Rijkswaterstaat ook in de gemeenschappelijke meldkamer?

Auteur Topic: Rijkswaterstaat ook in de gemeenschappelijke meldkamer?  (gelezen 8399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 februari 2011, 23:53:09
De meldkamers van de OOV diensten zijn de laatste maanden / jaren onderwerp van discussie. Er zijn ontwikkelingen dat meldkamers samengevoegd worden en voorm. Minister ter Horst had het over één landelijke meldkamerorganisatie. Hoe de toekomst van de meldkamer er ook uit komt te zien, feit is dat de hulpdiensten bij elkaar zitten en dat de meldkamers een steeds groter werkgebied krijgen.

Zou het niet mooi zijn als Rijkswaterstaat ook in die gemeenschappelijke meldkamers gaat participeren?

Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gekregen in de incidentafhandeling (verkeersmaatregelen, weginspecteurs, IM, etc.) en korte lijntjes met OOV centralisten zijn dan ook een pré.

Ik zie verschillende voordelen:
- Direct 'live' contact tussen OOV centralisten en RWS centralisten.
- Kennen en gekend worden (in het echie, niet alleen over de telefoon) bevordert de samenwerking.
- OOV centralisten zouden kunnen meekijken met de verkeerscamera's (voor zover dat nu nog niet is mogelijk is)
- RWS zou misschien ook aangesloten kunnen worden op GMS, waardoor onderlinge informatie uitwisseling nog sneller gaat.
- Verkeersmaatregelen kunnen nog sneller worden afgestemd, wat de veiligheid op de weg bevordert.


Als ik het zo opschrijf, vraag ik me eigenlijk af waarom het nog niet gerealiseerd is ??? ;)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2011, 07:51:10
De meldkamers van de OOV diensten zijn de laatste maanden / jaren onderwerp van discussie. Er zijn ontwikkelingen dat meldkamers samengevoegd worden en voorm. Minister ter Horst had het over één landelijke meldkamerorganisatie. Hoe de toekomst van de meldkamer er ook uit komt te zien, feit is dat de hulpdiensten bij elkaar zitten en dat de meldkamers een steeds groter werkgebied krijgen.

Zou het niet mooi zijn als Rijkswaterstaat ook in die gemeenschappelijke meldkamers gaat participeren?

Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gekregen in de incidentafhandeling (verkeersmaatregelen, weginspecteurs, IM, etc.) en korte lijntjes met OOV centralisten zijn dan ook een pré.

Ik zie verschillende voordelen:
- Direct 'live' contact tussen OOV centralisten en RWS centralisten.
- Kennen en gekend worden (in het echie, niet alleen over de telefoon) bevordert de samenwerking.
- OOV centralisten zouden kunnen meekijken met de verkeerscamera's (voor zover dat nu nog niet is mogelijk is)
- RWS zou misschien ook aangesloten kunnen worden op GMS, waardoor onderlinge informatie uitwisseling nog sneller gaat.
- Verkeersmaatregelen kunnen nog sneller worden afgestemd, wat de veiligheid op de weg bevordert.


Als ik het zo opschrijf, vraag ik me eigenlijk af waarom het nog niet gerealiseerd is ??? ;)

Om nou te zeggen dat ik geen meerwaarde zie is wat erg kort door de bocht maar ik vraag me wel af waar bij jou de grens komt te liggen. Moeten de PAC centrales ook naar de OOV mldkamer? Die hebben ook heel veel contact onderling en camera's in bedrijven en winkelcentra. En  Pro-Rail/NS, ANWB enz wat denk je daar van?

Ik denk dat bovenstaande punten van je best wel mee vallen in meerwaarde. Waarom zou je RWS GMS gaan geven. Ik denk dat meer dan 90% van de incidenten in GMS niets met RWS te maken hebben. Je moet ze niet vermoeien met iets waar ze niets aan hebben. OVerigens is het omgekeerde denk ik ook het geval. Veel van de RWS meldingen zijn niet voor OOV diensten. Het koppelen met GMS heeft dus niet echt heel veel meerwaarde.

Verder denk ik dat het met het contact onderling wel goed zit. Ik ken OOV centralisten die naar de meldkamer van RWS gaan om kennis te maken en omgekeerd. De telefoon zal altijd een hele grote rol spelen. Ook op de OOV meldkamer tussen de disciplines onderling. De reden hiervoor is dat de gesprekken vastgelegd worden en dus altijd hergebruikt en terug geluisterd kunnen worden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2011, 11:46:16
Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gekregen in de incidentafhandeling (verkeersmaatregelen, weginspecteurs, IM, etc.) en korte lijntjes met OOV centralisten zijn dan ook een pré.

Ik zie verschillende voordelen:
- Direct 'live' contact tussen OOV centralisten en RWS centralisten.
Is denk ik niet direct noodzakelijk gezien de "hotline" verbindingen die ze onderling hebben.
- Kennen en gekend worden (in het echie, niet alleen over de telefoon) bevordert de samenwerking.
Bij elkaar langskomen een keer in de zoveel tijd is in mijn ogen voldoende. 1x per jaar een multidisciplinaire oefening bevordert ook de samnewerking.
- OOV centralisten zouden kunnen meekijken met de verkeerscamera's (voor zover dat nu nog niet is mogelijk is)
Dit geldt in mijn geval alleen voor A-A. Die kunnen de hele ringweg A10 en het centrum grotendeels live uitkijken.
- RWS zou misschien ook aangesloten kunnen worden op GMS, waardoor onderlinge informatie uitwisseling nog sneller gaat.
Ik zie niet de meerwaarde r van in dat RWS ook GMS krijgt. Staan een hoop dingen in die totaal niet relevant zijn voor hun werkzaamheden
- Verkeersmaatregelen kunnen nog sneller worden afgestemd, wat de veiligheid op de weg bevordert.
Als je hieronder het afkruizen van rijstroken bedoeld. Dit geberud in mijn ogen al heel snel en een WIS is ook binnen een 15 min aanwezig afhankelijk van de drukte en de hoeveelheid aanr die er zijn gebeurd.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2011, 15:09:30
Om nou te zeggen dat ik geen meerwaarde zie is wat erg kort door de bocht maar ik vraag me wel af waar bij jou de grens komt te liggen. Moeten de PAC centrales ook naar de OOV mldkamer? Die hebben ook heel veel contact onderling en camera's in bedrijven en winkelcentra. En  Pro-Rail/NS, ANWB enz wat denk je daar van?

Je moet zeker niet alles bij elkaar zetten, maar ik denk dat het in het geval van Rijkswaterstaat wel toegevoegde waarde zou hebben. Zeker als het gaat om de multi-hulpverlening, zoals Incident Management. Belangrijke verkeersmaatregelen van RWS hebben immers betrekking op hulpverlening. Zie bijv. ook de discussie over waar je terecht kunt om een verkeersgevaarlijke situatie te melden. Als dat binnenkomt op één systeem (hetzij via 112, via 0900-8844, 0800-8002) zijn gelijk alle partijen op de hoogte.

De grens ligt wat mij betreft bij overheid versus particulier. Waarbij ProRail dan logistiek gezien niet handig is om hun posten onder te brengen bij GMK's. Daarnaast doen PAC's eigenlijk niets anders dan signaleren en (door)melden, waar Rijkswaterstaat ook nog actief is met mensen in het veld.

Ik denk dat bovenstaande punten van je best wel mee vallen in meerwaarde. Waarom zou je RWS GMS gaan geven. Ik denk dat meer dan 90% van de incidenten in GMS niets met RWS te maken hebben. Je moet ze niet vermoeien met iets waar ze niets aan hebben. OVerigens is het omgekeerde denk ik ook het geval. Veel van de RWS meldingen zijn niet voor OOV diensten. Het koppelen met GMS heeft dus niet echt heel veel meerwaarde.
Citaat van: dielangemotormuis
Ik zie niet de meerwaarde er van in dat RWS ook GMS krijgt. Staan een hoop dingen in die totaal niet relevant zijn voor hun werkzaamheden

Maar dat geldt toch ook voor de OOV diensten onderling? Het meerendeel van de politiemeldingen heeft de brandweer of ambulancedienst niets mee. Een deel van de ambulancemeldingen hebben de andere partners ook niets mee (de meeste brandweermeldingen zullen daarintegen wel een multi-inzet opleveren).

Ik neem aan dat een brandweercentralist ook geen persoonsinformatie in GMS te zien zal krijgen over een verdachte bijvoorbeeld(?). En de politie geen persoonsgegevens over een patiënt te zien krijgt bij een monodisciplinaire inzet van de ambulancedienst(?). Zo zou je de informatie in GMS ook kunnen filteren voor Rijkswaterstaat.

Je hoeft bij wijze van spreken alleen 'RWS' aan te vinken in GMS en voilá, ze hebben de locatie + aard van de melding en kunnen gelijk hun maatregelen treffen. Net zoals de hulpdiensten onderling dat kunnen, zodra een melding in GMS wordt ingevoerd.



Verder mag ik graag hardop brainstormen, om te zien hoe (on)zinnig m'n ideeën zijn 0098
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2011, 15:21:21

Verder mag ik graag hardop brainstormen, om te zien hoe (on)zinnig m'n ideeën zijn 0098

Met hardop brainstormen is ook helemaal niks mis. Hou ik van. Ik lever wel commentaar(positief en/of negatief) maar alleen als ik denk dat ik het kan onderbouwen. Niet zomaar loze kreten want daar kopen we niks voor.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2011, 15:24:29
Ik neem aan dat een brandweercentralist ook geen persoonsinformatie in GMS te zien zal krijgen over een verdachte bijvoorbeeld(?). En de politie geen persoonsgegevens over een patiënt te zien krijgt bij een monodisciplinaire inzet van de ambulancedienst(?). Zo zou je de informatie in GMS ook kunnen filteren voor Rijkswaterstaat.

Je hoeft bij wijze van spreken alleen 'RWS' aan te vinken in GMS en voilá, ze hebben de locatie + aard van de melding en kunnen gelijk hun maatregelen treffen. Net zoals de hulpdiensten onderling dat kunnen, zodra een melding in GMS wordt ingevoerd.



Verder mag ik graag hardop brainstormen, om te zien hoe (on)zinnig m'n ideeën zijn 0098

Elke discipline kan gegevens en meldingen lezen van elkaar. Als het een mono politie icident is kan de brandweer centralist dit wel lezen. Het GMS is immers opgezet als muliti systeem. De enige uitzondering is de MKA. Deze hebben een eigen kladblok waar medische gegevens ingezet kunnen worden. IVM wettelijke bepalingen is het niet toegestaan dat de andere discipline mee kan lezen. De algemen gegevens worden wel in het multi kladblok gezet
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2011, 15:32:56
Je heb nu al regelmatig dat er meldingen bij de politie, brw of MKA binnenkomen die door RWS worden gedaan. Dus in die context kan ik eigenlijk wel je verhaal volgen en begrijpen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2011, 00:40:34
Laat dan ook gelijk de wagens van RWS uitrusten met CityGis dan hoef je ook niet meer op de plattegrond te kijken of je de Paralelbaan of Secundair moet hebben.
Ik zie hier wel tijdwinst in.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2011, 11:37:08
idd. Zoals sommigen al zeggen, het grootste deel van ons werk bestaat tegenwoordig uit IM. Wij rijden tijdens onze diensten (zoals vanavond mijn avonddienst) in een bepaald gebied rondes, zeg maar surveillance, op zoek naar gevaarlijke situaties; incidenten etc. Wat mij opvalt is dat sommige commentaren van mensen in deze, lijken voort te komen uit onwetendheid wat "ons" werk in de praktijk nu precies inhoudt.

Wij zijn al de ogen en oren op de weg. Er rijden veel meer WIS'sen op de (snel-)wegen als politievoertuigen, maar er is geen direct contact anders dan de mobiele telefoon. Als wij iets opmerken, gaat dit eerst telefonisch naar de VMC en vervolgens ook weer telefonisch naar de GMK, maar ook v.v. Dit is erg omslachtig en het werkt vaak ook niet. Er gaat teveel belangrijke informatie verloren en de verbinding is uitermate onbetrouwbaar.

Ik merk dat uit commentaren van veel collega hulpverleners en mensen in de VMC dat er heel veel informatie niet goed of soms helemaal niet doorkomt tussen de VMC en GMK. Dati s erg zorgwekkend en in mijn ogen totaal onnodig.
Persoonlijk lijkt het mij een hele goed stap om de VMC's of te integreren met de Regionale Meldkamers of via C2000 en/of GMS een directe koppeling te geven.

CityGis, tsja daar is wel iets gaande ;-)  998765
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #9 Gepost op: 8 juli 2011, 10:46:04
Vraag me even af hoe dat gaat lopen met combidistricten.

Ter uitleg: momenteel is RWS opgedeeld in nat (rijkswateren) en droog (rijkswegennet). De twee disciplines worden straks samengevoegd. Volgen de meldkamers dan ook?