Toets jezelf op Incident Management

Auteur Topic: Toets jezelf op Incident Management  (gelezen 18790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #40 Gepost op: 30 maart 2011, 14:40:48
Incident Management komt zelfs oorspronkelijk uit de VS! Maar... zoals met zoveel dingen wil Nederland graag weer zijn eigen aanpassingen doen en met regels dicht timmeren. Laten we het er maar op houden dat IM in de VS en diverse andere landen de "losse vorm" van IM is, en dat Nederland de "strikte vorm" van IM hanteert... ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #41 Gepost op: 30 maart 2011, 14:43:52
Incident Management komt zelfs oorspronkelijk uit de VS! Maar... zoals met zoveel dingen wil Nederland graag weer zijn eigen aanpassingen doen en met regels dicht timmeren. Laten we het er maar op houden dat IM in de VS en diverse andere landen de "losse vorm" van IM is, en dat Nederland de "strikte vorm" van IM hanteert... ;)

Maar je kan je in deze wel afvragen welke vorm beter werkt? Persoonlijk denk ik de Nederlandse.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 30 maart 2011, 16:01:13
Ik weet zo niet hoe het in de VS allemaal geregeld is, dus ben ik (nu nog) voorstander van de Nederlandse versie.
Ik zou het in ieder geval niet zo aanpakken als op het filmpje.
Op de 1e rijstrook een agent dat knippert met zijn zaklamp, dan op de 2e rijstrook het voertuig en dan op de 3e rijstrook nog eens een agent.
Nu vraag ik mij af, kruizen ze daar (lees:VS) btw ook af?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #43 Gepost op: 30 maart 2011, 16:10:39
Ik weet niet hoe het in de andere staten geregeld is, maar toen ik vorig
jaar in Orlando was heb ik geen matrixborden gezien waarop kruizen komen
te staan.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #44 Gepost op: 4 april 2011, 16:20:28
Even ter info voor mij, moet voor dit afslepen er een WIS of politieauto bij staan danwel via de
politie/ rijkswaterstaat meldkamer geregeld worden of kan een andere hulpdienst dit ook via
hun meldkamer?

@ denkweb, dus mijn eigen pechhulpdienst (geen ANWB of Route mobiel) mag dus niet mijn auto
wegslepen als deze op de rijksweg stilstaat? Want een tijdje terug belde ik deze (stond op een
parkeerplaats dus hoefde niet gesleept te worden) maar hij kwam wel aanrijden met een sleepwagen.

Excuses voor de late reactie, maar had er blijkbaar eerder al eens overheen gelezen.

Vraag 1.: Nee. De berger wordt direct door het LCM aangestuurd. Het is aan Rijkswaterstaat of zij wel/niet ter plaatse gaan. Meestal is dit niet nodig en wacht men op de terugkoppeling van de berger aan het LCM. Het KLPD heeft hier eveneens geen kerntaak aan, tenzij er om enigerlei reden een vermoeden van een misdrijf (gestolen voertuig bijvoorbeeld) is.

Vraag 2.: Een andere hulpdienst mag nog altijd pechhulp verlenen langs de rijkswegen, mits deze kan zorgdragen voor de eigen veiligheid en die van de stranding. Hiervoor heeft Rijkswaterstaat regels gesteld aan het voertuig dat hiertoe wordt ingezet. Denk bijvoorbeeld aan truckservices, bergers, bandenservices, etc. De ANWB laat op IM-locaties vaak al automatisch IM opstarten en verricht haar pechhulp aansluitend op de eerste veilige locatie, alwaar het voertuig heen is verplaatst door de IM-berger. Toch wordt in de regel vaak het eigen wagenpark van de ANWB gebruikt voor de verplaatsing. De meningen hierover zijn verdeeld. Andere pechhulpdiensten kunnen overigens niet zelfstandig IM aanvragen, bergers ook niet. Pas als een wegbeheerder of hulpverleningsdienst hier op ingrijpt zal IM worden opgestart. Het advies om de pechklant op een gevaarlijke locatie altijd 112 te laten bellen zou hierbij echter in mijn optiek leidend moeten worden. Als berger kun je je wenden tot de lokale verkeerscentrale welke IM kan opstarten voor het incident (en eventueel een verkeersmaatregel kan treffen).


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #45 Gepost op: 4 april 2011, 20:58:29
Er zijn bergers die wel zelf een im mogen opstarten!


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #46 Gepost op: 4 april 2011, 21:10:37
Er zijn bergers die wel zelf een im mogen opstarten!

Ik kan het niet eens zijn met jou,dat bergers zelf IM opstarten dit gaat altijd zoals Denkweb het hierboven uitgelegd heb, je zult als berger toch echt eerst de verkeerscentrale bellen en dan kun je het pechgeval meenemen en als de bestuurder dit niet gelooft dan komen wij vaak ook tp(rws) en leggen het netjes uit dat het allemaal geregeld is.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #47 Gepost op: 7 april 2011, 16:48:12
Ik kan het niet eens zijn met jou,dat bergers zelf IM opstarten dit gaat altijd zoals Denkweb het hierboven uitgelegd heb, je zult als berger toch echt eerst de verkeerscentrale bellen en dan kun je het pechgeval meenemen en als de bestuurder dit niet gelooft dan komen wij vaak ook tp(rws) en leggen het netjes uit dat het allemaal geregeld is.

De nuance ligt iets anders. De gedachte van de verkeerscentrales zijn niet allemaal gelijk. Op zich niet raar, in bijvoorbeeld Friesland zal IM op een andere schaal bekeken worden als in de Randstad, simpelweg omdat de aantallen en gevolgen bij een incident anders liggen.

Wat er gebeurd in enkele gebieden is dat bergers zelf actief meewerken aan het I.M.-verhaal door een voertuig reeds op een wegvak aanwezig te hebben. Dit is goed voor de doorstroming, simpelweg omdat men sneller ter plaatse is. Om dit proces nog verder te versnellen zijn er tussen RWS en deze bergers afspraken gemaakt over de meldingen die men zelf aantreft. Omdat op papier elk stilstaand object binnen 10mtr van de witte kantstreep IM-waardig is krijgt de berger het fiat deze zelf uit zijn werkvak weg te slepen, met dien verstande dat de sleep binnen 20 minuten bij de verkeerscentrale gemeld wordt (welke vervolgens dan met terugwerkende kracht het LCM belt voor een melding). Dit is goed voor de aanrijdtijden van de berger en goed voor de doorstroming.

In andere gebieden zijn de verkeerscentrales terughoudender en sturen zij op melding van een berger eerst een weginspecteur aan die poolshoogte gaat nemen alvorens het LCM wordt gebeld. Gevolg: berger blijft niet wachten en moet dan later opnieuw aanrijden of berger meldt het niet meer bij de VC.

Policy bij ons is dat elk stilstaand voertuig met gevaarzetting wordt gemeldt bij de VC en deze beslissen of LCM wordt opgestart. We beveiligen tot RWS er is om deze taak over te nemen.

Op http://www.stichtingimn.nl staan nu 8 werkvakken vermeldt waarin tests gedaan gaan worden met een standby-berger in de spits. Om te kijken hoeveel winst dit oplevert in het bevorderen van de doorstroming.

Mijn persoonlijke mening is dat de berger IM moet kunnen opstarten, met dien verstande dat er dan geen recht bestaat op een loze rit vergoeding voor het aangevraagde incident en er een foto moet kunnen worden overlegd waarop locatie, voertuig en kenteken duidelijk zichtbaar zijn. Ofwel; de gevaarzetting moet op verzoek aangetoond kunnen worden. Het is aan RWS om te bepalen wat als gevaarzetting wordt aangemerkt. Formeel is dat momenteel imo de 10-meter-grens.

Het is overigens wel zo dat élke IM-partner, dus ook de berger, een verkeersmaatregel kan en mag aanvragen bij de VC, met dien verstande dat dit in duidelijke BPS wordt aangevraagd en ook ALTIJD na afloop door de aanvrager wordt afgemeld.


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #48 Gepost op: 31 mei 2011, 20:17:37

En ter info: ANWB start ook IM op wanneer een voertuig gevaarlijk staat. Zij zijn de enige pechhulpdienst in NL die hiervoor toestemming is verleend.

+ dat wij dagelijks rijden op meldingen zonder brandstof..Hoe stom het ook is..Dus ook bellen met de Wegenwacht is een optie.. O0
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2011, 20:39:21
Dan een ander vraagje. Reed in privevoertuig maar volledig gekleed over de A9. Rond een uur of 17.00 uur. Zat achter een voertuig dat nogal onder de motorkap rookte. Vrouwtje stopte op de vluchtstrook, ik er achter. Portofonisch aan mijn meldkamer sitrap doorgegeven + verzoek om WIS te plaatse voor buffervoertuig waarop centralist zei: "ik hoor wel wanneer u een kenteken voor mij heeft". Ik heb onder de motorkap gekeken en zag dat er een slangetje los zat. Vrouwtje gaf aan lid te zijn van de ANWB en die wel te bellen. Direct daarna kwam RWS ter plaatse en heb ik het overgedragen en ben ik vertrokken.

Vraag is: is het laten wachten op ANWB wenselijk of wil RWS een sleper? Wat doet de ANWB als er zo'n melding binnenkomt op de snelweg?