Brandweer Striping (nieuws, wetenswaardigheden & bijzonderheden)

Auteur Topic: Brandweer Striping (nieuws, wetenswaardigheden & bijzonderheden)  (gelezen 19137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,858

Sinds 2 weken brwlogo & postnaam op zonnekap

Ik heb keer gelezen dat Post-naam op zonnekap niet meer mocht??
Weet iemand hier nog een link van te vinden, want de zoekfunctie loopt vast.
Alvast bedankt 998765




Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2011, 19:17:46
Ik heb keer gelezen dat Post-naam op zonnekap niet meer mocht??
Weet iemand hier nog een link van te vinden, want de zoekfunctie loopt vast.
Alvast bedankt 998765
Wat mij betreft een goede zaak om die de postnamen op de zonnekap te verbieden. Die schreeuwerige teksten zien er niet uit. In veel gevallen is de postnaam, of een voor de burger onbegrijpelijk "Teunis" of "Willem", nog groter aanwezig dan de naam BRANDWEER op de voorzijde van het voertuig. Hoe was dat spreekwoord ook al weer? Iets met "Gekken en dwazen schrijven hun namen op......"  ;)

Hierbij de link naar de wijzigingen in het stripingsvoorstel: www.brandweerkennisnet.nl/publish/pages/14498/lnmvnotitiestripingdefinitief.pdf

En hierbij de tekst:

Notitie: Striping

Status
Het Landelijk Netwerk Materieel en Verwerving heeft op 3 juni 2010 in haar vergadering de notitie striping definitief vastgesteld. De notitie is afgestemd met het netwerk COBRA. De notitie moet lijden tot aanpassing van de regelgeving rond striping, zoals die door het Ministerie wordt vastgesteld.

Nummering
01. Voor de nummering van voertuigen, containers e.d. zal gewerkt worden volgens het nieuwe nummerplan. Hierbij worden alle 6 cijfers inclusief verbindingsstreepje aangebracht (XX-XXXX). M.a.w. het regionummer wordt altijd vermeld.
02. Bij containers worden de roepnummers niet alleen op de zijkanten en het dak geplaatst, maar ook op de voor en achterzijde. Aan de voor- en achterzijde worden daarbij de roepnummers in kijkrichting links geplaatst. Als containers zij aan zij in de opslag staan is dit een zeer praktisch manier om deze herkenbaar te houden. De zijkanten zijn bij deze manier van stallen namelijk niet (voldoende) zichtbaar.
03. Het daknummer zal niet langer als facultatief, maar als standaard in de stripingvoorschriften worden opgenomen.

Belettering
04. Het plaatsen van teksten of logo’s/beeldmerken op de zonneklep is niet toegestaan.
Gezien de behoefte in het land zal een 4e(facultatieve) tekstregel op de zijkant wel toegestaan worden.
Momenteel wordt hierover niets vermeld op www.brandweerstriping.nl.
05. Op de zijkanten wordt de functiebenaming (anders dan de op 3e tekstregel) ook toegestaan. Hierbij geldt dat de benaming dezelfde afmeting heeft als de tekst brandweer. De locatie wordt bij de tekeningaanvraag bepaald.
06. De functiebenaming wordt bij containers niet alleen op de zijkanten, maar ook op de voor- en achterzijde geplaatst. Dit zal in de kijkrichting links gebeuren. Reden hiervoor is gelijk aan punt 2, de praktische insteekt om containers die zij aan zij gestald zijn herkenbaar te houden.
07. De functiebenamingen worden gestandaardiseerd. Deze standaard zal in onderling overleg tussen de vakgroep bestekken en normen (LNMV) en het netwerk meldkamerdomein (of de subwerkgroep GMS) tot stand moeten komen.
08. Bij de primaire en secundaire striping zal niet langer onderscheid gemaakt worden in de beschikbare functiebenamingen.
09. Voor nieuwe hoogwerkers zal gaan gelden dat de boom in wit of brandweerrood uit gevoerd moet worden. Auteursrechtelijk zijn andere kleuren niet toegestaan.
Bij de witte boom zal de tekst in zwart uitgevoerd worden.
Bij de rode boom is de tekst wit.
Als tekst zijn alleen de tekst BRANDWEER (al dan niet in combinatie met), de regio-, gemeente- of postnaam toegestaan.

Bumpers
10. In de striping wordt ook de kleurstelling van de bumpers vastgelegd. Deze mogen voortaan zijn:
• Niet gespoten (Zwart / grijs /metaal)
• In carrosseriekleur (brandweerrood)
• Wit (verhoogde attentiewaarde)

Reclame
11. Reclame-uitingen van leveranciers op voertuigen worden toegestaan mits aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:
• Afmetingen max. 100 cm2 per zijde.
• Max. 1 uiting per zijde.
• Voor- en achterzijde is de uiting aan de rechterzijde (in kijkrichting) geplaatst, locatie wordt op tekening aangegeven.
• Bij de zijkanten wordt in de tekening een locatie aangegeven.
• De uiting mag de herkenbaarheid van het voertuig niet aantasten.
• De uiting mag niet retroreflecterend of luminiserend zijn uitgevoerd.
Het netwerk COBRA heeft zich uitgesproken voor reclame uitingen slechts aan de achterzijde. Dit wordt echter door het LNMV als (juridisch) onhaalbaar gezien.
12. Het netwerk COBRA heeft zich uitgesproken tijdelijke projectstickers op de zijkanten van voertuigen toe te staan.
Voor (brandweer) eigen reclame/campagne doeleinden worden stickers toegestaan mits aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:
• Alleen aan de achterzijde van het voertuig.
• De striping wordt niet afgedekt.
• Er wordt geen retroreflecterend of luminiserend (oplichtend) materiaal gebruikt.
• Er maximaal 3600 cm2 beschikbaar is (ca. 90x40 cm)
• Het e.e.a. is in de brandweerhuisstijl uitgevoerd.

Leveranciers
13. Als kwaliteitsborging zal er een certificering in het leven geroepen worden voor leveranciers van striping. Het beheer van deze certificering zal in handen zijn van de LFR. Criteria voor het verlenen, danwel intrekken van de certificering worden door
de LFR aan het LNMV ter vaststelling voorgelegd.
Op de website (www.brandweerstriping.nl) zullen de gecertificeerde bedrijven vermeldt worden.

Gebruik door derden
De LFR heeft in het verleden vanuit diverse partijen anders dan de (bedrijfs)brandweren het verzoek gekregen de striping te mogen toepassen.
Hiervoor is in een aantal gevallen de vakgroep bestekken en normen advies gevraagd.
14. Musea zullen toestemming krijgen de brandweerstriping op museumstukken te gebruiken. Dit om te voorkomen dat de historische waarde daarvan aangetast wordt. Hierbij is het het museum dus ook niet toegestaan haar eigen bedrijfsnaam, benamingen e.d. op de voertuigen te plaatsen. De stukken moeten origineel blijven.
De musea die toestemming hebben gekregen zullen terug te vinden zijn op de website (www.brandweerstriping.nl).
15. Verhuurbedrijven krijgen toestemming de striping toe te passen mits het verhuurde materiaal alleen aan (bedrijfs)brandweren wordt verhuurd. Verhuur van dit materieel aan andere partijen wordt niet toegestaan. Als regionaam mag de bedrijfsnaam van de verhuurder gebruikt worden. Als
functiebenaming mag de tekst verhuur- of demovoertuig gebruikt worden. Het is niet toegestaan bedrijfslogo’s op het materieel te plaatsen.
16. Het gebruik van brandweermaterieel voor filmdoeleinden wordt toegestaan mits de producent hiervoor toestemming heeft gevraagd en gekregen van zowel de LFR als het lokale korps waar de opnamen plaats zullen vinden.

Website
17. Op de website zal een downloadbaar handboek geplaatst worden als naslagwerk.

Afstoten materieel
Indien een organisatie besluit materieel af te stoten (denk aan verkoop, donatie, terug naar leasemaatschappij) is de organisatie verplicht zorg te dragen voor het verwijderen van de striping. Dit kan door daadwerkelijke “ontmanteling”, maar ook middels het opstellen van een vrijwaring welke door de ontvangende partij getekend dient te worden. Vanuit de richtlijn brandweerstriping zal voor de laatste optie géén
format/voorbeeld beschikbaar worden gesteld.

Eindproduct en beheer
18. Het eindproduct wordt een aangepaste versie van de website, die beheerd wordt door de LFR.
De vakgroep bestekken en normen van het LNMV zal verantwoordelijk zijn voor het beheer van de afspraken.

Communicatie
• Via NVBR, Kennisnet en Brand & Brandweer
• Leveranciers op de hoogte stellen van de veranderingen

Besluitvorming
19. Deze notitie zal na instemming van het LNMV ter vaststelling aangeboden worden aan de RRC. De RRC zal het verzoek de bovenstaande wijzigingen door te voeren bij de LFR indienen. De LFR zal na goedkeuring van BZK de wijzigingen doorvoeren.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,659
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2011, 19:48:08
Wat mij betreft een goede zaak om die de postnamen op de zonnekap te verbieden. Die schreeuwerige teksten zien er niet uit. In veel gevallen is de postnaam, of een voor de burger onbegrijpelijk "Teunis" of "Willem", nog groter aanwezig dan de naam BRANDWEER op de voorzijde van het voertuig. Hoe was dat spreekwoord ook al weer? Iets met "Gekken en dwazen schrijven hun namen op......"  ;)

Het slaat helemaal door ... Totaal onzinnig. Juist de mensen uit de wijken wéten wat de kazerne-namen inhouden. Daarnaast is het een herkenbaarheid die al jaren lang bestaat. Ik heb het niet alleen over Amsterdam, maar het is een stukje herkenning.
Brandweer Rotterdam-Rijnmond heeft speciaal de kazernestraatnamen op de klep gezet, zodat mensen weten waar ze kunnen zijn voor informatie en dergelijke ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2011, 21:54:35
Brandweer Rotterdam-Rijnmond heeft speciaal de kazernestraatnamen op de klep gezet, zodat mensen weten waar ze kunnen zijn voor informatie en dergelijke ...

Ik zou zeggen, daar heb je toch internet voor? Even googlen en je weet precies waar je de informatie over de lokale brandweer kunt vinden.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Gast

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2011, 21:56:41
... als je er vanuit gaat dat ook iedereen een computer en internet heeft wel ja. Think out of the box, er zijn nog altijd mensen die dat niet hebben.
Waarom zou je dan niet het voertuig identificeren door middel van een plaats- of kazerne-naam.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2011, 22:43:08
Die zonneklep is juist één van de weinige plekken op het voertuig waar iets eigenzinnigs kunt doen :)

Behlave dat het voor de beeldvorming van de burger wel aardig is (Gôh, waar zitten die gasten eigenlijk), is het voor de brandweermensen wellicht ook een stukje eigen identiteit. Hoeveel brandweermensen zijn er immers niet apetrots op hun brandweerwagen :D
(al zal dat bij vrijwillige korpsen misschien meer leven dan bij beroepskorpsen).

Een brandweerlogo + postnaam vind ik juist wel mooi staan. Alleen maken sommige korpsen er een heel kunstwerk van, dat hoeft van mij dan weer niet ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2011, 22:44:38
Citaat
heeft speciaal de kazernestraatnamen op de klep gezet, zodat mensen weten waar ze kunnen zijn voor informatie en dergelijke ...
Halen ze straatnaambordjes weg en plakken ze die op de bumper....... 098uo

Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2011, 11:40:09
Die zonneklep is juist één van de weinige plekken op het voertuig waar iets eigenzinnigs kunt doen :)

Behlave dat het voor de beeldvorming van de burger wel aardig is (Gôh, waar zitten die gasten eigenlijk), is het voor de brandweermensen wellicht ook een stukje eigen identiteit. Hoeveel brandweermensen zijn er immers niet apetrots op hun brandweerwagen :D
(al zal dat bij vrijwillige korpsen misschien meer leven dan bij beroepskorpsen).

Een brandweerlogo + postnaam vind ik juist wel mooi staan. Alleen maken sommige korpsen er een heel kunstwerk van, dat hoeft van mij dan weer niet ;)

Mijn ervaring is dat het de burger niet zo veel uitmaakt waar de brandweer vandaan komt. Daarmee is het eerder een uiting van enthousiasme van de brandweerlieden. Op zich is daar niets mis mee. Waar ik mij wel enorm aan stoor is dat we gezamenlijk iets afspreken, dus hoe de voertuigen worden gestriped, en dat we ons daar vervolgens niet aan houden. Dit geeft een weinig professionele uitstraling. Als we de zonneklep willen beplakken met namen, dan moeten we dat allemaal op dezelfde manier doen of helemaal niet. Ik zou daar aan toe willen voegen: overdaad schaadt.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2011, 11:47:23
Wat ik een wel een vervelend artikel vind, is dat ze ook de striping firma's weer een certificering laten doen. Zogenaamd om de kwaliteit te borgen...

Oftewel een klein bedrijf moet wederom een diploma halen of ze alsjeblieft een brandweervoertuig mogen stickeren. Dat ze eisen stelle ten aanzien van het materiaal (kwaliteit en reflectiegraad, prima), maar een certificering om stickers te mogen  plakken vind ik absurd en riekt naar marktbescherming...

En wees nu eerlijk, zo vreselijk moeilijk is het stripen van een voertuig niet. Een reclamebureau dat voertuigen bestickerd ziet een rbandweerwagen als iets eenvoudigs. Het zijn slechts een paar strepen en letters op voorgeschreven afstanden. Een full car wrap is vele malen moeilijker.

En stad op de zonneklep, waarom niet? We hebben in Nederland ontzettend veel brandweervrijwilligers die trots zijn op hun vak (en terecht!) en als je hier iets van die trots mee kan uitdragen, waarom zouden we het dan op voertuigen verbieden? Ok, als iedereen ineens sjaaltjes van z'n favoriete voetbalclub, of iets van die strekking op voertuig gaat monteren is het een andere zaak.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2011, 14:39:33
Wat ik een wel een vervelend artikel vind, is dat ze ook de striping firma's weer een certificering laten doen. Zogenaamd om de kwaliteit te borgen...

Oftewel een klein bedrijf moet wederom een diploma halen of ze alsjeblieft een brandweervoertuig mogen stickeren. Dat ze eisen stelle ten aanzien van het materiaal (kwaliteit en reflectiegraad, prima), maar een certificering om stickers te mogen  plakken vind ik absurd en riekt naar marktbescherming...

En wees nu eerlijk, zo vreselijk moeilijk is het stripen van een voertuig niet. Een reclamebureau dat voertuigen bestickerd ziet een rbandweerwagen als iets eenvoudigs. Het zijn slechts een paar strepen en letters op voorgeschreven afstanden. Een full car wrap is vele malen moeilijker.


Het is gewoon keihard strijdig met het voornemen van dit kabinet (en de vorigen) om de regeldruk aan te pakken! Wanneer leren al die ambtenaren nu eens dat als je iets aan een andere partij overlaat, je moet sturen op resultaat. De eisen aan het eindresultaat liggen toch gewoon vast, waarom dan nog de plakker certificeren?

Al laat een korps zijn mensen lekker zelf plakken, als het resultaat maar voldoet aan de gestelde eisen. Als overheid controleer je dit dan steeksproefgewijs en als het niet klopt dan moet het eraf en opnieuw. Dit neem je dan op in het contract: het eindresultaat moet voldoen, voldoet het niet dan is de plakker aansprakelijk. Zo’n klein bedrijf denkt wel even na voor ze het verkeerd doen, want dan kost het ze geld als het uitkomt.

Zucht….
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch