Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 130159 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #50 Gepost op: 25 juli 2016, 13:39:49
DRACHTEN – Kijlstra Zorgvervoer is zeer verrast door de gunning van de Dokterswacht aan Witte Kruis. De Drachtster vervoerder voelt zich overvallen en heeft de advocaten al aan het werk gezet.

Dokterswacht Friesland heeft vanmorgen in een persbericht bekend gemaakt het vervoer van huisartsen voor de komende zes jaar te gunnen aan Witte Kruis. Hiermee zou een eind komen aan de jarenlange samenwerking tussen de dokterswacht en Kijlstra Zorgvervoer. Volgens Rudy Verwoert, directeur zorgvervoer van Kijlstra, is die gunning aan Witte Kruis niet eens meer mogelijk. ,,Wij zijn zeer verrast en overvallen door de gunning van de Dokterswacht Friesland aan Witte Kruis. Als wordt gekeken naar het verloop van het aanbestedingstraject, dan is deze plotselinge wending op zijn minst opmerkelijk. Dokterswacht Friesland gunt de vervoersopdracht ineens aan Witte Kruis, op basis van een eerste aanbestedingstraject, waarover vorig jaar juridisch erg veel te doen is geweest.”

Streep gezet

Volgens Verwoert heeft De Dokterswacht zelf dat offertetraject al in 2015 ingetrokken. Tegen die intrekking heeft Witte Kruis destijds een kort geding gevoerd, maar de voorzieningenrechter heeft de rechtmatigheid en daarmee de definitieve effectuering van de intrekking bekrachtigd. ,,Feitelijk is er dus een streep gezet onder dat hoofdstuk. De Dokterswacht heeft daarbij zelfs schriftelijk aan alle betrokkenen toegezegd een nieuw en gewijzigd aanbestedingstraject te zullen uitschrijven, waaraan alle partijen opnieuw konden meedoen.”

Nu valt de Dokterswacht dus terug op een document dat ze in een eerder stadium al had ingetrokken. ,,Detail van belang is hierbij dat we door de hele procedure in tijd inmiddels al een stuk verder zijn. Daardoor is de geldigheidstermijn van alle offertes in die eerste termijn al lang verlopen. Dat waren ze overigens ook al, door het intrekken van het offertetraject. Juridisch gezien kan de gunning aan Witte Kruis daardoor ook niet meer gebaseerd worden op die offertes.”

Advocaten

,,Vanwege de grote belangen voor Kijlstra en onze werknemers kunnen wij het hier zeker niet bij laten. Daarom hebben wij ons vandaag al uitgebreid door onze advocaten laten adviseren. Voor ons is de gunning aan Witte Kruis door de Dokterswacht dus nog lang geen uitgemaakte zaak.”

Verwoert benadrukt dat er sprake is van een juridisch geschil. ,,Dit staat volledig los van de goede operationele samenwerking tussen de Dokterswacht en onze organisatie. Vanzelfsprekend zetten we onze dienstverlening onverminderd voort volgens onze professionele standaard.”

Bron: http://www.drachtstercourant.nl/


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Reactie #51 Gepost op: 23 augustus 2016, 07:35:27

Huisartsenposten zijn door drukte steeds slechter bereikbaar:


http://www.nu.nl/algemeen/4310926/huisartsenposten-drukte-steeds-slechter-bereikbaar.html
Never underestimate the power of stupid people


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #52 Gepost op: 23 augustus 2016, 12:15:12
Citaat van: Luer-lock link=msg=1443829 date=1471930527
Huisartsenposten zijn door drukte steeds slechter bereikbaar:


http://www.nu.nl/algemeen/4310926/huisartsenposten-drukte-steeds-slechter-bereikbaar.html

Doktersdienst Groningen werkt als enige van het land met telefonisten (NAW-ers) misschien is het daarom te verklaren.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #53 Gepost op: 24 augustus 2016, 21:38:23
Citaat van: DF link=msg=1443854 date=1471947312
Doktersdienst Groningen werkt als enige van het land met telefonisten (NAW-ers) misschien is het daarom te verklaren.
En wat is is dan het verschil met andere HAP's? Zijn dat geen telefonisten?
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #54 Gepost op: 24 augustus 2016, 21:42:28
FB berichtje van collega op de HAP:

Bericht van een toegewijde zuster ✌️
Tja. Ik weet dat veel mensen iets vinden van de huisartsenpost. En wat zou ik ze graag uitnodigen om een dienst mee te draaien. Lange wachttijden? Wij worden opgeleid en getraind om urgentie in te schatten. Dus als iemand belt met acute buikpijn en al in de auto zit, stellen wij direct bepaalde vragen. Want het kan een aneurysma zijn. En dan is in de auto stappen niet handig. Ga je niet overleven. Dan wil je liever een ambulance. Ja. We stellen veel vragen. Om in te schatten wat er aan de hand kan zijn, hoe acuut het is en wat we alvast kunnen doen om de klacht eventueel te verminderen tot iemand bij de arts arriveert, of andersom. Soms is een consult niet nodig. Er is veel onwetendheid bij de mens en boosheid vooraf. Ik heb serieus eens meegemaakt dat er iemand werd gereanimeerd in de gang, iemand eroverheen stapte om bij de balie te vragen hoe lang het nog ging duren. Want hij had al 2 weken oorpijn. Mja. Oorpijn sucks. Zeker. Maar of je nou nu of over drie uur de niet altijd nodige antibiotica krijgt: het duurt 24 tot 36 uur eer het werkt. Als het al werkt. En bij acute nood, druk je op 1 (spoed) of bel je 112. De keren dat ik ziektes naar mijn hoofd gesmeten heb gekregen, zijn ontelbaar. Om niets. Uit angst, ongerustheid of gewoon domheid. Iedere dienst weer. Hechtwond? Vervelend. Moet binnen 6 uur gehecht worden. Tot die tijd afbinden en hooghouden, mits er geen vitale functies bedreigd worden. En overal waar mensen werken, worden helaas fouten gemaakt. Dus nee. Niet iedereen zal tevreden zijn en je hebt altijd medische uitzonderingen. En mensen gaan dood. Of zijn ziek. Maar het gros belt helaas omdat ze doordeweeks werken en vinden dat zij recht hebben op zorg. Want we betalen toch? Ja. En steeds meer ook door dit soort grappen.
Ik heb trouwens ook de leukste baan. En onwijs leuke patiënten! Ik lach wat af en zing voor bange kinderen en maak gekke ballonnen van handschoenen. Ik kom allerlei soorten mensen tegen. Heerlijk. Ik denk alleen dat we vaker moeder of oma even moeten bellen om die om raad te vragen. Of eerst even te kijken wat er nu precies aan de hand is. Of kijk op thuisarts.nl. Niet googelen. Want dan heb je altijd het ergste.
Goed. Ga ik nu weer verder met vakantie vieren :-) ✌️
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #55 Gepost op: 24 augustus 2016, 23:42:44
De huisartsenposten vind ik niets. "Vroeger" zat je huisarts om de hoek. Hij/zij kende de patiënt en was bereid om 's avonds of het in het weekend nog eens wat te doen. Zo niet, dan had een andere arts in de buurt dienst. Tegenwoordig kent je huisarts je niet en buiten kantoortijd moet je je met je lichamelijke gebrek naar een huisartsenpost slepen. Ik heb in ieder geval de afgelopen 17 jaar de dokter niet meer aan huis gezien.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #56 Gepost op: 25 augustus 2016, 00:41:49
Citaat van: Luer-lock link=msg=1443829 date=1471930527
Huisartsenposten zijn door drukte steeds slechter bereikbaar:


http://www.nu.nl/algemeen/4310926/huisartsenposten-drukte-steeds-slechter-bereikbaar.html

Het verbaasd mij helemaal niks. Het is eerder regel dan uitzondering dat als ik naar de HAP bel (vooral als ik in dienst ben en iemand door verwijs naar de HAP, bel ik vaak zelf even voor de afspraak) dat ik 15 tot 20 minuten moet wachten. Dus vind dit artikel niet verrassend.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #57 Gepost op: 25 augustus 2016, 07:49:24
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1444059 date=1472078509
Het verbaasd mij helemaal niks. Het is eerder regel dan uitzondering dat als ik naar de HAP bel (vooral als ik in dienst ben en iemand door verwijs naar de HAP, bel ik vaak zelf even voor de afspraak) dat ik 15 tot 20 minuten moet wachten. Dus vind dit artikel niet verrassend.

De huisartsenposten moeten dan de regel eens afschaffen dat iedereen eerst moet bellen voor ze langs mogen komen. Het zou ook een goede regel zijn als ze niet meer willen praten met doorverwijzende EHBO-ers. Als een EHBO-er het verstandig vindt dat iemand even langs de huisarts gaat moet deze patient zelf maar bellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #58 Gepost op: 25 augustus 2016, 08:52:11
Citaat van: leo A link=msg=1444040 date=1472067748
FB berichtje van collega op de HAP:

Bericht van een toegewijde zuster ✌️
Dus als iemand belt met acute buikpijn en al in de auto zit, stellen wij direct bepaalde vragen. Want het kan een aneurysma zijn. En dan is in de auto stappen niet handig. Ga je niet overleven. Dan wil je liever een ambulance. Ja.

Ik heb iets andere ervaringen, in de afgelopen 35 jaar. Het grootste deel van patienten met acute buikpijn heeft geen aneurysma. Ik zou niet weten welke vragen ik telefonisch moet stellen om tot de diagnose aneurysma te komen. Ik heb patienten met aneurysma gehad die bezig waren met dagelijkse dingen toen ze onwel raakten en vervolgens op eigen gelegenheid naar de SEH zijn gereden, op de SEH stelden ze de diagnose aneurysma, deze patienten overleven het soms en ze gaan soms dood.

Ik heb ook veel patienten gehad die per ambulance naar de kliniek zijn gebracht, bij het grootste deel is de diagnose pas in de kliniek gesteld, dus niet prehospitaal door een huisarts of ambulanceverpleegkundige. Een aantal van deze patienten sterft en een aantal zal het overleven.

Ik maak in principe altijd even een snel praatje met familie voor ik deze spoedingreep begin. Ik vertel deze mensen hoe de kaarten op tafel liggen. Het is voor mij totaal niet interessant of de patient zittend, liggend, kruipend, op eigen gelegenheid of per ambulance is gekomen. Er is namelijk geen enkele reden om te denken dat het vervoer per ambulance veiliger zou zijn bijvoorbeeld omdat de ambulanceverpleegkundige kan ingrijpen zodra het aneurysma scheurt.

Ik heb een aantal keren meegemaakt dat het fout ging op de operatiekamer, bij het overtillen van patient vanuit bed op de OK tafel en bij de inleiding van anesthesie. De patienten die het hachelijke avontuur nog na kunnen vertellen hebben het te danken aan de aanwezigheid van chirug, anesthesioloog en alles wat ze nodig hebben om een poging te wagen het leven te redden (75% uit deze categorie sterft).


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #59 Gepost op: 25 augustus 2016, 13:46:31
Citaat van: oma link=msg=1444064 date=1472104164
De huisartsenposten moeten dan de regel eens afschaffen dat iedereen eerst moet bellen voor ze langs mogen komen. Het zou ook een goede regel zijn als ze niet meer willen praten met doorverwijzende EHBO-ers. Als een EHBO-er het verstandig vindt dat iemand even langs de huisarts gaat moet deze patient zelf maar bellen.

Ja, en weetje wat de HAP dan zegt? Pak maar even 2 paracetamol en kijk maar aan tot morgen. En als ik bel en mij meld als van Rode Kruis dan wordt diezelfde klacht wel serieus genomen en kan diegene even langs komen. En meestal niet over 5 uur ofzo, maar direct. Dat is de reden dat ik bel. Dat als ik iemand om 18u doorverwijs naar de HAP deze daar terecht kan en niet wordt afgescheept met 2 paracetamol en een nacht wachten.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel