Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 99181 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Arno-BN link=msg=1309719 date=1416579735
Rode Kruis met OGS? Daar willen ze toch juist vanaf ;)

Maar het zou zonde zijn om de huidige SIGMA voertuigen af te serveren?

Niet persee, nu kan de verkoop misschien nog wat opleveren, over 5 jaar niet meer.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: Arno-BN link=msg=1309719 date=1416579735
Rode Kruis met OGS? Daar willen ze toch juist vanaf ;)

Maar het zou zonde zijn om de huidige SIGMA voertuigen af te serveren?

Eerst mocht er geeb blauw meer op de busjes. Nu mag je geen busje meer kopen zonder blauw...
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Arno-BN link=msg=1309719 date=1416579735
Rode Kruis met OGS? Daar willen ze toch juist vanaf ;)

Maar het zou zonde zijn om de huidige SIGMA voertuigen af te serveren?

Had laatst een mailtje in m'n inbox waarin gevraagd werd naar chauffeurs van andere diensten die z.n. voor het Rode Kruis konden rijden als ik me niet vergis.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Het klopt inderdaad dat het Rode Kruis Noodhulpteam een OGS-voertuig krijgt.
Deze wordt wel alleen bestuurd door een beroepschauffeur, die in het dagelijkse leven ook veel met OGS rijdt.
Deze chauffeurs worden geworven onder chauffeurs van onder andere de Brandweer, Ambulance en HAP.

Leden van het Rode Kruis zelf, die niet voor hun normale werk veel met OGS rijden, worden er niet voor opgeleid en mogen dus niet met deze voertuigen rijden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
En deze chauffeurs zijn bij een ramp of groot ongeval 24/7 beschikbaar? Neem aan dat dan de hulpdiensten op volle toeren draaien en zelf deze mensen hard nodig heeft. Zit er straks een noodhulpteam te wachten op een chauffeur die door zijn werkgever is opgeroepen voor hetzelfde incident. Ligt dit plan nog op de tekentafel of zijn er al daadwerkelijk ogs chauffeurs benaderd?
Ben benieuwd wat het nieuwe noodhulpteam voor extra taken krijgt bovenop de EHBO. Want als het alleen EHBO is kan je het volgens mij beter per stad regelen met ondersteuning uit de regio.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: jelte link=msg=1310066 date=1416742855
En deze chauffeurs zijn bij een ramp of groot ongeval 24/7 beschikbaar? Neem aan dat dan de hulpdiensten op volle toeren draaien en zelf deze mensen hard nodig heeft. Zit er straks een noodhulpteam te wachten op een chauffeur die door zijn werkgever is opgeroepen voor hetzelfde incident. Ligt dit plan nog op de tekentafel of zijn er al daadwerkelijk ogs chauffeurs benaderd?
Ben benieuwd wat het nieuwe noodhulpteam voor extra taken krijgt bovenop de EHBO. Want als het alleen EHBO is kan je het volgens mij beter per stad regelen met ondersteuning uit de regio.

Er heeft een oriënterende studie plaats gevonden om te kijken of het mogelijk is om OGS opgeleide chauffeurs te werven. De vraag of werkgevers bereid zijn om toestemming te geven komt uitdrukkelijk naar voren in de aanbevelingen;)
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Bij de laatste inzet van het Sigma van Limburg-Zuid heeft het complete team 50 minuten staan te wachten op de opkomst van de opgepiepte piket RAV-chauffeurs. Hiervan is uiteindelijk er slechts één komen opdagen.
De vroegere Sigma-leden die als chauffeur waren getraind mogen niet meer rijden omdat alleen beroepschauffeurs de voertuigen mogen besturen.
Dus als de Noodhulpteams straks moeten wachten op de opkomst van de opgeroepen OGS chauffeurs is dat dus niets nieuws.

Ruud


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: RuudF link=msg=1310158 date=1416789310
Bij de laatste inzet van het Sigma van Limburg-Zuid heeft het complete team 50 minuten staan te wachten op de opkomst van de opgepiepte piket RAV-chauffeurs. Hiervan is uiteindelijk er slechts één komen opdagen.
De vroegere Sigma-leden die als chauffeur waren getraind mogen niet meer rijden omdat alleen beroepschauffeurs de voertuigen mogen besturen.
Dus als de Noodhulpteams straks moeten wachten op de opkomst van de opgeroepen OGS chauffeurs is dat dus niets nieuws.

Ruud

Dat is dan wel per regio verschillend. Want in Amsterdam rijden toch echt nog de vrijwilliger chauffeurs van het SIGMA het SIGMA voertuig.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Ik vind het toch allemaal vreemd.  Als er een grootschalig incident is in je woonplaats kan je beter Als EHBOer direct ter plaatse gaan om eerste hulp te verlenen. Op het moment dat er voldoende ambulancepersoneel ter plaatse is en dat is toch binnen het uur nemen die de t1 en t2 slachtoffers voor hun rekening. Dan blijft over voor het noodhulpteam de t3 slachtoffers. Dan hoef je toch niet met ogs te gaan rijden maar rijd je met gepaste spoed die kant op. De plaatselijke Pam met EHBOers kan ik mij nog voorstellen omdat die in het eerste uur aanwezig kan zijn. Maar deze wordt gereden door de vrijwilliger die de auto en de omgeving kent.  Maar daarna wordt het als het goed is overgenomen door de professionele hulpverleners. De t3  slachtoffers opvangen en afvoeren naar een opvang in de omgevingen kan eventueel nog wel met taxibusjes touringcar of met pam 's van het RK. Dus waarom speciaal opgeleide chauffeurs nodig als de spoed eraf is? En wat kan en mag straks het noodhulpteam extra doen tov van de "gewone EHBOer" in de t3 opvang of op het incident locatie ?


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
De T3 slachtoffers goed in de gaten houden om de T2 slachtoffers die nog daartussen zitten te onderscheppen en die dan alsnog te behandelen en voor hertriage aan te bieden.