C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst

Auteur Topic: C2000 portofoon in handen niet hulpverleningsdienst  (gelezen 57266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #20 Gepost op: 7 maart 2011, 17:57:33
Ik denk dat ik vermoed wie er bedoeld wordt door Rotterdammertje.
Ik weet van Media tv dat zij ook met porto's werken op een digitale frequentie voor onderling contact.
Mocht de persoon die jij hebt gezien voldoen aan ongeveer 1.60 á 1.70 cm groot licht kalend met bril en gezet postuur dan heb je inderdaad iemand van Media tv gezien met zo'n porto. En anders was het 1 van zijn collega's waarschijnlijk.
Niks illigaals aan dus. Iedereen kan een vergunning aanvragen voor een frequentie en deze porto's aanschaffen.

Het betreft een incident van eind januari, dus ik kan de persoon ook niet zo snel en helder voor de geest halen. Maar de lengte kan wel kloppen verder weet ik alleen dat hij op het eerste gezicht redelijk jong leek (rond de 18). En hij was op de fiets. Dus hij moet dan ook nog uit de regio Capelle komen waar het incident was.

Ik zeg ook niet per definitie dat het illegaal is, het verbaasde me alleen dat ze met exact de zelfde apparatuur lopen als de hulpverleningsdiensten.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #21 Gepost op: 7 maart 2011, 18:09:34
zitten deze mensen niet gewoon op het mccn netwerk?
Dat is iets waar wij ook mee werken ;-)
Wel digitaal, niet versleuteld en het werkt uitermate goed :-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #22 Gepost op: 7 maart 2011, 19:36:12
@Rotterdammertje,
Dan heb je niet de persoon gezien die ik omschreef. Hij verplaatst zich alleen met de auto of op de voetjes ligt eraan waar er een inzet is.

@mfrankena,
mccn netwerk zegt mij op het 1e gezicht niets. Weet wel dat zij digitaal werken, of het versleuteld is kan ik geen ja op zeggen.
Kan je daar helaas niet mee verder helpen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #23 Gepost op: 7 maart 2011, 20:38:55
Op zich is de apparatuur die voor c2000 gebruikt wordt ook door "anderen" gewoon te kopen. (maar reken wel op het kostenplaatje)
Als apparatuur in DMO gebruikt wordt is dat inderdaad (meestal) niet versleuteld en ook zijn er in DMO aardig wat kanalen beschikbaar bij een (afhankelijk van het apparaat) redelijk spectrum in frequentiegebruik.

Kortom ... 2 portofoons van het zelfde merk en type gebruiken in DMO niet noodzakelijkerwijs de zelfde "frequentie".
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2011, 21:08:24
Ofschoon je in Nederland als partikulier weinig kan met een TETRA-portofoon, is het bezit ervan niet verboden. Hoe het zit met een eventuele programmering op DMO kanalen en/of die ook kunnen zenden dat durf ik niet te zeggen.

Bezit mag, maar als de porto kan zenden op een frequentie waar je geen licentie voor hebt, dan heb je een probleem en mag je de portofoon niet gebruiksklaar voorhanden hebben. Dus als die gastjes alleen RX frequenties erin hebben staan dan is er niets aan de hand. Kan de porto ook zenden op de DMO frequenties, of welke andere frequentie dan ook, dan is het misschien wel aardig als de politie daarvoor eens in actie komt, als ze die gasten zien  8)

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er ook maar iemand is die een licentie heeft voor gebruik in het frequentiegebied waarop deze porto's kunnen werken, behalve gelicenseerde zendamateurs. Overigens lopen er in nogal wat regio's allerlei vervangingstrajecten voor C2000 apparatuur. Het is heel goed mogelijk dat er nogal wat afgestoten apparatuur tweedehands beschikbaar wordt omdat wellicht niet alles meer vernietigd wordt.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2011, 22:12:25
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er ook maar iemand is die een licentie heeft voor gebruik in het frequentiegebied waarop deze porto's kunnen werken, behalve gelicenseerde zendamateurs.

De vraag is of dergelijke portofoons wel "type goedgekeurd" zijn voor de amateurfrequenties. Zonder type-goedkeuring mag een zendamateur hem officieel ook niet gebruiken op 'zijn' frequenties omdat het apparaat dan mogelijk buiten de specificaties werkt en (puur theoretisch) storing zou kunnen veroorzaken.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #26 Gepost op: 8 maart 2011, 07:49:12
De vraag is of dergelijke portofoons wel "type goedgekeurd" zijn voor de amateurfrequenties. Zonder type-goedkeuring mag een zendamateur hem officieel ook niet gebruiken op 'zijn' frequenties omdat het apparaat dan mogelijk buiten de specificaties werkt en (puur theoretisch) storing zou kunnen veroorzaken.

Volgens mij bestaan zaken zoals typegoedkeuring (voor amateurgebruik) niet meer, nadat de wet een aantal jaren geleden aangepast is. De normen zijn dat je geen storing en overlast mag veroorzaken maar daar zal achteraf tegen opgetreden worden, als dat zich aantoonbaar voor zou doen, waarna het AT je zal verzoeken je apparatuur aan te passen.

Voorbeeld daarvan is het gedoe met repeaters, momenteel. Repeaters zijn vaak samengesteld uit allerlei (oude/verouderde) zendapparatuur die geheel legaal voor dit doel gebruikt mogen worden. Voldoen de repeaters echter niet aan de technische eisen (zwaai te breed bijvoorbeeld) dan zal het AT ingrijpen, zoals nu gebeurd is bij een aantal repeaters in Nederland.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #27 Gepost op: 9 maart 2011, 10:06:20
Bezit mag, maar als de porto kan zenden op een frequentie waar je geen licentie voor hebt, dan heb je een probleem en mag je de portofoon niet gebruiksklaar voorhanden hebben. Dus als die gastjes alleen RX frequenties erin hebben staan dan is er niets aan de hand.

Mee eens. Maar de snuiters die ik ermee heb zien lopen, schijnen er inderdaad ook mee te kunnen zenden.

En dan kom je natuurlijk in het gebruikelijke traject terecht van 'je mag geen zender hebben zonder licentie' enzovoort.

Peen
Redacteur van


tolhuisenfotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
    • TolhuisenFotografie
Reactie #28 Gepost op: 9 maart 2011, 14:27:40


Kwam ik tegen. Is dit iemand van Media TV.? Ben erg benieuwd. Het lijkt in ieder geval op de C2000 porto van rotterdam!


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #29 Gepost op: 9 maart 2011, 14:33:39
Regio Tilburg/Den Bosch/Eindhoven lopen ook fotografen met digitale porto's, maar dat is allemaal legaal O0