Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 99268 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Op dit moment wordt met alle betrokken partners nagedacht over de toekomst van de geneeskundige combinatie na 2015.
Volg hier de ontwikkelingen




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Op 17 februari jl. kwam de nieuwe klankbordgroep geneeskundige combinatie (GNK) voor het eerst bijeen. In de klankbordgroep komen materieelbeheerders en beleidsmedewerkers van vijf clusters van GHOR-bureaus enkele keren per jaar bijeen, samen met de Landelijke faciliteit rampenbestrijding (LFR) en een adviseur van het Nederlands Rode Kruis.

Het platform GNK heeft een drieledige taak meegekregen:
-Als klankbord voor GHOR Nederland optreden bij de implementatie van het lopende herspreidingstraject van de GNK-onderdelen;
-Adviseren aan GHOR Nederland en afstemmen met de LFR over het beheer en onderhoud van het huidige GNK-materieel, zoals dat in de komende jaren nog gebruikt zal blijven worden;
-Als klankbord voor GHOR Nederland optreden bij de ontwikkeling van het nieuwe model voor aanvullende bijstandscapaciteit.

Deze eerste bijeenkomst is gebruikt om met elkaar de vragen op materieel gebied in kaart te brengen. Ook zijn de vragen die in de komende maanden verduidelijkt of opnieuw geregeld moeten gaan worden tijdens de bijeenkomst verzameld. De onderhoudsplanning van de LFR, die namens het departement van V&J verantwoordelijk is voor het beheer, is tevens toegelicht.

De stukken van de bijeenkomsten van de klankbordgroep zullen de komende tijd op de website van GHOR Nederland opgenomen worden. De regio’s kunnen zo tussentijds de actiepunten volgen en de clustervertegenwoordigers zullen hun regio’s ook informerenover de voortgang.
www.ghor.nl


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Voortgang geneeskundige combinatie (GNK)

Van het ministerie van Veiligheid & Justitie (V&J) is inmiddels een subsidietoekenning ontvangen om een nieuw inzetmodel uit te werken voor aanvullende geneeskundige bijstandscapaciteit in crisissituaties. Dit inzetmodel moet enerzijds invulling geven aan de verantwoordelijkheden in de zorgsector en anderzijds ook de materiele behoefte in aansluiting tot reguliere middelen opnieuw bepalen. Voor de uitwerking en vaststelling van het inzetmodel wordt twee jaar uitgetrokken. Daarvoor is nu subsidie verkregen. Voor het implementeren van het nieuwe inzetmodel is ook twee jaar beschikbaar, waardoor in 2015 het huidige GNK-concept over kan gaan naar de nieuwe situatie.

GHOR Nederland gaat nu over tot het uitwerken van een nader projectvoorstel en het opstarten van een projectorganisatie. Daarvoor zullen in de komende periode alle betrokken koepels en partijen benaderd worden. De projectorganisatie moet voor de zomervakantie rond zijn. Voor de overgangsperiode zullen de huidige GNK-onderdelen beschikbaar blijven. We zijn in afwachting van de formele instemming van het ministerie van V&J over het spreidingsplan, dat de ALV van GHOR Nederland in oktober jl. aan het ministerie heeft aangeboden.

Bron: GHOR NL


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Afgelopen maand hebben we met diverse hoofden GE uit Noord Nederland om de tafel gezeten incl. een afvaardiging vanuit Den Haag(NRK) waarbij oa. deze problematiek ook werd besproken.

Arend


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Nog nieuws onder de zon, iemand??


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
Ik weet niet veel over de toekomst van de GNK-c, maar wat ik wel weet is dat de SIGMA-teams wel leden werven of dit in ieder geval hebben gedaan. Ook om de bezetting in de toekomst te kunnen blijven garanderen.

Dit is wat ik gehoord heb, maar misschien zijn er hier insiders die meer info kunnen bieden!


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
@EHV-ertje,
Als je handtekening nog actueel is (doelend op SIGMA i.o.) ben je een voorbeeld van het op sterkte houden van de GNK-c.
Ook ik volg de HOC opleiding.

Persoonlijk denk ik dat met de hulpverleningsstandaard die NL hoog houdt, het noodzakelijk is om de teams op sterkte te houden totdat inderdaad blijkt dat er wijzigingen zullen plaats vinden.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


EHV-ertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
@TBK_SDB: Ja, mijn handtekening is nog actueel en volg op dit moment de HOC-opleiding.


Maarten!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Afgelopen week zijn de leden van de SIGMA in Noord- en Oost-Gelderland bijgepraat over de huidige stand van zaken. Eén ding is zeker, de GNK-C in zijn huidige vorm verdwijnt. In grote lijnen komt het er op neer dat het Rode Kruis zijn oude taak weer terug zal krijgen. Bij rampen/ongevallen met veel slachtoffers zullen de ambulancediensten de T1 & T2 slachtoffers voor hun rekening nemen, het Rode Kruis krijgt de T3 slachtoffers toegewezen die dan op EHBO niveau behandeld kunnen worden. De details zijn nog niet duidelijk, maar dit zal de opzet na 2015 gaan worden.
De HOC opleiding komt daarmee te vervallen, assisterende medische handelingen zijn niet meer aan de orde.

Opzich jammer, maar dat de huidige opzet van de GNK-C niet functioneert en veel geld kost is veel mensen wel duidelijk denk ik. Wat ik persoonlijk wel positief vind is dat het Rode Kruis een (grote) rol blijft spelen in de rampenhulpverlening. We zullen de komende periode wel zien hoe alles vorm zal gaan krijgen.
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Ik heb destijds begrepen dat voor elke VR de werkwijze anders kan zijn omdat de VR zelf de inrichting van het proces gaat doen. De andere VR's kunnen dus voor een andere wijze kiezen toch?