Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 98733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1324005 date=1421530447
Bij grote incidenten zal – naast ambulancebijstand van andere regio’s – ook gebruikgemaakt worden van de inzet van vrij (eigen) ambulancepersoneel. Zij begeven zich in calamiteitensituaties (onder andere met het nieuwe calamiteitenvoertuig) naar het incident. In het calamiteitenvoertuig zit extra medisch materiaal en een tent om ook onder slechte weersomstandigheden te kunnen werken.

Misschien dat ik het verkeerd heb opgevangen...maar mij was bekend dat de eenheden van het rode kruis deze calamiteitenvoertuigen krijgen. Dus dat het rode kruis met hun noodhulpteams deze materialen en tenten krijgt en in geval van een oproep inzet. En niet, zoals je aangaf vrij ambulancepersoneel.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Noodhulpteams brengen hun eigen materialen mee, waarmee ze 2 uur hulp kunnen bieden aan T3 slachtoffers. De RAV zal zelf voorzien in de materialen voor haar (opgeroepen) hulpverleners en de T1/T2's. Na 2 uur kan het IFV materialen naleveren voor zowel NHT als RAV.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Maar gaat het ambulancepersoneel dan tenten opzetten.  Lijkt me dat die wel belangrijker werk te doen hebben?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Daarom ben ik nogsteeds benieuwd naar welke materialen er dan ter beschikking komen voor de nuudhulpteams. Welke tenten zei gaan krijgen en hoeveel materiaal er mee gaat.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1324133 date=1421590414
Daarom ben ik nogsteeds benieuwd naar welke materialen er dan ter beschikking komen voor de nuudhulpteams. Welke tenten zei gaan krijgen en hoeveel materiaal er mee gaat.

Noodhulpteams gaan waarschijnlijk geen tenten krijgen en het materiaal zal zich waarschijnlijk beperken tot een "EHBO-tas". Je hoeft de T3 slachtoffers niet in een tent op te vangen die worden gebracht of gaan zelf naar de eerste de beste sporthal/buurtcentrum wat aangewezen wordt als opvanglocatie. En daar zal dan een soort van her-triage worden gedaan of ze niet verslechteren en alsnog de T1/T2 stroom in moeten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1324257 date=1421663303
Noodhulpteams gaan waarschijnlijk geen tenten krijgen en het materiaal zal zich waarschijnlijk beperken tot een "EHBO-tas". Je hoeft de T3 slachtoffers niet in een tent op te vangen die worden gebracht of gaan zelf naar de eerste de beste sporthal/buurtcentrum wat aangewezen wordt als opvanglocatie. En daar zal dan een soort van her-triage worden gedaan of ze niet verslechteren en alsnog de T1/T2 stroom in moeten.

Bron? Voordat er veel ruis gaat ontstaan met woorden als "ik denk", "waarschijnlijk" etc.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1324257 date=1421663303
Noodhulpteams gaan waarschijnlijk geen tenten krijgen en het materiaal zal zich waarschijnlijk beperken tot een "EHBO-tas". Je hoeft de T3 slachtoffers niet in een tent op te vangen die worden gebracht of gaan zelf naar de eerste de beste sporthal/buurtcentrum wat aangewezen wordt als opvanglocatie. En daar zal dan een soort van her-triage worden gedaan of ze niet verslechteren en alsnog de T1/T2 stroom in moeten.

Een officiele bron is er niet, want af en toe lijkt alles mbt GGB een staatsgeheim te zijn (af en toe wat lekken in het projectteam, dit dus ook).
Maar als we afgaan op de cartoon die het RK ooit heeft laten maken, dan gaat het redelijk kloppen met de tenten voor de RAV en locaties voor de NHT van het RK
https://portaal.rodekruis.nl/activiteiten/noodhulp/sigma/Documents/Cartoons%20gebundeld.pdf (inloggen vereist).


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
In regio Hollands Midden wordt open gecommuniceerd over GGB en de noodhulpteams van het NRK
Alleen gaat het NRK niet over de invulling die de RAV-en (ambulancedienst) aan GGB gaat leveren. Daar zal AZN over moeten communiceren.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Een tent kan deel uitmaken van de uitrusting van een NHT, echter moet je dan eerder denken aan een Snel opzetbare tent en niet aan een Trell tent. Voorkeur heeft in alle situaties een locatie waar mensen warm en droog kunnen worden opgevangen. De uitrusting van de NHT's wordt de komende tijd uitgewerkt door het projectteam en het team HGE-en dat hen ondersteund. Bron: Lid van het team HGE-en (moi :D )

Het is geen Staatsgeheim allemaal, maar wat we willen voorkomen is dat er allemaal broodje aap verhalen ontstaan voordat goed duidelijk is wat de officiële beslissing is. Dat is vooral iets wat te veel voorkomt. Ik neem aan dat Rotterdammertje zijn HGE, die ook in het team zit wel kent en hier van op de hoogte is.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1324113 date=1421585207
Klopt...Met dit systeem kunnen de T3 slachtoffers worden ontzien...maar blijft het probleem dat bij een groot ongeval of incident de T1 en T2 even lang of misschien wel langer moeten wachten op de juiste hulp.

Ja en daarom denk ik dat het helemaal niet zo gek zou zijn als die nog snellere inzetbare SIGMA mensen o[geleid zijn in het assisteren van ambuteams. En dus geen tent gaan opzetten maar juist de ambulanceteams gaan assisteren in een geimproviseerde opvangplek/gewondennest/VG. Daar hebben hulpverleners en met name de patienten het meeste baat bij.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod