RSTV-scan instructie [video]

Auteur Topic: RSTV-scan instructie [video]  (gelezen 37247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #30 Gepost op: 13 januari 2013, 13:52:41
http://www.youtube.com/watch?v=xpvBt0egBAU
engine27c

Mooi filmpje. Aan het begin kolkende rook naar buiten, dus flink heet binnen. Maar mooi gehouden.

Dit is Amerikaans brandbestrijden ten top. Mooi om te zien hoe ze het gebouw hebben kunnen houden, maar het filmpje had net zo goed kunnen eindigen met een pand dat volledig in de brand staat en een paar brandweerlieden met zwartgeblakerde helmen.

De tekenen van RSTV, in ieder geval de R(ook) en S(troming), geven al een indicatie dat de brand redelijk ontwikkeld is. Toch is het nog het stadium vóór een (eventuele) flash-over, die er duidelijk aan lijkt te komen. Het is goed te zien dat in het begin van het filmpje de brand z'n zuurstof maar tot een paar centimeter hoog haalt (zie de deur), maar bij de inzet van de overdrukventilator stijgt de grens waarop zuurstof naar binnen komt. En wat vindt een redelijk ontwikkeld brandje lekkerder dan een hap verse zuurstof?

Ik denk dat de brandweerlieden aan de achterzijde een opening hebben gemaakt of geforceerd. Dat zou een reden zijn om het repressief ventileren toe te passen, maar zoals ik al zei: met deze tekenen van een brand had er zomaar een flash-over kunnen ontstaan. Zo te zien zaten namelijk ook de ramen aan de voorzijde nog dicht; we weten wat er kan gebeuren als die gesprongen zouden zijn en de brand in één keer een hoop zuurstof erbij kreeg. Datzelfde effect bereik je met de overdrukventilator...

In Nederland zou dit (zeer zeer) zeer waarschijnlijk gewoon een gevalletje defensieve buitenaanval zijn: pand is van binnen verloren, geen belendende percelen en geen noodzaak om naar binnen te gaan (er even vanuit gaande dat hier geen slachtoffers meer binnen waren). Publieksstraaltje erop, tweede TS voor de waterwinning en de OvD om het interessant te laten lijken klaar is Kees.....
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #31 Gepost op: 13 januari 2013, 16:26:20
Maar wat is dan nu het beste, heel voorzichtig zijn, of berekende, wel overwogen risico's (als je het dan nog risico's mag noemen) nemen om zoveel mogelijk uit de brand te slepen?????
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 13 januari 2013, 16:35:04
http://www.youtube.com/watch?v=Qxkc_O8ow_w

thoyasthoyas·

Ik vindt deze film een goed voorbeeld geven hoe je situatie kan veranderen in een kort tijdsbestek. van wat rook wat naar buiten komt, naar een kolkende situatie.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #33 Gepost op: 13 januari 2013, 16:37:38
Maar wat is dan nu het beste, heel voorzichtig zijn, of berekende, wel overwogen risico's (als je het dan nog risico's mag noemen) nemen om zoveel mogelijk uit de brand te slepen?????

Wel overwogen risico's zijn altijd de moeite waard. Maar als je de afwegingen voor dit pand bekijkt kan je onmogelijk concluderen dat er een weloverwogen risico wordt genomen. Wat valt er te redden en vooral: wat valt er te verliezen? Bij een dergelijke situatie in een compartiment van een veel groter gebouw kan je gaan voor behoud van de rest van het pand: hier is er slechts sprake van één compartiment: het huis. Zeker gezien de snelheid van de stroming en de hoeveelheid rook had hier zomaar een flash-over kunnen ontstaan.

Toegegeven: dit is gewoon een heel andere manier van brandbestrijden dan wij gewend zijn. De Amerikanen zouden het raar vinden als wij bij een dergelijke brand buiten zouden blijven staan; wij verbazen ons over de binnenaanval en de (ongezekerde) brandweerlieden die een gat in het dak willen zagen........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 13 juni 2013, 22:21:54
Citaat van: TheDavey100 link=msg=1173235 date=1371153734
Zeer grote brand GRIP 1 meubelzaak Maxum aan 'T Wout in Brielle
In dit filmpje toch wel erg mooie beelden. Vanaf 4:00min tot 4:40min. Dit zie je niet vaak. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #35 Gepost op: 22 juni 2013, 12:33:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1173243 date=1371154914
In dit filmpje toch wel erg mooie beelden. Vanaf 4:00min tot 4:40min. Dit zie je niet vaak. ;)

Ik zou heel graag een paar keer (praktijk)testen met repressief ventileren in dergelijke grote loodsen willen zien. Een beetje op de Amerikaanse manier, maar dan wat minder 'gevaarlijk'. Indien je besluit niet meer naar binnen te gaan is het pand eigenlijk opgegeven. Ik vraag me af of het dan geen optie is om een keer te testen wat het effect van repressieve ventilatie is: uitstroomopening maken en vanaf de voordeur met een ventilator in de rug en rookgaskoeling proberen de brand te bereiken. Die uitstroomopening kan desnoods in het dak gemaakt worden, maar we hebben laatst met een oefening kunnen zien hoe snel de overdruk in zo'n grote ruimte ervoor zorgt dat de rook naar buiten geperst wordt. Als je ervoor kan zorgen dat de rook 'voor je blijft', dus met de ventilator in de rug, en tegelijkertijd de rookgassen voor je kan koelen wil ik nog wel eens zien wat voor effect dat heeft.

Uiteraard belangrijk om de situatie heel goed in de gaten te blijven houden: heb je niet meer voldoende wateropbrengst voor rookgaskoeling, wordt het te heet of zegt je gevoel dat het te gevaarlijk wordt om binnen te blijven is het zaak om naar buiten te gaan. Maar goed, in het eerste plan was het pand toch al opgegeven......

Trouwens, staat in het filmpje op 2.10 de tankwagen nou in de gloria? Gevalletje oververhitte remmen lijkt me? :o
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 11 oktober 2014, 14:45:46
Brandverloop
Een filmpje wat nu gebruikt wordt om te laten zien hoe snel een brand zich kan ontwikkelen. Mooi is vooral de laatste minuut, dan zie je duidelijk dat de rook via de grond weer naar binnen wordt gezogen door de brand. Aan het opdwarrelende afval is mooi te zien hoe sterke stroming er nog ontstaat.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #37 Gepost op: 11 oktober 2014, 15:09:32
Het viel mij op dat onderstaand filmpje nog niet in dit topic (of überhaupt op het forum) staat. Legt o.a. het verkennen & binnentreden aan de hand van RSTV model goed uit.

Instructievideo Veilig binnentreden (Gehele video)
door Brandweeracademie
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #38 Gepost op: 23 december 2016, 15:22:06
Deze is ook bekijkenswaardig.

2 x ellende binnen een paar seconden. Zoiets heb ik nog niet eerder gezien.

https://twitter.com/BitacoraBombero/status/812287846094667776/video/1


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #39 Gepost op: 24 december 2016, 09:49:43
De feed onder deze tweet heeft ook beelden vanuit andere hoeken en dichterbij...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten