Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 130187 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2011, 22:41:19
Ik zag gister dat de HAP chauffeur van de huisartsenpost van het AZM in Maastricht en C2000 porto bij zich droeg.
Waar is dat goed voor?.

Om te communiceren misschien? :D

De meeste HAP hebben in de voertuigen C2000  zitten, en melden zich in bij de CPA als er met toeters en bellen wordt gereden.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2011, 08:37:51
Nederlandse huisartsenposten voorbeeld voor Amerika
De Nederlandse huisartsenposten zijn een voorbeeld voor de Amerikaanse gezondheidszorg. Dat schrijven twee vooraanstaande Amerikaanse experts in een commentaar in een vakblad voor artsen.
Zij baseren hun redactionele commentaar op een onderzoek van het UMC St. Radboud dat in hetzelfde nummer van Annals of Internal Medicine staat. Dat heeft de Nijmeegse instelling laten weten.

De onderzoekers bekeken het functioneren van de Nederlandse huisartsenposten. Voornaamste conclusie van het uitgebreide onderzoek is dat medische zorg buiten kantooruren veilig en efficiënt is. De arts staat in acute gevallen binnen een kwartier voor de deur.

Medische klachten worden na telefonische beoordeling van een verpleegkundige beter afgehandeld. Gevolg hiervan is dat er minder overbodige bezoeken zijn aan de huisartsenpost of huisbezoeken van de arts.
AD


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2011, 08:42:46
Ik zag gister dat de HAP chauffeur van de huisartsenpost van het AZM in Maastricht en C2000 porto bij zich droeg.
Waar is dat goed voor?.

Nou Jeroen,
Als medewerker in de gezondheidszorg klinkt de toon van jouw opmerking mij toch merkwaardig in mijn oren!
In plaats dat je gewoon eens normaal informeert naar het hoe en waarom.
Raar dan hé dat ik nu niet de behoefte heb om jou dat hier te gaan toelichten!

Ruud


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2011, 12:21:47
Sorry voor mijn toon zo was het niet bedoeld e050
Ik wou het ook zelf vragen aan de chauffeur maar ik kreeg er geen kans voor

RuudF nogmaals sorry voor de toon e050!!!!
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2011, 12:38:21
Beste Jeroen,

Excuses aanvaard.

Alle HAP's in Zuid Limburg zijn middels porto nu aangesloten op de MKA.
Heerlen rijdt het langst met dit verbindingsmiddel rond en wij in Maastricht sinds afgelopen weekend.
Ook Geleen/Sittard wordt uitgerust met porto's.
Dit levert een stuk betere communicatie op tussen de MKA en de HAP.
Ofschoon er nog altijd de regie m.b.t. de inzet bij de HAP blijft kan nu de MKA ons ook "zien" rijden en ons doeltreffender inzetten. Bijvoorbeeld als de MKA ziet dat wij slechts enkele straten verwijderd zijn van een reanimatiemelding en de ambu nog 10 minuten aan het rijden is.

Ook is het omgekeerd sneller en makkelijker om assistentie van de RAV te vragen bij een medisch spoedgeval.

Daarnaast is het ook voor ons nodig gebleken om gebruik te kunnen maken van de noodknop bij dreigende situaties.

Ruud


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2011, 12:40:38
Ok bedankt voor de informatie
 ;)
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2011, 10:30:50
Ook in Den Haag zou het een welkome verbetering zijn.
Met name tijdens de A1-ritten, die je dan netjes aanmeldt via C2000 en ook middels de statusknoppen, maar als je zegt 'wij gaan eerst zelf even kijken en geven dan bericht', dan is het vrij knullig als je eerst weer naar de auto moet lopen.
Zodra je buiten de auto bent, kun je alleen met een telefoon verbinding maken met de MKA en juist als je ergens binnen bent, kan het nog wel eens plotseling nodig zijn om een ambulance ter ondersteuning te plaatse te hebben.
Via de mobiel heb je wel een directe lijn, maar 112-meldingen gaan altijd voor op die lijn en het is in de weekends zeker niet ongebruikelijk dat je een paar minuten of zelfs een paar keer moet proberen voordat je contact krijgt.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:01:55
Via de mobiel heb je wel een directe lijn, maar 112-meldingen gaan altijd voor op die lijn en het is in de weekends zeker niet ongebruikelijk dat je een paar minuten of zelfs een paar keer moet proberen voordat je contact krijgt.

Verbazingwekkend. In Amsterdam nemen ze de (spoed)lijn voor artsen altijd direct op. Alleen op de niet-spoed ofwel 'bestellijn' lijn moet je wel eens wachten, maar dat is logisch.


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:08:23
Fijn te horen dat ik niet de enige ben die zich daar over verbaast...  ;)


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #19 Gepost op: 26 augustus 2011, 12:38:27
Verbazingwekkend. In Amsterdam nemen ze de (spoed)lijn voor artsen altijd direct op. Alleen op de niet-spoed ofwel 'bestellijn' lijn moet je wel eens wachten, maar dat is logisch.

Ik heb in Amsterdam bij aanvraag A1 rit al meerdere malen een voicemail van de meldkamer gehad, nadat er niet werd opgenomen.