Toets jezelf op Incident Management

Auteur Topic: Toets jezelf op Incident Management  (gelezen 18646 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2011, 11:38:03
Om terug te komen op het onbeheerd achtergelaten voertuig en de vraag wat 112 of RWS ermee doet:

Incident Management zal worden opgestart; WIS en Berger worden ingeschakeld.
Voertuig wordt bij aanwezigheid van bestuurder verplaatst naar de eerste veilige locatie, of bij diens afwezigheid meegenomen naar het depot van de berger.
De berger meldt het voertuig af bij het LCM (Landelijk Centraal Meldpunt) en aan bij het LAW (Landelijk Afhandelpunt Wrakkenregeling).
De eerste administreert de takel en beoordeelt de aanrijdtijd van de berger, de tweede belt met het KLPD om de kentekenhouder zo mogelijk telefonisch te laten informeren en schrijft vervolgens ook de kentekenhouder aan.

Het voertuig wordt binnen 3 dagen kosteloos aan de eigenaar teruggegeven (rekening wegbeheerder). Daarna zijn er kosten met de regeling gemoeid.
Men kan altijd bij de berger afstand doen van het voertuig. Het LAW zorgt dan voor demontage van het voertuig.
Wanneer men het voertuig niet tijdig afhaalt volgt een taxatie en wordt door het LAW een demontagebedrijf ingeschakeld.

Bij een loze rit zal het LCM de kosten van de berger voldoen en deze aan de wegbeheerder doorbelasten.

Het LAW geldt niet op de provinciale IM-wegen omdat de wegbeheerders zich daar nog niet over hebben uitgelaten (kosten-issue?).
De gelijke afhandeling wordt dan door de berger zelf uitgevoerd.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #21 Gepost op: 6 maart 2011, 21:46:57
Bij een IM versleping waarbij geen bestuurder is maken wij ook altijd een mutatie in het politie systeem BVH. Omdat het in het verleden wel eens is voorgekomen dat een eigenaar aangifte zat te doen aan een politiebureau van diefstal van zijn auto, terwijl deze gewoon op het opslag terrein van de bergers stond.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #22 Gepost op: 6 maart 2011, 22:55:30
Bij een IM versleping waarbij geen bestuurder is maken wij ook altijd een mutatie in het politie systeem BVH. Omdat het in het verleden wel eens is voorgekomen dat een eigenaar aangifte zat te doen aan een politiebureau van diefstal van zijn auto, terwijl deze gewoon op het opslag terrein van de bergers stond.

Nu ben ik de bestuurder van deze auto en ik kom terug zeulen met een vaatje benzine (hoe stom het ook is om zonder te komen staan, aparte discussie). Is mijn auto foetsie. Op zo'n moment bel ik de politie, om mijn auto als gestolen te melden. Is in dit korte tijdsbestek dan al in de systemen bekend dat mijn auto is afgesleept ivm veiligheid op de vluchstrook?
Is het mogelijk om voor afslepen van een onbebeerd voertuig de kentekenhouder telefonisch te contacten via kentekengegevens? Dan kan bijvoorbeeld de afsleep worden gestopt als ik kan aangeven dat ik al onderweg terug ben naar mijn auto.

Persoonlijk hoop ik nooit mijn auto op de vluchtstrook te hoeven parkeren, maar mocht het zo zijn en verlaat ik het voertuig, zal ik de politie hiervan op de hoogte stellen.

PS is dit ook al nodig/handig als ik naar het tankstation loop voor benzine of wat er ook maar nodig is om de auto zelf van de plek te krijgen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #23 Gepost op: 6 maart 2011, 23:04:50
Mocht zo iets gebeuren probeer je auto dan zoveel mogelijk in berm te parkeren zodat de vluchtstrook zo veel mogelijk vrij blijft. Auto's worden pas met een IM kraan weggesleept als ze of gevaarlijk of hinderlijk staan. Een briefje met de reden van parkeren en eventueel je 06 nummer daarop is natuurlijk het aller beste.

Nee in een kort tijdsbestek staat dat nog niet in de politie computer. Dus das altijd lastig. WWe proberen vaak via het kenteken register wel achter de telefoon gegevens te komen van de eigenaar, maar in het merendeel van de gevallen lukt dat niet. Mensen staan steeds minder in het telefoonboek en vaak kloppen 06 nummers die in de politie computers staan niet meer. Beste wat je volgens mij kan doen is of een ANWB lidmaatschap of bellen met het 0800 nummer van Rijkswaterstaat.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2011, 02:14:55
Mocht zo iets gebeuren probeer je auto dan zoveel mogelijk in berm te parkeren zodat de vluchtstrook zo veel mogelijk vrij blijft.
Auto's worden pas met een IM kraan weggesleept als ze of gevaarlijk of hinderlijk staan.
Een briefje met de reden van parkeren en eventueel je 06 nummer daarop is natuurlijk het aller beste.

@Mike,
Dat ben ik niet met je eens.
Alles wat binnen 10 meter van de kantstreep staat valt onder takel CMI in het geval van een personenauto en wordt afgesleept.
Dit is namelijk de obstakel vrije zone.
In welk "boekje" het exact staat zou ik moeten opzoeken maar ik heb het pas nog gelezen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2011, 10:10:21
@Mike,
Dat ben ik niet met je eens.
Alles wat binnen 10 meter van de kantstreep staat valt onder takel CMI in het geval van een personenauto en wordt afgesleept.
Dit is namelijk de obstakel vrije zone.
In welk "boekje" het exact staat zou ik moeten opzoeken maar ik heb het pas nog gelezen.

Tot 6 meter vanaf de witte doorgetrokken kantstreep meen ik. En CMI is tegenwoordig LCM. :p
In de regel is van het achtergelaten voertuig bij afsleep het kenteken bekend, anders wordt deze zsm door de berger teruggemeld aan LCM en LAW.
Dus de politiemeldkamer die te horen krijgt dat de auto is verdwenen vanaf een IM-locatie kan direct het LCM bellen voor: A. het kenteken, of B. de locatie.
Voor men aangifte kan doen kost het de bestuurder ook meer dan een uur tegenwoordig en de meeste takels zijn dan al wel teruggemeld bij het LCM.
Formeel mag men het voertuig niet onbeheerd achterlaten. Het besef moet mij deze mensen tussen de oren komen dat men bij stranding op een gevaarlijke locatie simpelweg 112 belt en veilig in de berm de komst van de beveiliging danwel sleepdienst afwacht.

En ter info: ANWB start ook IM op wanneer een voertuig gevaarlijk staat. Zij zijn de enige pechhulpdienst in NL die hiervoor toestemming is verleend.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #26 Gepost op: 7 maart 2011, 10:58:00
Even ter info voor mij, moet voor dit afslepen er een WIS of politieauto bij staan danwel via de
politie/ rijkswaterstaat meldkamer geregeld worden of kan een andere hulpdienst dit ook via
hun meldkamer?

@ denkweb, dus mijn eigen pechhulpdienst (geen ANWB of Route mobiel) mag dus niet mijn auto
wegslepen als deze op de rijksweg stilstaat? Want een tijdje terug belde ik deze (stond op een
parkeerplaats dus hoefde niet gesleept te worden) maar hij kwam wel aanrijden met een sleepwagen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #27 Gepost op: 7 maart 2011, 11:25:27
Tot 6 meter vanaf de witte doorgetrokken kantstreep meen ik. En CMI is tegenwoordig LCM. :p
In de regel is van het achtergelaten voertuig bij afsleep het kenteken bekend, anders wordt deze zsm door de berger teruggemeld aan LCM en LAW.
Dus de politiemeldkamer die te horen krijgt dat de auto is verdwenen vanaf een IM-locatie kan direct het LCM bellen voor: A. het kenteken, of B. de locatie.
Voor men aangifte kan doen kost het de bestuurder ook meer dan een uur tegenwoordig en de meeste takels zijn dan al wel teruggemeld bij het LCM.
Formeel mag men het voertuig niet onbeheerd achterlaten. Het besef moet mij deze mensen tussen de oren komen dat men bij stranding op een gevaarlijke locatie simpelweg 112 belt en veilig in de berm de komst van de beveiliging danwel sleepdienst afwacht.

En ter info: ANWB start ook IM op wanneer een voertuig gevaarlijk staat. Zij zijn de enige pechhulpdienst in NL die hiervoor toestemming is verleend.

alles binnen de tien meter wordt gewoon weggehaald door LCM/CMI en niks anders zoals 6 meter.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #28 Gepost op: 7 maart 2011, 12:04:11
@Mike,
Dat ben ik niet met je eens.
Alles wat binnen 10 meter van de kantstreep staat valt onder takel CMI in het geval van een personenauto en wordt afgesleept.
Dit is namelijk de obstakel vrije zone.
In welk "boekje" het exact staat zou ik moeten opzoeken maar ik heb het pas nog gelezen.

Ben er al wel een tijdje uit dus ik kan er natuurlijk naast zitten. Maar ik begreep dat de kosten van IM best hoog waren voor Rijkswaterstaat. Dus dat er op een geven moment alleen nog maar gesleept werd als er gevaar of hinder was. Maar kan natuurlijk inmiddels al weer zijn terug gedraaid.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 7 maart 2011, 12:08:55
Formeel mag men het voertuig niet onbeheerd achterlaten. Het besef moet mij deze mensen tussen de oren komen dat men bij stranding op een gevaarlijke locatie simpelweg 112 belt en veilig in de berm de komst van de beveiliging danwel sleepdienst afwacht.

Helemaal met je eens daar is nog zoveel winst te halen. Ik zie dingen gebeuren op de snelweg met pechgevallen dat ik denk die mensen zijn levens moe. Paar weken geleden nog zie ik een vrachtwagen chauffeur(iets met PL in zijn kenteken 998765_) zijn band verwisselen. Aan de verkeer drukke zijde. Hij zat gehurkt te werken. Daarbij kwamen zijn voeten gewoon over de witte lijn tussen de vluchtstrook en de rijbaan. Dan vraag ik me echt af wat zo'n man daar niet over nadenkt. Meteen een bevriende WIS gebeld en die ging zorgen dat er maatregelen werden genomen. Maar je moet er niet aan denken dat er iemand over zijn benen heen rijdt.