Toets jezelf op Incident Management

Auteur Topic: Toets jezelf op Incident Management  (gelezen 18674 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2011, 14:57:11
Wat voor de (meeste) snelwegen ook goed werkt en ik hier nog niet voorbij heb zien komen, is direct de KLPD bellen en even vragen naar de Meldkamer Verkeer:

Citaat van: http://www.politie.nl/KLPD/
U kunt ons, dag en nacht, bereiken op  (0343) 53 53 53
Mijn ervaring is dat dat erg vlot gaat.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2011, 23:27:26
Dan is het toch eigenlijk simpel?

Geen spoed of gewone vragen 0900-tuig
Twijfel 112
Spoed 112

Of je nu via 0900 belt of 112 je komt op dezelde plek uit alleen sneller.
[offtoppic]
Nu heb ik wel een leuke casus, het is 30 december, rond 15:00 uur. Er zijn aantal jongeren 'zware' vuurpijlen aan het afsteken horizontaal over een drukke doorgaande weg.
Er kwam een man voorbij fietsen en werd geraakt in zijn achterwiel, hij viel nog net niet om en fietste daarna snel weer door.
Kan/mag je hiervoor nu 112 bellen?[/offtopic]
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2011, 23:32:53
[offtoppic]
Nu heb ik wel een leuke casus, het is 30 december, rond 15:00 uur. Er zijn aantal jongeren 'zware' vuurpijlen aan het afsteken horizontaal over een drukke doorgaande weg.
Er kwam een man voorbij fietsen en werd geraakt in zijn achterwiel, hij viel nog net niet om en fietste daarna snel weer door.
Kan/mag je hiervoor nu 112 bellen?[/offtopic]

Ja wat mij betreft mag je bellen. Mensen lopen het risico hierdoor (zwaar) gewond te raken en derhalve is politie-inzet, volgens mij, noodzakelijk....
Daarbij is het ook nog eens zeer gevaarlijk voor het verkeer.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2011, 23:43:43
Ja wat mij betreft mag je bellen. Mensen lopen het risico hierdoor (zwaar) gewond te raken en derhalve is politie-inzet, volgens mij, noodzakelijk....
Daarbij is het ook nog eens zeer gevaarlijk voor het verkeer.
Dit was ook mijn gedachte, maar de centralist reageerde geheel tegen strijdig, hiervoor mag u geen 112 bellen en u kunt hier voor 0900-8844 bellen. en toen werd het gesprek afgekapt en werd er opgehangen.. Na het ophangen had ik echt zo iets, nouja graag of niet.. (heb hierna ook geen 0900. gebeld) wel kwam er +/-15 minuten later een politie auto aan rijden..

Misschien puur toeval of er waren meerdere telefoontjes over binnen gekomen. (dit is wel 2 of 3 jaar terug gebeurd)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2011, 22:36:36
Wat is het eigenlijk een raar verhaal... maar naar navraag gedaan te hebben... blijkt het zo te zijn dat wanneer je 112 beld dat je een politie-medewerker aan de telefoon krijgt...  en wanneer je 8844 belt krijg je een baliemedewerker aan de telefoon... maar voor mijn gevoel is politie politie...  of je nu een balie-medewerker of een centralist krijgt.. Waarom kan een centralist de inschatting niet maken dat er jeugd mensen in een gevaarlijke situatie helpen...  Maar ja zal het nu nog steeds het zelfde zijn of zal er ondertussen al veranderingen in zijn?
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2011, 22:38:44
Wat is het eigenlijk een raar verhaal... maar naar navraag gedaan te hebben... blijkt het zo te zijn dat wanneer je 112 beld dat je een politie-medewerker aan de telefoon krijgt...  en wanneer je 8844 belt krijg je een baliemedewerker aan de telefoon... maar voor mijn gevoel is politie politie...  of je nu een balie-medewerker of een centralist krijgt.. Waarom kan een centralist de inschatting niet maken dat er jeugd mensen in een gevaarlijke situatie helpen...  Maar ja zal het nu nog steeds het zelfde zijn of zal er ondertussen al veranderingen in zijn?

Mag ik vragen waar jij navraag heb gedaan?? Het verhaal wat jij verteld klopt namelijk niet helemaal(of helemaal niet beter gezegd).


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2011, 22:45:38
Nouja in zoverre, als ik over Haaglanden spreek dan kom je via 112 direkt bij de meldkamer terecht en via 8844 bij "Teleservice". Nu weet ik niet exact wat Teleservice doet (via de mobilofoon regelmatig gekscherend "Teletubbies" genoemd), maar ik kan me zomaar voorstellen dat zij een soort voorselectie maken van zaken die wel/niet politiewaardig zijn en eventueel doorgezet (of doorgebeld) worden naar een andere instantie. Niet elke 8844-melding zal daadwerkelijk leiden tot een politie inzet.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2011, 22:57:54
Hoe dan ook, die auto die daar stil staat, staat er per definitie GEVAARLIJK.
Daarnaast kan er, en dat is echt niet alleen speculaas komt namelijk best vaak voor, iemand onwel geworden zijn in die auto. Zeker als je het niet goed hebt kunnen zien of niet kan stoppen, dan is het dus toch een mogelijkheid.

Mijn mening:
Als je ook maar denkt dat iets gevaarlijk is of dat iemand met de nodige haast moet gaan kijken: 112 bellen.
Die melding word altijd doorgekopt naar RwS. Zo'n gevalletje als dit, auto zonder verlichting en/of gevarendriehoek etc. op de vlst. qualificeert zich bij mij iig wel als gevaarlijk.

Ook al is die persoon net benzine aan het halen, dat is wel degelijk een reden om hem te laten wegslepen:
Ten eerste: echt ongelooflijk dom om zonder peut te komen staan. Technisch mankement of niet, je weet hoever je met een volle tank maximaal kan rijden. Je kan dus ook weten wanneer die "ongeveer" leeg zou moeten zijn. 800 km rijden op een 45 liter tank, terwijl je een week geleden voor het laatst getankt hebt en gemiddeld 400km in een week aflegt....i think not.  ::)
Ten tweede: het is "onnodig" stilstaan op de vluchtstrook en daarmee het overige verkeer en jezelf in gevaar brengen. M.i. en gelukkig vinden veel dienders dit ook bekeurenswaardig. En het is al helemaal dom, om je voertuig onbeheerd op een auto(snel)weg te laten staan.....  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2011, 22:59:50
Nouja in zoverre, als ik over Haaglanden spreek dan kom je via 112 direkt bij de meldkamer terecht en via 8844 bij "Teleservice". Nu weet ik niet exact wat Teleservice doet (via de mobilofoon regelmatig gekscherend "Teletubbies" genoemd), maar ik kan me zomaar voorstellen dat zij een soort voorselectie maken van zaken die wel/niet politiewaardig zijn en eventueel doorgezet (of doorgebeld) worden naar een andere instantie. Niet elke 8844-melding zal daadwerkelijk leiden tot een politie inzet.

..en ik weet uit eigen ervaring, dat hier soms zeer ernstige dingen aan de strijkstok blijven hangen helaas.......  :-\
waar je pas achter komt  als het dus daadwerkelijk uit de hand gelopen is, en je het niet meer redt met 1 politievoertuig en via 112 alsnog een spoedmelding kan gaan doen om de scherven op te rapen ipv voorkomen.  :-\ :-\ :-\
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2011, 23:00:19
Het kan per regio verschillen maar in grote lijnen komt het op het zelfde neer. Bel je met 112 zul je in eerste instantie altijd uitkomen bij iemand van de politie(KLPD of regio). Deze neemt in de meeste regio's op met de tekst: 112 alarmcentrale wilt u Politie, Brandweer of Ambulance? In sommige regio's word al opgenomen met een andere vraag omdat je niet bij elk incident als leek kunt aangeven welke hulpdienst je nodig heb.

Maar als je vraagt naar de politie word je door verbonden naar de meldkamer van de politieregio(of de KLPD als je bv op de snelweg staat). Hier zal de telefoon worden opgenomen worden door een centralist. In sommige gevallen is dit een politiemedewerker in de rang van Agent/Hoofdagent of brigadier. Maar op alle meldkamers in den landen zijn ook BOA werkzaam(politie vlammetje op het schouder epaulet). Deze zullen je verhaal aan horen en evetueel een melding aanmaken en zorgen voor politie inzet.

Bel je met 0900-8844 zul je bij een van de service centra van de politie uit komen. Hier word de telefoon opgenomen door een politiemedewerker met een BOA status, al komt het ook wel voor dat agenten dan wel hoofdagenten werkzaam zijn bij 8844. De leiding bij deze centra ligt altijd bij ervaren politiemedewerkers in de rang van brigadier of inspecteur. Bij twijfel kan er altijd ruggespraak worden gehouden. De BOA's bij het service centrum hebben een gedegen opleiding achter de rug en weten goed een melding in te schatten.

Kort door de bocht doet de meldkamer het verzorgen van prioriteit 1 en 2 meldingen. En het service centrum doet de prioriteit 3 en 4 meldingen. Maar zoals eerder gezegd kan het op detail in elke regio anders gaan. Maar in grote lijnen komt het hier op neer.

Vragen??