HAP Gorinchem regelt afspraak bij eigen huisarts

Auteur Topic: HAP Gorinchem regelt afspraak bij eigen huisarts  (gelezen 5200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 8 maart 2011, 13:30:49
HAP Gorinchem regelt afspraak bij eigen huisarts
De huisartsenpost in Gorinchem voert een pilot uit, waarbij patiënten met een niet-urgent probleem (U4) geen consult op de HAP krijgen, maar een afspraak bij de eigen huisarts voor de volgende dag. Patiënten moeten dan wel voor 9.00 uur 's ochtends hun eigen huisarts bellen.

Patiënten die de huisartsenpost bellen en worden beoordeeld als U4, wordt aangeraden om de volgende dag de eigen huisarts te bellen. Als ze dat voor 9.00 uur 's ochtends doen, zijn ze verzekerd van een consult op diezelfde dag. De assistent op de huisartsenpost vermeldt deze afspraak in de P-regel en faxt het bericht naar de huisarts. Op deze manier worden de bezwaren van het rechtstreeks inplannen van een afspraak door de HAP ondervangen.
Enquête

Aanleiding voor de pilot is dat huisartsen zich afvroegen of er een verband bestaat tussen de beschikbaarheid van de huisartsen overdag en het aantal U4-consulten op de huisartsenpost. De pilot loopt tot september 2011. Tijdens de pilot wordt gemonitord of het aantal U4-consulten op de HAP afneemt. Na afloop van het project wordt met een enquete onder de deelnemende huisartsen onderzocht of de pilot effect heeft op de kwaliteit van zorg.
http://www.mednet.nl/nieuws/id4942-hap-gorinchem-regelt-afspraak-bij-eigen-huisarts.html




EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2011, 15:01:03
Wat meteen bij mij opkomt is volgend scenario:
Dan zullen alle consulten en visistes die voorheen U4 werden getriageerd, nu als U3 worden getriageerd. U4 catheter visite of U4 schouwing, worden dan vanzelfspreken U3 gestriageerd omdat bij deze twee visites niet tot de volgende dag kan worden gewacht.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2011, 03:18:22
Dit lijkt me een goede zaak, deze pilot. Benieuwd naar de uitkomst.

We weten natuurlijk al héél lang dat veel zaken die op de HAP gzien worden, makkelijk de volgende dag door de eigen huisarts of diens waanemer gezien kunnen worden.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 11:26:09
HAP Gorinchem regelt afspraak bij eigen huisarts
Patiënten moeten dan wel voor 9.00 uur 's ochtends hun eigen huisarts bellen.



Hoezo regelt de HAP dit? Er staat dat de mensen zelf nog even moeten bellen. Zelf met de eer strijken en een ander het werk laten doen.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 11:39:12
Hoezo regelt de HAP dit? Er staat dat de mensen zelf nog even moeten bellen. Zelf met de eer strijken en een ander het werk laten doen.

Ze sturen een fax waardoor de patiënt diezelfde dag nog terecht kan, wat niet altijd voor andere patiënten geld. Dan regelen ze toch iets wat je zelf niet kan doen? Dat je zelf nog even moet bellen over de exacte tijd lijkt me logisch, zelfs wenselijk voor de patiënt..


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 11:52:26
Hoezo regelt de HAP dit? Er staat dat de mensen zelf nog even moeten bellen. Zelf met de eer strijken en een ander het werk laten doen.

Tsja, Beatrixziekenhuis Gorinchem he wat wil je. ;D
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 13:23:02
Ze sturen een fax waardoor de patiënt diezelfde dag nog terecht kan.

Wie geeft die garantie dan? Misschien zit de huisarts die dag wel vol. En naar mijn weten krijgen de huisartsen al een bericht wanneer één van zijn patiënten naar de HAP zijn gegaan.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2011, 13:27:20
Wie geeft die garantie dan? Misschien zit de huisarts die dag wel vol. En naar mijn weten krijgen de huisartsen al een bericht wanneer één van zijn patiënten naar de HAP zijn gegaan.

Tuurlijk krijgen ze bericht. En er is een afspraak gemaakt dat de patient terecht kan. Blijkbaar houden ze plek vrij in het programma of nemen ze anders het uitlopen voor lief. Er is toch heus een verschil met zelf de huisarts bellen met een U4 klacht en de aankondiging door de HAP.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 18:52:45
Wat voor effect gaat dit hebben?

Mensen die nu altijd 's avonds naar de HAP bellen "omdat ze overdag geen zin/tijd hebben" krijgen nu de beloning dat ze dan altijd de volgende morgen mogen komen?

Het idee is nobel, maar ik denk dat de patient die dat consult 's morgens nodig heeft straks weer van een koude kermis thuiskomt.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2011, 20:19:20
Wat voor effect gaat dit hebben?

Mensen die nu altijd 's avonds naar de HAP bellen "omdat ze overdag geen zin/tijd hebben" krijgen nu de beloning dat ze dan altijd de volgende morgen mogen komen?

Het idee is nobel, maar ik denk dat de patient die dat consult 's morgens nodig heeft straks weer van een koude kermis thuiskomt.

Op het moment krijgen veel van dit soort "klanten" nog gewoon de beloning dat ze dezelfde avond een consult krijgen dus ik vind het zeker een goed initiatief. Gewoon afspreken dat iedere huisarts een plek vrijhoudt en wordt die niet ingevuld dan kan je één van je andere patiënten erop kwijt.