Brandweer Striping (nieuws, wetenswaardigheden & bijzonderheden)

Auteur Topic: Brandweer Striping (nieuws, wetenswaardigheden & bijzonderheden)  (gelezen 30707 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #30 Gepost op: 3 maart 2011, 18:07:05
Voertuigen worden toch niet moe of hongerig?  ???

Nee, maar het is "hun" voertuig en ze willen z.s.m. zelf weer "hun" post operationeel hebben.
En dit betreft zowel beroeps als vrijwilligers.


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #31 Gepost op: 3 maart 2011, 18:31:10
Ik heb ook nog wel een foto waarbij (volgens mij) een afwijkende vorm van de striping te zien is:



Dit betreft de 2e TS van Brandweer Wormer, de 11-7032 (uit 1996, eerst gereden met de witte band, later omgestickerd naar de BiZa striping)

Wat mij opvalt is dat de striping samen met de contourstickers niet geheel tot onderaan doorlopen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #32 Gepost op: 3 maart 2011, 22:27:05
Citaat
betreft zowel beroeps als vrijwilligers
nee hoor, als beroeps heb je wel een vast voertuig aan de post, maar door onderhoud en reparaties ook regelmatig een reserve voertuig, en dan is dat echt geen probleem.

De binding met een voertuig is veel minder, je krijgt een door de leiding gekozen voertuig, aan je post en daar moet je het mee doen. We kunnen niet meepraten laat staan beslissen, dus het is gewoon een gebruiksvoorwerp. Net als je burostoel, allemaal hetzelfde alleen jouw eigen stoel zit net iets lekkerder omdat je hem goed hebt afgesteld.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #33 Gepost op: 3 maart 2011, 23:02:19
nee hoor, als beroeps heb je wel een vast voertuig aan de post, maar door onderhoud en reparaties ook regelmatig een reserve voertuig, en dan is dat echt geen probleem.

De binding met een voertuig is veel minder, je krijgt een door de leiding gekozen voertuig, aan je post en daar moet je het mee doen. We kunnen niet meepraten laat staan beslissen, dus het is gewoon een gebruiksvoorwerp. Net als je burostoel, allemaal hetzelfde alleen jouw eigen stoel zit net iets lekkerder omdat je hem goed hebt afgesteld.

Dat hangt ook per post af, want mijn eigen ervaring is dus anders...


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #34 Gepost op: 4 maart 2011, 13:23:27
Dat hangt ook per post af, want mijn eigen ervaring is dus anders...

Dat klopt, het verschilt helemaal per post. Ik ken ook vrijwillige posten waar de vrijwilligers vooraf een paar punten op mogen geven waaraan het voertuig in hun ogen zou moeten voldoen (vaak met als uitgangspunt het vorige voertuig). En dan is het aan de technische jongens om er een geschikt model bij te zoeken. Hierbij interesseert het de vrijwilligers nauwelijks hoe het voertuig er uit komt te zien. Zo lang hij geschikt is voor zijn werk vindt men het al gauw prima. Een feestelijke overhandiging vindt plaats omdat de burgemeester daar waarde aan hecht. De meeste korpsleden zitten hier helemaal niet op te wachten. Het is bijzonder om te zien dat in een kazerne een paar kilometer verderop dit heel anders wordt beleefd. Daar werkt men met allerlei werk- en inspraakgroepen en moet iedereen er wat van vinden. En zo zijn er ook wel beroepsposten waar men meer waarde hecht aan het voertuig dan een andere beroepspost.

Ook wel aardig om te zien is hoe dit bij het Technisches Hilfswerk (THW) van onze oosterburen gaat. De THW is een federale hulpdienst. Dit betekent dat alles vanuit een centrale organisatie komt. Daar krijgen de vrijwilligers van een THW-kazerne te horen dat er een nieuw voertuig voor hen klaar staat en dat ze hem op een bepaald moment op mogen komen halen. Bij de THW heeft men nauwelijks inspraak in de aanschaf van spullen. Er zijn slechts een paar gebruikers (vrijwilligers) die deelnemen aan de werkgroep die de aanschaf regelt en daar houdt het mee op. Dit is je auto en hier mag je het de komende 25 jaar mee doen. Het interessante is dat de THW mensen zeker niet minder gemotiveerd zijn omdat ze niet hun eigen voertuig mogen uitzoeken.

THW-Präsident übergibt 21 Ortsverbänden Gerätekraftwagen

Über neue Gerätekraftwagen (GKW) freuten sich am Wochenende 21 Ortsverbände aus ganz Deutschland. THW-Präsident Albrecht Broemme übergab am Samstag im brandenburgischen Luckenwalde die Fahrzeuge mit Mercedes-Benz-Fahrgestell und Rosenbauer-Aufbau.



THW-Helferinnen und Helfer aus den Landesverbänden Bayern, Baden-Württemberg, Hessen/Rheinland-Pfalz/Saarland, Bremen/Niedersachsen, Nordrhein-Westfahlen und Sachsen/Thüringen nahmen die Fahrzeuge in Brandenburg entgegen. Der GKW gehört zum Fuhrpark der Bergungsgruppen und ist deren wichtigstes Fahrzeug. Die übergebenen Gerätekraftwagen sind mit einer Mannschaftskabine ausgestattet und bieten umfassend Stauraum für ein großes Sortiment an Werkzeugen, Geräten und Sicherungs- sowie Schutzausrüstung.

bron: www.thw.de
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #35 Gepost op: 4 maart 2011, 14:02:40
De gehele Duitse arbeidsmentaliteit en -verhoudingen zijn denk ik ook essentieel anders als de Nederlandse.
In Duitsland worden zaken,ook in commerciële,veel meer top down geregeld en zijn de verschillende niveau's en taken veel duidelijker afgebakend.
De Duitsers zijn ook meer aan een hierarchische arbeidsverhouding gewend,en hebben meer als in Nederland,een bevel is bevel mentaliteit.
En dat kan als je beslissingen moet nemen erg handig zijn. ;)
Zij zijn dus ook minder gewend aan inspraak op gebied van vernieuwing van het wagenpark en werktuigen.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #36 Gepost op: 4 maart 2011, 14:45:58
De gehele Duitse arbeidsmentaliteit en -verhoudingen zijn denk ik ook essentieel anders als de Nederlandse.
In Duitsland worden zaken,ook in commerciële,veel meer top down geregeld en zijn de verschillende niveau's en taken veel duidelijker afgebakend.
De Duitsers zijn ook meer aan een hierarchische arbeidsverhouding gewend,en hebben meer als in Nederland,een bevel is bevel mentaliteit.
En dat kan als je beslissingen moet nemen erg handig zijn. ;)
Zij zijn dus ook minder gewend aan inspraak op gebied van vernieuwing van het wagenpark en werktuigen.

Dat speelt inderdaad een grote rol. Wij Nederlanders zijn wat meer vrijgevochten en hebben minder met hierarchie. Voor beide systemen is wat te zeggen. De beslissingen kunnen in Duitsland soms bijzonder snel en resultaatgericht worden genomen. Maar er is ook een keerzijde. Als je in Duitsland iets vanaf de onderkant wilt regelen loop je echter al gauw tegen de "dat moet ik eerst met de baas overleggen"-mentaliteit aan. En daar wordt je ook niet altijd vrolijk van.

Het is vaak maar net wat je gewend bent. En dat laatste geldt ook voor het feit of je binnen je brandweerkorps gewend bent aan een uitgebreide inspraak over de aanschaf van voertuigen en uitrusting. Ik ben er wel van overtuigd dat we qua inspraak over de aanschaf van voertuigen en uitrusting meer en meer zullen gaan lijken op de THW. De vele mantelovereenkomsten die de laatste jaren worden afgesloten zijn daar een duidelijk teken van.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #37 Gepost op: 5 maart 2011, 23:25:12
Ging deze discussie niet over striping ?????


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 6 maart 2011, 00:55:46
Ging deze discussie niet over striping ?????

Klopt, en dus ook een mooi moment om weer terug te gaan naar striping, strepen en stickers  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #39 Gepost op: 6 maart 2011, 11:59:17
Ik hoop, en verwacht, dat onze regionaal commandanten niet meegaan in het verder uitbreiden van de hoeveelheid regels rondom de striping van brandweervoertuigen. We kunnen onze gezamenlijke middelen (en daar gaat het bij de LFR, straks OFV om) beter aan veel belangrijkere onderwerpen besteden.

Als je ziet welk resultaat de laatste 10 jaar bereikt is met het invoeren van de striping voor brandweervoertuigen, dan moeten we als brandweer gewoon tevreden zijn.

Er zijn vast nog wel "afwijkingen" links en rechts te vinden en soms plakt iemand iets extra's op de wagen. De vraag is wie daar nu echt een probleem mee hebben?

Als onderzocht wordt bij onze klanten (burgers) hoe zij denken over de striping van brandweervoertuigen zal daar ongetwijfeld uitkomen dat al die rode auto's er wel hetzelfde uitzien met die witte en blauwe strepen. Er zal vrijwel niemand klagen over verschillen, afwijkingen, postnamen op zonnekleppen etc. etc.

Kortom: het gaat zo prima (mooie slagen gemaakt in 10 jaar tijd!) en nu onze tijd aan andere belangrijkere onderwerpen besteden.
De reclame/striping branche lacht ons vierkant uit als de brandweer een eigen certificering voor hen gaat invoeren. En een (post)commandant die eerst met de LFR moet bellen voor toestemming om een brandweervoertuig aan filmopnames deel te laten nemen..... daar kan je toch bijna niet serieus nemen...