wat is goede marifoon?

Auteur Topic: wat is goede marifoon?  (gelezen 11159 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2004, 10:05:45
ok


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #11 Gepost op: 21 oktober 2004, 12:49:02
Dat het volgens de regeltjes niet kan is bekend.

Ik vraag me echter af of het technisch eigenlijk kan, en hoe dan wel.

Een mobilofoon heeft een kanaal afstand van 20 kHz een marifoon gebruikt 25 Khz. Dit wordt afgeleid van een kristal, in een mobilofoon meestal van 5 kHz en in een marifoon is dat 6.25 Khz. Als je op basis daarvan mobilofoonkanalen in een marifoon zet kom je dus niet op de mobilofoonfrequenties uit maar iets daarnaast.

Weet iemand hoe dit is opgelost en werkt de Icommarifoon op alle RN-kanalen zonder meer goed?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2004, 13:14:02
Wij hebben voor de KNBRD en brandweerkanalen een aparte mobilofoon. Je zit dan inderdaad met dat probleem met de kristallen, misschien dat omdat de afwijking zo klein is je het toch kunt ontvangen? Hier weet ik echter weinig over dus het is maar een gok.

Wat voor marifoon gebruiken jullie bij je reddingsbrigade?


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #13 Gepost op: 21 oktober 2004, 19:48:51
Wij gebruiken (nog) geen marifoon.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 21 oktober 2004, 20:11:12
Dat het volgens de regeltjes niet kan is bekend.

Ik vraag me echter af of het technisch eigenlijk kan, en hoe dan wel.

Een mobilofoon heeft een kanaal afstand van 20 kHz een marifoon gebruikt 25 Khz. Dit wordt afgeleid van een kristal, in een mobilofoon meestal van 5 kHz en in een marifoon is dat 6.25 Khz. Als je op basis daarvan mobilofoonkanalen in een marifoon zet kom je dus niet op de mobilofoonfrequenties uit maar iets daarnaast.

Weet iemand hoe dit is opgelost en werkt de Icommarifoon op alle RN-kanalen zonder meer goed?


op de Icom kan je door middel van de computer per kanaal instelle wat de zendfrequentie en de ontvangstfrequenbtie moet worden en het vermogen waarmee gezonden mag worden. Simplex, duplex alles kan per kanaal worden ingesteld. Het kristal (PLL) zorgt alleen voor de grondfrequentie, door te mengen kun je alle fequenties maken die je wilt, als ze maar binnen de bandbreedte van de marifoon liggen. Je moet dus iemand vinden die dat programma heeft en bereid is die kanalen te programmeren.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2004, 20:15:11
Die grondfrequentie is nu juist het probleem, en ik vraag me af hoe dat in de Icom is opgelost. Of dat het niet precies kloppen van de frequentie in de praktijk niet merkbaar is.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2004, 20:40:48
het programma kent een aantal kolommen (spreadsheet) linker kolom het kanaal, daarna simplex of duplex aanvinken, automatische vermogensreductie ja nee, en de frequetie intypen. Verzenden ja/nee? klaar!!


Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2004, 20:57:01
Ja en als je dan terugkijkt in de frequentie kolom dan staat daar niet de frequentie die je hebt ingetypt maar iets dat er in buurt komt en door het programma is aangepast vanwege het gebruikte referentie kristal.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2004, 21:49:30
Ja en als je dan terugkijkt in de frequentie kolom dan staat daar niet de frequentie die je hebt ingetypt maar iets dat er in buurt komt en door het programma is aangepast vanwege het gebruikte referentie kristal.

dat heet het raster. Ik wil wel eens informeren of 164.990, 165.010 165.170 en 164.950  binnen het programmeerbare raster vallen.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2004, 23:24:25
Als je wil doen, graag. De technische ontwikkelingen gaan hard, goed mogelijk dat het inmiddels kan. Misschien kan je ook naar RN 5 en 6 (164.590 160.290) informeren.


Overigens fraai apparaat die Icom.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!