Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 130211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #20 Gepost op: 26 augustus 2011, 15:48:18
Ik heb in Amsterdam bij aanvraag A1 rit al meerdere malen een voicemail van de meldkamer gehad, nadat er niet werd opgenomen.

Ik had het over de lijn om ambulance ter plaatse te vragen, niet over U1 aanvraag. Dat laatste hebben we toch duidelijke afspraken over in Amsterdam?! Even de protocollen erbij pakken, of mij een PM sturen, HapAmbu!  O0


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #21 Gepost op: 26 augustus 2011, 16:08:30
Ik had het over de lijn om ambulance ter plaatse te vragen, niet over U1 aanvraag. Dat laatste hebben we toch duidelijke afspraken over in Amsterdam?! Even de protocollen erbij pakken, of mij een PM sturen, HapAmbu!  O0

Ik interpreteerde de boodschap van let_there_be_yellow dat het over de aanvraag van een A1 reed gaat, aangezien de discussie over de porto van de HAP gaat.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #22 Gepost op: 26 augustus 2011, 18:36:59
Verbazingwekkend. In Amsterdam nemen ze de (spoed)lijn voor artsen altijd direct op. Alleen op de niet-spoed ofwel 'bestellijn' lijn moet je wel eens wachten, maar dat is logisch.

In onze regio moeten we ook bellen met de MKA voor het aanvragen van een ambulance als ook om een ritnummer te krijgen. En ook bij ons is het geen uitzondering als je lang moet wachten of zelfs meerdere malen moet bellen.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:00:41
In Dordt hoeven we eigenlijk nooit lang te wachten, of meerdere keren te bellen.

Leo A
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2011, 13:04:26
In Blaricum ook niet, status 8 op de porto en we hebben verbinding.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #25 Gepost op: 27 augustus 2011, 22:50:48
Grappige inventarisatie dit.
Zelfs als ik 'F2' toets op de Motorola, duurt het soms enkele minuten tot contact.
Vaak ben ik dan al ter plaatse (ook al mag je officieel pas gaan rijden NA toestemming MKA...  :P)


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #26 Gepost op: 31 augustus 2011, 21:03:29
Mijn ervaring is ook dat de ambu spoedlijn in amsterdam altijd redelijk snel wordt opgenomen! Het aanvragen van een U1 is inderdaad echt een ander verhaal.
Vanaf zuidoost een spoedrit naar Diemen gereden met op de achtegrond: "Een ogenblik geduld aub, u wordt zo spoedig mogelijk te wordt gestaan. Voor levensbedreigende zaken belt u 112".
Snel afkappen, toch alvast de U1 rijden en achteraf nummertje aanvragen was mijn gedachte en vervolgens ook de gezamelijke mening tijdens het werkoverleg;) Is dat ook het protocol waar jij aan dacht Let_there_be_yellow? ;)

Over het gebruik van C2000: Ik zit zelf ook bij de reddingsbrigade en daar maken we er ook gebruik van. Persoonlijk vind ik het erg handig dat je snel contact hebt met de meldkamer maar het grootste voordeel zit volgens mij in het gepatched worden met de aanrijdende ambulance. Ter Plaatse even doorgeven hoe het gaat met de patient (ABC stabiel of niet) maar in het geval van de HAP zou een HA natuurlijk in een acute situatie ook adviezen kunnen krijgen wat betreft toedienen van medicatie. De keerzijde is natuurlijk dat het voor de meldkamer ook steeds gemakkelijker wordt om de HAP voor 112 meldingen te laten rijden en dat hierdoor de grenzen van het takenpakket voor de HAP steeds meer opschuiven.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 3 april 2012, 08:38:43
HAP en RAV in gesprek

Ruim 60 directeuren van huisartsenposten en Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV-en) waren op 21 maart 2012 aanwezig in de Domus Medica. De Vereniging  Huisartsenposten Nederland (VHN) en Ambulancezorg Nederland (AZN) organiseerden deze bijeenkomst in het kader van hun project ‘Samenwerking HAP+RAV’.

Onder leiding van Hans Simons, voorzitter van AZN, ontspon zich een boeiende discussie over samenwerking. De voorzitter noemde zowel de huisartsenpost als de RAV bijzondere voorzieningen die belangrijk zijn in de ontwikkeling van de eerstelijnszorg en de spoedzorg in de komende jaren. “Als je naar het politiek-maatschappelijke debat over de gezondheidszorg op dit moment kijkt zou je dat niet zeggen. De kosten en de tweede lijn lijken daarin centraal te staan.

Tegelijkertijd wordt er versteviging van de eerste lijn gepredikt. Met dit project kunnen we daarin gezamenlijk investeren en domeindiscussies voorkomen. Ook is er te winnen op het gebied van kwaliteit en kunnen we door dingen doelmatiger te organiseren de financiële balans terugbrengen.”
 
Op 21 maart spraken dus de RAV-en en huisartsenposten met elkaar. Voor 25 april is een invitational conference voorzien, waar ook relevante stakeholders (waaronder zorgketenpartners, patiënten, zorgverzekeraars, VWS en Inspectie) aan tafel zitten.

Input voor deze conferentie zijn de uitkomsten van de discussie in eigen kring en de resultaten van het inventariserend onderzoek. Die werden door Christel van Vugt (VHN) en Margreet Hoogeveen (AZN) gepresenteerd. Over de resultaten leest u verderop meer. Net als over de highlights van de discussies over telefonische toegang tot zorg, zorg ter plaatse en informatie-uitwisseling.

Aan het eind van het directeurenoverleg HAP+RAV stelt Hans Simons vast dat de directeuren van zowel huisartsenposten als  RAV-en intensivering van de samenwerking een goed idee vinden. Daarbij zijn de volgende aandachts- en uitgangspunten van belang:

*praktisch kijken waar de mogelijkheden liggen
*accent op regionale samenwerking, met erkenning van het belang van een aantal -op landelijk niveau vastgestelde basispunten (eenduidig kader)
*noodzaak van gemeenschappelijke taal
*respecteren van elkaars professionele aspiraties en kundigheden
*debat vooral ook voeren met professionals (huisartsen en ambulanceverpleegkundigen)
*ten aanzien van telefonische toegang tot zorg is vooral  een eenduidige triage van belang; één gezamenlijk nummer is wellicht een middel, maar geen doel op zich
*helderheid over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen huisartsenpost en RAV en hun medewerkers
*verdere verduidelijking van de informatiebehoefte en de privacyvraagstukken rond informatie-uitwisseling.
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/3145/hap-en-rav-in-gesprek.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #28 Gepost op: 20 september 2012, 13:14:24
Scholing voor huisartsen over het HaROP
De GHOR Academie heeft een scholing voor de implementatie van het huisartsenrampenopvangplan (HaROP) in de huisartsenzorg ontwikkeld. De scholing richt zich op de rol van de huisarts en huisartsenpost ten tijde van een crisissituatie. Het programma is geschikt voor rampencoördinatoren van huisartsengroepen (HAGRO’s), huisartsenkringen en huisartsenposten.

De bedoeling van de scholing is om de rampencoördinatoren kennis te laten nemen van de structuur van de rampenbestrijding in Nederland en de plaats en rol van de huisarts en huisartsenpost binnen deze structuur. Verder krijgen de deelnemers inzicht in de inhoud van het opgestelde HaROP, de hierin beschreven taken van de huisarts en de huisartsenpost en de taken en verantwoordelijkheden van de rampencoördinator.

Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de besluitvorming in crisisomstandigheden en wordt het HaROP beoefend aan de hand van praktijksituaties. Voor accreditatie van de scholing kan gezorgd worden.

http://www.nifv.nl/web/show/id=189266/contentid=3804


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #29 Gepost op: 20 september 2012, 21:00:04
Scholing voor huisartsen over het HaROP
De GHOR Academie heeft een scholing voor de implementatie van het huisartsenrampenopvangplan (HaROP) in de huisartsenzorg ontwikkeld. De scholing richt zich op de rol van de huisarts en huisartsenpost ten tijde van een crisissituatie. Het programma is geschikt voor rampencoördinatoren van huisartsengroepen (HAGRO’s), huisartsenkringen en huisartsenposten.

De bedoeling van de scholing is om de rampencoördinatoren kennis te laten nemen van de structuur van de rampenbestrijding in Nederland en de plaats en rol van de huisarts en huisartsenpost binnen deze structuur. Verder krijgen de deelnemers inzicht in de inhoud van het opgestelde HaROP, de hierin beschreven taken van de huisarts en de huisartsenpost en de taken en verantwoordelijkheden van de rampencoördinator.

Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de besluitvorming in crisisomstandigheden en wordt het HaROP beoefend aan de hand van praktijksituaties. Voor accreditatie van de scholing kan gezorgd worden.

http://www.nifv.nl/web/show/id=189266/contentid=3804

Goed om hier afspraken over te maken. Ik heb begrepen dat er onduidelijkheid was bij het laatste treinongeval in Amsterdam over de rol van de HAP die naast de SEH zit. Lijkt me een uitermate geschikt moment om bijvoorbeeld alle minder urgente SEH bezoekers naar de HAP te sturen zodat er ruimte komt op de SEH. Goed dat er nu concreet naar gekeken gaat worden en er (hopelijk) duidelijke afspraken en protocollen komen.