Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)

Auteur Topic: Geneeskundige combinatie na 2015 / Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB)  (gelezen 100277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: jelte link=msg=1324544 date=1421775109
Hoe wordt zo'n NHT opgeroepen? Weer met piepers(p2000) of met de telefoon. Ik zit er ook aan te denken maar om voor 1 of 2 oproepen in de 5 jaar altijd een pieper mee te nemen staat mij een beetje tegen.

Het idee op dit moment is een two-way-pager. Ik denk dat ze het dan hebben over de PreCom (http://www.p2000shop.nl/?p=42) maar zo concreet heb ik het nog niet gehoord.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1324552 date=1421776400
Ah vandaar alle vragen erover op oa dit forum  ;D

Ik zie vooral vragen van mensen die of niet bij het SIGMA betrokken zijn of helemaal niet bij het Rode Kruis.

De besluitvorming is nog vrij recent. De ontwikkelingen gaan nu snel en de communicatiestroom gaat binnenkort weer vol open.

Volgens mij is er al heel veel bekend (brieven aan SIGMA leden en op intranet Rode Kruis). Op het intranet staat het volledige plan zoals goedgekeurd door (volgens mij) het veiligheidsberaad en power point presentatie, onderzoek opkomsttijden etc.

Dat er meer mensen zijn die vragen hebben en nog niet in de informatiekoker zaten zal zo zijn. Maar dat er weinig gecommuniceerd wordt is m.i. niet waar.
Men is nu echter druk bezig met het invullen van veel praktische zaken (en veel vragen gaan juist over die praktische zaken). Wat nog niet besloten is kun je ook nog niet communiceren. Ik verwacht ook niet een brief van het Rode Kruis op het moment dat ze hebben besloten welk type auto er komt. Die informatie is voor mij echter wle beschikbaar via het Rode Kruis Yammer. Zodra iemand die informatie hier post wil een ander weten wat voor een soort motor er in zit en wat voor een striping er op komt. Ik snap best dat mensen dat willen weten, maar je kunt het Rode Kruis moeilijk kwalijk nemen als ze over dat soort dingen niet iedere keer een nieuwsbrief sturen.

Voor wat betreft het SIGMA jaar 2015 gaan we voorlopig uit van een redelijk standaard eerste half jaar en met name in de tweede helft 2015 omscholing naar GGB/NHT.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Citaat van: RemcoV link=msg=1324744 date=1421857181
Het idee op dit moment is een two-way-pager. Ik denk dat ze het dan hebben over de PreCom (http://www.p2000shop.nl/?p=42) maar zo concreet heb ik het nog niet gehoord.

Het klopt inderdaad dat ze de Precom pagers willen gaan gebruiken.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Informatie over bijdrage ambulancedienst (waaronder nieuw calamiteitenvoertuig) in het project Grootschalige Geneeskundige Bijstand zie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=90360.0


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Per 01-01-2016 zal de Geneeskundige Combinatie van de GHOR komen te vervallen. Hiervoor komt in de plaats Grootschalige Geneeskundige Bijstand vanuit de Regionale Ambulancevoorzieningen en Rode Kruis.

Ik stel voor om in dit topic de ontwikkelingen met elkaar te delen. Hieronder mijn aftrap:

De vervanging van het Ambu-team zal het Calamiteitenteam zijn. Dit team bestaat uit 2 ambulancechauffeurs en 4 ambulanceverpleegkundige. Deze zullen gealarmeerd worden als vrije instroom. Dit zijn dus "vrije" ambulancemedewerkers. Men zal zich met de zwaargewonden (T1/T2) slachtoffers bezighouden. In principe zullen zij niet ondersteund worden bij hun werk door de Noodhulpteams. Door nieuwe alarmering en opkomst zullen zij sneller ter plaatse kunnen zijn.

De vervanging van het Sigma-team zal het Noodhulpteam zijn. Dit team bestaat uit bestaan uit leden van het Rode Kruis. Ook deze zullen gealarmeerd worden als vrije instroom. Met zal zich met de lichtgewonden (T3) bezig houden. De verwachting is dat deze teams na alarmering binnen 30-45 minuten ter plaatse kunnen zijn. Zij zullen in principe niet meer ondersteunden aan de Calamiteitenteams zijn maar zelfstandig werken.

Er zullen 38 calamiteitenvoertuigen versterkt worden aan de RAV's. Dit voertuig zal een Mercedes-Benz Sprinter zijn. Met 163PK met een achterbelasting van 3.500KG. Hiervoor is het C1-rijbewijs vereist. Het voertuig bied plaats aan 6 personen (2 ambulancechauffeurs en 4 ambulanceverpleegkundige). Deze voertuigen worden nu opgebouwd bij Visser in Leeuwarden. Uitlevering van juli tot en met december 2015.

Er zullen 25 noodhulpvoertuigen aan het Rode Kruis geleverd worden. Hierover heb ik nu niet meer informatie. Iemand anders misschien wel!?!?

Via de volgende links is meer te lezen:

http://www.ambulanceblog.nl/calamiteite ... -ambuteam/

http://www.ambulanceblog.nl/grootschali ... ombinatie/

(een uitgebreid rapport is onderaan deze link te downloaden)


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Er staat van het noodhulp voertuig het een en ander op Yammer beschikbaar voor de Rode Kruis leden, ik weet niet exact welke informatie naar buiten gebracht kan worden, maar zodra iets naar buiten mag dan zal het hier ook wel volgen ;)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe ze de mensen selecteren en waar ze naar kijken bij mensen die ze Wel willen hebben voor deze ggb teams. Ik bedoel dan de ehbo ers.

Waarom ik dit wil weten???   Nou omdat hier boven ergens word geroepen dat Sigma leden voorrang hebben maar dit blijkt dus NIET waar te zijn.

Een Sigma Lid dat al drie jaar hart en ziel in de sigma bijscholing oefeningen enz heeft gestoken is namelijk afgewezen door de selectie commissie omdat ze van mening zijn dat ze Niet de benodigde energie/tijd kan opbrengen voor de 2 opleidingen die ze moet gaan volgen.
Dit is volgens mijn mening niet te beoordelen door die commissie maar door de persoon die dit wil gaan doen. Ik vind het dan ook een Bull shit opmerking van de commissie.
Zo neem je de mensen die Willen en de kwaliteiten in huis hebben wel de zin weg om uberhaubt nog wat te gaan doen voor het Rode kruis.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Dat is raar? Bij ons zijn alle SIGMA's die mee willen allemaal toegelaten. Men weet van het enthousiasme af en iedereen is welkom. Ik weet dat er regio's zijn waar er meer SIGMA's zijn dan de initiële 38 NHT leden, maar als zoiets de basis is? :-X

Misschien dat de persoon in kwestie even contact kan opnemen met het projectteam?


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: lotus bianca link=msg=1342546 date=1428588505
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe ze de mensen selecteren en waar ze naar kijken bij mensen die ze Wel willen hebben voor deze ggb teams. Ik bedoel dan de ehbo ers.

Waarom ik dit wil weten???   Nou omdat hier boven ergens word geroepen dat Sigma leden voorrang hebben maar dit blijkt dus NIET waar te zijn.

Een Sigma Lid dat al drie jaar hart en ziel in de sigma bijscholing oefeningen enz heeft gestoken is namelijk afgewezen door de selectie commissie omdat ze van mening zijn dat ze Niet de benodigde energie/tijd kan opbrengen voor de 2 opleidingen die ze moet gaan volgen.
Dit is volgens mijn mening niet te beoordelen door die commissie maar door de persoon die dit wil gaan doen. Ik vind het dan ook een Bull shit opmerking van de commissie.
Zo neem je de mensen die Willen en de kwaliteiten in huis hebben wel de zin weg om uberhaubt nog wat te gaan doen voor het Rode kruis.

Je geeft aan dat de stelling dat SIGMA leden voorrang hebben niet waar blijkt te zijn. Dat is sec op basis van je verhaal dat een SIGMA lid niet is aangenomen natuurlijk onzin. Als SIGMA leden voorrang hebben (wat denk ik praktisch zo is maar als officieel beleid heb ik het niet gelezen) wil dat natuurlijk niet zeggen dat alle SIGMA leden die willen ook geschikt zijn voor de NHT en/of dat ze ook allemaal aangenomen worden (of zouden moeten worden).

Over dit individuele geval heb ik geen informatie maar er zou een verschil kunnen zitten tussen de reden van afwijzen en de reden die er verteld is en de reden zoals het SIGMA lid die heeft begrepen en de reden die dat SIGMA lid vervolgens heeft doorverteld.

Los van dit specifieke geval zou het kunnen dat er regio's zijn met meer SIGMA leden dan NHT plekken. Dan kun/moet je kiezen. Verder kunnen er natuurlijk SIGMA leden zijn waar men zowiezo al een wat minder goed gevoel bij had en dit een goed moment is om de relatie te beindigen.

Veel belangrijker in mijn optiek is dat NHT iets wezelijk anders is dan SIGMA. Bij deze functie horen andere kwaliteiten. Dat kan er toe leiden dat iemand die geschikt is als SIGMA lid minder geschikt wordt geacht als NHT lid.

Het lijkt me dat we over individuele gevallen terughoudend moeten zijn om die publiekelijk op een forum te gooien (tenzij iemand zelf e.e.a. wil delen). Het trekken van algemene conclusies op basis van één vermeende casus lijkt me wat kort door de bocht.

Het lijkt me trouwens dat een oordeel over de tijdsinvestering an sich meer aan de vrijwilliger is dan aan de organisatie.
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Ik heb nergens geroepen waar dit lid vandaan komt en aangezien ik meerdere sigmateams ken ga ik daar ook niet over uitweiden.

Ik wilde alleen duidelijk maken dat ook de sigma leden moeten solliciteren en dat het zeker niet vanzelfsprekend is dat je zomaar toegelaten word als sigma lid.

Ik ben benieuwd hoe dit over 3 jaar loopt ... als het dan nog bestaat en de mensen niet gillend weg zijn gerend. maar we zullen zien , alles heeft een kans nodig.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN