Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100575 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Ik snap het ergens wel RAdeR, er is in de regio's veel emotie met het stoppen van de SIGMA, er zijn regio's waarbij men collectief het NHT bedankt omdat men vindt dat het er slechter op wordt. Gelukkig gaan in de meeste regio's veel SIGMA vrijwilligers mee naar het NHT.

Dit staat verder natuurlijk los van het gegeven dat feiten wel horen te kloppen  ;)


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
De rav neemt het werk van de sigma over en niet het noodhulpteam. De taken die het sigma uitvoert worden volgend jaar dus door de rav zelf uitgevoerd. Het noodhulpteam is gewoon nieuw in deze organisatie.
Wat ik me nu eigenlijk afvraag wat gebeurt er nu met de t3 slachtoffers? Gaan die nu ook de sigmatent in tot ze vervoert kunnen worden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1378429 date=1444746904
rampen vinden weinig plaats in NL, pas in situaties waarin er door schaarste in zorgaanbod geen redelijke kans is op een behoorlijke reanimatieopstart door de professionale zorgverleners in het veld wordt er geabstineerd. Dus niet ioedere reanimatieklant krijgt meteen een T4 tenenkaartje, denk nog even aan t gebeuren op 30 april in Apeldoorn n aantal jaren geleden waar 5 reanimaties tegelijkertijd plaatsvonden....oa doro t rode kruis. Veel succes zonder AED in je NHT busje.

Ik ben bang dat ik het weer eens niet goed begrepen heb, Grootschalige Geneeskundige Bijstand activeer je toch zodra er sprake is of serieus vermoeden van ernstige ontregeling van het zorgsysteem (incl. ambulancezorg).

In Apeldoorn ging het om 8 doden en 10 gewonden, ik ga er vanuit dat het Rode Kruis er al aanwezig was in kader van evenementenhulpverlening maar je normaliter hier geen Rode Kruis bij nodig hebt om de ambulancedienst te helpen.

Ik ga er vanuit dat het om 5 traumatische arresten ging, denk je dat Rode Kruis meer succes zou hebben gehad als ze 5 AED's in het busje hadden liggen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1378430 date=1444746968
Helemaal juist we gaan er creatief mee om, met 't oog op het welzijn van onze patiënten. Patiënt before protocol.

Ik vind dat wel zorgelijk omdat de opstellers van een protocol ook het welzijn van jullie patienten hoog in het vaandel hebben staan. Zij hebben in wijsheid besloten dat je voor pijnbestrijding ketamine zonder dormicum geeft.

Ik begrijp helemaal niets wat er in de hoofden van de opstellers is omgegaan toen ze dit besloten, dus ben ik blij dat er ambulanceverpleegkundigen zijn die "frauderen" door onrust in de ritbon te kladderen waardoor ze het wel kunnen combineren met ketamine.

Mijn persoonlijke voorkeur voor prehospitale pijnbestrijding is trouwens fentanyl. Bij grootschalige inzet (mass casualty incident/attack scenario) gebruiken we fentanyl intranasaal. Met een flesje op zak kan je ontzettend veel neusgaten volspuiten waardoor je bij heel veel slachtoffers in korte tijd de pijn kan bestrijden.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Citaat van: Oma link=msg=1378497 date=1444803659
Ik ben bang dat ik het weer eens niet goed begrepen heb, Grootschalige Geneeskundige Bijstand activeer je toch zodra er sprake is of serieus vermoeden van ernstige ontregeling van het zorgsysteem (incl. ambulancezorg).

In Apeldoorn ging het om 8 doden en 10 gewonden, ik ga er vanuit dat het Rode Kruis er al aanwezig was in kader van evenementenhulpverlening maar je normaliter hier geen Rode Kruis bij nodig hebt om de ambulancedienst te helpen.

Ik ga er vanuit dat het om 5 traumatische arresten ging, denk je dat Rode Kruis meer succes zou hebben gehad als ze 5 AED's in het busje hadden liggen?
De inzet criteria zijn minimaal 30 slachtoffers of de ovd-g moet bij een minder aantal besluiten de ggb te alarmen.  Maar standaard wordt er vanaf 30 slachtoffers gereden.

En een traumatische reanimatie, dan heb je inderdaad weinig aan een busje vol aed's.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Vanaf 20 so heeft de OVD-g de keuze om een NHT te alarmeren, vanaf 30 is het standaard ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Arno-BN link=msg=1378502 date=1444805434
Vanaf 20 so heeft de OVD-g de keuze om een NHT te alarmeren, vanaf 30 is het standaard ;)

Citaat van: owning31 link=msg=1378500 date=1444805290
De inzet criteria zijn minimaal 30 slachtoffers of de ovd-g moet bij een minder aantal besluiten de ggb te alarmen.  Maar standaard wordt er vanaf 30 slachtoffers gereden.

En een traumatische reanimatie, dan heb je inderdaad weinig aan een busje vol aed's.

Minimaal 30 gewonden cat.1 en 2?


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Volgens het NHT cursusboek van het Rode Kruis is dit T1 t/m T3.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Arno-BN link=msg=1378506 date=1444806596
Volgens het NHT cursusboek van het Rode Kruis is dit T1 t/m T3.

Dat vermoeden had ik al, bij ons is de regel dat clinical officer van ambulancedienst bij 35 of meer cat. 1 en 2 een vooralarm MCI/MCA geeft. Het dienstdoende opperhoofd in traumacentrum het vooralarm omzet in MCI/MCA of als hij inschat dat het traumacentrum het op dat moment wel kan bolwerken weer intrekt.

Als je 2 x cat. 1, 4 x cat. 2 en 37 cat.3 hebt na een busongeval is er eigenlijk weinig reden om groot op te schalen, het zijn een paar ambulanceritjes, handjevol patienten in je traumahut en ter plaatse wat pleisters plakken en mensen doorverwijzen naar huisartsenpost of SEH.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Oma link=msg=1378498 date=1444804962
Ik vind dat wel zorgelijk omdat de opstellers van een protocol ook het welzijn van jullie patienten hoog in het vaandel hebben staan. Zij hebben in wijsheid besloten dat je voor pijnbestrijding ketamine zonder dormicum geeft.

Ik begrijp helemaal niets wat er in de hoofden van de opstellers is omgegaan toen ze dit besloten, dus ben ik blij dat er ambulanceverpleegkundigen zijn die "frauderen" door onrust in de ritbon te kladderen waardoor ze het wel kunnen combineren met ketamine.

Mijn persoonlijke voorkeur voor prehospitale pijnbestrijding is trouwens fentanyl. Bij grootschalige inzet (mass casualty incident/attack scenario) gebruiken we fentanyl intranasaal. Met een flesje op zak kan je ontzettend veel neusgaten volspuiten waardoor je bij heel veel slachtoffers in korte tijd de pijn kan bestrijden.

Fentanyl nasaal geven daar liep in Nederland de RAV Ambulance Amsterdam mee voorop, zij hadden al aantal jaren geleden de mogelijkheid tot intranasaal sprayen van medicatie ingevoerd.
Voor de reponaties en andere heftige pijnsituaties waarbij ledematen en inwerkend scherp trauma is betrokken gebruiken we ketamine. Zoals Oma al noemt is ketamine IV geven zonder dormicum/midazolam niet fijn voor de patient.
De argumentatie om de premidactie dormicum/midazolam uit het LPA te halen rammelt nogal.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod