Slepen van een auto. Wat is beter c.q. verstandiger sleepkabel of sleepstang ?

Auteur Topic: Slepen van een auto. Wat is beter c.q. verstandiger sleepkabel of sleepstang ?  (gelezen 32859 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Zoals de onderwerptitel al aangeeft ben ik benieuwd wat beter of verstandiger is om een auto mee te slepen.
Zelf heb ik in het verre verleden wel eens een auto gesleept en ben ook wel eens zelf gesleept d.m.v. een sleepkabel.
Maar om nou te zeggen dat ik dat prettig vond nee. Kan ook komen dat ik er geen ervaring in heb.
Je moest er constant voor zorgen dat tijdens het rijden de sleepkabel strak stond en als je moest afremmen
moet je er voor zorgen dat je niet op je sleper botst.

Het lijkt mij persoonlijk dat een sleepstang makkelijker is maar kleven hier ook nadelen aan ?
Het 1e nadeel wat ik denk is het nemen van een bocht maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
De voordelen die ik zie is je hebt contstant de zelfde tussenafstand en tijdens remmen kan je niet op je sleper botsen.

Wat zijn jullie ervaringen en wat is jullie advies.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Wat ik mij nog herrineren van een cursus licht berging die ik heb gehad. Is dat bij een stang deze in het midden van een vtg moet worden bevestigd. Dit gaat dus al niet bij een personenauto. Op een personenauto zit 9 van de 10 keer een sleepoog aan de best.zijde.

Een sleepstang wordt daar door ook alleen maar bij vrachtwagens gebruikt of vtgn met een sleepbevestiging in het midden. Zoals bij def. de MB's die achter het kenteken aan de voorzijde een sleepverbinding hebben.
een ander nadeel van een sleepstang is dat als het trekkende vtg een noodstop maakt en dat ding zit aan jou personenauto. De sleepstang dwars door je voorzijde van je auto wordt gedrukt. Ik zeg nog meer schade.

Maar ik denk dat K-Pri, onze lepelaar van de WW je nog meer in- en outs er over kan vertelen of uiteraard een ander berger op dit forum.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=857377

Dit topic ga ik eens volgen, ik heb altijd een sleepkabel in de auto liggen. Tref je echter een persoon die daar erg onervaren mee is, kan het maar zo wezen dat je achterbumper het moet ontgelden. Dan lijkt een stang mij prettiger, aangezien het een 'vaste' verbinding is.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Sleepelastiek Elastische sleepkabel heet het dus O0
Ja, bestaat echt, en vangt mooi de 'klappen' op die je normaal met een kabel hebt. Alleen de sleper moet opletten dat hij/zij goed mee remt, maar dat moet lukken. Zelf als de kabel te slap komt te hangen wordt het pas een probleem als er met een wiel overheen gereden wordt :)


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=857377

Dit topic ga ik eens volgen, ik heb altijd een sleepkabel in de auto liggen. Tref je echter een persoon die daar erg onervaren mee is, kan het maar zo wezen dat je achterbumper het moet ontgelden. Dan lijkt een stang mij prettiger, aangezien het een 'vaste' verbinding is.
Dat van die achterbumper zal wel meevallen, slepen doe je meestal toch met lage snelheid. Er zal eerder te hard geremd worden waardoor je zelf met je neus op je stuur zit :P
Met onervaren mensen slepen doe je naar een veilige locatie, en verder regelen ze dan maar een transportje of ANWB :)


Breaky

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 147
Sleepelastiek Elastische sleepkabel heet het dus O0
Ja, bestaat echt, en vangt mooi de 'klappen' op die je normaal met een kabel hebt. Alleen de sleper moet opletten dat hij/zij goed mee remt, maar dat moet lukken. Zelf als de kabel te slap komt te hangen wordt het pas een probleem als er met een wiel overheen gereden wordt :)

Volgens mij is de "elastische sleepkabel" wel wat zwakker dan een normale sleepkabel of niet? Ik zie namelijk vaak het probleem met onervaren slepers dat degené die gesleept word te vaak/vroeg/snel remt, waardoor de kabel redelijk vaak knapt. Nu verschilt dit wel per kabel, veel mensen hebben een "action sleepkabel" van nog geen €2,50. Ik zou gewoon één keer een goede kabel kopen, en gewoon goed opletten. De kabel komt echt niet snel onder je wiel, als je hem gewoon strak houd en op het juiste moment remt.

Ben wel is benieuwd hoe sterk die "elastische sleepkabel" is in vergelijking met een  "huis tuin keuken sleepkabel".


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Ben wel is benieuwd hoe sterk die "elastische sleepkabel" is in vergelijking met een  "huis tuin keuken sleepkabel".
Dat zal, net als een gewone kabel, afhangen van de prijs en kwaliteit. Maar het knappen door te hard remmen vangt die elastische ook op natuurlijk (tot een maximum) :P Ik zie er niet veel nadelen aan (bij het normale wegslepen). Ga je echt auto's lostrekken e.d., dan kun je volgens mij beter een gewone (sterke) nemen :)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Ik heb een normale 3,5 tons sleepkabel van de halfords in de auto liggen. Voor 4x4 achtige blubberpraktijken kun j beter een nog zwaardere kabel nemen, omdat deze wat meer "gepast geweld" kunnen hebben. Heb een aantal zomers gewerkt bij een outdoor bedrijf, waarbij we met regelmaat jeepjes moesten lostrekken.

De trekstang zou ik overigens als trekkend voertuig aan de trekhaak klemmen, deze is gemaakt voor zwaardere lasten en zit midden achter de auto.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Een trekstang zal bij de meeste moderne auto's niet te bevestigen zijn, te kleine, of helemaal geen sleepogen zijn daar debet aan.
Sleepkabel is het snelst en makkelijkst, uiteindelijk zal je geen honderden kilometers afleggen op die manier.

Overigens, bij slepen moet de achterste auto het remwerk doen, dat voorkomt veel schade.....maar het betekent ook dat de achterste man goed moet weten wat hij doet.

Ik zie nog regelmatig een wegenwachter, politiewagen of andere hulpverleners "even snel" iemand afslepen, en eindigen met achterschade aan hun voertuig ;D

Gewoon een berger bellen dus.  998765


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Daar ben ik het ook mee eens,gewoon een CMI opstarten 098uo
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT