Nazorg na opvolging AED-Alert

Auteur Topic: Nazorg na opvolging AED-Alert  (gelezen 27662 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #70 Gepost op: 14 december 2012, 23:15:09
Er word gewerkt aan een pilot in Brabant MWN om via een website slachtoffer (evt nabestaanden) in contact te brengen met de eerste hulpverleners.
De presentatie staat geplant voor de eerste weken van Januari 2013.

Er wordt dus aan gewerkt om in deze een antwoord te krijgen. Kanttekening wordt wel dat als het slachtoffer of diens familie hier geen meerwaarde in ziet de AEDer nog steeds niks te horen krijgt.
1:87 modelletjes:  


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #71 Gepost op: 15 december 2012, 00:44:35
Slachtoffers of nabestaanden kunnen redelijk makkelijk op zoek. Zo hebben wij dat laatst ook ervaren. Maar wij hebben wel de burgerhulpverlener gevraagd of hij/zij dit ook wel wilde. Ook deze persoon heeft een priveleven.

Andersom is het wat lastiger, maar wij weten vrij vaak (relatief gezien) hoe het vooralsnog is afgelopen. De wereld is klein en vaak kan je iig de eerste berichten meegeven.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #72 Gepost op: 15 december 2012, 10:24:26
Onder genot van een kopje thee lukt het mij ook beter om uitdrukking te geven waar sommige mensen hun regeltjes in mogen stoppen.
Ik ben niet zo dol op thee en regeltjes ergens in gestopt krijgen 0098, maar het lijkt me best een interessant om het daar over te hebben.

Voordat ik hier wordt weggezet als iemand die alleen over de regeltjes wil zeuren :), wil ik nogmaals benadrukken dat ook ik vind dat burgerhulpverleners terug moeten horen hoe het hun slachtoffer vergaan is. Ik heb aan willen geven dat -ook in het licht van de discussie die in de media op gang komt over het beroepsgeheim- er wel bij stil mogen staan dat het verstrekken van dergelijke informatie de grenzen opzoekt van het beroepsgeheim. In de praktijk zullen burgerhulpverleners vaak wel terughoren hoe het met het SO afgelopen is, en ik kan me daar prima in vinden.  Sterker, het is een zeer belangrijk aspect van de verwerking van een hevige gebeurtenis en kan ook zorgen voor motivatie om opnieuw op een oproep af te gaan. Familie zal daar zelden problemen mee hebben. Ik sluit me dan ook aan bij 024 en CM dat dit beter geregeld moet worden, net als de nazorg waar het topic om draait.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #73 Gepost op: 15 december 2012, 11:39:28
Ik ben niet zo dol op thee en regeltjes ergens in gestopt krijgen 0098, maar het lijkt me best een interessant om het daar over te hebben.

Voordat ik hier wordt weggezet als iemand die alleen over de regeltjes wil zeuren :), wil ik nogmaals benadrukken dat ook ik vind dat burgerhulpverleners terug moeten horen hoe het hun slachtoffer vergaan is. Ik heb aan willen geven dat -ook in het licht van de discussie die in de media op gang komt over het beroepsgeheim- er wel bij stil mogen staan dat het verstrekken van dergelijke informatie de grenzen opzoekt van het beroepsgeheim. In de praktijk zullen burgerhulpverleners vaak wel terughoren hoe het met het SO afgelopen is, en ik kan me daar prima in vinden.  Sterker, het is een zeer belangrijk aspect van de verwerking van een hevige gebeurtenis en kan ook zorgen voor motivatie om opnieuw op een oproep af te gaan. Familie zal daar zelden problemen mee hebben. Ik sluit me dan ook aan bij 024 en CM dat dit beter geregeld moet worden, net als de nazorg waar het topic om draait.

Het kopje thee was voor een andere heer die in onze buurt woont. Het lijkt mij interessanter om het eens samen met hem te hebben over pre-hospitale spoedzorg bij kinderen.

De discussie in de media over medisch beroepsgeheim raakt mij niet. KNMG heeft een vernieuwde handreiking, het rapport van IGZ over de treinbotsing is nog duidelijker. In die discussie mag je wel stellen dat binnen het openbaar bestuur een informatiedrang heerst waarbij ook motieven zoals media en speculaties op twitter een rol spelen.
De informatiebehoefte vanuit openbaar bestuur gaat ook veel verder dan een simpele ja/nee vraag.

Ik vind dat er voor burgerhulpverleners aangesloten bij een georganiseerd orgaan een degelijke nazorgprocedure moet bestaan. Een cruciaal onderdeel van nazorg is het antwoord of het slachtoffer nog leeft. Nazorg is gericht om iemand weer gemoedsrust te geven, je kan dagen babbelen met iemand die continue bezig is met de vraag of het slachtoffer waar hij hulp aan verleende nog leeft, zolang de oorzaak van de geestelijke onrust niet weg is genomen blijft het aanwezig. Het ja/nee antwoord zal in veel gevallen zelfs voorkomen dat er sprake is van intensieve of langdurige nazorg.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #74 Gepost op: 11 januari 2013, 21:27:59
Bij HartslagNu word je geacht na inzet een korte evaluatie in te vullen; daarin kan je een vakje aankruisen indien je behoefte hebt aan nazorg. Omdat ik die behoefte niet had, heb ik hem niet aangekruist en is er dus geen contact met me opgenomen.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de nazorg van HartslagNu?


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #75 Gepost op: 14 januari 2013, 18:45:56
dit kreeg ik vandaan in mijn mailbox
ben er zelf niet op af geweest
geen oproep gehad , te ver uit mijn buurt


Citaat
Goedemiddag,

 

Zaterdag 12 januari jl. is er een AED oproep geweest voor een bewoner van het Paludanushof. Middels deze mail willen we alle hulpverleners bedanken voor hun inzet. Gelukkig gaat het met de bewoner inmiddels weer beter en was de situatie minder ernstig dan in eerste instantie gedacht.

 

Desondanks willen we u de mogelijkheid bieden om uw ervaring naar aanleiding van deze oproep te delen. Mocht u van deze nazorg gebruik willen maken dan verzoek ik u vriendelijk telefonisch contact op te nemen. U kunt ons bereiken onder nummer 0228-360100 en vragen naar de heer Terpstra of ondergetekende.

 

Dan nog een vriendelijk maar belangrijk verzoek voor alle burgerhulpverleners van Enkhuizen die in november, december of in januari opnieuw de AED/reanimatie cursus hebben gevolgd. Wilt u op de website www.hartslagnu.nl de datum van uw laatst gevolgde cursus wijzigen ? Anders verloopt uw certificaat en daarmee ook uw vermelding als burgerhulpverlener voor de gemeente Enkhuizen. Het is niet nodig om ook het certificaatnummer te wijzigen.

 

Met vriendelijke groet,

Linda Botman

Medewerkster Dienstverlening

 

Gemeente Enkhuizen
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #76 Gepost op: 20 februari 2013, 11:28:22

London Ambulance @Ldn_Ambulance

This is Maxi. He's alive cos of these staff and a mystery woman who did CPR on 211212 in Fulham. Help us find her RT pic.twitter.com/GqlyO4kd
11:11am · 20 Feb 13

Deze mystery woman had blijkbaar geen behoefte om te weten hoe het met het slachtoffer afgelopen is.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #77 Gepost op: 18 mei 2013, 13:17:33
samenvoeging topics

Citaat van: 024

Ik heb er veel meer moeite mee dat mensen hier vooral kritiek hebben op het het gedrag van Wpie of theTwin84, zonder af te vragen of deze mensen proberen om hun best te doen maar niemand ze ooit heeft gezegd hoe ze zich dienen te gedragen tijdens dit soort inzetten.

Ik beschouw ze niet als professionals maar als burgers. HartslagNU beschouw ik als een stichting die in het leven is geroepen waardoor RAV's hun bagger kunnen witwassen.

Zij zijn verantwoordelijk voor deze manier van inzet van burgers bij reanimatie. Als ze deze mensen in dienst nemen als ambulance-vrijwilligers hadden ze deze mensen degelijk kunnen voorbereiden op hun toekomstige taak. Ze hadden dan goede BLS/AED training kunnen geven maar ook deze vrijwilligers duidelijk kunnen maken dat reanimaties hele grote impact kunnen hebben.

Wat de klerk van de gemeente reutelt over Wpie is onzin; wat is een grotere impact op Wpie dan bij reanimatie verwacht had mogen worden? Wie moet bepalen wat er verwacht mag worden, de gemeente-klerk? Als ze mij vragen welke impact ik verwacht dan is mijn antwoord dat ik denk dat er door heel het land heen heel veel goedwillende burgers wegkwijnen door wat ze mee hebben gemaakt tijdens dit soort inzetten.

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik met thetwin moeite heb.

Hij beklaagd het feit dat hij 15 minuten moet lopen voor een inzet maar, vergeet dat de informatie over de werkwijze van hartslag eenvoudig op de website van hartslag is terug te vinden en dan staat die 15 minuten lopen opeens in een ander daglicht i.m.o. Of het zinvol is om een dergelijke inzet te doen kun je dan over discuseren. In een "adem" betrekt hij het fotograveren van voer en vliegtuigen alsmede het verdwijnen van P2000 in zijn verhaal. Dan ontkom je er niet aan dat daar reactie opkomt in de vorm dat men zich gaat afvragen wat je belangrijker vind. Dat is m.i. precies wat er richting thetwin ook is gebeurd.

Nog steeds geeft hij nergens aan of hij de werkwijze van alarmeren door hartslag heeft opgezocht ondanks dat het wel gevraagd is, vragen puur over de alarmering gaat hij dus uit de weg en beperkt zich tot de kritiek die hij krijgt op het feit van het vastleggen van voer en vliegtuigen.

De stelling name richting the twin kun je daarom volgens mij alleen the twin aanrekenen en niet hartslag of de RAV

Wat betreft de casus van Wpie heb je m.i. geheel gelijk. Allereerst omdat deze melding er nooit naar de burgerhulpverlener uit had mogen gaan (zal wel per ongeluk hebben plaats gevonden en dan kan ik het ook nog begrijpen) maar wat ik veel kwalijker vind en wat we zowel hartslag als de RAV aan mogen, zo niet moeten, rekenen is dat er kennelijk nooit is nagedacht over de gevolgen voor de burgerhulpverlener als die in een dergelijke situatie terecht is gekomen ten gevolge van een vergissing van de meldkamer, hierin laat men elke vorm van hulpverlening achterwege of legt het vragen om hulp bij de leken hulpverlener terwijl i.m.o. juist de zorg, zeker in deze casus, voor goede nazorg heel duidelijk ligt bij de RAV en Hartslag immers zij maken een vergissing en veroorzaken daarmee een enorme impackt.

De nazorg die dan noodzakelijk is dient men direct te onderkennen en niet op zijn jan boeren fluitjes te bieden maar desnoods verplicht je de leken hulpverlener om in elk geval zijn verhaal te doen bij een opvangteam van hetzij Hartslag.nu hetzij de RAV.

Ten aanzien van de gemeente medewerker kan ik alleen aangeven dat er is nagedacht over de impact van een "gewone" reanimatie maar vervolgens maakt ook de gemeente de zelfde fout als de RAV en Hartslag namelijk wat als er iets in de alarmering iets ernstig mis gaat.
In de casus Wpie blijkt overduidelijk dat men daar niet over heeft nagedacht c.q. niet heeft willen nadenken.
Wat het nog erger maakt is dat het niet de eerste keer is binnen de bewuste gemeente waardoor we denk ik terecht mogen stellen dat men de eventuele gevolgen van een vergissing niet wenst te erkennen wellicht vanwege eventuele aansprakelijkheid voor gevolgschade van bijv. een werkgever.

Feit is dat de burgerhulpverlener hierdoor het kind van de rekening lijkt te gaan worden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #78 Gepost op: 19 mei 2013, 11:21:30
samenvoeging topics

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik met thetwin moeite heb.

Hij beklaagd het feit dat hij 15 minuten moet lopen voor een inzet maar, vergeet dat de informatie over de werkwijze van hartslag eenvoudig op de website van hartslag is terug te vinden en dan staat die 15 minuten lopen opeens in een ander daglicht i.m.o. Of het zinvol is om een dergelijke inzet te doen kun je dan over discuseren. In een "adem" betrekt hij het fotograveren van voer en vliegtuigen alsmede het verdwijnen van P2000 in zijn verhaal. Dan ontkom je er niet aan dat daar reactie opkomt in de vorm dat men zich gaat afvragen wat je belangrijker vind. Dat is m.i. precies wat er richting thetwin ook is gebeurd.

Nog steeds geeft hij nergens aan of hij de werkwijze van alarmeren door hartslag heeft opgezocht ondanks dat het wel gevraagd is, vragen puur over de alarmering gaat hij dus uit de weg en beperkt zich tot de kritiek die hij krijgt op het feit van het vastleggen van voer en vliegtuigen.

De stelling name richting the twin kun je daarom volgens mij alleen the twin aanrekenen en niet hartslag of de RAV

Ik reken het HartslagNU aan en uiteraard de RAV's die schuil gaan achter deze stichting.

Ik ben mij bewust dat de AED groep uit Enkhuizen heel goed nadenkt en bestaat uit fanatieke vrijwilligers. Echter hebben deze mensen ongeveer alle randvoorwaarden zelf geschapen en is het totaal geen afspiegeling van het totale project.

HartslagNU claimt 40.000 vrijwilligers te hebben. Het enige wat een vrijwilliger moet hebben is een AED diploma. Een AED-cursus beperkt zich tot het aansluiten van een AED en toepassen van BLS waarbij men er vanuit gaat dat je als burger ooggetuige bent en de AED aan de muur hangt.

De AED cursus richt zich niet op georganiseerde hulpverlening of het uitrukken bij spoedeisende medische hulpverlening. Ze besteden ook geen aandacht aan fatsoensnormen, ethiek, bevoegdheden van ambulanceverpleegkundigen, huisartsen, medisch specialisten, enz.

Er wordt niet gekeken of iemand wel geschikt is om deel te nemen aan het project. Een persoonlijk sollicitatiegesprek maakt ook veel duidelijk, dan zie je namelijk de persoon en kan je vragen waarom iemand deel wil nemen. Als organisatie kun je op die manier al bepalen welke mensen je bij burgers in nood over de vloer wilt laten komen.

HartslagNU is onzorgvuldig op dit terrein, het maakt ze namelijk helemaal niets uit. Ze kennen hun eigen vrijwilligers niet eens en het kan ze ook niet schelen dat deze mensen samen met professionele hulpverleners aan de slag gaan in woningen van andere burgers.

Als je er een karikatuur van wil maken is het mogelijk dat een net vrijgelaten TBS-er (met perverse necrofiele trekken) zich kan aanmelden bij HartslagNU en daarna mag uitrukken. Met een beetje geluk doet oom agent de deur voor hem open om hem toegang te geven tot het verse (bijna) lijk.

Forumlid theTwin werd in een ander topic door diverse leden behoorlijk hard aangepakt terwijl ik eigenlijk geen reden zie waarom dat nodig was. Hij wil mensen helpen met een hartstilstand alleen gaat hij er niet zo krampachtig mee om. Als hij een melding krijgt en iets anders belangrijker vindt zoals zijn vriendin is dat zijn goed recht.

Als hij hier zijn verhaal op het forum doet vanuit zijn eigen perspectief is dat ook zijn goed recht. Hij doet niemand kwaad door jammer te vinden dat P2000 gaat verdwijnen of door de traumaheli op de foto te zetten. Dat staat hem vrij en andere forumleden dienen te realiseren dat theTwin het hier gewoon post terwijl er misschien wel tienduizenden collega-burgerhulpverleners binnen HartslagNU actief zijn waarvan we helemaal niets weten of ooit zullen weten wat hun motief is om te participeren in dit soort projecten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #79 Gepost op: 19 mei 2013, 12:30:55
Ik durf niet te zeggen hoe "fanatiek" de AED groep in Enkhuizen is maar wat ik wel durf te stellen is dat men hier een aardig besef heeft van de verwachtingen van de hulpverlener en dat alles niet alleen ten aanzien van de feitelijke reanimatie maar de gehele inzet ook de rand verschijnselen om het zo maar te noemen.

Bij een melding zijn er steevast meer dan voldoende AED-ers en worden steevast de taken zonder overleg verdeeld
- een aantal start de reanimatie
- het "te veel" wordt opgevangen door de "collega's" en blijft buiten
- van het te veel neemt een deel het gidsen van de prof's voor hun rekening dat wordt niet gestuurd maar er wordt gevraagd of er al aan gedacht is en dan gaan er een aantal aan de slag.

Of je dat fanatisme moet noemen... ik weet het niet ik denk dat het nuchter boeren verstand is en een deel van de inzet ook als je niet reanimeerd liggen er meer dan genoeg andere taken die een inzet vloeiender doen verlopen.

De werkelijke nazorg vanuit de gemeente heb ik nog geen gebruik van gemaakt ik ken alleen de mailtjes die iedereen ontvangt na een melding en deelname is verder op eigen initiatief, ik neem zelf liever contact op met mijn instructrice en daarmee de AED groep van Hoorn (sorry voor de Enkhuizers...) daar ben ik mee vertrouwd vanuit de EHBO ver.
De casus Wpie ligt in dit opzicht voor mij heel anders en de bemoeienis komt niet zo zeer vanuit de AED groep maar dat heb ik je in PM al uitgelegd.

Dat Enkhuizen geen afspiegeling is van Hartslag weet ik niet, Hoorn bijvoorbeeld is ook zeer fanatiek en zeker in de nazorg maar uit de verschillende reacties in verschillende topics blijkt dat er groepen zijn waar alles veel meer op zijn Jan boeren fluitjes verloopt. Dan blijkt inderdaad dat Hartslag en de RAV blijkbaar onvoldoende nadenken over de gevolgen voor de burger die een inzet kan hebben dat opzich is al een blunder als daar dan ook nog een melding bij komt in een situatie waar wij als burgers verre van zouden horen te blijven, ook al doen we ons stinkende best, en je hebt als verantwoordelijke niet nagedacht over de gevolgen die een dergelijke "vergissing" voor een vrijwilliger kan hebben dan ben je je doel meer dan voorbij geschoten en heb je ernstige steken laten vallen.

Zeker als verantwoordelijk achterland zou je vooraf nagedacht moeten hebben over de afhandeling van een "foute melding" niet dat je die 100% kunt voorkomen, ook de knop wordt tenslotte ingedrukt door een mens en die maken per defenitie fouten, maar je moet wel zorgdragen voor een juiste en proffesionele opvolging en nazorg naar de vrijwilligers ten einde schade aan de persoon die zich heeft ingezet te voorkomen. In dat licht zou de burgerhulpverlener minstens het recht hebben om op gelijkewijze nazorg te ontvangen zoals die voor de prof's geldt, misschien zelfs verplicht,  het feit dat die kennis en teams er voor de prof's zijn maakt het alleen maar erger dat die niet voor de burgerhulpverlener ingezet worden terwijl die zorg voor de burger wellicht een vele malen groter belang dient zowel naar de persoon als de maatschappij.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend