SVPB (vakexamens part. bev.)

Auteur Topic: SVPB (vakexamens part. bev.)  (gelezen 20679 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2011, 00:30:59
Herkenbare stukjes, CMK! En inderdaad, sommige gebouwtjes moeten gewoon direct doorgeschakeld staan naar de brandweer.

Maar v.w.b. die kantoorpanden; lussen eruit en erin zetten, meldertjes via de BMC in-en uitschakelen, werkzaamheden hier, werkzaamheden daar. En dan wordt er wel eens wat vergeten af te melden of aan te melden. Bij grotere verbouwingen liep je vrijwel dagelijks op brandalarmeringen. Ter plaatse, GB, BMC resetten vanaf de meldkamer en klaar.

En wat betreft het SVPB: die club zou eigenlijk net als bv het CBR wat gezonde concurrentie kunnen gebruiken... wat een puinhoop kan het daar zijn, zeg.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #21 Gepost op: 6 maart 2011, 15:19:23
Van 2002 tot 2004 de (toen gloedjenieuwe) opleiding gaan volgen aan het ROC Mondriaan te Den Haag.

Mijn SVPB-examen Beveiliger 2 is ongeveer zo verlopen; omdat de groep die examen moest doen zo groot was, was deze in meerdere groepjes verdeeld.
De groep waar ik in zat bestond uit de meest gemotiveerde beveiligers-in-spe die ik ooit gezien had, we hadden ons op elke mogelijke en onmogelijke manier voorbereid.
Tijdens elke examen zakken wel een paar mensen, daar kun je je salaris op inzetten.. dat een hele groep collectief zakt is al wat onwaarschijnlijker, maar nog steeds mogelijk..
Dat helemaal niemand kreeg te horen waarop men nou precies gezakt was maakte het helemaal maf, het lijkt mij immers niet meer dan normaal dat je feedback krijgt na een niet behaald examen ter voorbereiding voor de volgende keer, die alleraardigste mensen van de SVPB dachten daar toch echt anders over.

De tweede keer dat ik examen deed (met aan andere examinator) ging het net zo: je doet examen, je zakt, je vraagt wat er niet goed ging en je krijgt als antwoord: tja.. dat kan ik niet zeggen, veel succes de volgende keer...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #22 Gepost op: 6 maart 2011, 21:07:56
Klinkt allemaal zo heel erg bekend.
Zowel bij het basis-, vak- als kaderdiploma.

SVPB ... zou ZVEG moeten heten. Zakken Vullers Examen Gelden

Sorrie ... Doorhalen maar ... dat is niet proffesioneel om te zeggen. (Ook al is het nog zo waar)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 6 maart 2011, 23:37:52
Van mij mag je het gewoon zeggen: zakkenvullers.  ;D

1. Ik moest examen gaan doen; kreeg motorpech, netjes afgebeld vanaf de snelweg, vluchtstrook. Toch de examenplaats a honderdzoveel euro moeten voldoen, anders mocht ik niet nog eens examen komen doen...dus je betaalt. Overmacht hadden ze nog nooit van gehoord, maar kon ermee leven het gemiste examen toch te betalen.

2. Ik wachten op de nieuwe uitnodiging met bijbehorende acceptgiro...kwam maar niet. Ik bel op en vertel dat ik op de nieuwe examenaanvraag wacht met de acceptgiro. Antw. SVPB: ''Die is allang verstuurd, examen is al geweest. Dit gemiste examen moet je eerst betalen, alvorens weer een nieuw examen te mogen doen.''

Hup, de klachtenmolen in: schriftelijk, diverse keren telefonisch, via Defensie, niets noppes nada. Betalen, of je hebt die studie in je vrije tijd helemaal voor niets gedaan.

Toen ik het papiertje eindelijk had behaald, had ik na weken wachten nog steeds dat diploma niet. Bellen bellen bellen....waren ze een of ander certificaat van mij kwijtgeraakt, wat benodigd was om het diploma aan te vragen. Na e.e.a. met de LOI te hebben kortgesloten (na weer tig keer heen en weer bellen, kastje naar de muur) kreeg ik eindelijk dat vervloekte diploma binnen...  ::)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #24 Gepost op: 6 maart 2011, 23:43:25
Het voorbeeld van Vigilance is ook bizar te noemen...


En ik zwijg maar over het onderdeel ''Waarneming'' waar vrijwel iedereen op zakte.

Krijg je een filmpje te zien en aan de hand daarvan krijg je naderhand vragen. Voorbeeld: op het filmpje zie je laden / lossen goederen. Er wordt een doos achterovergedrukt.

Je noteert primaire en secundaire kenmerken van daders, kenteken voertuig, tijd, datum, aard goederen..

Maar nee, dan komt de vraag, na het filmpje: wat voor schoenen droeg de voorbijganger?  ::)
Laat me niet lachen. :-X

(exact weet ik het niet meer, maar van dit niveau dus)


alexs

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #25 Gepost op: 7 juni 2011, 10:45:50
Ik had een mooie vraag bij de ESO examen laatst.

Je ziet een persoon snachts bij de achterdeur van een loods, er zit een schroevendraaier in het slot, hij ziet je en haalt de schroevendraaier uit het slot, er is niets beschadigd. Heeft die persoon een strafbaar feit begaan?

A) Ja, vernieling.
B) Ja, poging diefstal
C) Nee, de deur moet opgebroken zijn
D) Nee, er is immers niets kapot.

Uiteraard poging inbraak, maar die zat er niet bij, maar het goede SVPB antwoord was poging diefstal  :(
Er staat nergens in de context dat er iets gestolen gaat worden, misschien zocht hij een slaapplek, wilde hij brandstichting of iets saboteren.

Ik was uiteindelijk alsnog geslaagd met een 8,5, vond het wel prima.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #26 Gepost op: 7 juni 2011, 11:14:37
Inbraak is op zichzelf geen strafbaar feit maar is een verzamelnaam voor diverse strafbare feiten (vooral 310, 311 SR). Dus op zich klopt het antwoord van het examen wel maar er zitten veel haken en ogen aan..
Je kan meerdere kanten op. Je hebt bijvoorbeeld al poging diefstal, poging vernieling en bezit inbrekerswerktuig (afhankelijk van de APV). Een en ander zal ook moeten blijken uit de verhoren en/of meer feiten en omstandigheden want anders begin je niets.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2011, 15:14:12
want anders begin je niets.

Dus staat het echte juiste antwoord er wederom niet bij. Immers, misschien was het wel een werknemer die z'n sleutel kwijt was, en ga zo maar door.  ;D

Dat het wel een verdachte situatie betreft, is iedereen het wel over eens denk ik. Maar zoals je zegt; veel te weinig info om tot een antwoord op de vraag te komen. Typisch SVPB.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2011, 16:02:48
Ik herkende de afkorting SVPB ergens van. Ik in mijn grijze massa graven en ja hoor. Ik heb ook een diploma van die gasten. Gratis en voor niks. Gekregen bij mijn opleiding tot Marechaussee-beveiliger in '93.

Volgens de cijferlijst had ik behalve voor beveiligingsleer(een 6) en bijzondere wetten(een 5) overal vrijstelling voor.

Verder heb ik geen ervaringen met die gasten, maar zo als ik het hierboven lees zo ik geen opleidng bij hun gaan volgen. Wat een zooitje is het daar.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #29 Gepost op: 7 juni 2011, 20:49:51
Ik herkende de afkorting SVPB ergens van. Ik in mijn grijze massa graven en ja hoor. Ik heb ook een diploma van die gasten. Gratis en voor niks. Gekregen bij mijn opleiding tot Marechaussee-beveiliger in '93.

Volgens de cijferlijst had ik behalve voor beveiligingsleer(een 6) en bijzondere wetten(een 5) overal vrijstelling voor.

Verder heb ik geen ervaringen met die gasten, maar zo als ik het hierboven lees zo ik geen opleidng bij hun gaan volgen.
Wat een zooitje is het daar.

Je kan er ook geen opleiding volgen Lange.
Het is de instantie die de examens afneemt voor de beveiliging. En helaas hebben zij voor zover ik weet het alleenrecht hierop.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen