Rokende hulpverleners

Auteur Topic: Rokende hulpverleners  (gelezen 13948 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 7 maart 2011, 19:48:20
En als een collega tegen mij begint te praten in de wagen, na beiden wakker te zijn gepiept...o wee als hij of zij geen mintje in de mond heeft.. ;D


Kris1985

  • Manschap A / Chauffeur / Bevelvoerder i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
  • Veiligheidsregio Groningen, Cluster Zuid
Reactie #31 Gepost op: 7 maart 2011, 20:30:42
Mensen met een koffie adem dan? Dat stinkt zo mogelijk nog erger dan een rookadem... Denk maar aan je leraren van vroeger. Ben het wel eens dat je in een dienstvoertuig niet hoort te roken, en ook tijdens actieve inzet niet. Op een rustmomentje zou het best mogen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #32 Gepost op: 7 maart 2011, 23:55:39
Het blijft me echt verbazen, 72 procent van de leden die gestemd hebben roken niet, ofwel 28 procent wel. Das beter dan het landelijk gemiddelde want dat ligt volgens mij rond de 35 procent. Toch zou je denken met de stress die het beroep van hulpverlener met zich mee brengt dat er meer wordt gerookt....


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #33 Gepost op: 8 maart 2011, 00:36:12
Binnen mijn korps zijn er ook nog maar een handjevol mensen die roken, zeker minder dan die 35%! Wel een heleboel ex-rokers... ;D


Diederick

  • Student, vrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 96
  • SIGMA, NRK, COC, student HBO-V
Reactie #34 Gepost op: 8 maart 2011, 04:17:51
Roken vind ik een moeilijk woord. Ik heb 'ja, ik rook' gestemd. Ik werk in de witte kolom en zal daar altijd in werken. Maar ik rook alleen een incidenteel sigaartje (meeroken daargelaten). Soms heb je dat gewoon, daar kan je niets aan doen. Zeker bij een lekkere whiskey in zo'n kroeg waar de rest van de bezoekers voor zo'n smerige wolk aan sigaretten meur zorgt, dan heb ik echt behoefte aan een fijne sigaar. Misschien puur om me te verzetten tegen die vieze sigarettenlucht die overal in gaat zitten.

Maar ik rook maar eens in de twee maand een sigaar en ik kan echt geen vrede vinden met het feit dat sommige mensen dagelijks meerdere sigaretten roken. Dat is heel erg ongezond, duur en stinkt.

Het valt me wel op hoeveel mensen er roken in de zorg, maar ook bij de brandweer, beveiliging en de politie. Veel jongeren roken ook (weer), alsof het ineens weer mode is geworden. Ook roken er steeds meer vrouwen dan mannen, misschien als 'bewijs' van emancipatie. Of dat met stress of cultuur te maken heeft durf ik niet te zeggen, dat het zorgelijk is is daarentegen wel duidelijk.

En dat rookverbod (in de horeca) was ook niet meer dan gebakken lucht, zoals al snel werd vermoed.
“Nothing in the world is more dangerous than a sincere ignorance and conscientious stupidity.”  - Martin Luther King Jr.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #35 Gepost op: 8 maart 2011, 10:54:12
Ja, ik rook. Maar alleen tijdens de afbouwfase of een rustmoment tijdens een lange inzet. :)
343, never forget.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #36 Gepost op: 8 maart 2011, 11:09:19
Citaat
Toch zou je denken met de stress die het beroep van hulpverlener met zich mee brengt dat er meer wordt gerookt....

Vind ik een slap excuus om te roken, al moet iedereen het zelf weten. Ik vind het percentage inderdaad ook wel meevallen.
Daarnaast kom ik regelmatig bij patienten thuis om zuurstof te leveren, en zie je wat 30 jaar roken met zich heeft meegebracht. En dat ziet er vaak niet al te best uit...

Citaat
Mensen met een koffie adem dan?

En een combinatie van koffie adem en zware shag; begin nu al te kokhalzen :o

Citaat
Veel jongeren roken ook (weer), alsof het ineens weer mode is geworden

Mijn ervaring is dat dit niet helemaal waar is. Ik merk juist dat onder jongeren roken nu zwaar 'uit' is. Een roker wordt gezien als een zwak persoon die niet van zijn verslaving af kan komen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 8 maart 2011, 11:45:49
Het is maar goed dat mijn collega's geen account hebben en dus niet kunnen stemmen, want dan zou het percentage rokers drastisch stijgen.
Ik heb met veel groepen meegedraaid en dan zie je dat ongeveer 80 a 90% procent rookt en ik vaak met nog iemand de enige niet-roker ben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #38 Gepost op: 8 maart 2011, 11:54:10
Wie neemt nou z'n tandenborstel mee naar zijn/haar werk? Ik heb het altans nog nooit gezien. (m.u.v. de tandarts).
Wel een goed idee, moet ik bekennen!  O0


Ik heb wel een tandenborstel met tandpasta op het werk liggen. JA, ik gebruik hem ook. Als we soms roti bestellen bij de Surinamer vandaan, dan is de knoflook lucht dusdanig dat ik als de tijd het toelaat mijn tandenpoets. Anders maar weer kauwgom in de mond.

Verders heb ik altijd kauwgom bij me, aangezien ik zware shag rook en behoorlijk veel koffie drink.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #39 Gepost op: 8 maart 2011, 13:26:42
Mijn ervaring is dat dit niet helemaal waar is. Ik merk juist dat onder jongeren roken nu zwaar 'uit' is. Een roker wordt gezien als een zwak persoon die niet van zijn verslaving af kan komen.

Ervaringen verschillen? Ik zit zelf in het laatste jaar op de middelbare school en zie dat het roken juist net weer sterk opkomt onder jongeren. Sterker nog, zelfs in de brugklas stijgt het rook gehalte explosief.
Dit terwijl het er inderdaad op leek dat roken onder jongeren ''uit'' was.