wat is goede marifoon?

Auteur Topic: wat is goede marifoon?  (gelezen 11199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2004, 23:37:42
Henk, ik heb de handleiding van die Icom gedownload om alvast te kijken naar de functies, maar daarin kwam het stukje "ATIS-herkenning" niet voor, of heb ik er over heen gelezen?
Communiceren jullie bij HOGE trouwens wel eens op een KNBRD-kanaal?

Koen, zijn jullie al bezig met overstappen of moeten jullie het nog opzetten. Wij zijn nu bezig met allemaal marifoonbewijs halen. Ikzelf doe over 2 weken examen: Marcom-B.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2004, 01:01:54
Misschien vinden ze dat zo vanzelfsprekend dat ze het niet eens vermelden, maar onze doet dat weldegelijk. Wel even schrikken als iemand op kanaal 10 aan het kwallen is en je roept 'm op met z'n call of er soms problemen zijn.... ;D

Nee Martijn, wij luisteren wel eens mee en worden wel eens geroepen op de KNBRD kanalen maar we mogen er niet op uitkomen omdat we geen lid van de Bond zijn.

Henk


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2004, 09:43:30
Ik kan het me goed voorstellen dat je dan schrikt! Ken zelf ook een paar mensen die een marifoon hebben zonder ATIS, die schrikken denk ik nog meer als je dat tegen hun zegt! ;D ;D ;D


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2004, 13:38:00
Martijn, wij overwegen nog steeds wat de beste oplossing is.

Daarbij hoort wel het orienteren op het halen van Marcom B, ik ben dan ook benieuwd naar jouw ervaringen en vooral welke lesstof/boek je gebruikt.

Alvast veel succes met het examen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2004, 13:55:39
Het is ontzettend simpel. Ik zou me niet druk maken om het examen, doe ik ook niet ;D. Ik gebruik het boek en de cd-rom. De cd-rom vind ik erg handig als examentrainer omdat hij de vragen lekker vlug op je af vuurt.

Het boek: ANWB; marifonie

Ik volg geen cursus oid.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:06:25
Ben ik ff blij dat ik Marcon A op school krijg, ben je van al dat gezeik af :P btw, die marifoon die jullie gebruiken, Henk, ziet er aardig prijzig uit...


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:11:24
Marcom-A heeft alleen wel een boel overbodige dingen voor op de randmeren en voor de kustreddingsbrigades. Of heb jij een inmarsat terminal op je RIB ;D?

Wat voor school doe je dan; zeevaartschool?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 22 oktober 2004, 14:41:52
Ben ik ff blij dat ik Marcon A op school krijg, ben je van al dat gezeik af :P btw, die marifoon die jullie gebruiken, Henk, ziet er aardig prijzig uit...

Maar is dat niet, kijk maar eens op http://www.rys.nl/watersport.htm

Dan hebben wij nog de uitvoering zonder DSC.

Henk


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 22 oktober 2004, 15:57:02
Ik heb al wel gemerkt dat er een groot verschil is in de prijzen van marifoons. Bij de ene aanbieder kan hij zo €100,- duurder zijn zonder dat je daar iets extra's voor krijgt.
Wat voor ons de reden is om een marifoon aan te schaffen was dat je dan direct contact kunt maken met andere boten, weerberichten kunt ontvangen o.a. van Centrale Meldpost IJsselmeer.
Ook bleek het handig te zijn voor communicatie tussen verschillende hulpverleners; KNRM, KWC, HOGE  :P, etc.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 22 oktober 2004, 16:29:13
Ik heb al wel gemerkt dat er een groot verschil is in de prijzen van marifoons. Bij de ene aanbieder kan hij zo €100,- duurder zijn zonder dat je daar iets extra's voor krijgt.
Wat voor ons de reden is om een marifoon aan te schaffen was dat je dan direct contact kunt maken met andere boten, weerberichten kunt ontvangen o.a. van Centrale Meldpost IJsselmeer.
Ook bleek het handig te zijn voor communicatie tussen verschillende hulpverleners; KNRM, KWC, HOGE  :P, etc.



Het zou best eens zo kunnen zijn dat kan 1 niet te bereiken is vanuit Zeewolde. Voor de rest heb je kontakt met iedereen die bij de hulpverlening betrokken is. Als eerste dien je de Kustwacht te noemen (Den Helder Rescue) en als tweede het schip in nood. Heel goede beslissing om een marifoon in de strijd te gooien. Maar met het behalen van de Marcom B ben je er nog niet als bemanning van een reddingsboot. Je moet je ook verdiepen in zoekslagen, tekens/signalen en procedures.

Henk