SVPB (vakexamens part. bev.)

Auteur Topic: SVPB (vakexamens part. bev.)  (gelezen 20370 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2011, 21:39:41
Het is volgens mij inderdaad dat je eerst de brandweer moet alarmeren als je een brandmelding krijgt. Daarna ga je uitzoeken of er echt brand is. Ik zal eens precies uitzoeken wat de lesstof er over zegt.

Het interesseert me geen bal. Dan klopt de lesstof maar niet! Als je een poppetje op vloer A hebt lopen, met in je achterhoofd vele loze alarmen, dan laat je die toch eerst kijken op vloertje B? Sowieso, bij een brandmelding ga je eerst zelf kijken. Gelukkig denken ze (blijkbaar alleen) bij de Marine helder. Ongelofelijk dit. Kantoorpanden, hebben we het hier over!

Als je thuis wat ruikt, ook gelijk bellen zeker? 112? Prio 2: brandgerucht. Schei uit.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2011, 21:53:44
Waarvoor heb je anders een beveiliger met een porto rondlopen? Alleen voor de show?


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2011, 23:19:18
Daar heb je gelijk in. Ik ben het met je eens. Natuurlijk kun je de brandweer niet gaan laten rijden voor ieder wissewasje, zo van ik ruik wat, dus er is brand, terwijl de buurman een onschuldig peukje aan het roken is. Natuurlijk moet je als beveiliger op onderzoek uit gaan. Wat dat betreft vind ik dat het spvb, en daarmee de exameneisen voor de beveiliger, en daarmee de lesstof voor de beveiliger soms sterk verouderd. En past het niet altijd bij de dagelijkse praktijk en bij de werkelijke werkzaamheden van de beveiliger.

Maar ik vind wel dat er aandacht moet zijn voor bijzondere situaties, bijvoorbeeld een zorginstelling, een cellencomplex, of een bedrijf dat werkt met gevaarlijke of brandbare stoffen etc.

Van de week zag ik een filmpje over de brand in het cellencomplex op schiphol. In dit filmpje werd verteld dat er een vertraging in het doormelden van de brand naar de brandweer was. Waardoor de beveiligers ruimte kregen om de melding te verifiëren. Dit zou volgens de onderzoekers een negatief effect hebben gehad op de ontwikkeling van de gehele situatie, maar word niet aangewezen als oorzaak van de brand zelf want er zijn meer en belangrijkere oorzaken benoemd.

Zou de situatie heel anders zijn geworden als de brandweer meteen na de brandmelding zou zijn uitgerukt? Ik denk het niet. Ondanks de vertraging die was “ingebouwd” bleek de brandweer relatief op tijd te zijn geweest. Wanneer het hele scenario foutloos was afgespeeld was die vertraging van enkele minuten geen bezwaar geweest.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2011, 23:43:49
Inmiddels heb ik opgezocht wat het lesboek van de beveiliger 2 over brandmeldingen zegt:

De volgorde van handelen bij een brandmelding bijvoorbeeld: mondelinge, automatische, of d.m.v een handmelder. In de volgorde van prioriteit zoals de lesstof die beschrijft:

- het ontvangen van de brandmelding,
- Alarmeren van de brandweer en de bhv-ers, en collega beveiligers,
- Alarmeren van bedrijfsleider of verantwoordelijke managers en de hoofd beveiliging
- Uitschakelen van liften/luchtverversingssystemen/ ed.
- Zonneweringen omhoog doen om verspreiding van de brand te voorkomen,
- verifiëren van de brandmelding door te gaan (laten) kijken op de locatie van de melding,
- Bluswerkzaamheden starten,
- eerste hulp aan slachtoffers,
- Ontruimen
- Ingaande toegangscontroles opzetten (om er voor te zorgen dat er alleen hulpverleners naar binnen kunnen en geen andere mensen meer),
- Opvangen en informeren van hulpverleners,
- Assisteren bij afzetten en bewaken van spullen van de brandweer.

Wat de lesstof betreft heeft het SVPB gelijk door te zeggen dat een examenkandidaat die de melding eerst gaat verifiëren, gezakt is. Maar of dit ook echt de enige goede manier is dat vind ik een discussie punt, maar de manier van het SVPB is zeker ook niet fout denk ik.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #14 Gepost op: 5 maart 2011, 01:34:30
Ik kom nog uit de tijd dat je schriftelijk exanen aflegde met multipolgok vragen en sommige open vragen en dat geen slechte ervaringen met het SVPB.

Maar Dinges ik zou waarschijnlijk net als jou nat zijn gegaan bij deze examenvraag omdat ik ook de collega gelijk ter plaatse zou hebben laten gaan.
Zeker als je met grote regelmaat een melding op je BMC binnen krijg die niet daadwerkelijk is.

Maar zoals met veel opleidingen strookt de theorie nimmer met de praktijk.
Nou weet ik niet of de huidige basis opleiding voor de beveiliging inmiddels al meer is aangepast op de praktijk maar ik sta er niet gek van te kijken als dat nog steeds niet echt goed is geregeld.
Ben dan ook blij dat ik mijn Basisdiploma Beveiliging in 1994 heb gehaald en in 2006 mijn Vakdiploma Beveiliging.

Als je het zou moeten doen zoals Ehv-er beschrijft hierboven volgens het boekje dan worden veel opdrachtgevers niet blij met je.

Meest belachelijk punt wat ik zag staan is:
- Assisteren bij afzetten en bewaken van spullen van de brandweer.
Daar moet je dan toch echt wel genoeg mensen voor hebben en die heb je meestal toch niet en daarbji de branweer is en blijft verantwoordelijk voor zijn eigen spullen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 maart 2011, 01:35:35
Ook al is 99% loos en is het niet leuk voor de brandweer, toch heb je die 1% nog en ben je gewoon de lul als je dan te laat bent met het bellen van de brandweer en ik ben dan iemand die niks aan het toeval over laat en als opdrachtgevers dan niet blij zijn, tja dan moeten ze maar wat doen aan de vele valse meldingen.

Op de basis is het anders, daar heb je de eerder genoemde doorschakeling en wordt de brandweer hoe dan ook gewaarschuwd, maar mochten er werkzaamheden, storingen, schoonmaakwerkzaamheden of andere dingen zijn waardoor het brandalarm af kan gaan, dan wordt dit aan ons gemeld en wordt de doorschakeling NIET gedaan en als het dan bij ons afgaat, dan gaan we wel kijken wat er is en dan pas wordt de brandweer ingeschakeld.
Is iemand toch bezig met werkzaamheden zonder dat wij het weten, dan heeft diegene een probleem en kan hij zich verantwoorden.

Om terug te komen op de vraag of een porto dan voor de show is, helaas kan ik door de slechte ervaringen met onze porto´s, volmondig ja zeggen e050


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 5 maart 2011, 02:08:58
Mijn ervaringen met het SVPB zijn ook niet al te best .... Zeker niet in combinatie met een Regionaal Opleidings Centrum  :-X

Eximinatoren die ook een tijdje je vaste begeleider zijn geweest, toetsen die afgenomen behoren te worden maar al gewoon afgevinkt stonden, praktijkstage niet voltooien....

 :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 5 maart 2011, 02:09:27
Trouwens Dinges, ik heb nog eens goed nagedacht over mijn opleiding en ik toch een negatief puntje over het SVPB, maar dat is ook het enige -puntje.
Ik begon mijn opleiding op Vlb Volkel, maar halverwege kreeg ik overplaatsing naar AOCS en ondanks dat de KLu de wijziging doorgaf, werden de papieren toch nog naar Volkel gestuurd. Toen gebeld naar het SVPB en toen na 3 a 4 bellen gaven ze de fout toch toe.
Dat is na diep graven het enige - puntje  :P

Ik heb verder niet te klagen 8)
 - Leraren kwamen lesgeven in het wachtgebouw.
 - Voor de examens moest ik wel wat voor doen en kreeg ik niet cadeau.
 - Voor de examens naar Utrecht/Nieuwegein, dus keuze uit of dienstauto mee...of financiële vergoeding.
 - Kreeg bijzonder verlof van de KLu.

Dat P&O adviseur na 1,5 jaar na het behalen van mijn diploma vroeg wanneer ik praktijk examens had, daar kon ik alleen maar om lachen  ;D


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 5 maart 2011, 09:51:08
Maar ik vind wel dat er aandacht moet zijn voor bijzondere situaties, bijvoorbeeld een zorginstelling, een cellencomplex, of een bedrijf dat werkt met gevaarlijke of brandbare stoffen etc.

En dat ben ik dan weer helemaal met jou eens!

(had in m'n geschetste voorbeeld ook moeten benadrukken dat het om een gewoon kantoorpand ging)  O0


Maar Dinges ik zou waarschijnlijk net als jou nat zijn gegaan bij deze examenvraag omdat ik ook de collega gelijk ter plaatse zou hebben laten gaan.
Zeker als je met grote regelmaat een melding op je BMC binnen krijg die niet daadwerkelijk is.

Eens! In mijn ervaring is het altijd werkzaamheden, stoomvorming, rokende werknemers, etc.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #19 Gepost op: 5 maart 2011, 12:18:29
Tsja ... brandmeldingen ... wat zal ik zeggen.

Laten we beginnen bij de SVPB (SVPBO toen ik examen deed)
Ik kan me nog herinneren dat ik samen met 3 collega's bij het kaderdiploma beveiliging examen deed voor één van de module's.
1 collega volgde de studie schriftelijk via de LOI, 1 collega volgde de studie schriftelijk via een andere opleider (waarvan de naam me niet te binnen wil schieten) 1 collega volgde de studie in een avondopleiding via studiecentrum MINERVA, 1 collega volgde de studie via fotokopieën van een aantal cursusmodule's. Ik weet 100% zeker dat ik goed voorbereid was en de lesstof er goed in had zitten (Ik volgde de opleiding via Minerva)
Iedere opleider schrijft zijn/haar eigen opleiding. Iedereen studeert op zijn eigen manier.
Toch hadden alle 4 de collega's hadden voor de zelfde module het zelfde cijfer. Een vier!
No way in hell dat er bij dat examen een zorgvuldige beoordeling van de examens had plaatsgevonden.

Ik heb verder niet te klagen 8)
 - Leraren kwamen lesgeven in het wachtgebouw.
Ik heb serieuze twijfels of deze leraren in dienst waren van de SVPB.
- Voor de examens moest ik wel wat voor doen en kreeg ik niet cadeau.
Dit is wederom de verdienste van de opleider en niet van de organisatie die de examens afneemt.
- Voor de examens naar Utrecht/Nieuwegein, dus keuze uit of dienstauto mee...of financiële vergoeding.
Dit is een regeling van defensie die dus weer niets met de SVPB van doen heeft.
- Kreeg bijzonder verlof van de KLu.
Wederom ... weinig verdienste van de SVPB.
Om terug te komen op de vraag of een porto dan voor de show is, helaas kan ik door de slechte ervaringen met onze porto´s, volmondig ja zeggen e050
Geloof me. Dat gaat zeker veranderen.

Het is volgens mij inderdaad dat je eerst de brandweer moet alarmeren als je een brandmelding krijgt. Daarna ga je uitzoeken of er echt brand is. Ik zal eens precies uitzoeken wat de lesstof er over zegt.
Geldt volgens mij ook voor als je ehbo moet verlenen. Dan moet je eerst ambulance bellen en daarna gaan uitzoeken wat er is en hulpverlenen.
Als je de CPA aan de telefoon krijgt die moet beoordelen of er inderdaad een ambulance ingezet gaat worden kan je beter eerst weten wat er precies aan de hand is. Wie weet wordt wel gevraagd om even naar de huisarts te gaan. Een dubbele botbreuk waarbij het bot uitsteekt zal niet moeilijk over gedaan worden. Maar iemand die zich niet goed voelt en bleek ziet?

Inmiddels heb ik opgezocht wat het lesboek van de beveiliger 2 over brandmeldingen zegt:
De volgorde van handelen bij een brandmelding bijvoorbeeld: mondelinge, automatische, of d.m.v een handmelder. In de volgorde van prioriteit zoals de lesstof die beschrijft:
- het ontvangen van de brandmelding,
1 - Alarmeren van de brandweer en de bhv-ers, en collega beveiligers,
2 - Alarmeren van bedrijfsleider of verantwoordelijke managers en de hoofd beveiliging
3 - Uitschakelen van liften/luchtverversingssystemen/ ed.
4 - Zonneweringen omhoog doen om verspreiding van de brand te voorkomen,
5 - verifiëren van de brandmelding door te gaan (laten) kijken op de locatie van de melding,
6 - Bluswerkzaamheden starten,
7 - eerste hulp aan slachtoffers,
8 - Ontruimen
9 - Ingaande toegangscontroles opzetten (om er voor te zorgen dat er alleen hulpverleners naar binnen kunnen en geen andere mensen meer),
10 - Opvangen en informeren van hulpverleners,
11 - Assisteren bij afzetten en bewaken van spullen van de brandweer.

Ook daar heb ik mijn bedenkingen bij.
Puntje 1 .Logisch ... maar hoeveel beveiligers zijn er doorgaans in een "standaard" kantoorpand? (daar gingen we in deze casus van uit begreep ik)
Puntje 2 en 3. Volstrekt logisch.
Puntje 4. Waarom zou je dit in vredesnaam eerst doen als er nog geen verificatie is gepleegd?
Puntje 5. Indien dit mogelijk is zou ik dit toch punt 1 maken.
Puntje 6. Hulde ... maar is iedereen al in veiligheid? Persoonlijk zou dit dat een hogere prio geven. (en hopen dat er een BHV-ploeg is)
Puntje 7. Heel belangrijk ... maar zou dat niet veel door de BHV gedaan kunnen worden als ze op een veilige plaats zijn?
Puntje 8. Dit dient direct te gebeuren nadat een geverifieerde melding aan de RAC en interne functionarissen is doorgegeven.
Puntje 9. Wordt wat lastig als je al aan het blussen bent of eerste hulp verleend. Toch is dit juist voor een bewaker één van de belangrijkste taken.
Puntje 10. In combinatie met punt 9 is dit hetgeen waar je opdrachtgever voor betaald. (tenzij je met kleine blusmiddelen de brand zelf al geblust hebt en de bovengenoemde stappen niet nodig waren)
Puntje 11. Is al eerder genoemd. Daar betaald de opdrachtgever niet voor.

En nu een stukje ervaring van mijn dagelijkse praktijk.
Zoals iedere meldkamer werken wij ook met vooraf vastgestelde protocollen. Deze protocollen zijn maatwerk. Zo kan het gebeuren dat bij een brandmelding bij object X direct de brandweer gebeld wordt terwijl bij object Y eerst verificatie plaatsvindt.
E.e.a. is volledig afhankelijk van het gebouw waar de melding vandaan komt ... maar nog belangrijker. De burgemeester onder wiens verantwoordelijkheid een brandweer inzet tot stand moet komen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.