Brandweer Striping (nieuws, wetenswaardigheden & bijzonderheden)

Auteur Topic: Brandweer Striping (nieuws, wetenswaardigheden & bijzonderheden)  (gelezen 30696 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #20 Gepost op: 1 maart 2011, 21:32:21
Ook hier op wil ik nog even inhaken , wat is ''door'' de brandweer gesproken?
want iedereen en zo ook bij de brandweer heeft zijn eigen mening!
dus hoe kan je dan vanaf de brandweer praten ik denk dat hier genoeg brandweermannen online zijn en je ziet al dat iedereen een andere mening heeft er over.

Exact wat hij al zegt dus?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #21 Gepost op: 2 maart 2011, 08:23:09
Zeg crashtander ben je zelf wel bij de brandweer dan...


Jazeker, anders had ik de vraag ook niet gesteld.


Een kazernenaam op de zonneklep geeft duidelijkheid en overzicht. Bij grote inzetten is in een oogopslag te zien waar welke kazerne staat en bezig is....

Mijn ervaring is dat dit absoluut niet het geval is. Als het al nuttig zou zijn dan moet je de naam ook met koeienletters op de achterkant en de beide zijkanten zetten. Voor het overzicht zijn voertuignummers of de nummering met 110, 120, 130, 210, 220, etc veel praktischer. Want wat levert het op als er twee of misschien wel 3 TS’en staan die afkomstig zijn van dezelfde post?


de beruchte ballpoint chauffeurs.... zelfde als dat er geen korps naam meer op de arm van een redvoertuig mag staan, dat verzin je toch niet.

Over de ballpoint chauffeurs had ik al eerder iets geroepen: [Met je uitlating van "ballpoint"chauffeurs kan ik niet zoveel. De huisstijl wordt namelijk niet verzonnen door chauffeurs maar door een hele brede groep. Deze brede groep heeft zich bovendien laten voeden door de achterban (hetgeen overigens niet inhoudt dat iedereen altijd zijn zin krijgt).]


..zelfde als dat er geen korps naam meer op de arm van een redvoertuig mag staan, dat verzin je toch niet.

Als je de notitie van het Netwerk Materieel goed gelezen had dan had je kunnen lezen dat hetgeen jij beweert helemaal niet het geval is. De post-, gemeente-, of regionaam is gewoon op de arm van de hoogwerker toegestaan.

09. Voor nieuwe hoogwerkers zal gaan gelden dat de boom in wit of brandweerrood uit gevoerd moet worden. Auteursrechtelijk zijn andere kleuren niet toegestaan.
Bij de witte boom zal de tekst in zwart uitgevoerd worden.
Bij de rode boom is de tekst wit.
Als tekst zijn alleen de tekst BRANDWEER (al dan niet in combinatie met), de regio-, gemeente- of postnaam toegestaan.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #22 Gepost op: 2 maart 2011, 08:38:14
Ook hier op wil ik nog even inhaken , wat is ''door'' de brandweer gesproken?
want iedereen en zo ook bij de brandweer heeft zijn eigen mening!
dus hoe kan je dan vanaf de brandweer praten ik denk dat hier genoeg brandweermannen online zijn en je ziet al dat iedereen een andere mening heeft er over.


Ik vrees dat je mijn vraag niet helemaal goed hebt begrepen. Wat ik hiermee bedoel is dat ik zie dat er een aantal mensen hebben gereageerd die, voor zover ik weet, zelf niet werkzaam zijn bij de brandweer. Desondanks hebben ze wel een mening over “wat de brandweer er wel en niet van vindt”. Ik vindt dat persoonlijk een beetje vreemd. Een persoonlijke mening is natuurlijk prima maar de mening verkondigen over wat wel en niet goed is voor een organisatie waar jezelf geen deel vanuit maakt vind ik vreemd.

Begrijp me niet verkeerd. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en hier ventileren. Ik ben alleen wat meer geďnteresseerd in de mening van de brandweerlieden zelf. Die moeten er immers mee werken.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #23 Gepost op: 2 maart 2011, 17:09:23
Ik vrees dat je mijn vraag niet helemaal goed hebt begrepen. Wat ik hiermee bedoel is dat ik zie dat er een aantal mensen hebben gereageerd die, voor zover ik weet, zelf niet werkzaam zijn bij de brandweer. Desondanks hebben ze wel een mening over “wat de brandweer er wel en niet van vindt”. Ik vindt dat persoonlijk een beetje vreemd. Een persoonlijke mening is natuurlijk prima maar de mening verkondigen over wat wel en niet goed is voor een organisatie waar jezelf geen deel vanuit maakt vind ik vreemd.

Begrijp me niet verkeerd. Iedereen mag zijn eigen mening hebben en hier ventileren. Ik ben alleen wat meer geďnteresseerd in de mening van de brandweerlieden zelf. Die moeten er immers mee werken.


Sorry idd verkeerd gelezen / overgekomen bij mij  e050
maar snap je nu wel ja  O0


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #24 Gepost op: 2 maart 2011, 21:13:30
Met de steeds verdergaande regionalisering zal sowieso lokale aanpassingen, in en op voertuigen, gaan verdwijnen. Voertuigen gaan regionaal aangeschaft, ingericht en onderhouden worden. En ingezet.
Ik verbaas me nu bijv. dat bij grote branden bij aflos eenheden die met hun voertuigen die in voorhoedes staan de pomp afzetten, slangen loskoppelen, de boel inpakken en dwars langs andere ingezette eenheden, over slangenbruggen die er niet op gericht zijn heen rijden etc (met losschietende slangen en drukverlies bij nog ingezette eenheden als gevolg).
Met (meer) gelijke voertuigen kunnen aflosploegen gewoon de ingezette voertuigen overnemen, en kunnen andere voertuigen naar kazernes verplaatst worden waar dit voor de restdekking nodig is.

Regionamen en voertuignummers blijven bestaan, maar gemeente- of postnamen verdwijnen. Dus zowel de zonneklep als de zijkant heeft niet zoveel nut meer.
Waar het om gaat is dat voertuigen op nummer worden ingezet, en het maakt een (H)OvD niets uit of het nu een TS is uit plaats A of plaats B. Voorbeeld is de stad Haarlem. Daar is de TS van Velsen in Haarlem Noord meestal sneller dan de TS van Haarlem West, simpel omdat de aanrijtijd vanuit de kazerne Velsen door afstand en wegenligging gunstiger is. En het zal de burgers in Haarlem Noord echt niets uitmaken waar de TS vandaan komt, als die er maar zo snel mogelijk is.

Waar we gevoelsmatig mee te maken hebben is de oude "gemeente-cultuur"; vrijwilligers in plaats A willen met hun voertuig uit die plaats ook de inzetten afhandelen in die plaats want ze voelen zich daar verantwoordelijk voor.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #25 Gepost op: 2 maart 2011, 22:28:11
Persoonlijk vindt ik toch ook dat het moet kunnen om een post naam op het voertuig te zetten.
Bepaalde dingen moeten we nu eenmaal niet loslaten, en postnamen op voertuigen vind ik er een van.
Net als rode wagens en ....
Desnoods laat je uniforme naambordjes maken die je aan de binnenkant van het raam kan hangen met zuignapjes (zo doen ze het in Frankrijk ook).
Uniformiteit geen probleem mee, maar dat moet niet te ver gaan.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #26 Gepost op: 2 maart 2011, 22:36:30
Een ballpoint-chauffeur is iemand die de hele dag achter een bureau zit en niets anders doet dan zijn ballpoint over het papier te sturen........................... ::)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #27 Gepost op: 2 maart 2011, 22:40:55
Een ballpoint-chauffeur is iemand die de hele dag achter een bureau zit en niets anders doet dan zijn ballpoint over het papier te sturen........................... ::)

Zullen we verder on-topic blijven? Dan gaan we weer over striping verder


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #28 Gepost op: 2 maart 2011, 23:40:23
Voorbeeld is de stad Haarlem. Daar is de TS van Velsen in Haarlem Noord meestal sneller dan de TS van Haarlem West, simpel omdat de aanrijtijd vanuit de kazerne Velsen door afstand en wegenligging gunstiger is. En het zal de burgers in Haarlem Noord echt niets uitmaken waar de TS vandaan komt, als die er maar zo snel mogelijk is.

We hebben ook nog zo iets als verbondenheid van de burger met de plaatselijke brandweer ...
In de andere kant van de regio, gebiedje Heemstede en omgeving hoor je regelmatig burgers aan de brandweer vragen ''Waarom komen jullie, terwijl we op 100 meter vanaf kazerne Bennebroek/Heemstede staan'' .....

Net als dat ze de roepnummers/wagenparknummers van politievoertuigen af willen gaan halen ... Totaal idioot  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #29 Gepost op: 3 maart 2011, 13:10:02
Ik verbaas me nu bijv. dat bij grote branden bij aflos eenheden die met hun voertuigen die in voorhoedes staan de pomp afzetten, slangen loskoppelen, de boel inpakken en dwars langs andere ingezette eenheden, over slangenbruggen die er niet op gericht zijn heen rijden etc (met losschietende slangen en drukverlies bij nog ingezette eenheden als gevolg). Met (meer) gelijke voertuigen kunnen aflosploegen gewoon de ingezette voertuigen overnemen, en kunnen andere voertuigen naar kazernes verplaatst worden waar dit voor de restdekking nodig is.

Grappig, ik wist niet eens dat dit zo ging. In al mijn naiviteit ben ik er altijd van uitgegaan dat 'aflossing' betekende dat alleen de mensen gewisseld werden. Voertuigen worden toch niet moe of hongerig?  ???
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch