Optreden NS-personeel + BOA (discussie n.a.v. filmpje)

Auteur Topic: Optreden NS-personeel + BOA (discussie n.a.v. filmpje)  (gelezen 9895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2011, 15:15:45
Wat een bijzonder storend filmpje, nu heb ik sowieso weinig aanmoediging nodig om ergens te interveniëren, maar deze beste man had ikzeker aangesproken. Bij dit misselijk sujet zou dat ongetwijfeld escaleren want woorden bij iemand onder invloed van komen niet aan. Dus tevens spopo en ordedienst NS laten komen.

Die filmende schapen sowieso ook even aanspraken op hun gedrag, ontzettend misselijk. De maatschappij dat ben jij!
Freude am Fahren


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2011, 15:31:09
Wat een bijzonder storend filmpje, nu heb ik sowieso weinig aanmoediging nodig om ergens te interveniëren, maar deze beste man had ikzeker aangesproken. Bij dit misselijk sujet zou dat ongetwijfeld escaleren want woorden bij iemand onder invloed van komen niet aan. Dus tevens spopo en ordedienst NS laten komen.

Die filmende schapen sowieso ook even aanspraken op hun gedrag, ontzettend misselijk. De maatschappij dat ben jij!

Mijn ervaring is dat die best aan kunnen komen. Echter je zal ze op een zeer kinderlijke wijze aan moeten spreken en hen laten denken dat je met hen meedenkt en ze "zelf" tot conclusies laten komen. Op die manier kan je dit zeker de-escaleren. Kan je afhankelijk van de situatie altijd nog spopo/ordedienst erbij laten komen om hem af te voeren.

"Huh, wat ben je aan het doen?" "Zijn toch leuke meisjes, zo kom je niet ver hoor!" "Zijn ook uitgeweest net als jij? Waar ben je geweest?" Dan haal je de angel er echt 9 vd 10 keer uit en wend je het gesprek af van de agressie. Het is mij zo bij het uitgaan een keer gelukt om een man die net iemand een flinke rechtse had gegeven de volgende uitspraak te ontlokken: "Ja ik weet ook niet wat het is, voel me zo agressief de laatste tijd. Zou je hem mijn excuses aan willen bieden?"  0098

Als er echt twee kemphanen tegenover elkaar staan probeer ik ook altijd eerst de minst agressieve te kalmeren. Dat is veel makkelijker en je haalt voor de andere agressievere zijn "rode lap" weg.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2011, 16:29:23
Iedere verdachte is natuurlijk weer andere koek, maar moest toch stiekem aan dit optreden (securitas) denken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=20384.0

En ja, uiteraard krijgen die NS medewerkers vast andere training dan gewone beveiligers. Wat me gewoon opvalt is hoe snel een situatie meester kan zijn..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2011, 17:22:40
En ja, uiteraard krijgen die NS medewerkers vast andere training dan gewone beveiligers. Wat me gewoon opvalt is hoe snel een situatie meester kan zijn..

Die mensen van NS service en veiligheid krijgen ook iets van IBT neem ik aan? Gezien het feit dat ze ook met transportboeien lopen.

Bij particuliere beveiliging is het aanleren van dergelijke vaardigheden alles behalve vanzelfsprekend. Ik heb zelf destijds een agressietraining gehad (1 dagdeel), maar meer dan dat ook niet. Aanhoudings- / Zelfverdedigingsvaardigheden zaten daar niet bij.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2011, 18:25:00
Dan liever 2 NS-boa's dan 10 beveiligers.. 998765


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 6 maart 2011, 00:40:01
Ook hier mooie snelle nette reactie van de BOA's O0

Zwartrijder op de bon

User: uitzendinggemist


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2011, 10:39:31
Ik begrijp die kritiek over de omstanders die niet zouden ingrijpen niet zo goed. Sterker nog, ik kan me goed voorstellen waarom men in dit geval niets doet of niet durft te doen. Het zal wel weer typisch HV-forum gedrag zijn waar naar aanleiding van een gebeurtenis weer een hele reeks politiek correcte uitspraken dient te volgen.

Ten eerste is er een soort natuurlijk overwicht: een grote, oudere vent die "bijzonder"" gedrag vertoont tegenover een stel jongeren. De jongeren zijn weliswaar in de meerderheid maar die ouwe vent komt "sterk" over. Verder vertoont hij weliswaar afwijkend, vervelend en provocerend gedrag (roken) maar is er nog geen sprake van bedreigend of agressief gedrag.

Het zogenaamde slachtoffer maakt het er ook niet veel beter op. Het is nou niet bepaald een "zielig" slachtoffer, o.a. door het veelvuldige gebruik van het woord kanker. Er is bij het publiek dan ook niet direct een prikkel om het slachtoffer te helpen omdat het slachtoffer in nood zou zijn. Wat je ziet gebeuren is dat een gestoorde vent en een gestoord meisje ruzie hebben, dat het meisje onbelemmerd weg kan komen, weliswaar een schop onder de kont krijgt maar dat er verder eigenlijk niet zo heel veel vreselijks gaande is. Goed, de schop onder d'r kont hoort niet.

Er zijn nog geen prikkels dat er daadwerkelijk iemand in nood is, dus ik kan me voorstellen dat je blijft zitten als omstander. Wat ook niet vergeten moet worden is dat men in een kleine, afgesloten ruimte zit met nauwelijks vluchtwegen, voor als een eventuele interactie toch fout zou gaan. Veel mensen beseffen dat, bewust of onbewust. En als je vaker met de trein gaat, zoals bij deze mensen waarschijnlijk het geval is, dan zal je vaker dit soort figuren tegenkomen. Dit soort mensen, met dit soort gedrag, kom je nou eenmaal vaak tegen in het publieke domein en of je wilt of niet, er komt alweer vrij snel een moment dat je dit "normaal" vindt.

Al met al gebeurt er eigenlijk niet zo heel veel, al ziet het er op de film wel heel imposant uit.

Dat het NS-personeel optreedt is niet meer dan terecht. De waardeoordelen hier over het vermeende optreden van omstanders niet.


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2011, 23:48:39
Die mensen van NS service en veiligheid krijgen ook iets van IBT neem ik aan? Gezien het feit dat ze ook met transportboeien lopen.

Wij kriijgen 6 dagen per jaar RTGB (cat. 3) met daarin (heb toevallig net de uitnodiging gekrgen voor dit jaar:
- aanhoudingtechnieken (bokkepoot, armvlecht enz.)
- Zelfverdedeging (trappen, stoten, bevrijding kleding aanval)
- Handboeien (horizontaal, verticaal, cooperatief, non-cooperatief en duo procedure)
- Fouilleren (veiligheid & id)

Betreffende die boeien, wanneer wij ze gebruiken valt dat onder aanwenden van geweld. In onze akte van beediging staan de handboeien ook als zondanig (geweldsmiddel) beschreven en niet als transportsmiddel c.q. transportboeien.

Dit alles word afgerond met een jaarlijks examen dat door een IBT docent word afgenomen.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Oneeye67

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2011, 09:30:22
Iedere verdachte is natuurlijk weer andere koek, maar moest toch stiekem aan dit optreden (securitas) denken:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=20384.0

En ja, uiteraard krijgen die NS medewerkers vast andere training dan gewone beveiligers. Wat me gewoon opvalt is hoe snel een situatie meester kan zijn..

Tja zelf dat werk 3 jaar gedaan voor Securitas, en de meeste problemen op Sloterdijk werden veroorzaakt door tasjesdieven/zakkenrollers en de persoon die opgepakt werd behoorde tot die groep. En nee zoals vermeld werd beveiligers mogen geen handboeien hebben is anders vrijheidsberoving. En geloof me zou wat blij zijn geweest als we er ontheffing voor zouden hebben toenderstijds ( maar helaas ).

En dat sujet in het filmpje is te zielig voor woorden, pak dan iemand van je eigen leeftijd en geslacht ipv een jong meisje.


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2011, 15:24:41
Wat een irritant stel die omstanders!
Eén zit doodleuk te filmen en die anderen maar lachen,komt nog leuk in beeld ook de held !
Zéker toen dat meisje een trap kreeg,als je een beetje kerel ben dan trek je toch minstens je kop open?