Met discalculie werken bij de politie?

Auteur Topic: Met discalculie werken bij de politie?  (gelezen 5841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Gepost op: 25 februari 2011, 04:47:13
Hallo iedereen!
Ik wil na een HBO opleiding gaan werken bij de politie.
Echter heb ik een flinke vorm van discalculie. Dit is ongeveer hetzelfde als dislexie, alleen dan met cijfers.
Zal dit problemen opleveren tijdens de opleiding of het werk zelf?
Om een beetje inzicht te geven in de grote van het probleem:
- 1+1 gaat prima
- 2x2 gaat prima
- 3x4 is al een stuk lastiger, zal ik enkele seconden voor nodig hebben (2 à 3)
- 12+34 is zelfde als hierboven (3 à 4 seconden)
- 60:2 gaat aardig (1 seconde)
- 72:8 is bijna onmogelijk (8 tot 10 seconden)

Opzich ondervind ik in het dagelijks leven er geen tot amper problemen mee, ik vraag me alleen af hoe het zit met de IQ test en het dagelijkse politie werk.
(getallen zoals €120,- plus €90,- gaan ook prima, dus boetes moeten ook geen probleem zijn  :D )

Vriendelijke groeten,
Dion




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2011, 09:30:10
Als ik zo om me heen kijk denk ik niet dat het een probleem is. Ik ken zelf een collega in het korps met een zware vorm van dyslexie.
Ook hij is gewoon aangenomen. Zolang je het aangeeft bij de sollicitatieprocedure en ook kan onderbouwen dat je er goed mee kan omgaan denk ik niet dat het een belemmering is voor een baan bij de politie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2011, 09:50:09
Aha, is daar een naam voor! Dan heb ik dat ook: discalculie! Schatten kan ik aardig, maar hoofdrekenen: Nee. (jouw rijtje wel, maar de laatste heb ik ook moeite mee)

Lijkt mij niet dat je daar problemen mee gaat ondervinden.  O0


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2011, 12:47:10
Kun je het antwoord niet beredeneren ipv uitrekenen? BV  10x 8=80  en dan 80-8=72

Voor deel A hoef je bij de selectie niet bang te zijn met "discalculie", ik denk dat je het met dyslexie wel een stuk moeilijker krijgt. De crux is vooral het begrijpend lezen en de vragen goed lezen.

Al moet je voor het oplossen van de cijferverbanden wel een beetje kunnen 'spelen' met getallen, anders kom je niet achter het verband. (bv +1 -3 +1 -3 +1)
Freude am Fahren


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2011, 17:08:09
Kun je het antwoord niet beredeneren ipv uitrekenen? BV  10x 8=80  en dan 80-8=72

Voor deel A hoef je bij de selectie niet bang te zijn met "discalculie", ik denk dat je het met dyslexie wel een stuk moeilijker krijgt. De crux is vooral het begrijpend lezen en de vragen goed lezen.

Al moet je voor het oplossen van de cijferverbanden wel een beetje kunnen 'spelen' met getallen, anders kom je niet achter het verband. (bv +1 -3 +1 -3 +1)

En juist in die laatste zie ik het grootste probleem tijdens de selectie. Die vragen kunnen namelijk behoorlijk pittig zijn en veel rekenwerk vereisen om tot het eindantwoord te komen. En op die test zakken echt behoorlijk veel mensen. Meer dan op de sporttest of taaltest :-\
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2011, 19:48:00
Ik heb ze ook doorlopen; had vtv aangekondigd dat ik moeite heb met cijferreeksen. Testen van Defensie en Justitie idem, allen behaald. ;)


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2011, 20:07:07
Voor deel A hoef je bij de selectie niet bang te zijn met "discalculie", ik denk dat je het met dyslexie wel een stuk moeilijker krijgt. De crux is vooral het begrijpend lezen en de vragen goed lezen.

Inderdaad, aan het begin word verteld dat je maar ongeveer 10 minuten hebt voor de vragen, laat je hier niet door uit het veld slaan en lees goed de vraag. Veel mensen struikelen door de gedachte "ik moet opschieten" in hun achterhoofd. Maar achteraf stelt het weinig voor  O0


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2011, 13:59:14
serieus.. ik had al moeite met die cijfer en letterreeksen op die computer..


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2011, 14:12:39
Ach als je C1 scoort hoef je je geen zorgen te maken
Freude am Fahren


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2011, 15:10:13
C1?