Bezuinigingen veiligheidsregio's

Auteur Topic: Bezuinigingen veiligheidsregio's  (gelezen 9825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 5 maart 2011, 13:27:23
Citaat
Voorstellen voor bezuinigingen worden via zogenaamde ‘menukaarten’ voorgelegd aan de gemeenteraden van de aangesloten gemeentes. Voordat dit gebeurd worden de plannen eerst intern nog besproken. Uiteindelijk zal op 18 juli de definitieve beslissing vallen.

kvl 060815 1412490w 04 03 2011 Column: Bezuinigingen brandweer Kennemerland Belangrijk is het om vast te stellen dat de plannen die nu naar buiten komen nog niet officieel zijn bevestigd. Sterker nog, het gaat om uitgelekte informatie. Niet eerder als half maart zijn er officiële berichten te verwachten. Daarna pas zal duidelijk worden wat er nog meer aan bezuinigingsplannen is en wat de onderbouwing is. Uiteindelijk zullen de aangesloten gemeentes hun oordeel moeten geven.
En de rest van de column op www.incidentnet.nl


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2011, 02:11:07
Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar waarom zo drastisch snijden op het materieel? De helft van de autoladders/hoogwerkers en de duikers wegdoen gaat misschien wel levens kosten. Het is maar een voorstel, maar als dit daadwerkelijk uitgevoerd zou worden komt de veiligheid behoorlijk onder druk te staan.

Ik snap niet dat er niks staat over automatische brandmeldingen. Die kunnen toch wegbezuinigd worden? Of zijn daar wettelijke belemmeringen voor? Ik vraag me echt af of de kosten niet groter zijn dat de opbrengsten van deze meldingen. Het is zeer vaak loos alarm en de keer dat wel raak is, weegt volgens mij niet op tegen alle loze meldingen. Elke minuut telt, maar of die ene minuut van die enkele echte melding ook daadwerkelijk levens heeft gered, vraag ik me af.

Hoeveel van de automatische brandmeldingen is daadwerkelijk brand? Meer of minder dan 10%?

En hoeveel kan wel niet bespaard worden als de brandweer alleen nog uitrukt op telefonische meldingen?

Dus als het wettelijk mogelijk is zou ik daarop bezuinigen, maar ik ben slechts een leek op dit gebied.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2011, 07:48:10
Ik snap niet dat er niks staat over automatische brandmeldingen. Die kunnen toch wegbezuinigd worden? Of zijn daar wettelijke belemmeringen voor?

Een automatische brandmelding blijft een melding van brand waar je inderdaad, wettelijk of niet, altijd op moet reageren. Een brandmeldinstallatie zit niet voor niets in een object, dat betekent meestal dat dit een risico-object is waarbij een snelle en gegarandeerde melding van brand van levensbelang is.
Dus je kunt gewoonweg niet het risico lopen door niet te reageren.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2011, 14:53:36
en wat maakt een VR nu echt zo duur?

Het is niet het personeel dat op de uitruk zit. Lijkt me bovendien erg vreemd, want je gaat dan bezuinigen op het onderdeel wat net de primaire taak is van de VR.
Het bestrijden van branden, het verlenen van hulp, (rood wit en blauw).

Het probleem zit hem erin dat sinds Veiligheidsregio's zijn opgekomen, er allerlei functie organen bij gekomen zijn, en er ontzettend veel externe bureau;s ingehuurd worden om projecten te realiseren die het verschrikkelijk duur maken.

Vanuit meldkameroptiek kan ik de projecten NL, Duitsland mooi vergelijken. In Duitsland schrijft een dienst geheel zelf het bestek. In Nederland zit je met minimaal 4 of 5 partijen om tafel, die allemaal graag een graantje willen meepikken. Consultancy kost gewoon verschrikkelijk veel geld...en soms zijn de PvE's die ik zie hilarisch opgebouwd en als leverancier zeer interessant, om me maar eens diplomatiek uit te drukken.

Het is uiteraard toegestaan, maar verbaas je er dan ook niet over dat projecten wat dat betreft enorm uit de klauwen lopen qua kosten...

Darnaast lijkt het op een of andere manier een trend de ondersteuning in een organisatie enorm uit te breiden. KIjk eens hoe groot inkoopafdelingen zijn geworden, of de personeelsafdeling. Veel brandweerkorpsen fuseren, tot 1 brandweerregio, mij is het een raadsel waarom je dan, naast het samenvoegen van HR personeel, nog meer mensen op een dergelijke afdeling moet hebben...

Echt bezuinigen wil dus zeggen: Kijk wat je kerntaak is. En wees eerlijk, een VR zal nooit winstgevend worden, simpelweg vanwege de taak. Er wordt verwacht 24/7 klaar te staan, op hoog opleidingsniveau en expertise, met goed materiaal en materieel. Bezuinigen kan dus zeker,,maar doe het dan wel op de plekken die zinvol zijn...en dat kun je heel eenvoudig doen:
alleen klinken die maatregelen niet zo heel erg florisant natuurlijk.

Begin bijvoorbeeld eens met het verkopen van oud materieel als het uit dienst gaat in plaats van weggeven...o.a....


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #14 Gepost op: 7 maart 2011, 15:17:31
Wat ik ook nergens terug zie zijn de mogelijkheden tot bezuiniging op het terrein rampenbestrijding. Voor mijn gevoel blijft daar maar geld in gepompt worden.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #15 Gepost op: 7 maart 2011, 16:22:38
Wat ik ook nergens terug zie zijn de mogelijkheden tot bezuiniging op het terrein rampenbestrijding. Voor mijn gevoel blijft daar maar geld in gepompt worden.

Dat heeft te maken met verschillende geldstromen. De ontwikkelingen in Kennemerland hebben nu vooral te maken met financiering door de gemeenten. Financiering van taken voor de rampenbestrijding komt in principe vanuit de landelijke overheid, maar ook daar zal het e.e.a. op termijn gaan spelen heb ik gelezen in (het laatste nummer van) het tijdschrift Alert...


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #16 Gepost op: 20 april 2011, 07:22:06
Bezuiniging op brandweer 6,5 ton

Gepubliceerd op 19 april 11, 16:35 Laatst bijgewerkt op 19 april 11, 16:45

HAARLEMMERMEER - Op de brandweer in Haarlemmermeer kan op termijn een dikke 6,5 ton worden bezuinigd door in Halfweg-Zwanenburg een blusvoertuig en een flink aantal vrijwilligers gedag te zeggen en door de bezetting door beroepskrachten in Nieuw-Vennep en Hoofddorp te verminderen. Vooral die laatste maatregel levert veel geld op: op termijn bijna een half miljoen.

Dat blijkt uit het bezuinigingrapport dat de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) heeft gemaakt in opdracht van de deelnemende gemeenten, waaronder Haarlemmermeer. De nu ruim drie jaar bestaande veiligheidsregio ligt onder vuur sinds bekend werd dat er over 2009 een tekort was van 4,3 miljoen. Vooral tegenvallers bij de automatisering en de huisvesting en veel dure inhuurkrachten waren daarvoor verantwoordelijk. Het gat werd weliswaar gedicht door heel diep in de reserves te tasten, maar daardoor was er nog maar acht ton over om tegenvallers in de begroting van ruim 80 miljoen per jaar op te vangen.

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article8723291.ece/Bezuiniging-op-brandweer-6%2C5-ton-


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 april 2011, 11:13:35
Bijna letterlijk wat ik in mijn eigen posting zei:

-Dure externe consultancies ingehuurd
-ICT/ automatiseringsproject dat veel geld gekost heeft.

En dan op de uitruk gaan sparen... ::)

Het is gewoon jammer, een VR is een prachtige organisatie om voor te werken, met uitdagende taak. En waar gaat het mis? Op kantoor. Een of ander bedrijf begint een automatiseringstraject en de VR zelf heeft niet genoeg kennis in huis om een krachtig weerwoord te bieden. Daarop huurt de VR weer tijdelijk kennis in, die het budget nog meer onder druk zetten. Zo'n consultant heeft geen voeling met het vak en het is niet "zijn/haar" geld dat er uitgegeven wordt en hebben vaak niet eens een beeld bij de samenwerkingsverbanden en de organisatiestructuur die er ligt. Kennis moet gewoon in de organisatie aanwezig zijn, niet extern inhuren. Het dogma dat het gewoon te duur is om die mensen continu op de loonlijst te zetten en extern inhuren goedkoper is, wil ik wel eens bewezen zien met harde cijfers. Ik ben bekend met de tarieven...en eveneens met de bezoldigingsstructuur bij de brandweer.

Mocht iemand van de betreffende VR dit lezen en het idee hebben "nou die meneer roept maar iets, hij reageert wel erg zelfvoldaan, alsof hij het zelf beter kan"
Ik zou zeggen, stuur een bericht...geef me een kans om het te bewijzen dat ik het beter kan dan op dit moment het geval is en neem de uitdaging met alle plezier aan.

De hulpdiensten bestaan al jaren, al jaren blussen ze branden en redden ze mensen, alleen sinds 2009 klaagt ineens iedereen dat het te duur wordt en dan wordt er standaard geroepen "ja, personeel is duurste dat je hebt in origanisatie" en hup, gaan acuut weer mensen eruit. Het is echter wel je kerntaak....


Groeten, Ruud


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #18 Gepost op: 20 april 2011, 12:50:45
Bijna letterlijk wat ik in mijn eigen posting zei:

-Dure externe consultancies ingehuurd
-ICT/ automatiseringsproject dat veel geld gekost heeft.

En dan op de uitruk gaan sparen... ::)

Het is gewoon jammer, een VR is een prachtige organisatie om voor te werken, met uitdagende taak. En waar gaat het mis? Op kantoor. Een of ander bedrijf begint een automatiseringstraject en de VR zelf heeft niet genoeg kennis in huis om een krachtig weerwoord te bieden. Daarop huurt de VR weer tijdelijk kennis in, die het budget nog meer onder druk zetten. Zo'n consultant heeft geen voeling met het vak en het is niet "zijn/haar" geld dat er uitgegeven wordt en hebben vaak niet eens een beeld bij de samenwerkingsverbanden en de organisatiestructuur die er ligt. Kennis moet gewoon in de organisatie aanwezig zijn, niet extern inhuren. Het dogma dat het gewoon te duur is om die mensen continu op de loonlijst te zetten en extern inhuren goedkoper is, wil ik wel eens bewezen zien met harde cijfers. Ik ben bekend met de tarieven...en eveneens met de bezoldigingsstructuur bij de brandweer.

Mocht iemand van de betreffende VR dit lezen en het idee hebben "nou die meneer roept maar iets, hij reageert wel erg zelfvoldaan, alsof hij het zelf beter kan"
Ik zou zeggen, stuur een bericht...geef me een kans om het te bewijzen dat ik het beter kan dan op dit moment het geval is en neem de uitdaging met alle plezier aan.

De hulpdiensten bestaan al jaren, al jaren blussen ze branden en redden ze mensen, alleen sinds 2009 klaagt ineens iedereen dat het te duur wordt en dan wordt er standaard geroepen "ja, personeel is duurste dat je hebt in origanisatie" en hup, gaan acuut weer mensen eruit. Het is echter wel je kerntaak....


Groeten, Ruud

klinkt als de gemiddelde Nederlandse gemeente....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2011, 18:11:39
Brandweer is snijden zat

Gepubliceerd op 11 mei 11, 16:56 Laatst bijgewerkt op 11 mei 11, 16:59

BEVERWIJK - De brandweer van Beverwijk is het zat. De bezuinigingen die door het hoofdkantoor van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) in Hoofddorp worden opgelegd, zijn onverantwoord en leiden tot een slechtere brandweerzorg.

De Beverwijkse brandweerlieden roepen de politiek te hulp. Komende dinsdagavond wordt de hele gemeenteraad uitgenodigd op de kazerne om de zorgen van de brandweerlieden aan te horen.

De post in Beverwijk is niet de eerste die klaagt. Al eerder kwamen de posten in Velsen, Uitgeest en Zandvoort in de lucht. Ze zien mensen weglopen, brandweervrijwilligers zien er geen gat meer in. De brandweer schrijft zelf aan de raad: ,, Met name de veiligheid van ons eigen personeel en onze burgers baren ons grote zorgen.’’