temperatuur en Vlammen model (RSTV)
helpt brandweerlieden uit Breda om bij de zeer grote brand in
winkelcentrum De Burcht de juiste keuzes te maken. Wanneer de
rook verkleurt en de temperatuur snel oploopt, wordt direct
besloten alle manschappen terug te trekken. Stoplijnen worden
opgesteld en behouden, waardoor de manschappen de schade
weten te beperken.

En

Citaat
RSTV-model
Wanneer Van Zundert de verkenningsronde heeft afgerond,
hoort hij van de eerste bevelvoerder dat de temperatuur binnen
oploopt. ‘Uit het dak kwam op dat moment ook veel zwarte rook.
De gele rook is veranderd naar donkergrijs en diepzwart. Enige
tijd geleden zijn we in de regio gestart met het toepassen van het
RSTV-model. Daardoor wist ik dat de manschappen zich direct
moesten terugtrekken. Dit was het eerste echte incident, waarbij
ik die geleerde theorie toepaste.’ Buiten worden stoplijnen
gecreëerd en in het dak worden gaten gemaakt om repressief
te ventileren. Van Zundert: ‘Voor mij was de terugtrekking van
de manschappen reden om direct op te schalen naar zeer grote
brand. Daarnaast heb ik GRIP1 afgekondigd, omdat ik behoefte
had aan coördinatie bij de multidisciplinaire aanpak. Het winkelcentrum
stond middenin een woonwijk en de rook trok over die
wijk.’ Met drie TS’en en twee redvoertuigen aan de achterkant
van het brandende pand en twee TS’en en een derde redvoertuig
aan de voorkant, weten de brandweerlieden de brand te beperken.
Eén winkel brandt volledig uit en twee omliggende panden
hebben rook- en waterschade.
B&B-10-2012


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2012, 19:59:54
laatst in het oefencentrum in Wijster mogen ervaren in praktijk uitleg over rstv-g.
Erg leerzaam wat een klein vuurtje kan doen met een bankstel.
Maar ook witte rook hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn zoals bekend van matrassen,
Als je sandwichpanelen hebt witte rook en erg veel maar geen warmte.
Ik ga donderdagavond weer heen maar dan met een andere ploeg.
Zal kijken of ik wat kan filmen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2012, 20:10:20
.
Maar ook witte rook hoeft niet altijd gevaarlijk te zijn zoals bekend van matrassen,
Als je sandwichpanelen hebt witte rook en erg veel maar geen warmte.
Ik wil je even aan De Punt herrinneren. Toen was er ook witte rook uit de sandwichepanelen bleek later. We weten allemaal wat er is gebeurt. Dus pas op met beweringen dat witte rook niet altijd gevaarlijk is. ;)


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2012, 20:31:40
Ik wil je even aan De Punt herrinneren. Toen was er ook witte rook uit de sandwichepanelen bleek later. We weten allemaal wat er is gebeurt. Dus pas op met beweringen dat witte rook niet altijd gevaarlijk is. ;)

Zo wilde ik dat ook niet laten overkomen. maar RSTV-G zou bij goede toepassing de Punt incident, moeten kunnen voorzien worden denk ik.
We zijn er een stuk verder in aan het onderzoeken.
Ik vind het een heel goed ding. Wij proberen er in het korps iedereen steeds van bewuster van te maken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2012, 20:35:55
Zo wilde ik dat ook niet laten overkomen. maar RSTV-G zou bij goede toepassing de Punt incident, moeten kunnen voorzien worden denk ik.
We zijn er een stuk verder in aan het onderzoeken.
Ik vind het een heel goed ding. Wij proberen er in het korps iedereen steeds van bewuster van te maken.
Ik vraag het me af of RSTV bij de Punt dat drama had voorkomen. juist omdat het alleen maar witte rook leek, en er vrij goed zicht was in die loods. Het wordt niet voor niets als een "valkuil" betiteld in de reconstructie.
Maar mooi dat jullie met het gehele RSTV-G verhaal bezig zijn. O0
Opzich best interessante materie. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2012, 00:32:26
RSTV-scan is zeker leerzaam en goed om in het achterhoofd mee te nemen. Maar inderdaad; de (ernstige) incidenten in De Punt, maar ook op de Westvlietweg in Leidschendam bewijzen maar weer dat je daar niet blind op moet vertrouwen. Ook in Leidschendam namelijk nauwelijks hitte (40 graden) en aan de andere factoren mbt RSTV viel ook niets af te leiden. Toch een flashover door oorzaken die in het materiaal van een dergelijke pand gezocht moet worden (isolatie die niet gaat branden, maar wel uitgast waardoor een explosief mengsel ontstaat....

Citaat
Ze merken wat lichte witte rook tegen het plafond en de
warmtebeeldcamera geeft ongeveer 40°C aan. Ze horen op dat
moment enkele klappen die op lichte explosies lijken. Op de wanden zijn zwarte strepen
zichtbaar. De ploeg merkt dat de vloer van het pand erg glad is, alsof er frituurvet is
geknoeid. De bevelvoerder heeft geen goed gevoel bij de situatie en geeft aan de
aanvalsploeg opdracht om terug te trekken

Citaat uit de Leertafel brand Westvlietweg van de VRH:
http://www.nvbr.nl/publish/pages/21135/def_vrh_leertafel_lr-web_met_regio15.pdf
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2012, 13:24:39
Citaat
Ze merken wat lichte witte rook tegen het plafond en de
warmtebeeldcamera geeft ongeveer 40°C aan
Cruciale vergissingen.
Een WBC kan geen temperatuur meten! Daarbij is hij gemaakt om door rook heen te kijken, dus de temperatuur van de rook kan nooit gemeten worden. Wat zij op het beeld van de WBC kunnen hebben gezien is dat het plafond(systeem?) infrarood straling afgeeft waar de WBC een hele globale temperatuur aanhangt. Als de plafond tegels of platen heel goed wamte geleiden zijn deze van nature koude platen dus door de warme rook die  er langs komt opgewarmd naar 40°C. Maar hoe warm is de rook dan die langs de platen trekt om deze op te warmen ? In elk geval ruim boven de 40°C, toch ? :O0
Daarbij, er woedde in de naastgelegen ruimte een felle binnenbrand slechts gescheiden door een lichte betonblokken wand. Daar is de temperatuur 600-700 °C en dan zou de rook binnen enkele meters afkoelen naar ver onder de 100°C. zonder ingrijpen van de brandweer dmv van ventilatie of koelen met water  :o
Back to basics, niet terugvallen op moderne snufjes, maar gewoon GBV  O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2013, 11:44:23
http://www.youtube.com/watch?v=xpvBt0egBAU
engine27c

Mooi filmpje. Aan het begin kolkende rook naar buiten, dus flink heet binnen. Maar mooi gehouden.